Jump to content
Annons

nuendo vs cubase


marc

Recommended Posts

Alltså jag började producera med cubase 2.5 på en mac performa för cirka 10 år sedan. Idag har jag börjat fundera över att byta till nuendo, Jag använder cubase sx3 idag och det är "ok" men jag tror inte jag tänker upgradera till cubase 4. Det är en jäkla massa strul med det har jag hört?

Frågan lyder, nuendo är väl ett strå vassare än cubase? Det har iallafall jag fått för mig. Jag funderar om jag ska skaffa en version för min mac. Någon som har erfarenheter med nuendo på intel mac?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker nuendo har ett skönare gränssnitt än cubase, men från vad jag har förstått så är enda skillnaden att du kan hålla på med film i Nuendo, annars är de exakt likadana.

Nuendo kostar ju mycket mer än cubase, och om man inte håller på med film så är det inte värt det, bara för det marginellt snyggare gränssnittet.

Link to comment
Dela på andra sajter

nuendo har några extra funktioner som inte cubase sx har
Kan du förklara vilka av dessa funktioner som skulle underlätta ditt musikskapande och på vilket sätt? 😕 Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
nuendo har några extra funktioner som inte cubase sx har
Kan du förklara vilka av dessa funktioner som skulle underlätta ditt musikskapande och på vilket sätt? 😕

Jag tror dessa funktioner inte finns i cubase.

10.2 surround

crossfade fintuning

macros

movie timestreching

internal 64bit

control room mixer (4 buss)

bättre samplerate konvertering

hdtv framerates

komplett kompatibel med protools

skitsamma om man behöver allt det där, tveksamt med 10.2 surround iallafall 😆

men som facit på det hela så kan man nästan våga säga att nuendo "låter" bättre än cubase. 😉 (den interna 64bit lösningen tex)

om någon orkar läsa så hittade jag en nuendo exclusive list

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte i stort sett samma program, det är samma program med samma ljudmotor. Ungefär såhär ser versionsträdet för Cubase ut:

Cubase LE

Sequel

Cubase SE3

Cubase Studio 4

Cubase 4

Nuendo 3

Jag tycker inte att de extra pengarna för Nuendo är rättfärdigat för en vanlig användare. De flesta klarar sig dessutom mer än väl med mellanmjöksvarianten Cubase Studio eller Cubase SL som den hette tidigare. Mitt tips är att uppgradera stegvis, ta klivet till Cubase 4 och sedan köpa Nuendo om det skulle vara någon funktion du verkligen behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

nuendo har några extra funktioner som inte cubase sx har
Kan du förklara vilka av dessa funktioner som skulle underlätta ditt musikskapande och på vilket sätt? 😄

Jag tror dessa funktioner inte finns i cubase.

10.2 surround

crossfade fintuning

macros

movie timestreching

internal 64bit

control room mixer (4 buss)

bättre samplerate konvertering

hdtv framerates

komplett kompatibel med protools

Jo precis, men hur tänkte du att t ex HDTV-frame rate skulle underlätta musikproduktion?

Nuendo är ett Media Production System, inte Music Production System. Nuendo lämpar sig mer för tv/radio/film-bruk än musik. Det är därför produkten inte heter Cubase SXXL 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte i stort sett samma program, det är samma program med samma ljudmotor. Ungefär såhär ser versionsträdet för Cubase ut:

Cubase LE

Sequel

Cubase SE3

Cubase Studio 4

Cubase 4

Nuendo 3

Hej Majken.

Du har som vanligt rätt, förutom at Sequel inte ingår i Cubase-familjen. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

När kunder frågar mig om de skall satsa på Cubase 4 (C4) eller Cubase Studio 4 (CS4) brukar jag rekommendera att börja med CS4 om man är osäker. En uppgradering till C4 tillsammans med CS4 kostar bara ett par hundra mer än att gå direkt på C4 och om man kommer fram till att man klarar sig på CS4 har min ju sparat flera tusen som man istället kan investera i ett bra ljudkort eller en fet mick.

De flesta hemstudioanvändare klarar sig mycket bra med CS4 och jag tror att en del som dänger upp pengar hela vägen till C4 kan känna att man inte riktigt kan dra nytta av alla funktioner och därmed inte har fått ett program som lever upp till pengar man lagt ut. Har man däremot ett behov av de extra funktioner som C4 erbjuder så är det precis som CS4 ett mycket prisvärt program.

Så är ni osäkra kan ni alltid start man CS4 och sedan uppgradera till C4 vid ett senare tillfälle.

Mitt motto - "Jag ser hellre 20 super-nöjda kunder med CS4 än 20 halv nöjda kunder med C4". 😄

Redigerat av fredrik @ mi7
Link to comment
Dela på andra sajter

nuendo har några extra funktioner som inte cubase sx har
Kan du förklara vilka av dessa funktioner som skulle underlätta ditt musikskapande och på vilket sätt? 😮

Jag tror dessa funktioner inte finns i cubase.

10.2 surround

crossfade fintuning

macros

movie timestreching

internal 64bit

control room mixer (4 buss)

bättre samplerate konvertering

hdtv framerates

komplett kompatibel med protools

Jo precis, men hur tänkte du att t ex HDTV-frame rate skulle underlätta musikproduktion?

Nuendo är ett Media Production System, inte Music Production System. Nuendo lämpar sig mer för tv/radio/film-bruk än musik. Det är därför produkten inte heter Cubase SXXL 🙂

Jepp har kollat runt lite och sett att även 4:an tex control room, 64 bit osv..självklart behöver jag ingen HDTV-frame rate eller så men jag antar att nuendo va ett starkare program långt innan 4:an kom, bland annat pga den interna 64 bits upplösningen. Men nu verkar ju det vara standard fr o med 4:a.. som sagt var har hittils bara hört dåligt om 4:an men efter att ha läst lite i denna tråden så verkar det ju som 4:an verkar vara det jag letar efter. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...