Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

SÄ har jag Àntligen fÄtt ett lite vettigare rum till "hemstudion". Nedan finns en ful SketchUp-bild av det (de tvÄ stora hÄlen skall förestÀlla fönster, en vÀgg har trÀpanel, övriga strukturtapet, trÀgolv). Jag har lÀst en del om vad man skall tÀnka pÄ nÀr det gÀller ljudabsorption, diffusion, med mera, men tÀnkte ÀndÄ be er om hjÀlp med nÄgra saker. (Ljudisolering Àr inte viktigt.)

1. Jag tror mig ha förstĂ„tt att man skall placera lyssningen pĂ„ rummets lĂ„ngsida. I detta fall innebĂ€r det dock att jag fĂ„r dörren rakt bakom mig, vilket gör det svĂ„rt att placera ut diffusorer, oavsett om jag vĂ€ljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper nĂ„got mer avancerat. Är det bĂ€ttre att sitta vĂ€nd mot kortsidan i detta rum?

2. NÀr det gÀller akustikbehandling sÄ lÀgger jag gÀrna nÄgra tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag pÄ smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslÄr flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, nÄgon som har erfarenhet av det?

3. Det som spelas in akustiskt Àr frÀmst sÄng och akgitarr. Antingen drar jag en mikkabel in i ett angrÀnsande mindre rum (till höger i bilden), eller sÄ gör jag nÄgon form av sÄngbÄs i rummet. Fördelen med den första varianten Àr att jag slipper spela in i samma rum som datorn, nackdelen Àr att jag oftast spelar in mig sjÀlv (slipper gÀrna Tranzport eller liknande prylar). Hur hade ni gjort?

4. Fungerar den nya varianten av IKEA:s Jerker lika bra till hemstudion som den gamla?

Om nÄgon ville komma med nÄgra tips skulle jag bli grymt glad och tacksam!

Ny1.jpg

Redigerat av Signert
Annons
KillenKallasJohan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har ingen egen erfarenhet av att bygga hemmastudio, sĂ„ jag tar till mig av vad sĂ€ger, för jag tĂ€nker bygga en nĂ€r jag flyttar. (: Hur gjorde du den dĂ€r skissen? andvĂ€nde du nĂ„t sĂ€rskillt program eller? 😄

Redigerat av KillenKallasJohan
Postat
1. Jag tror mig ha förstĂ„tt att man skall placera lyssningen pĂ„ rummets lĂ„ngsida. I detta fall innebĂ€r det dock att jag fĂ„r dörren rakt bakom mig, vilket gör det svĂ„rt att placera ut diffusorer, oavsett om jag vĂ€ljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper nĂ„got mer avancerat. Är det bĂ€ttre att sitta vĂ€nd mot kortsidan i detta rum?

VÀnder du dig mot kortsidan, sÄ fÄr du problem med att du har en vÀgg pÄ ena sidan och fönster pÄ andra. BÀddat för obalans om du inte bygger igen fönstret...

Jag tror faktiskt att det Àr rÀtt val att sitta mot lÄngsidan, Àven om det inte heller Àr optimalt just pÄ grund av fönstren... Lite svÄrt att bestÀmma sig faktiskt...

Du kan sÀtta upp nÄgon form av diffusorer som sitter fast pÄ dörren - och sÄ komplettera med bokhyllor pÄ bÄda sidor om den.

2. NÀr det gÀller akustikbehandling sÄ lÀgger jag gÀrna nÄgra tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag pÄ smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslÄr flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, nÄgon som har erfarenhet av det?

Har inte byggt nĂ„got sĂ„dant sjĂ€lv (Ă€r för lat... 🙂 ), men visst skulle det kunna vara en idĂ©. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer ocksĂ„. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte Ă€r svĂ„ra att flytta med sig om det behövs (men som tyvĂ€rr ocksĂ„ kostar en hel del...) - och ett annat alternativ Ă€r att bygga upp hörn-basfĂ€llor av mineralull i ramar som inte behöver fĂ€stas i sĂ„ mĂ„nga punkter i vĂ€ggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp pĂ„ lĂ€mpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsĂ€ttning hela tiden, sĂ„ blir ju inte mixarna jĂ€mförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och dĂ€rför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bĂ€st i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag.

