Signert Postat 18 februari 2007 Postat 18 februari 2007 (redigerat) SĂ„ har jag Ă€ntligen fĂ„tt ett lite vettigare rum till "hemstudion". Nedan finns en ful SketchUp-bild av det (de tvĂ„ stora hĂ„len skall förestĂ€lla fönster, en vĂ€gg har trĂ€panel, övriga strukturtapet, trĂ€golv). Jag har lĂ€st en del om vad man skall tĂ€nka pĂ„ nĂ€r det gĂ€ller ljudabsorption, diffusion, med mera, men tĂ€nkte Ă€ndĂ„ be er om hjĂ€lp med nĂ„gra saker. (Ljudisolering Ă€r inte viktigt.) 1. Jag tror mig ha förstĂ„tt att man skall placera lyssningen pĂ„ rummets lĂ„ngsida. I detta fall innebĂ€r det dock att jag fĂ„r dörren rakt bakom mig, vilket gör det svĂ„rt att placera ut diffusorer, oavsett om jag vĂ€ljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper nĂ„got mer avancerat. Ăr det bĂ€ttre att sitta vĂ€nd mot kortsidan i detta rum? 2. NĂ€r det gĂ€ller akustikbehandling sĂ„ lĂ€gger jag gĂ€rna nĂ„gra tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag pĂ„ smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslĂ„r flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, nĂ„gon som har erfarenhet av det? 3. Det som spelas in akustiskt Ă€r frĂ€mst sĂ„ng och akgitarr. Antingen drar jag en mikkabel in i ett angrĂ€nsande mindre rum (till höger i bilden), eller sĂ„ gör jag nĂ„gon form av sĂ„ngbĂ„s i rummet. Fördelen med den första varianten Ă€r att jag slipper spela in i samma rum som datorn, nackdelen Ă€r att jag oftast spelar in mig sjĂ€lv (slipper gĂ€rna Tranzport eller liknande prylar). Hur hade ni gjort? 4. Fungerar den nya varianten av IKEA:s Jerker lika bra till hemstudion som den gamla? Om nĂ„gon ville komma med nĂ„gra tips skulle jag bli grymt glad och tacksam! Redigerat 22 februari 2007 av Signert
KillenKallasJohan (oregistrerad) Postat 19 februari 2007 Postat 19 februari 2007 (redigerat) Har ingen egen erfarenhet av att bygga hemmastudio, sĂ„ jag tar till mig av vad sĂ€ger, för jag tĂ€nker bygga en nĂ€r jag flyttar. (: Hur gjorde du den dĂ€r skissen? andvĂ€nde du nĂ„t sĂ€rskillt program eller? đ Redigerat 19 februari 2007 av KillenKallasJohan
DivineCo Postat 19 februari 2007 Postat 19 februari 2007 Han anvÀnde ett litet enkelt och behÀndigt 3d program som heter SketchUp.
Claes Holmerup Postat 19 februari 2007 Postat 19 februari 2007 1. Jag tror mig ha förstĂ„tt att man skall placera lyssningen pĂ„ rummets lĂ„ngsida. I detta fall innebĂ€r det dock att jag fĂ„r dörren rakt bakom mig, vilket gör det svĂ„rt att placera ut diffusorer, oavsett om jag vĂ€ljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper nĂ„got mer avancerat. Ăr det bĂ€ttre att sitta vĂ€nd mot kortsidan i detta rum? VĂ€nder du dig mot kortsidan, sĂ„ fĂ„r du problem med att du har en vĂ€gg pĂ„ ena sidan och fönster pĂ„ andra. BĂ€ddat för obalans om du inte bygger igen fönstret... Jag tror faktiskt att det Ă€r rĂ€tt val att sitta mot lĂ„ngsidan, Ă€ven om det inte heller Ă€r optimalt just pĂ„ grund av fönstren... Lite svĂ„rt att bestĂ€mma sig faktiskt... Du kan sĂ€tta upp nĂ„gon form av diffusorer som sitter fast pĂ„ dörren - och sĂ„ komplettera med bokhyllor pĂ„ bĂ„da sidor om den. 2. NĂ€r det gĂ€ller akustikbehandling sĂ„ lĂ€gger jag gĂ€rna nĂ„gra tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag pĂ„ smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslĂ„r flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, nĂ„gon som har erfarenhet av det? Har inte byggt nĂ„got sĂ„dant sjĂ€lv (Ă€r för lat... đ ), men visst skulle det kunna vara en idĂ©. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer ocksĂ„. