Jump to content
Annons

Nybörjarproblem


danieel

Recommended Posts

Har precis köpt resterande delar av vad jag behövde för att kunna spela in lite musik i min lägenhet. Enligt gubben på MB här i Göteborg skulle det räcka med en mixer mellan ljudkortet och hörlurar/mick.

Mitt problem, som jag utan vidare rodnar lite över, är att jag inte lyckas koppla sladdarna rätt. När jag bandar någonting på ett spår går det bra, men när jag ska spela in på spår två överförs allt jag hör i lurarna till spår två (dvs. medhörningen, eller medlyssningen eller vad vi nu kallar det). Naturligtvis vill jag kunna höra allt från lurarna, men bara skicka in den aktiva kanalen på mixerbordet till ljudkortets "in".

Hur göra?! Vore grymt tacksam för hjälp, har 2 timmar kvar innan flickvännen sätter helg-tänderna i mig, så ska det bli någonting skrivet är det nu det ska ske 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har precis köpt resterande delar av vad jag behövde för att kunna spela in lite musik i min lägenhet. Enligt gubben på MB här i Göteborg skulle det räcka med en mixer mellan ljudkortet och hörlurar/mick.

Mitt problem, som jag utan vidare rodnar lite över, är att jag inte lyckas koppla sladdarna rätt. När jag bandar någonting på ett spår går det bra, men när jag ska spela in på spår två överförs allt jag hör i lurarna till spår två (dvs. medhörningen, eller medlyssningen eller vad vi nu kallar det). Naturligtvis vill jag kunna höra allt från lurarna, men bara skicka in den aktiva kanalen på mixerbordet till ljudkortets "in".

Hur göra?! Vore grymt tacksam för hjälp, har 2 timmar kvar innan flickvännen sätter helg-tänderna i mig, så ska det bli någonting skrivet är det nu det ska ske 🙂

Jag har haft "2TK TO MIX" knappen nedtryckt av misstag några gånger och fått samma resultat.

Den knappen skall nog vara uppe om man inte vill spela in allt som hörs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis köpt resterande delar av vad jag behövde för att kunna spela in lite musik i min lägenhet. Enligt gubben på MB här i Göteborg skulle det räcka med en mixer mellan ljudkortet och hörlurar/mick.

Mitt problem, som jag utan vidare rodnar lite över, är att jag inte lyckas koppla sladdarna rätt. När jag bandar någonting på ett spår går det bra, men när jag ska spela in på spår två överförs allt jag hör i lurarna till spår två (dvs. medhörningen, eller medlyssningen eller vad vi nu kallar det). Naturligtvis vill jag kunna höra allt från lurarna, men bara skicka in den aktiva kanalen på mixerbordet till ljudkortets "in".

Hur göra?! Vore grymt tacksam för hjälp, har 2 timmar kvar innan flickvännen sätter helg-tänderna i mig, så ska det bli någonting skrivet är det nu det ska ske 🙂

Jag har haft "2TK TO MIX" knappen nedtryckt av misstag några gånger och fått samma resultat.

Den knappen skall nog vara uppe om man inte vill spela in allt som hörs.

Humma... jag hittar inte ens någon sådan knapp. Jag har tagit två snygga kort på den och hur jag har det kopplat nu, men mitt ftp-program gillar inte min nya router, så vill någon ta sig en titt kan ni adda mig på msn: danieel@kent.nu

Annars ser den ut såhär:

http://www.behringer.com/802/802_big.jpg

Kan någon guida mig om hur jag ska sätta i ut/in-gångar via den är det ju tipp-topp.

All hjälp är sjukt uppskattad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har ringt en kompis, men han kunde inte hjälpa mig heller.

Om det är till någon nytta:

Använder mig av M-audio 24/96-kortet

Har kopplat utgångarna från kortet till "stereo aux return"

Ingångarna på kortet sitter i "ctrl room out" på mixern

Använder cubase också. Känns som det finns en enkel Kalle Anka-lösning på det här som jag inte greppar.

EDIT: och där hittade jag den. Hade 50% utslag på "aux return"-funktionen. Grattis mig.

EDIT2: Fuck. Ja som blev så glad. Vrider jag ner den helt så skickas ju inte medlyssningen ut i lurarna = omöjligt att kunna spela in rätt. Gaaah!

Jag kopplar ju som en sopa.

Redigerat av danieel
Link to comment
Dela på andra sajter

Zaravock (oregistrerad)

hmm e ganska mkt nybörjare själv men om du kopplar ingångarna från kortet till main out och sedan kan du ju välja vad som ska spelas i headphones/controlroom

För som du har den nu, alltså på controlroom out så får du ut allt som du hör i lurarna...

Testa vet jag...

EDIT: Såg att den mixern du hade inte var precis vad jag trodde... du har nog inte så att du kan välja så

Redigerat av Zaravock
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en Behringer-mixer som ser ut ungefär som din.

Jag använder "tape out" på mixern till line in på ljudkortet och "tape in" från line out på kortet.

Det är kontakterna där det står Main section (input och output står det visst på din mixer).

Mina högtalare har jag kopplat från "ctrl room out" på mixern.

Du kanske behöver ändra i ljudkortets inställningar också för att inte få med allt när du spelar in?

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kopplat så här:

Main mix till ljudkort. Från ljudkort till tape in. Tryck ner "cd/tape to ctrl". Om du kopplar så får du ställa mixen i datorn mellan det som redan finns inspelat och det du spelar in.

Ett annat sätt att koppla det är att istället för att koppla main mix till ljudkortet så kopplar du aux send dit. Sedan kan du ta in datorns signal via tape in och trycka ner "cd/tape to ctrl", men då måste du också ställa mixen i datorn mellan det som redan finns inspelat och det du spelar in.

Du kan också ta in signalen från datorn via en av stereokanalerna, och då behöver du inte ha "cd/tape to ctrl" nedtryckt och du kan ställa mixen mellan inspelat och det du spelar på mixerbordet.

Edit: På fliken Patchbay/router i ljudkortets kontrollpanel väljer du Monitor mixer under H/W Out 1/2.

Redigerat av Timegroove
Link to comment
Dela på andra sajter

Trixet e att lista ut/förstå sig på hur signalflödet i din mixer går till....

Jag hade i dtt fall valt att spela in från main-ut (ev. tape out) på mixerbordet, och lösa lysningen via ctr. out/headph.

För att inte få med lyssningen till det inspelade måste du ta in den signalen så att den inte hamnar på mainbussen. Dvs. tape in och sedan enbart adressera den till crl out. Inställningarna för det ser ut att vara i den lilla svarta rutan vid main/ctrl-rattarna.

Ett alternativ skulle vara att ta ut signalen via en aux. Vilket kan vara knepigt eftersom den ligger efter regel och att auxarna generellt brukar vara lite brusigare.

Större bord brukar vara lättare att trixa till som man vill ha dem eftersom det brukar finnas fler möjliga alternativ på signalvägar vilket ger lite mer flexibilitet...

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...