Jump to content
Annons

Värt att köpa stärkare?


berra_-

Recommended Posts

Just nu brukar jag endast lajna min elgitarr genom min VTB-1. Sen skruvar jag fram mitt ljud med guitarrig. Nu börjar jag fundera på att köpa en stärkare. Funderat lite på Peavey Bandit II. Musiken är mest indiepop/rock. Hur mkt bättre kommer det bli? Är det värt att kanske lägga pengarna på en tonelab istället? Tonelaben är ju behändig, men det skulle vara kul att lära sig spela in en stärkare 😊

Tyck till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är ingen gitarist även om jag spelar in en hel del gitarr. Alla som lirar gura skulle hävda att en bra stärkare är allt. Själv har jag en gammal Marshalhistoria som bara samlar damm.

Ska man spela in elgitarr så behöver man minst två bra mikrofoner och ett bra rum och inte minst grannar som inte klagar.

Tycker ärligt talat att du inte ska köpa en stärkare. Men allt beror ju på hur du ska använda den.

Vill även tilläga att jag har gjort tio spelningar dom senaste veckorna och vår gitarrist har inte använt en stärkare på någon av dessa spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

själv kör jag med vox tonelab och tycker det funkar bra. har en känsla av att det kan uppstå en del andra problem med micar och stärkare så det kanske inte alls låter bättre.

du kan ju lyssna på min låt nedan om du vill höra hur det kan låta med vox tonelab. OBS! jag är inge vidare på att mixa och mastra och ingen fantastisk gitarist men du får väl en liten uppfattning om hur det kan låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen gitarist även om jag spelar in en hel del gitarr. Alla som lirar gura skulle hävda att en bra stärkare är allt. Själv har jag en gammal Marshalhistoria som bara samlar damm.

Ska man spela in elgitarr så behöver man minst två bra mikrofoner och ett bra rum och inte minst grannar som inte klagar.

Tycker ärligt talat att du inte ska köpa en stärkare. Men allt beror ju på hur du ska använda den.

Vill även tilläga att jag har gjort tio spelningar dom senaste veckorna och vår gitarrist har inte använt en stärkare på någon av dessa spelningar.

En enda SM57 räcker alldeles ypperligt till att skapa mängder av suveräna gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle vara fel att säga att det blir bättre eller sämre. det blir däremot lite annorlunda.

att micka en förstärkare.

jag upplever att simuleringar många gånger har en väldigt linjär återgivning av de olika frekvensbanden, oavsett volym. här tycker jag att försärkare i kombination med en mikrofon kan vara intressantare.

men bättre..? inte alls säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Mycket hänger egentligen på att jag vill lära mig spela in med stärkare. Men jag vill också att det ska kunna bli bra utan att lägga en förmögenhet på stärkaren. Hmm, knepigt det här 😆 Jag bor i villa och ganska glesbefolkat så störa någon granne kommer jag inte göra. Man kanske skulle ta och låna en stärkare och prova helt enkelt. Tror ni att musikaffärer är så snälla? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Mycket hänger egentligen på att jag vill lära mig spela in med stärkare. Men jag vill också att det ska kunna bli bra utan att lägga en förmögenhet på stärkaren. Hmm, knepigt det här 😆 Jag bor i villa och ganska glesbefolkat så störa någon granne kommer jag inte göra. Man kanske skulle ta och låna en stärkare och prova helt enkelt. Tror ni att musikaffärer är så snälla? :rolleyes:

nej, musikaffärer lånar inte ut saker utan att ha en mycket stor chans att sälja det. öppet köp ligger närmast i linje.

jag ska dock göra det lite enklare för dig, eftersom du tycker att det är knepigt:

om du fill lära dig att spela in "med stärkare", så ska du ha en stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig förstärkare

+ egen karaktär som ingen lyckats simulera till 100 % (kanske 99,9 % dock)

+ ljudet låter aldrig digitalt på samma sätt som det kan göra med sim's

+ kontrollerad rundgång

- Dyra (inte alla dock!)

- Tunga (inte alla dock!)

Digital Simulering

+ Många olika möjligheter till ljud från samma enhet

+ Förhållandevis billigt jmft med att köpa mer än en förstärkare

+ Lätt att plocka med sig

+ Lätt att spela in (PodXT > USB > RightOn)

- Ljudet låter digitalt ibland (som Ithzak skrev väldigt linjär återgivning av de olika frekvensbanden)

- Aldrig någon rundgång

Ungefärlig summering enligt Hellpigs lilla katekes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig förstärkare

+ egen karaktär som ingen lyckats simulera till 100 % (kanske 99,9 % dock)

+ ljudet låter aldrig digitalt på samma sätt som det kan göra med sim's

+ kontrollerad rundgång

- Dyra (inte alla dock!)

