Jump to content
Annons

Jag är i stort behov av hjälp!


Angelina

Recommended Posts

det finns nån drivrutin för ljudkort som heter asio4all, det kanske kan vara värt att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det något man kan ladda ner?

Jag hittade ett program som heter Wavelab som faktiskt spelade in i en märkbart högre kvalitet, känner ni till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ljudkort du använder nu är det som sitter inbyggt i laptop'en. Det är allt annat än optimalt för att jobba med ljudinspelning. Kort och enkelt förklarat så brusar ingångarna och tillålter dig inte att jobba med låg mellan vad du spelar in och vad du hör. Det går att använda det inbyggda ljudkortet men då får du vara beredd på nädlösningar. En av dem är asio4all som redan nämnts - (www.asio4all.com). Det är alternativa ljuddrivruitiner som sänker fördröjning, däremot är problem med brus och dylikt kvar.

Vad gäller ljudkvaliteten så är det en lång kedja där allting påverkar varandra. Ljudkort har som sagt sin del i ljudet. Sedan spelar även mixern in. Tvärtom vad som tidigare sagts så kan du inte justera inspelningsnivå i Cubase. Detta gör du istället i mixern där du helt enkelt ställer in hur mycket nivå du skickar in i ljudkortet. Här gäller det att ha så stark nivå som möjligt utan att signalen slår över noll och distorsion uppstår.

För att enkelt kolla detta trycker du på F3, om du använder någon nyare version av Cubase. Exempelvis Cubase SE3, SL3, SX3, 4 Studio eller 4 så finns ingångsnivån längst till vänster i mixern. Titta på mätaren när du sjunger i mikrofonen och försäkra dig om att de högsta topparna inte får mätaren att slå över noll.

Men mikrofonen har också en hel del med ljudkvalitet att göra. Dels givetvis vad det är för mikrofon men även hur du spelar in med den. Att det låter burkigt kan exempelvis ha att göra med rummet. Testa att lyssna i hörlurar och sjung samtidigt som du går närmre eller längre ifrån mikrofonen. Vänd dig om i rummet och hitta ett läge där sången låter så bra som möjligt i lurarna. Om det är en kondensatormikrofon som det går att sjunga från två håll in i så kan det vara en bra idé att testa. Ett vanligt fel är att man sjunger in i baksidan på mikrofonen vilker ger just ett burkigt och avlägset ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer att ett dåligt ljudkort ger sämre ljud med möjligt brus, det samma gäller förstås micen som Majken påpekade. Men om du har en ny dator med det ljudkortet du nämner så borde det inte brusa så mycket så du jämför det med kvalitet 1 mot 100 mot hörlurs monitoringen. Rekommederar jag att du köper ett musikproduktions ljudkort till din nya dator? Ja absolut. Men den ska gå att få det o funka med det du har först, speciellt om du aldrig bandat till datorn förr så e de bättre att du kollar in hur det funkar innan du lägger ut en tusing eller två på ett nytt kort. Så tycker jag iaf 😛

1. Är alla dina sladdar ordentliga, utan hack och veck, kontakterna e ok på dem etc. Så de inte e någon sådant som brusar?

2. Är det kopplat rätt? Kollade snabbt in manualen till din mixer, o ja tror det borde bli såhär (ej 100% säker):

- REC på mixern kopplar du med en 2x RCA <-> 3.5mm plug sladd till line-in (ej mic-in) på ditt ljudkort i datorn.

- Speaker-out på ditt ljudkort kopplar du med en 3.5mm plug <-> 2x 6.3mm plug sladd tillbaka till 2T RTN på mixern.

- Dina högtalarna kopplar du in i CTRL RM på mixern.

- Dina hörlurara kopplar du in i PHONES på mixern.

- Har du en microfon som kräver +48V phantom power? isånafall ska du ha den knappen på mixern på "ON" annars lär de inte höras mycket alls. Och sen som du skrev, koppla miccen i MIC 1 då.

- Se till så att du inte går över 0dB på nån mätare nånstans... dvs inga rött ska lysa på någon mätare varken i Cubase (F3 mixern) eller på Phonic mixern! En sak som man ofta hänger upp sig på när man börjar och inte är bekant med inbandning är att om ljudkällorna man bandar ligger långt under 0dB o så hörs de ju så sakta.

