Jump to content
Annons

Laga trasig högtalarkon!?


IDF

Recommended Posts

Jag är stolt ägare till ett par Rcf scd6021 högtalare som jag köpte av SVT i somras, och de är tre stycken av dem.. två stycken helt hela, och en där själva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min fråga lyder då, kan man lätt limma ihop de själv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim, och om jag använder vanligt superlim, kommer högtalaren att bli fför fast och inte låta bra då???

trevligt med ett gammalt forum igen. i love it!! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
testa med en sats egenproducerad spritze 😕😕😄

Ring och fråga någon högtalarbyggare är mitt tips, vete fan ärligt talat!

😎

haha skönt o höra det.. 🙂 ja tänkte att de var lika bra o fråga här, för de finns mkt kunksap på forumet.. 🙂

sådeså!! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bra kille i stockholm som brukar kona om åt oss, har inte namnet i huvudet återkommer med namn, gubbar å alzheimer du vet.....bra och hyfsade priser..det kommer jag ihåg i alla fall.

Olle

haha de e illa me alzheimers.. 😕

men grejjen är att jag är itne ute efter ngn som gör det åt mig.. jag vill göra det själv hemma i lyan, och gratis.. därför vill jag bara veta vad för sorts lim man ska ha.. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Limmade mittkonen på en subwoofer med Bostik kontaktlim en gång (ej superlim).

Märkte ingen skillnad på ljudet iaf.

och det kan jag tänka mig är bra, då det rör sig på ett helt annat sätt, än ex. superlim, eftersom superlim blir stenhårt, o kontaktlim rör sig lite mjukare..

tackar.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

sarre sajaju... 😏

haha, det tar jag på hifihögtalarna.. där det ska låta lite svampigt.. 😆

Är det katten nu igen?

näe, robert wahlgren på svt.. han har nog vassa klor.. 😆

jag har ju tre högtalare, varav en som katten rispat i lite grann.. märker inte av ngt av det på ljudkvaliten..

edit: jag postar massvis av gånger.. 😆

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju vilja göra allt själv för att man "bara vill" eller av någon annan orsak "who knows"....högtalaren är din slutliga referens om vad ditt system presterar så om du misslyckas så låter din cubase, dina ljudkort, hela din studio fel. Känns lite som att lära sig att göra en by-pass operation själv barar för att man vill eller för att spara pengar.

Men om du promt vill jobba själv kolla typ "gearslutz.com" bra forum för hi end, kolla ett lim som inte åldras = blir hårdare med åren (ok jag såg kopplingen med alzheimer och gubbar...hittar du limmet let me know)

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju vilja göra allt själv för att man "bara vill" eller av någon annan orsak "who knows"....högtalaren är din slutliga referens om vad ditt system presterar så om du misslyckas så låter din cubase, dina ljudkort, hela din studio fel. Känns lite som att lära sig att göra en by-pass operation själv barar för att man vill eller för att spara pengar.

Men om du promt vill jobba själv kolla typ "gearslutz.com" bra forum för hi end, kolla ett lim som inte åldras = blir hårdare med åren (ok jag såg kopplingen med alzheimer och gubbar...hittar du limmet let me know)

Olle

jag vet det där.. känns som ett ganska onödigt inlägg.. med tanke på att allt jag frågade var om det går att laga själv.. jag är förstochfrämst ingen newbie som sitter med piratcubase o lallar, jag har lagt ner betydligt mycket mer pengar och tid än många andra på forumet.. menar inte att jag därför är bättre eller så än någon annan!! konstaterar bara detta!!

jag kommer inte att använda denna högtalare som monitor, och är inte ute efter att laga mina primära högtalare själv, vilket jag inte skulle få för mig.. jag kommer använda denna högtalare ex. till mono-lyssning, ekokammare-högtalare etc etc. och som sagt tycker jag att ditt inlägg inte lämpade sig för denna tråd.. då den inte på något sätt handlade om att jag ska mixa i denna högtalare, utan endast försöka lappa ihop den!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har hört så är det största problemet centreringen av konen. Jag har varit nära att kona om själv men det har bara inte blivit av än, har en del gamla högtalare som står med spräckta upphängningar. Har en kompis som lagat spräckta upphängningar själv och han använde sig av ett lim som hette Hobbylim i en blå tub. Inget avancerat namn direkt men han hade fått tipset av någon välrutinerad. Grejen är väl, som sagts tidigare att limmet ska vara gummilikt, följsamt och ej hårdna när det härdar.

