Jump to content
Annons

kanske dags för ny processor (PC)


dysfunctional

Recommended Posts

Goddagens.

I min studio-dator sitter för närvarande en Intel P4 3.0ghz CPU och 2gb RAM och jag använder Cubase SX2 när jag spelar in.

Nu är det så att när jag kör drumkit from hell superior och ett par guitar rigs så tar det självlart rätt mycket kräm, och på lägsta latencyn kan jag inte ha mer än ungefär 3 guitarrigs och lite andra godsaker igång utan att stabiliteten påverkas - detta är givetvis inget konstigt eftersom jag inte sparar på krutet i superior heller, bara där går det ju massor. Bra låter det dock!

Men jag tycker om att arbeta på detta sätt och jag undrar hur mycket bättre prestanda jag får med exempelvis en Intel Core Duo E6300 på 1.86ghz istället. Kan SX2'an utnyttja en duo processor fullt ut, eller bör man köra en senare version isåfall??

Alla erfarenheter om duo processorer i inspelningssammanhang tages tacksamt emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Godää!

En följdfråga av din fråga blir, då jag har en Pentium 4 på 3.2 GHz och ett RAM på 512 MB, men snart 2 GB och kör Cubase fast Light Edition,

kommer man att kunna räkna med att en sån där Duo Processor på 1.86 GHz = 2 x 1.86 GHz = 3.72 GHz???

sennheiser//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Känner inte till SX2 men det är en hyfsat gammal version och jag tvivlar starkt på att den utnyttjar multithreading/ dubbla processorer/processorkärnor.

Vet inte ens om senaste versionen av cubase gör det men jag utgår ifrån det.

Om programmet hade varit tex. Live6 så hade valet varit enkelt ett byte här ger en enorm prestandaförbättring om man byter till tex. en IntelCoreDuo.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter precis och ska köpa ny dator och blir lite förvirrad nu...har kollat alla delar till förbannelse förutom just processorn. Hade tänkt handla en Intel Core 2 duo 2.13.

Är det så att om jag använder cubase sx 3 så kommer jag inte få bättre prestanda än med min nuvarande Intel 2.4 ghz processor?

Förvirrad 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Sitter precis och ska köpa ny dator och blir lite förvirrad nu...har kollat alla delar till förbannelse förutom just processorn. Hade tänkt handla en Intel Core 2 duo 2.13.

Är det så att om jag använder cubase sx 3 så kommer jag inte få bättre prestanda än med min nuvarande Intel 2.4 ghz processor?

Förvirrad 😏

Är 2.40 ett högre tal än 2.13?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter precis och ska köpa ny dator och blir lite förvirrad nu...har kollat alla delar till förbannelse förutom just processorn. Hade tänkt handla en Intel Core 2 duo 2.13.

Är det så att om jag använder cubase sx 3 så kommer jag inte få bättre prestanda än med min nuvarande Intel 2.4 ghz processor?

Förvirrad  😏

Är 2.40 ett högre tal än 2.13?

Är 2 x 1.86 GHz = 3.72 GHz???

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter precis och ska köpa ny dator och blir lite förvirrad nu...har kollat alla delar till förbannelse förutom just processorn. Hade tänkt handla en Intel Core 2 duo 2.13.

Är det så att om jag använder cubase sx 3 så kommer jag inte få bättre prestanda än med min nuvarande Intel 2.4 ghz processor?

Förvirrad  😏

Är 2.40 ett högre tal än 2.13?

Det är, verkligen, inte så enkelt. För 10 år sedan kunde man räkna så.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om man titttar på benchmark på denna sida

så har enligt deras mätningar Intel E6600 processor mer än dubbla prestandan jämfört med P4 3.2 GHz och detta

stämmer väl in med vanliga benchmarks jag sett! Så då istället för 3 guitarrigs kan man köra med 6 - 7 st guitarrigs på låg latency 😆!

Har för mig att SX2 stödjer processor med dubbelkärna (men att SX2 inte stödjer dubbla fysiska processorer,

som exempelvis Intel Xeon och AMD Opteron). Men lita inte på Hans, utan kolla upp innan du köper något!

Exempel på riktigt grym dator, där alla delkomponenter är "Bäst i test" samt rekommenderade utav musikdator-användare

och/eller används i Musikdatorer som byggs kommersiellt, för drygt 10,000 kr:

Chassi: Antec P180

Nätdel: Corsair HX520W

Moderkort: Asus P5B-E (Köp inte Asus P5B)

Processor: Intel Core 2 Duo E6600

(Processor-Fläkt: ZALMAN CNPS 9700)

RAM-Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2GB (w/two matched 1GB)

Grafikkort: Gainward GeForce 7300GS 256MB

Hårddisk: 2 / 3 st (eller fler 🥰!) Seagate 7200.10 320GB SATA2

Intel E6600 med pris på drygt 2000:- är det självklara valet idag, enligt Hans!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Hans för svaret! 😄

Har väl tänkt köpa en del av de prylarna som du nämner så det känns ju ännu bättre nu 🥰 .

Har dock hört ngt om att det knappt är lönt att köra på snabbare minnen än ddr2 5300 trots att det på pappret ser högre ut med 800 Mhz än 667 Mhz. Har också läst en del om cas latency men inte blvit så mycket klokare.

Vad gäller cpu-fläkt så undrar jag också om det verkligen är lönt att köpa en extra då de som följer med väl inte brukar väsnas så himla mycket? Dämpar inte chassit det lilla oväsendet?

F-låt om jag glider från huvudämnet nu en smula.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Chris_Kadaver (oregistrerad)

Seagate är inte längre att rekomendera. Dom låter alldeles för mycket för en tyst dator.

Jag skulle isf rekomendera Samsungs T166 eller T133 serie, som är de tystaste diskarna enligt www.silentpcreview.com.

Sedan Seagate gick ihop med maxtor har de tappat både i kvalitet och är långt ifrån de tystare diskarna på marknaden nu för tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...