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte Ă€r svĂ„ra att flytta med sig om det behövs (men som tyvĂ€rr ocksĂ„ kostar en hel del...) - och ett annat alternativ Ă€r att bygga upp hörn-basfĂ€llor av mineralull i ramar som inte behöver fĂ€stas i sĂ„ mĂ„nga punkter i vĂ€ggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp pĂ„ lĂ€mpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsĂ€ttning hela tiden, sĂ„ blir ju inte mixarna jĂ€mförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och dĂ€rför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bĂ€st i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag. 3. Det som spelas in akustiskt Ă€r frĂ€mst sĂ„ng och akgitarr. Antingen drar jag en mikkabel in i ett angrĂ€nsande mindre rum (till höger i bilden), eller sĂ„ gör jag nĂ„gon form av sĂ„ngbĂ„s i rummet. Fördelen med den första varianten Ă€r att jag slipper spela in i samma rum som datorn, nackdelen Ă€r att jag oftast spelar in mig sjĂ€lv (slipper gĂ€rna Tranzport eller liknande prylar). Hur hade ni gjort? Det Ă€r enklare att vara i ett angrĂ€nsande rum, eftersom du slipper alla problem dĂ„ - men du mĂ„ste samtidigt se över akustiken i det rummet lite ocksĂ„... 4. Fungerar den nya varianten av IKEA:s Jerker lika bra till hemstudion som den gamla? Det Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att den gör. đ
Signert Postat 19 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 19 februari 2007 Tack för svaret! đ 1. Jag tror mig ha förstĂ„tt att man skall placera lyssningen pĂ„ rummets lĂ„ngsida. I detta fall innebĂ€r det dock att jag fĂ„r dörren rakt bakom mig, vilket gör det svĂ„rt att placera ut diffusorer, oavsett om jag vĂ€ljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper nĂ„got mer avancerat. Ăr det bĂ€ttre att sitta vĂ€nd mot kortsidan i detta rum? VĂ€nder du dig mot kortsidan, sĂ„ fĂ„r du problem med att du har en vĂ€gg pĂ„ ena sidan och fönster pĂ„ andra. BĂ€ddat för obalans om du inte bygger igen fönstret... Jag tror faktiskt att det Ă€r rĂ€tt val att sitta mot lĂ„ngsidan, Ă€ven om det inte heller Ă€r optimalt just pĂ„ grund av fönstren... Lite svĂ„rt att bestĂ€mma sig faktiskt... Gör fönstret sĂ„ stor skillnad i detta fall? Det Ă€r visserligen nĂ„got infĂ€llt, men Ă€r vĂ€l ungefĂ€r lika reflekterande som trĂ€vĂ€ggen. 2. NĂ€r det gĂ€ller akustikbehandling sĂ„ lĂ€gger jag gĂ€rna nĂ„gra tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag pĂ„ smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslĂ„r flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, nĂ„gon som har erfarenhet av det? Har inte byggt nĂ„got sĂ„dant sjĂ€lv (Ă€r för lat... ), men visst skulle det kunna vara en idĂ©. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer ocksĂ„. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte Ă€r svĂ„ra att flytta med sig om det behövs (men som tyvĂ€rr ocksĂ„ kostar en hel del...) - och ett annat alternativ Ă€r att bygga upp hörn-basfĂ€llor av mineralull i ramar som inte behöver fĂ€stas i sĂ„ mĂ„nga punkter i vĂ€ggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp pĂ„ lĂ€mpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsĂ€ttning hela tiden, sĂ„ blir ju inte mixarna jĂ€mförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och dĂ€rför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bĂ€st i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag. Tanken jag hade var just att göra flyttbara paneler för att kunna anpassa akustiken vid inspelning och sedan stĂ€lla undan dem vid mix. Skall jag sĂ€tta basfĂ€llor i alla hörn, eller Ă€r det viktigast bakom monitorerna?