Tex. jämfört med musik som du lyssnar på från exempel CD, nätet, windows egna pling ljud i din dator. Men det är precis så de ska vara, du ska ha enskilda ljudkällor, sång, gitarr etc. att gå åtminstone under -10dB kanske tom kring -20dB när du bandar för sen när alla ljud slås samman, sång, gitarrer, bas, trummor, andra instrument samt alla kompressorer, effekter o grejjer så kommer du ändå att lätt komma upp till 0db och över nollan blir det dåligt ljud med otrevligt sprak... den sista volymen kramar du sedan ur med andra medel som mastering, "hemma limitering" etc. när du har din mixade låt färdig oc gör en Export Audio Mixdown i Cubase.

Var ej rädd att banda in på under -10db, de e ju bara att vrida upp volymen på högtalarna sålänge du e under bandnings skedet sen när du börjar mixa och gör fine tuning så kan du ju ställa om högtalar-volymen.

Du klarar dig bra med Cubase, det är tillför inspelningen. WaveLab används ofta för mastering sedan när du har bandat in alla dina sång och instrument spår och lagt på effekter och EQs på som du exporterat som en Audio Mixdown från Cubase till tex. en stereo-spårig WAV fil. Så lär dig Cubase och få det att funka först.

________________________________________________________________________________

____________________________________________

Majken beskrev redan vad ASIO4All är, alltså en drivrutin som du kör paralellt med ditt ljudkorts drivrutin. Den e snabbare och lämpar sig för musikproduktion. Ladda ner den här och installera den.

http://www.asio4all.com/

När du startar Cubase så går du in i "Device Setup" rutan, finns i nån av filkarna där upp bland File, Edit etc. etc. I Device Setup väljer du VST Audiobay se länken här under:

http://www.steinbergusers.com/images/cubas...elease_asio.jpg

På bilden står det ASIO mLAN i Master ASIO Driver. Där ska du välja ASIO4ALL som du nyss installerat. När du väljer den så står det vad det e för latency under input/output. Beroende på hur bra ASIO4ALL funkar me din dator så borde du få latency mellan 5-40 ms typ. Ditt ljudkorts egen drivrutin har troligen en latency på många många ms mer än vad ASIO4ALL har.

Har du för låg latency, typ 5ms och använder en massa effekter och VST instrument så börjar det spraka och ha sig när du spelar upp ditt projekt. Så då klarar datorn och ASIO4ALL drivern ej av det, höj den lite isåfall. Det borde gå att höja sänka latencyn genom att gå på start menyn i windows och söka upp din ASIO4ALL program mapp där och starta nån slags setup för drivrutinen.

Hoppas det var till någon hjälp! Och om jag e ute o seglar på någon punkt så rätta mig, ja e fortfarande bara nybörjare själv 😱

Redigerat av eresseraca
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående. Ett medföljande ljudkort är inte det rätta....

Någon som rekomenderar någe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovanstående. Ett medföljande ljudkort är inte det rätta....

Någon som rekomenderar någe?

Alltså rekommenderar ett kort åt dig eller åt Angelina eller åt båda?

Budget? 1000 eller 10000 stålar 😊

Hur många in/out behövs?

MIDI in/out? Spela in MIDI via midikontakter, eller har du USB MIDI Klaviatur...

Internt/USB/Firewire? Beror väl rätt mycke på om du ska köra med externa mic pres, laptop eler stationär dator, och om vill ha en all-in-one solution ala Mbox 2, Firewire 410 eller ett PCI kort i datorn.

Behövs "insert" uttag för externa effekter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag laddat ner detta Asio och installerat och följt bifogade intruktioner, no problems, men...det finns alltid ett men, varför blir ljudet då upphackat helt plötsligt? Det som skulle bli bättre. Jag visste väl att ni inte var att lita på. Kampen går vidare.

😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Och, kan jag tillägga, så låter även ljudfilerna som jag spelat in i Wavelab och importerat till Cubase, lika illa som de som är inspelade i Cubase. Vilket leder mig att tro att felet ändå kan ligga hos Cubase, eftersom inspelningarna i Wavelab lät som sagt märkbart bättre. I alla fall vid en lyssning i Wavelab. Har inte testat än att importera sångfiler från Cubase till Wavelab, alltså åt motsatt håll. Men OM även de låter bättre i Wavlab, då är vi tillbaka på ljudkortet igen, eller något annat ännu inte upptäckt äventyr.

😊

Irriterande, hade genomgående först skrivit Waveland istället för Wavelab och var tvungen att gå tillbaka och ändra.

Vad är denna omtalade latency?

Ja, ställde in det som drivrutin.

Redigerat av Angelina
Link to comment
Dela på andra sajter

Latency är på svenska fördröjning. Den mäts i milliesekunder (100 ms är 1/10 sekund).

Låg latency belastar datorn mer än en hög, därför används lägre värden under inspelningsfasen och högre värden under mixningsfasen för att på så sätt maximera resurserna.