3. Det som spelas in akustiskt Àr frÀmst sÄng och akgitarr. Antingen drar jag en mikkabel in i ett angrÀnsande mindre rum (till höger i bilden), eller sÄ gör jag nÄgon form av sÄngbÄs i rummet. Fördelen med den första varianten Àr att jag slipper spela in i samma rum som datorn, nackdelen Àr att jag oftast spelar in mig sjÀlv (slipper gÀrna Tranzport eller liknande prylar). Hur hade ni gjort?

Det Àr enklare att vara i ett angrÀnsande rum, eftersom du slipper alla problem dÄ - men du mÄste samtidigt se över akustiken i det rummet lite ocksÄ...

4. Fungerar den nya varianten av IKEA:s Jerker lika bra till hemstudion som den gamla?

Det Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att den gör. 😉

Postat

Tack för svaret! 😠

VÀnder du dig mot kortsidan, sÄ fÄr du problem med att du har en vÀgg pÄ ena sidan och fönster pÄ andra. BÀddat för obalans om du inte bygger igen fönstret...

Jag tror faktiskt att det Àr rÀtt val att sitta mot lÄngsidan, Àven om det inte heller Àr optimalt just pÄ grund av fönstren... Lite svÄrt att bestÀmma sig faktiskt...

Gör fönstret sÄ stor skillnad i detta fall? Det Àr visserligen nÄgot infÀllt, men Àr vÀl ungefÀr lika reflekterande som trÀvÀggen.

Har inte byggt nÄgot sÄdant sjÀlv (Àr för lat... :rolleyes: ), men visst skulle det kunna vara en idé. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer ocksÄ. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte Àr svÄra att flytta med sig om det behövs (men som tyvÀrr ocksÄ kostar en hel del...) - och ett annat alternativ Àr att bygga upp hörn-basfÀllor av mineralull i ramar som inte behöver fÀstas i sÄ mÄnga punkter i vÀggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp pÄ lÀmpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsÀttning hela tiden, sÄ blir ju inte mixarna jÀmförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och dÀrför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bÀst i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag.

Tanken jag hade var just att göra flyttbara paneler för att kunna anpassa akustiken vid inspelning och sedan stÀlla undan dem vid mix. Skall jag sÀtta basfÀllor i alla hörn, eller Àr det viktigast bakom monitorerna?

Postat

BasfÀllor i alla hörn absolut (diagonala utbyggnader, studera pÄ internet allt vad du kommer över), och mera panelabsorbenter pÄ övriga ytor som du sjÀlv konstruerar sÄ att dom inte bara tar de högfrekventa omrÄdena-alltsÄ lite djupare i sig!

Var du sÀtter ut dessa fÄr du enklast fram genom spegeltricket*

Jag hade ju satt mig mot kortvÀggen för det Àr min skola gÀllande rummets optimala förhÄllanden för lyssning och vad jag lÀrt mig av de erkÀnt duktiga aukustik-rÀvar jag varit i kontakt med osv...

:rolleyes:

Postat (redigerat)
Tack för svaret! 😼

Gör fönstret sÄ stor skillnad i detta fall? Det Àr visserligen nÄgot infÀllt, men Àr vÀl ungefÀr lika reflekterande som trÀvÀggen.

Ja och nej. Glasrutan ger helt andra egenskaper Ă€n vĂ€ggen, eftersom den verkligen reflekterar precis allt, medan vĂ€ggen kommer att absorbera lite. Rutan kan ocksĂ„ svĂ€nga med ljudet pĂ„ ett sĂ€tt som den tyngre vĂ€ggen inte gör, sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt olika saker som kan hĂ€nda med ljudet i de olika materialen... 😠

Det beror lite pÄ vad det Àr för glas ocksÄ - men det Àr vÀl knappast akustik-klassat glas...?

Har inte byggt nÄgot sÄdant sjÀlv (Àr för lat... :rolleyes: ), men visst skulle det kunna vara en idé. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer ocksÄ. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte Àr svÄra att flytta med sig om det behövs (men som tyvÀrr ocksÄ kostar en hel del...) - och ett annat alternativ Àr att bygga upp hörn-basfÀllor av mineralull i ramar som inte behöver fÀstas i sÄ mÄnga punkter i vÀggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp pÄ lÀmpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsÀttning hela tiden, sÄ blir ju inte mixarna jÀmförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och dÀrför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bÀst i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag.

Tanken jag hade var just att göra flyttbara paneler för att kunna anpassa akustiken vid inspelning och sedan stÀlla undan dem vid mix. Skall jag sÀtta basfÀllor i alla hörn, eller Àr det viktigast bakom monitorerna?

