Jump to content
Annons

Lägga sången i efterhand på ett instrumentalspår


Baktakt

Recommended Posts

Tja,

Sångaren i bandet har fipplat och lyckats med konsstycket att jobba med samma låt i 2 olika versioner...

fråga: Är det något som talar emot att man bouncar ner en sjysst instrumental version från ett projekt och importerar den till ett annat projekt där sången och en massa annat tingel tangel ligger? (bägge projekt innehåller en massa kanaler med automatiseringar o annat....)

Att bara spara ner sångspåret funkar alltså inte....

Vi har ju förstås testat och vi kan inte finna att det märks någon ljudförsämring....Även om vi loosat den interna 32 bits upplösningen... 😛

Synpunkter? -Jag har väl iofs gett mig svaret iom att det låter bra, men det kanske finns något man bör tänka på? -typ, ska man lägga kompressor på det bouncade instrumental spåret innan import eller gör man det senare tillsammans med sångspåret? -Dithering? innan import?

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dithering ska man alltid bara lägga på som allra sista grej, så det ska du inte göra nu.

Vilket program jobbar ni med?

Har du kollat så att det inte finns nån import/merge/etc-funktion, så att ni helt enkelt kan lägga ihop projekten?

En annan sak som kanske kan vara värd att testa är att helt enkelt kopiera ALLT man vill ha med från ett projekt, och sedan klistra in det i ett annat... Har för mig att jag gjort det i Cakewalk/Sonar nån gång för länge sedan när jag höll på och strulade med 2 versioner av samma låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du beskriver och funderar över kallas på engelska för Stems och

är i princip det sätt man jobbar på om flera parter är inblandade.

Man kan tex bounca trummot till ett paket eller bara kaggen eller hela mixen.

Ju mer separerat man har bouncat desto lättare blir det att mixa men är oftast relativt oväsentligt.

Om du tar mixtape eller vilkent typ av Remix inom Hip-Hop/RnB så är det generellt sett så

man arbetar - Ta intrumentalen och lägg på din egna sång.

Hur bra resultatet blir beror på ven som mixar , men någon större kvalitets försämring gente hela projektet brukar oftast inte ske om nu inte original mixen suger apa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...