Florian le Sage Postat 19 februari 2007 Postat 19 februari 2007 BasfÀllor i alla hörn absolut (diagonala utbyggnader, studera pÄ internet allt vad du kommer över), och mera panelabsorbenter pÄ övriga ytor som du sjÀlv konstruerar sÄ att dom inte bara tar de högfrekventa omrÄdena-alltsÄ lite djupare i sig! Var du sÀtter ut dessa fÄr du enklast fram genom spegeltricket* Jag hade ju satt mig mot kortvÀggen för det Àr min skola gÀllande rummets optimala förhÄllanden för lyssning och vad jag lÀrt mig av de erkÀnt duktiga aukustik-rÀvar jag varit i kontakt med osv...
Claes Holmerup Postat 19 februari 2007 Postat 19 februari 2007 (redigerat) Tack för svaret! đź 1. Jag tror mig ha förstĂ„tt att man skall placera lyssningen pĂ„ rummets lĂ„ngsida. I detta fall innebĂ€r det dock att jag fĂ„r dörren rakt bakom mig, vilket gör det svĂ„rt att placera ut diffusorer, oavsett om jag vĂ€ljer det gamla bokhylletricket, eller bygger/köper nĂ„got mer avancerat. Ăr det bĂ€ttre att sitta vĂ€nd mot kortsidan i detta rum? VĂ€nder du dig mot kortsidan, sĂ„ fĂ„r du problem med att du har en vĂ€gg pĂ„ ena sidan och fönster pĂ„ andra. BĂ€ddat för obalans om du inte bygger igen fönstret... Jag tror faktiskt att det Ă€r rĂ€tt val att sitta mot lĂ„ngsidan, Ă€ven om det inte heller Ă€r optimalt just pĂ„ grund av fönstren... Lite svĂ„rt att bestĂ€mma sig faktiskt... Gör fönstret sĂ„ stor skillnad i detta fall? Det Ă€r visserligen nĂ„got infĂ€llt, men Ă€r vĂ€l ungefĂ€r lika reflekterande som trĂ€vĂ€ggen. Ja och nej. Glasrutan ger helt andra egenskaper Ă€n vĂ€ggen, eftersom den verkligen reflekterar precis allt, medan vĂ€ggen kommer att absorbera lite. Rutan kan ocksĂ„ svĂ€nga med ljudet pĂ„ ett sĂ€tt som den tyngre vĂ€ggen inte gör, sĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt olika saker som kan hĂ€nda med ljudet i de olika materialen... đ Det beror lite pĂ„ vad det Ă€r för glas ocksĂ„ - men det Ă€r vĂ€l knappast akustik-klassat glas...? 2. NĂ€r det gĂ€ller akustikbehandling sĂ„ lĂ€gger jag gĂ€rna nĂ„gra tusenlappar om det behövs, men jag vill helst inte bygga fast mig i rummet. Har ni bra förslag pĂ„ smidiga lösningar som kan tas med vid en flytt? Jeff Strong föreslĂ„r flyttbara paneler för att kunna anpassa rummet efter olika inspelningssituationer, nĂ„gon som har erfarenhet av det? Har inte byggt nĂ„got sĂ„dant sjĂ€lv (Ă€r för lat... ), men visst skulle det kunna vara en idĂ©. Jag tycker dock att du bör ha en del fasta installationer ocksĂ„. Ghost har riktigt tjusiga absorbenter som inte Ă€r svĂ„ra att flytta med sig om det behövs (men som tyvĂ€rr ocksĂ„ kostar en hel del...) - och ett annat alternativ Ă€r att bygga upp hörn-basfĂ€llor av mineralull i ramar som inte behöver fĂ€stas i sĂ„ mĂ„nga punkter i vĂ€ggen, utan kan monteras ner vid behov - eller skumabsorbenter som klistras upp pĂ„ lĂ€mpliga skivor som i sin tur skruvas fast och blir flyttbara. Om du inte har samma uppsĂ€ttning hela tiden, sĂ„ blir ju inte mixarna jĂ€mförbara, utan det kommer alltid att bli lite olika - och dĂ€rför ska helst mixrummet alltid vara likadant. Flyttbara