Viktigast i hörnen bakom monitorerna - absolut! Montera ocksÄ absorbenter pÄ vÀggen bakom monitorerna. Monitorerna Àr nÀmligen i princip rundstrÄlande vid lÄga frekvenser och dÀrför behöver du absorbera ljudet som kommer att slÄ in i den bakre vÀggen annars. AnvÀnd spegelmetoden nÀr du ska avgöra var du ska placera absorbenter (förutom hörnabsorbenterna alltsÄ - för de behövs oavsett vilket); alltsÄ att du sÀtter absorbenter pÄ de platser dÀr du frÄn lyssningspositionen skulle kunna se nÄgon av monitorerna om det satt en spegel pÄ vÀggen.

Om du mÀrker att du fÄr problem trots det, sÄ Àr det idé att ge sig pÄ de andra hörnen ocksÄ - men det beror ocksÄ pÄ hur möbleringen i övrigt ser ut, hur högt du brukar spela etc...

Redigerat av Claes
Postat

Ja visst, trevligt, nu ÄterstÄr bara att fÄ honom+vissa av er andra pÄ forumet att inse fördelen med att sitta mot kortvÀggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktÀr!

För det första fÄr ju basljudvÄgorna i första hand men Àven de högre lÀngre vÀg att fÀrdas innan dom stÀller till med elÀnde och det Àr i alla avseenden att föredra, sedan Àr det flera fördelar att fÄ till en vettig symmetri etc möblemangsmÀssigt och personalmÀssigt för det almÀnna vÀlbefinnandet med ett rum pÄ djupet, soffor osv osv!

Postat
Ja visst, trevligt, nu ÄterstÄr bara att fÄ honom+vissa av er andra pÄ forumet att inse fördelen med att sitta mot kortvÀggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktÀr!

För det första fÄr ju basljudvÄgorna i första hand men Àven de högre lÀngre vÀg att fÀrdas innan dom stÀller till med elÀnde och det Àr i alla avseenden att föredra, sedan Àr det flera fördelar att fÄ till en vettig symmetri etc möblemangsmÀssigt och personalmÀssigt för det almÀnna vÀlbefinnandet med ett rum pÄ djupet, soffor osv osv!

Mig har du redan med! 😠 KĂ€nns instinktivt jobbigt att sitta med ryggen mot en dörr.

Postat

😠

Det har du helt rÀtt i - men jag skulle i sÄ fall föredra att det ena fönstret byggs igen pÄ lÀmpligt sÀtt, sÄ att man kan fÄ samma respons frÄn vÀggarna pÄ höger och vÀnster sida. Med ett fönster, kan det vara lite besvÀrligt att montera nÄgon sorts absorbent, om det visar sig vara dÀr det behöver sitta en absorbent... :rolleyes:

Sitter man mot kortsidan och inte brukar spela sÄ högt, sÄ kan man t o m kanske klara sig utan diffusor pÄ den bakre vÀggen - eller vid behov anvÀnda den enkla lösningen med bokhyllor, sÄ det finns fler fördelar med det, om det Àr möjligt att göra sÄ.

Postat

😄

Det har du helt rĂ€tt i - men jag skulle i sĂ„ fall föredra att det ena fönstret byggs igen pĂ„ lĂ€mpligt sĂ€tt, sĂ„ att man kan fĂ„ samma respons frĂ„n vĂ€ggarna pĂ„ höger och vĂ€nster sida. Med ett fönster, kan det vara lite besvĂ€rligt att montera nĂ„gon sorts absorbent, om det visar sig vara dĂ€r det behöver sitta en absorbent... 🙂

Sitter man mot kortsidan och inte brukar spela sÄ högt, sÄ kan man t o m kanske klara sig utan diffusor pÄ den bakre vÀggen - eller vid behov anvÀnda den enkla lösningen med bokhyllor, sÄ det finns fler fördelar med det, om det Àr möjligt att göra sÄ.

Jag tror jag gÄr pÄ Florians linje och sÀtter mig vÀnd mot vÀggen till höger. Om fönstret visar sig stÀlla till problem lÀngre fram sÄ fÄr jag ÄtgÀrda det dÄ.

NÀr det gÀller golvet, Àr det bara att tÀcka med sÄ mycket tjocka mattor som möjligt?