Det bråkas en del om vilken fördröjning som är acceptabel under inspelning. Fördröjningar över 10 ms tycker i allafall jag är jobbigt om vi inte talar om riktigt långsamma låtar.

Välkommen till djungeln 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

för att kunna höra samtidigt som du spelar in när hörlurarna är kopplade direkt till datorn så måste du klicka i monitorknappen. på det spår du spelar in på ska det sitta en liten "mikrofon" alternativt "högtalare", beror på vad man tycker att det ser ut som. I mitt fall när den är ibockad så blir den gul. då ska du höra dig själv. nackdelen är att om ditt ljudkort inte är riktigt bra så får du en fet latency och ändrar du den kan det börja knastra. vet du hur du ändrar latency osv?

Redigerat av MrDweeb
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite på den där fördröjningen, tänkte att så off-beat kan jag väl ändå inte sjunga. Men fattade sen.

Nej, berätta, var ställer man in latencyn?

Jag köpte inte Wavelab, utan råkade bara hitta det, någon demoversion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut i Cubase. Detta gäller dock alla aplikationer. Man vill ha så låg fördröjning som möjligt. För att få detta så gäller det att sätta så liten buffer size som möjligt. Den lägsta brukar vara 64 samples men om man inte har en välldigt bra dator och ljudkort brukar man få sätta bufferten högre och får på så sätt högre fördröjning.

Det du bör göra är att sätta denna buffert så lågt som möjligt utan att det börjar knastra och hacka.

Någonstans i Cubase preferences bör det finnas en inställning som heter Buffer Size ställ den så lågt du kan. Med vissa ljudkort måste man dock gå in och ställa om kortets buffert först innan man kan ändra i preferences. Då går man via kontrollpanelen och väljer audio devices och under sound får du upp ljudkortets inställningar som är olika för olika ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat lite på den där fördröjningen, tänkte att så off-beat kan jag väl ändå inte sjunga. Men fattade sen.

Nej, berätta, var ställer man in latencyn?

Jag köpte inte Wavelab, utan råkade bara hitta det, någon demoversion.

Att vi inte var att lita på, hehe 😆 du kan iallafall lita på en sak, att om du alls ska jobba med musik i datorn så vill du ha en ASIO drivrutin, klarar dig inte med en DirectX eller WDM... för då blir det slooooow! ASIO4ALL är en nödlösning för vanliga/budget ljudkort som ej har egna ASIO drivrutiner utan endast DirectX/WDM.

Nödlösningen = det kanske inte alltid funkar till 100%. Men det går att jobba med det tills man blivit lite bättre och vet att man vill fortsätta med att fixa musik eller åtminstone tills man har skaffat sig ett litet hum om vad det handlar om. Då först e det värt att investera i ett musikproduktions kort, imo.

Som komplement till DivineCo's beskrivning:

Det borde gå att komma åt latency på två sätt. Skrev det ena redan, gå på startmenyn i din dator. Sen program o där letar du upp mappen som heter ASIO4ALL. Starta "ASIO4ALL settings" eller va d nu kan heta det som finns inne i mappen. Då kommer drivrutinens Setup upp. Där ska d gå att ställa latency (kan heta "buffer size" också, och i såna fall vill du ställa en högre buffer för ett högre latency värde, dvs. slippa hackandet). Annars så kan du gå in e Device Setup i Cubase:

http://www.steinbergusers.com/images/cubas...elease_asio.jpg

Och så väljer du det som finns under VST Audiobay... troligen står de väl ASIO4ALL ("ASIO mLAN" på bilden). Då borde det komma upp en "Control Panel" knapp på högrasidan. Tryck på den så borde drivrutinens setup komma upp på samma sätt som vi startmenyn.

När jag kör med effekter under mixningen så måste jag ha ställt mitt ljudkorts drivrutiner på typ 42ms annars så hackar d.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, jag trodde jag hade fixtat till det nu...med Asio där , och ljudet blev bra när jag spelade in. Jag var lycklig. stängde av datorn och tog ett bad. När jag sedan satte på den igen och skulle lyssna på den lyckade inspelningen, så hördes ingenting. Inget ljud alls i Cubase. Då ställde jag tillbaka till den vanliga ljudkortet och varde ljud, men inte alls lika bra som tidigare.

Jag har kämpat med det här i flera månader nu. Har 18 låtar färdiga att spela in, men får inte ljudet att funka bra.

Jag börjar tappa hoppet.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kämpat med det här i flera månader nu. Har 18 låtar färdiga att spela in, men får inte ljudet att funka bra. Jag börjar tappa hoppet.

