Jump to content
Annons

Hemstudio 75% klart


oskari

Recommended Posts

Hej!

Har med hjälp av lite efterforskning i studio lyckats få ordning på en amatörstudio hemma.

Det är inget avancerat och absolut inget som jag skulle kunna hyra ut, men fungerar för mig och mina kompisar.

Men det är lite frågor som dyker upp gång på gång.

Var gör man av kablarna? finns det egentligen något bra sätt att förvara dem?

Mickstativ likaså.

Nu har jag en stor krok på väggen där jag hängt upp alla kablar, men det blir så bökigt när man vill komma åt den som ligger underst.

Hur har ni gjort?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

hihi först och främst! Kör hårt med nya studion och grattis, sen sladdar är alltid i vägen.

jag skaffade mLan :rolleyes: en firewire sladd som styr det mesta 😱

Sen resten av sladdarna ja vad kan man göra annat än att hålla ordning på dom viktigaste och hänga dom snyggt och prydligt på väggen, sort för sort?

Link to comment
Dela på andra sajter

fler krokar, lådor, etc etc etc

stativen fäller du ihop o stoppar in under ex. studiobordet.. 😱

jag har mina sladdar just nu i en enda stor röra.. har inte städat sen jag spelade live sist för tre veckor sen. :rolleyes:

lycka till o kasta gärna upp bilder.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Jo lådor och krokar är så långt jag kommit med 😎

bilder kommer så fort jag städat. Just nu ligger lite allt möjligt i rummet, har inte fått ut syrrans saker helt och hållet.(hennes gamla rum) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sortera dina sladdar, de som du inte använder så ofta, typ bara då och då kan du lägga i en låda. De kablar du använder hela tiden kan du hänga upp på krokar, jag har kört med en hatthylla och alla de krokar som är där.

Om jag skall fortsätta med mina "principer" så gör jag så att om jag inte har rört prylarna i en "bra-att-ha-låda" på t.ex. 1år så slänger jag den. Det viktiga är att INTE kolla vad det är i lådan först!!! För då kommer den att stå där ett år till!

Link to comment
Dela på andra sajter

ikea har en sorts "nättub" som man hänger i taket med 6 hyllor i, ca 20 cm bred.

funkar rätt bra att ha sladdar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag skall fortsätta med mina "principer" så gör jag så att om jag inte har rört prylarna i en "bra-att-ha-låda" på t.ex. 1år så slänger jag den. Det viktiga är att INTE kolla vad det är i lådan först!!! För då kommer den att stå där ett år till!

Bra idé!

Hela huset dräller av prylar som är grymt bra att ha, nån gång. Men aldrig blivit använda!

Ska tillämpa detta på mer än studion tror jag. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

ikea har en sorts "nättub" som man hänger i taket med 6 hyllor i, ca 20 cm bred.

funkar rätt bra att ha sladdar i.

Aj A, prata inte om dem. Hade två stycken hängande i mitt tonårsrum. Dessa blev fyllda med allt möjligt skit. De kan säkert vara bra om man kan hantera dem.

Krokar verkar vara det bästa just nu.

Ikea har en krok som rymmer många sladdar och orkar upp till 50kg.

Ikea krok

Det blir nog tre eller fyra av den varianten tillsvidare.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
theduke (oregistrerad)

Ett ambitiöst alternativ kan vara att lägga kabel i kabelkanaler längs väggarna och eventuellt sätta upp små "stageboxar" där du vill plugga in. Då minskar förhoppningsvis behovet av långa, utrymmeskrävande sladdar.

Angående micstativ så kanske en lösning kan vara att hitta en micarm som man kan fästa på väggen eller i taket? Ledad, så att man efter användning kan knuffa undan den. Som en skrivbordslampa / väggfäste för platt-tv så att säga...

Jag letar för övrigt själv efter någon sådan micarmskonstruktion till min lilla kompaktstudio.

Lycka till!

/The Duke

Cameron Kong

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...