Postat

Mattor framme nedanför högtalarna och gÀrna lÀngs sidorna, kanske inte i hela rummet dock, varva lite lagom vetja, skall du ha taket naket sÄ lÀgg mer matta!

😕

Postat

tÀnk ocksÄ pÄ att om det kommer vara mkt saker i rummet kommer det att mÀrkas det med..

jag sjĂ€lv har smockfullt med saker i mitt nya kontr.rum pĂ„ knappa 20 kvm, och det lĂ„ter riktigt bra, med endast 4 stora absorbenter.. ingenting bkom mig förutom ett skrivbord med en hylla pĂ„ vĂ€ggen.. samt ett naket tak.. gillar att det reflekterar lite grann i taket.. ger en lufitg kĂ€nsla av rummet.. tĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att du ska sitta o jobba, sĂ„ trĂ„ngt o fuktigt o varmt Ă€r ingen bra idĂ©.. 😉

jag har de trĂ„ngt,men lagom svalt.. 🙂

fundera ocksÄ pÄ hur du vill göra med din burk, ifall du vill ha den i samma rumm eller om du vill skaffa en KVM-kabel för ett par lappar och ha det tystare i din arbetsmiljö!!!

Postat (redigerat)

Tack för tipsen! 🙂

TÀnkte börja med hörnfÀllor bakom lyssningen, dvs. vÀggen till höger i bild. Har sett tvÄ olika varianter (jag tÀnkte inte bygga Helmholtz), den ena dÀr hela hörnet fylls med isolering, den andra dÀr man bara sÀtter en hyfsat tjock isoleringsskiva tÀckt med tyg mot hörnet och lÄter det vara luft bakom. Vilken variant skall man köra pÄ?

Edit: Hur stor skall man förresten göra hörnfÀllan?

Ja, jag vet att jag Ă€r lite lat, men ni kan ju sĂ„ mycket. 🙂

Redigerat av Signert
Postat (redigerat)

Jag skulle nog hellre sitta pÄ den vÀnstra kortsidan pga elementet. LÀr nog bli ganska varmt för datorn (vilket jag antar att du anvÀnder) och dig sjÀlv + att jag tror det skulle vara i vÀgen (Om jag utgÄr frÄn min egna utrustning)....

EDIT: Vad tror du om detta föresten? http://www.goldenagemusic.se/goldenageacou...b/foamzorb.html Just FOAMZORB BLUE ROOM Àr det jag tÀnkte pÄ. Har för mig att det inte kostar allt för mycket och du kan ju alltid limma fast dom pÄ kartongbitar som du sen sÀtter fast med rejÀl dubbelhÀftande tejp sÄ kan du ju ta med dig dom vid eventuell flytt osv.

Redigerat av PreacherX
Postat

En vÀldigt billig variant av basfÀlla Àr att stÀlla en tyggarderob i hörnet. Jag har har en stÄende variant frÄn IKEA i mitt ena hörn och den fungerar (faktiskt!) utmÀrkt. Förutsatt att du fyller den med klÀder sÄklart.

1 sÄdan i vardera hörn och sÄna hÀr lÀngs kortvÀggen mellan vÀgg/tak borde rÀcka en bit.

Postat
Jag skulle nog hellre sitta pÄ den vÀnstra kortsidan pga elementet. LÀr nog bli ganska varmt för datorn (vilket jag antar att du anvÀnder) och dig sjÀlv + att jag tror det skulle vara i vÀgen (Om jag utgÄr frÄn min egna utrustning)....

EDIT: Vad tror du om detta föresten? http://www.goldenagemusic.se/goldenageacou...b/foamzorb.html Just FOAMZORB BLUE ROOM Àr det jag tÀnkte pÄ. Har för mig att det inte kostar allt för mycket och du kan ju alltid limma fast dom pÄ kartongbitar som du sen sÀtter fast med rejÀl dubbelhÀftande tejp sÄ kan du ju ta med dig dom vid eventuell flytt osv.

Tack för tipsen! Elementet Ă€r inte sĂ„ skrymmande i verkligheten som det ser ut pĂ„ bilden och av tidigare erfarenhet vet jag att jag inte behöver ha pĂ„ elementet speciellt mycket i musikrummet, blir varmt nog Ă€ndĂ„. 😕

Anledningen till placeringen Àr att det finns ett rum bakom den högra vÀggen som jag kanske kan anvÀnda som liverum. I sÄ fall vill jag begrÀnsa kabellÀngderna helt enkelt.