😲

Nej du får inte ge upp! Att göra musik i Pc är inte lätt om man är nybörjare.

Du måste fixa till inställningar för ljudkortet i Cubase

samt i din data-mixer som hör till ljudkortet.

Tror inte att någon nämt att inställningen i Cubase finns under rullgardin "Device" där finner du Device setup längst ner. I nästa fönster öppnar du VST Multitrack så finner du inställningarna för ASIO Drivers samt på Knappen (kontrollpanel) så ställer du in Latenzy och du kan börja på 10-12 där målet är att ha den så lågt som möjligt c:a 4-6 Är det för lågt så knastrar och hackar det!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det här verkar besvärligt men förutsatt att inställningar i Cubase är OK som jag dessvärre inte vet nåt om så verkar det som om det behövs redas ut vad du har för typ av mick. Har du en dynamisk (som man håller i handen) så behövs inte nån strömmatning, har du en kondensator mick (oftast lite större än en dynamisk och sätts nog alltid i stativ) så måste mixern eller om man har en fristående mickrofonförstärkare kunna mata ström till den för att den ska funka.

Det finns en hake till och då är det det där med tele kontakt (typ som på en gitarrsladd) eller XLR kontakt (större o rund med tre poler) på micksladden i den änden som ska in i mixern. XLR ingången på (om du har en sån på mixern vilket nog är vanligt att det finns) ger (oftast) starkare signal än tele ingången och har du en kondesatormick så får den även ström matningen via den (XLR).

Dvs. att har du en dynamisk mick med telekontakt till inputen/line in på mixern så får du en ganska kass signal ut ur mixern att skicka till ingången på ljudkortet. På många dynamiska mickar så kan man koppla på både en sladd med tele och XLR kontakt så har du en sån och en XLR ingång på mixern så är det läge att fixa en dedikerad micksladd med XLR i bägge ändor. OBS! fråga efter en micksladd i butiken kopplingen är viktig. Så har du en dynamisk mick och har fixat en sladd med XLR kontakt mot mixern (om det går att byta alltså) så fattas det bara att skruva upp nåt som förmodligen heter gain på din mixer vilket är volymen på insignalen in i mixern från micken för den kanalen som du har micken på. Obs gainknappen är inte den stora volymregeln (som ska stå på noll db) och sitter nog precis under XLR och Line ingången. Skruva upp den till det låter starkt nog utan att det brusar för besvärligt och samtidigt ser bra ut på mätaren på mixern utan att det slår över på rött.

Har du en kondesator mick (alltid med XLR mot mixern) så måste du slå på nåt som heter Phantompower (din mixer bör rimligtvis ha en sån) och sen ställa in nivån med gainknappen. OBS! slå inte på den om du har en dynamisk mick tror det kan bli knas och bränt då.

Har du möjlighet att skicka signal från varje kanla via aux send på din mixer till ditt ljudkort så kan du då få din röst och musiken i lurarna men bara din röst in i datorn. Givetvis så krävs det då att din mixer har flera ingångar.

Om inte så koppla från master out som det förmodligen heter på din mixer till ingången/arna (det sitter nog en stereo minitele om det är inbyggt i datorn) på ditt ljudkort och då för att få höra musiken utan att den loopas in igen så måste du koppla från utgången/arna på ditt ljudkort till antingen en separat hörlursförstärkare (Behringer har en skitbra billig fyrakanals för typ 200 spänn eller nåt) eller om du har en vanlig stereoanläggning så funkar det oxå. Det bör ju finnas en hörlursutgång på den då och att man kan muta högtalarna så inte musiken läcker in i micken igen.

Kort sagt annars det blir svårt att få höra både musiken och din röst i samma mixer utan att musiken spelas in igen iom. att allt som du skickar ut från ljudkortet på master out tillbaka in i mixern även kommer att loopas tillbaka in i ljudkortet tillsammans med din röst via master out på mixern.

Master regeln på din mixer ska stå på 0 db som är max innan det distar. Finns det en möjlighet att panorera (förmodligen betecknad Pan på din mixer och sitter precis över regeln för kanalen) så ställ den på mitten om du bara ska spela in en ljudkälla. Ska du spela in två så ställer du den ena fullt till vänster och den andra fullt till höger så kan du få dom på varsin separat kanal in i ditt inspelningsprogram.

Ja fan det är ett bök det här och pengar kostar det (men en hörlursmixer för ett par hundra är ju överkomligt) och dessutom så måste man ha koll på hur programmet vill ha det när det gäller inställningar och inspelning men det måste du kunna få hjälp med i Cubase avdelningen. Lycka till och hoppas jag inte rört till det ännu mer för dig än innan.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...