Jump to content
Annons

Hjälp, jag har köpt en dyr musikdator!


Assar

Recommended Posts

Annons

SENASTE NYTT

Förra fredagen gick jag till affären och pratade med ägaren. Jag berättade att datorn lät lika mycket fortfarande, trots gummiupphängning av hårddiskarna. Jag gav honom även den här inspelningen av ljudet.

Ägaren sa att han skulle kontakta Luthman/Frost igen.

I måndags hörde jag ingenting från någon.

Vid lunchtid i tisdags ringde jag ägaren till affären och frågade hur det gick. Han bad att få återkomma när han hade kollat med Luthman/Frost.

På eftermiddagen ringer han och meddelar att Luthman/Frost sagt att det inte är nåt fel på datorn (trots ljudinspelningen?!?) och att mina alternativ var att antingen behålla datorn som den är eller lämna tillbaka den till affären mot ett visst avdrag för användningen (Vilken användning då? Får man inte testa den utan att den räknas som använd?)

Jag bad ägaren maila mig alternativen eftersom jag vill ha det skriftligt.

Senare under eftermiddagen ringer de från Luthman och meddelar att jag är välkommen att lämna min dator hos dem och få en helt ny dator! De 1500 kr jag betalt för gummiupphängningen skulle jag få tillbaka från affären. Vi bestämde att jag kommer och lämnar/hämtar på måndag (i skrivande stund: imorgon).

Vad som fick dem att ändra sig har jag ingen aning om, men jag misstänker att det är en av killarna i affären* som agerat.

I onsdags var jag i affären och pratade med ägaren. Vi kom överens om att jag ska testa den nya datorn. Är jag nöjd med den så får jag mina 1500 kr tillbaka. Annars får vi ta en fortsatt diskussion.

I fredags ringde Luthman och erbjöd mig att komma och testa den nya maskinen tillsammans med den. Tyvärr hade jag inte möjlighet till det (möten hela dagen), det hade varit ett utmärkt sätt att undvika missförstånd.

Så idag har jag avinstallerat alla program och tagit backup.

Imorgon åker jag till Luthman och lämnar den gamla datorn och hämtar den nya. Jag räknar med att den nya kommer vara bättre eftersom jag fortfarande har svårt att tro att alla Frosts ACM-P40 låter lika mycket som min.

*Bemötandet från killarna som jobbar i affären har alltid varit jäkligt bra. Ingen skugga över dem - tvärtom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det där långsamt pulserande "Hummmmandet" känner jag igen. Det blir så när enda disken inte håller samma varvtal som den andra. Det blir "ostämt" mellan diskarna och gör att det kommer i en långsam svängning. En disk får du aldrig helt tyst. Och du har ju 3 diskar(?) i din. Så förmodligen så är en disk inte helt hundra! Stäng av datorn och ryck försiktigt ur alla diskarna utom systemdisken och starta om. Se till att ha 220 kabeln kvar i väggen så är den redan jordad. Fast se till att nätaggets strömswich är av. Sen ryck ur systemdisken och ta nästa. Datorn kommer inte att kuna boota men disken hoppar igång iaf, lyssna. Sen likadant med nästa.

Men jag håller med alla andra, egentligen så skulle du häva köpet eller få det åtgärdat. Annars är det bara ringa din lokala konsumentombudsman.

Lycka till!

// Kill 🙂

Ah, du hann med ett inlägg där. Schysst att det verkar ordna sig!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

SENASTE NYTT

Idag har jag lämnat den gamla datorn och fått en ny.

Det är en väsentlig skillnad. Den nya datorn är tyst! Trots att det inte är nån gummiupphängning av hårddiskarna. Visst brummar den lite men det är verkligen inte mycket. Inte ens hörbart om jag öppnar balkongdörren. Nu förstår jag vad MM menade i sin recension.

När jag kom hem med nya datorn upptäckte jag att rev-driven inte fungerade. Genom telefonkontakt med Luthman konstaterade vi att det var en kabel som saknades. Men Luthman och Frost hade personal på plats inom en halvtimme och satte dit den. Bra service - mitt i alltihopa. Tur att man bor i Stockholm.

Återstår nu att kontakta affären för att meddela att den här datorn är okej, och få tillbaka de 1500 pix jag betalade för en åtgärd som inte fungerade. Sen ska det väl vara slut på den här historien.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt. Skönt att det löste sig. Snart kommer det finfina demos då? 😕

Självklart. Ju bättre apparater man har, ju bättre låtar gör man ju!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

*phu*

Jag har följt denna tråd med hjärtat i hallsgroppen och hoppats att det skulle lösa sig.

Tur att det löste sig!

Att du fick en ny dator som var tyst var nog det minsta du kunde begära!

Grattis!

Hoppas nu att det gårbra även i framtiden:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Och framför allt tycker jag att det var bra att affären, Luthman och Frost visade de rätta takterna och hjälpte till istället för att bara skita i det. Ryser vid tanken på vad som skulle ha hänt om du hade handlat på T-butiken eller annat ställe utomlands...

Lycka till med skapandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart. Ju bättre apparater man har, ju bättre låtar gör man ju!

:rolleyes:

😊 Ja just det! Och jag som sitter och väntar på ny MacBook, sicket material jag kommer att kunna leverera sen, va! 🙂

Härligt att det löste sig med din dator!

Link to comment
Dela på andra sajter

trevligt att det löste sig.. hade just tänkt att skriva lite tips 😄 vet du om det sitter samma sorts diskar i den här som i den förra?

Jag har i o f s inte kollat, men jag förutsätter att de diskar som sitter i är de som anges i specifikationen för datorn. Nåt annat vore skandal.

För övrigt så låg det en rev-disk och ett par biobiljetter från Luthman/Frost i min brevlåda nu när jag kom hem. Som plåster på såren, antar jag.

Sånt gillar vi ... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...