- Tunga (inte alla dock!)

Digital Simulering

+ Många olika möjligheter till ljud från samma enhet

+ Förhållandevis billigt jmft med att köpa mer än en förstärkare

+ Lätt att plocka med sig

+ Lätt att spela in (PodXT > USB > RightOn)

- Ljudet låter digitalt ibland (som Ithzak skrev väldigt linjär återgivning av de olika frekvensbanden)

- Aldrig någon rundgång

Ungefärlig summering enligt Hellpigs lilla katekes.

Visst fan kan man få rundgång, får jag ofta (med flit alltså). Handlar bara om att kräma på volymen tillräckligt i monitorerna.

Själv mickar jag både upp stärkare och använder en Vox Tonelab SE. Allt beroende på situationen. Med tonelaben går det smidigare och man har dessutom fler valmöjligheter. Med stärkare låter det lite bätrre, mer dynamik i ljudet. I en mix är det dock svårt att höra skillnad på om det är digitalt eller analogt för dom flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

DrSlim (oregistrerad)

Eftersom jag är gitarrist (och gubbjävel) så mickar jag alltid upp mina gitarrer när jag spelar in. En SM57:a gör jobbet alldeles utmärkt. Digital simulering låter för det mesta bra. Anledningen till att jag inte använder det är att jag inte tycker det är lika kul. Jag tycker om mina rörstärkare, pedaler och sladdar. Det känns på riktigt och det är på riktigt.

Bäst sound vid inspelning tycker jag att jag får när jag lirar genom en stärkare med låg uteffekt. Min favorit just nu är en 3-watts Östmanförstärkare. Ibland finner jag anledning att köra på min Mesa/Boogie, då använder jag mig av en isoleringsbox - d.v.s. ett tolvtums element som jag byggt in i en sluten låda. Annars kan man isolera genom att exempelvis lägga några täcken eller liknande över combon eller lådan.

Det är roligt att hålla på och mecka lite. Glöm inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske ska nämna om någon lyssnat på min stooges låt (länk nedan) att jag kör gitarren in i voxtonelab, mono ut till mitt focusrite trakmaster pro (Channelstrip) sedan in i ljudkortet (EMU 1820) så det kan ju påverka ljudet på vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktig förstärkare

+ egen karaktär som ingen lyckats simulera till 100 % (kanske 99,9 % dock)

+ ljudet låter aldrig digitalt på samma sätt som det kan göra med sim's

+ kontrollerad rundgång

- Dyra (inte alla dock!)

- Tunga (inte alla dock!)

Digital Simulering

+ Många olika möjligheter till ljud från samma enhet

+ Förhållandevis billigt jmft med att köpa mer än en förstärkare

+ Lätt att plocka med sig

+ Lätt att spela in (PodXT > USB > RightOn)

- Ljudet låter digitalt ibland (som Ithzak skrev väldigt linjär återgivning av de olika frekvensbanden)

- Aldrig någon rundgång

Ungefärlig summering enligt Hellpigs lilla katekes.

Visst fan kan man få rundgång, får jag ofta (med flit alltså). Handlar bara om att kräma på volymen tillräckligt i monitorerna.

Själv mickar jag både upp stärkare och använder en Vox Tonelab SE. Allt beroende på situationen. Med tonelaben går det smidigare och man har dessutom fler valmöjligheter. Med stärkare låter det lite bätrre, mer dynamik i ljudet. I en mix är det dock svårt att höra skillnad på om det är digitalt eller analogt för dom flesta.

Jo, det är klart... men jag kan inte det efter mina monitorer går via ljudkortet o poden låter skit när jag kör den genom det... men helt klart går det ju, tänkte inte så långt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra stärkare låter bra men det är inte alltid det som är det bästa vare sig i en livesituation eller framföralt för att en låt ska bli bra i en mix. Har man gott om pengar kan man avända flera mickar och reampa och även blanda med simuleringar. Har man inte det så skulle jag föreslå dig att glömma.

Är du dock en gitarrist först och främst är det klart som fan att du ska ha en stärk eftersom det är en del av att spela gitarr en förlängning av din röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...