Har kollat pÄ Foamzorb blue room, det ligger pÄ sÄdÀr 3-4000, vilket Àr klart överkomligt. DÀremot skulle jag vilja jÀmföra med kostnaderna för att bygga egna, eftersom jag tror att det skulle bli bÄde snyggare och mer anpassat till rummet.

Skall uppdatera bilden med mina idéer och posta den igen.

NÄgon som har nÄgot svar pÄ frÄgan om utformning och dimensionering av hörnabsorbenter?

Postat
En vÀldigt billig variant av basfÀlla Àr att stÀlla en tyggarderob i hörnet. Jag har har en stÄende variant frÄn IKEA i mitt ena hörn och den fungerar (faktiskt!) utmÀrkt. Förutsatt att du fyller den med klÀder sÄklart.

1 sÄdan i vardera hörn och sÄna hÀr lÀngs kortvÀggen mellan vÀgg/tak borde rÀcka en bit.

Ett tips att ta med. Fast en hörnabsorbent blir ju mindre skrymmande. Och ser coolare ut. Utseende Ă€r allt. 😕

musik (oregistrerad)
Postat

Och exakt hur VET man att det inte finns sÄdana obalanser i rummet, som nÀmns i denna trÄd? Avgör öronen eller mÀtutrustning oftast?

Och vilket rum EFTERSTRÄVAS? Ska storleken pĂ„ rummet och materialen dĂ€rinne vara valda pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att man ska kunna spela in i det rakt av och sedan inte behöva efterbearbeta inspelningen? Är det vad som kan kallas ett optimalt inspelningsrum, eller vad? Vill man att det ska lĂ„ta pĂ„ den fĂ€rdiga skivan som om det var inspelat i just DET rummet?

:musik

Postat
Och exakt hur VET man att det inte finns sÄdana obalanser i rummet, som nÀmns i denna trÄd? Avgör öronen eller mÀtutrustning oftast?

/.../

:musik

Öronen avgör sĂ„klart om du kan leva med problemet, mĂ€tutrustning kan visa dig exakt (nĂ„ja...) hur pĂ„tagliga dina problem Ă€r.

I ett rum som ovan kan jag garrantera att man har problem med ojÀmn frekvensgÄng i basen. Fast du kanske syftade pÄ oblanas i stereobilden, som man talade om ovan, om att ha fönstret pÄ ena sidan? DÄ Àr det sÄklart öronen som avgör, men jag vÄgar sÀja att om du har absorbenter vÀl utplacerade kommer du fÄ en mycket tydligare stereobild.

Allt beror sÄklart pÄ hur rummet ser ut och vilka material som anvÀnds i det. Sitter du med betong pÄ alla sex ytor i rummet Àr det ju inte sÄ trevligt, eftersom betong reflekterar frekvenser relativt lÄngt ner i frekvensspektrat.

Jag rekommenderar lite lÀsning hÀr för mer information om akustik och akustikbehandling.

Postat (redigerat)

Signert: Du kan fÄ komma pÄ studiebesök hos oss om du vill, sÄ fÄr du se och höra hur ett dimensionsmÀssigt ganska sÄ likartat rum funkar. (Fast vÄrt rum Àr nog förresten kortare/mer kvadratiskt tror jag. -DÄligt ögonmÄtt...)

Vi har ingen akustikbehandling alls förutom en massa möbler, och det funkar ju men Ă€r sĂ€kert inte alls optimalt... 😕

Redigerat av android
Postat
Signert: Du kan fÄ komma pÄ studiebesök hos oss om du vill, sÄ fÄr du se och höra hur ett dimensionsmÀssigt ganska sÄ likartat rum funkar. (Fast vÄrt rum Àr nog förresten kortare/mer kvadratiskt tror jag. -DÄligt ögonmÄtt...)

Vi har ingen akustikbehandling alls förutom en massa möbler, och det funkar ju men Ă€r sĂ€kert inte alls optimalt... 😉

He he! Dags för den dÀr IRL:en snart?

Postat

Ok, efter er feedback kommer hÀr en idé pÄ hur det skulle kunna se ut, iaf till en början. Ber om ursÀkt för mina klumpiga SketchUp-modeller, jag Àr nybörjare.