Jag gillar också att fixa prylar själv, trots vetskapen att det finns proffs som gör det betydligt bättre än mig!! Jag tycker det är en ganska angenäm känsla att ha gjort något själv, precis som musik!! 😉

Lycka till!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer använda denna högtalare ex. till mono-lyssning, ekokammare-högtalare etc etc. och som sagt tycker jag att ditt inlägg inte lämpade sig för denna tråd.. då den inte på något sätt handlade om att jag ska mixa i denna högtalare, utan endast försöka lappa ihop den!!

Nu tycker jag nog att du är lite otäck/otacksam IDF, Olle vill dig väl förstår du väl, tag emot hans tips och gör avbön!

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] en där själva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min fråga lyder då, kan man lätt limma ihop de själv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim [...]

Ok, nu måste vi först reda ut vad som är trasigt, innan vi spekulerar. 😎

Jag tolkar det som att dammkåpan har lossnat lite. Stämmer det? Isåfall är det bara att limma dit den. Använd vattenbaserat kontaktlim t.ex. detta och limma utan att låta ytorna torka först som man gör med kontaktlim i vanliga fall. Det fäster bättre på pappret då som annars suger upp limmet..

Dammkåpan är till för att just skydda talspolen mot damm. Bör inte påverka ljudet det minsta att göra detta själv, såvida du inte spiller lim ner i talspolen förståss..

Kan ev. vara ide att pilla bort dammkåpan helt och limma tillbaka igen, beror på lite hur det ser ut.

Det är alltså inte konen som är trasig? Och inte upphängningen? Och konen är centrerad, inget skrapljud när du trycker på den? Och när du mäter elementet så är det inte kortis alt. oändlig resistans?

Isåfall kan du kolla efter en ny konsats (alltså om något av detta är trasigt..). Finns till de flesta lite dyrare element. Då får du en sats med ny kon där kantupphängning och talspole och allt sitter ihop, tillsammans med lim och en centreringsring som man sätter inuti talspolen och gapet. 🙁

edit: förtydligade lite

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] en där själva konen i högtalarkonen(den halva bollen i mitten) har lossnat.. min fråga lyder då, kan man lätt limma ihop de själv med superlim, eller behövs ngn typ av speciallim [...]

Ok, nu måste vi först reda ut vad som är trasigt, innan vi spekulerar. 😉

Jag tolkar det som att dammkåpan har lossnat lite. Stämmer det? Isåfall är det bara att limma dit den. Använd vattenbaserat kontaktlim t.ex. detta och limma utan att låta ytorna torka först som man gör med kontaktlim i vanliga fall. Det fäster bättre på pappret då som annars suger upp limmet..

Dammkåpan är till för att just skydda talspolen mot damm. Bör inte påverka ljudet det minsta att göra detta själv, såvida du inte spiller lim ner i talspolen förståss..

Kan ev. vara ide att pilla bort dammkåpan helt och limma tillbaka igen, beror på lite hur det ser ut.

Det är alltså inte konen som är trasig? Och inte upphängningen? Och konen är centrerad, inget skrapljud när du trycker på den? Och när du mäter elementet så är det inte kortis alt. oändlig resistans?

Isåfall kan du kolla efter en ny konsats (alltså om något av detta är trasigt..). Finns till de flesta lite dyrare element. Då får du en sats med ny kon där kantupphängning och talspole och allt sitter ihop, tillsammans med lim och en centreringsring som man sätter inuti talspolen och gapet. 🙂

edit: förtydligade lite

javisst är det dammkåpan som lossnat.. 🙂

jag tänkte mig inte för när jag skrev, och då blir det ganska lätt fel.. 🙂

limmar ihop den med plastlim.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...