Jump to content
Annons

nybliven Cubase tjej


Zillax89 (oregistrerad)

Recommended Posts

Zillax89 (oregistrerad)

Hej!

Jag har just införskaffat Cubase SX3 för att jag mÄste skapa min egen musik till mitt projekt i skolan jag hÄller pÄ med. Har installerat och allt och det verkar funka men förstÄr inte hur det fungerar, Àr pÄ engelska, finns det nÄgon bra instruktionsbok pÄ internet man kan lÀsa eller som man kan köpa separat pÄ svenska? Jag har kommit sÄ lÄngt att jag förstÄr hur man spelar in ifrÄn synthen jag har och skapar nya projekt MEN nÀr jag skall fixa trumljud, hur gör jag?

Oavsett vad jag gör sÄ kommer samma lÀte varje gÄng jag trycker pÄ play, typ....blipp blopp blopp blopp blipp blopp blopp blopp. Hur fÄr jag bort det? Hur fÄr jag ihop musik, trumljud, gitarrljud - allt sÄnt?? NÄgon vÀnlig ljudtekniker som har lust att hjÀlpa mig? Blir sÄ avis pÄ alla som kan fixa sina egna lÄtar och jag Àr för korkad för att göra det sjÀlv - verkar det som.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du kan ju börja med att kolla in Majkens cubasesida. Om du behöver mer hjÀlp sÄ finns precis som Conceald skrev Cubase Handboken som Àr riktigt genomgÄende och bra.

Det ljudet du hör Àr metronomen och det stÀnger du av genom att trycka pÄ C eller genom att klicka pÄ click i transport panelen.

transport.gif

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att börja helt frĂ„n scratch Ă€r inte lĂ€tt. För det Ă€r sĂ„ oerhört mycket att sĂ€tta sig in i. Önskar att jag kunde sĂ€ga att det fanns en knapp som hete instant drums en annan som hette perfekt mix osv. Jag menar verkligen inte att vara otrevlig men jag tror inte att du kommer att fĂ„ sĂ„ mĂ„nga svar. DĂ„ det Ă€r alldeles för mycket att avhandla i en trĂ„d.

SÄ rÄdet som brukar ges Àr lÀs manuallen sÄ att du vet mer specifikt vad du vill frÄga om. Det kan ju vara tungt att höra i början men tappa inte sugen för att spela in sjÀlv Àr inte överdjÀvligt svÄrt heller.

De du behöver göra Àr att kolla upp den dÀr handboken pÄ svenska som nÄgon föreslog. Tror Àven att det finns nÄgon liknande bok pÄ 4 sound. Och Àven kanske leta lite pÄ tutorials pÄ nÀtet Àven om det nog Àr svÄrt att hitta nÄgra pÄ svenska just.

Hoppas att nÄgon kan ge dig fler tips. Men annars Àr det nog manualen som gÀller.

Lycka till och du kommer att komma igÄng det Àr bara en tidsfrÄga. SÄ ge inte upp!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag brukar tipsa om "Datorstudion Cubase SX/SL 3" av Johan Axelsson.

Den har hjÀlpt mig jÀttemycket!

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Zillax89 (oregistrerad)

Fick ingen manual pÄ svenska, dock finns det en internet hjÀlp men den e ju sÄklart ocksÄ pÄ engelska. Ska se om ja hittar den dÀr cubase handboken, om den e pÄ svenska sÄ skulle den vara till enormt stor hjÀlp. Jo jag förstÄr att det kan vara lite svÄrt sÄhÀr över internet, hehe, verkar vara ett vÀldigt - ja ... vad ska man kalla det - "hel vetskap program"

Men tack sÄ mycket för hjÀlpen sÄhÀr lÄngt iallafall, ska absolut kolla upp de dÀr bokerna, kanske finns pÄ adlibris?

Redigerat av Zillax89
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min gamla sida Àr helt pÄ svenska: http://www.majken.se/cubase

Men den Àr inte sÄdÀr övervÀldigande pedagogisk, det kommer att bli betydligt bÀttre pÄ den nya sidan. För tillfÀllet finns dock inte mycket material uppe. Med lite tur dyker en del upp till sommaren. Men lÀser du igenom den gamla sidan sÄ bör du Ätminstone komma en bit pÄ vÀgen.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ingen som vill sĂ€ga "HEJ" eller "VĂ€lkommen" ? 😉

DĂ„ gör jag det! 😎

Hej och VĂ€l Kommen Zillax89!

Hoppas att Du ska trivas hĂ€r i vĂ„rt glada gĂ€ng! 🙁

Jag hoppas Du har fÄtt svar pÄ Dina frÄgor genom de tidigare inlÀggen sÄ jag har inte sÄ mycket mer att tillÀgga!

Ha de fint!

Peace...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Zillax89, och vÀlkommen,

Jag Àr rÀtt sÄ nybliven Cubase-tant, sÄ jag kanske inte kan hjÀlpa dig sÄ mycket heller, men vissa nybörjarproblem har jag sÀkert i fÀrskare minne Àn de flesta andra hÀr pÄ forumet.

Vill gÀrna höra mer om ditt projekt!

HĂ€lsningar,

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej Zillax89, och vÀlkommen,

Jag Àr rÀtt sÄ nybliven Cubase-tant, sÄ jag kanske inte kan hjÀlpa dig sÄ mycket heller, men vissa nybörjarproblem har jag sÀkert i fÀrskare minne Àn de flesta andra hÀr pÄ forumet.

Vill gÀrna höra mer om ditt projekt!

HĂ€lsningar,

Rackarns tjejer stÄ pÄ Er!

Gör Forumet lite trevligare för tjejer ocksÄ!

VĂ€nligen

Gubben i Kalmer

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...