Det Ă€r tvĂ„ hörnfĂ€llor och 5 absorbenter. TvĂ„ absorbenter pĂ„ vĂ€ggen bakom monitorerna, tre i taket. Absorbenterna tĂ€nker jag mig vara tygtĂ€ckta glasfiberskivor, 12cm tjocka. För mycket, för lite? HörnfĂ€llorna tĂ€nkte jag göra av likadana skivor, fast vinklade 45 grader. Är glas- eller stenull att föredra? Spelar val av mĂ€rke nĂ„gon roll?

I rummets "bakÀnda", dvs. till vÀnster i bilden, stÀller jag en soffa för bekvÀmlighet och basdÀmpning, samt en bokhylla pÄ vÀggen för diffusion (om det nu behövs, men jag behöver ÀndÄ förvaring).

Jag kommer att anvÀnda ett rum som ligger vÀgg i vÀgg med detta Ät höger i första bilden som liverum, sÄ nu Àr det i första hand kontrollrumsfunktionen jag Àr ute efter.

Är jag helt ute och cyklar, eller pĂ„ rĂ€tt vĂ€g? Kanske ute och cyklar pĂ„ rĂ€tt vĂ€g?

MedAbsorbenter1.jpg

MedAbsorbenter2.jpg

MedAbsorbenter3.jpg

Postat

Det enda jag saknar, Ă€r nog absorbenter pĂ„ sidovĂ€ggarna. Ser nog helt ok ut i övrigt. 🙂

Om du fÄr trassel med basen, sÄ kan du ocksÄ fundera pÄ att skÀra av "hörnet" mellan taket och vÀggen bakom monitorerna, pÄ samma sÀtt som du har gjort med vÀgg-vÀgg-hörnen.

Postat
Det enda jag saknar, Ă€r nog absorbenter pĂ„ sidovĂ€ggarna. Ser nog helt ok ut i övrigt. 🙂

Om du fÄr trassel med basen, sÄ kan du ocksÄ fundera pÄ att skÀra av "hörnet" mellan taket och vÀggen bakom monitorerna, pÄ samma sÀtt som du har gjort med vÀgg-vÀgg-hörnen.

Exakt, jag funderar pÄ att börja sÄhÀr och sedan fylla pÄ med sidoabsorbenter och eventuellt en hörnabsorbent i taket.

Blir nog nÄgra portabla absorbenter ocksÄ, för att kunna anvÀnda detta rum till inspelning ocksÄ.

Sen kommer det ju att fyllas pÄ med rÀtt mycket prylar ocksÄ, instrument, hurtsar, skÄp och lite krafs, det förbÀttrar en del.

Vad tros om modellen pÄ absorbent? Jag tÀnker mig en lösning med en tunn skiva, t.ex. masonit, som Àr lika stor som en isoleringsskiva. Isoleringen lÀgger jag pÄ skivan, sveper in det med tyg och hÀftar fast pÄ baksidan. Enkel lösning som borde funka bra, eller?

Postat

Hej Signert, jag hade nog satt mig Ät andra hÄllet pga elementet, som nÄgon sade tidigare...annars verkar det bra pÄ det hela taget, hörnabsorbenterna har luft inuti hoppas jag...fronten kan vara en hÄlad masonitskiva klÀdd med stenull pÄ baksidan och ett genomslÀppligt tyg/vÀv mellan pÄ fram/baksidan, vill man ytterligare förfina funktionen sÀtter man ribbor framför panelen, tjocklek pÄ stenullen 5-10 cm sÄ Àr du hemma!

🙂

Postat
Hej Signert, jag hade nog satt mig Ät andra hÄllet pga elementet, som nÄgon sade tidigare...annars verkar det bra pÄ det hela taget, hörnabsorbenterna har luft inuti hoppas jag...fronten kan vara en hÄlad masonitskiva klÀdd med stenull pÄ baksidan och ett genomslÀppligt tyg/vÀv mellan pÄ fram/baksidan, vill man ytterligare förfina funktionen sÀtter man ribbor framför panelen, tjocklek pÄ stenullen 5-10 cm sÄ Àr du hemma!

🙂

Jo, jag hade ocksÄ föredragit att sitta Ät vÀnster, men som sagt sÄ kommer liverummet att ligga Ät höger och jag vill hÄlla nere kabellÀngderna.

Rekommenderar du stenull före glasfiber?

Vad Àr fördelen med den hÄlade masoniten? Bara stabilitet, eller hjÀlper det akustiken?

Hur menar du att jag skall sÀtta ribborna?

RĂ€cker det med 10 cm tjock isolering?

Tack för hjĂ€lpen, för övrigt! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.