paneler passar egentligen bĂ€st i liverummet - och inte i studiorummet, tycker jag. Tanken jag hade var just att göra flyttbara paneler för att kunna anpassa akustiken vid inspelning och sedan stĂ€lla undan dem vid mix. Skall jag sĂ€tta basfĂ€llor i alla hörn, eller Ă€r det viktigast bakom monitorerna? Viktigast i hörnen bakom monitorerna - absolut! Montera ocksĂ„ absorbenter pĂ„ vĂ€ggen bakom monitorerna. Monitorerna Ă€r nĂ€mligen i princip rundstrĂ„lande vid lĂ„ga frekvenser och dĂ€rför behöver du absorbera ljudet som kommer att slĂ„ in i den bakre vĂ€ggen annars. AnvĂ€nd spegelmetoden nĂ€r du ska avgöra var du ska placera absorbenter (förutom hörnabsorbenterna alltsĂ„ - för de behövs oavsett vilket); alltsĂ„ att du sĂ€tter absorbenter pĂ„ de platser dĂ€r du frĂ„n lyssningspositionen skulle kunna se nĂ„gon av monitorerna om det satt en spegel pĂ„ vĂ€ggen. Om du mĂ€rker att du fĂ„r problem trots det, sĂ„ Ă€r det idĂ© att ge sig pĂ„ de andra hörnen ocksĂ„ - men det beror ocksĂ„ pĂ„ hur möbleringen i övrigt ser ut, hur högt du brukar spela etc... Redigerat 19 februari 2007 av Claes
Florian le Sage Postat 19 februari 2007 Postat 19 februari 2007 Ja visst, trevligt, nu ÄterstÄr bara att fÄ honom+vissa av er andra pÄ forumet att inse fördelen med att sitta mot kortvÀggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktÀr! För det första fÄr ju basljudvÄgorna i första hand men Àven de högre lÀngre vÀg att fÀrdas innan dom stÀller till med elÀnde och det Àr i alla avseenden att föredra, sedan Àr det flera fördelar att fÄ till en vettig symmetri etc möblemangsmÀssigt och personalmÀssigt för det almÀnna vÀlbefinnandet med ett rum pÄ djupet, soffor osv osv!
Signert Postat 19 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 19 februari 2007 Ja visst, trevligt, nu Ă„terstĂ„r bara att fĂ„ honom+vissa av er andra pĂ„ forumet att inse fördelen med att sitta mot kortvĂ€ggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktĂ€r! För det första fĂ„r ju basljudvĂ„gorna i första hand men Ă€ven de högre lĂ€ngre vĂ€g att fĂ€rdas innan dom stĂ€ller till med elĂ€nde och det Ă€r i alla avseenden att föredra, sedan Ă€r det flera fördelar att fĂ„ till en vettig symmetri etc möblemangsmĂ€ssigt och personalmĂ€ssigt för det almĂ€nna vĂ€lbefinnandet med ett rum pĂ„ djupet, soffor osv osv! Mig har du redan med! đ KĂ€nns instinktivt jobbigt att sitta med ryggen mot en dörr.
Claes Holmerup Postat 19 februari 2007 Postat 19 februari 2007 Ja visst, trevligt, nu Ă„terstĂ„r bara att fĂ„ honom+vissa av er andra pĂ„ forumet att inse fördelen med att sitta mot kortvĂ€ggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktĂ€r! För det första fĂ„r ju basljudvĂ„gorna i första hand men Ă€ven de högre lĂ€ngre vĂ€g att fĂ€rdas innan dom stĂ€ller till med elĂ€nde och det Ă€r i alla avseenden att föredra, sedan Ă€r det flera fördelar att fĂ„ till en vettig symmetri etc möblemangsmĂ€ssigt och personalmĂ€ssigt för det almĂ€nna vĂ€lbefinnandet med ett rum pĂ„ djupet, soffor osv osv! đ Det har du helt rĂ€tt i - men jag skulle i sĂ„ fall föredra att det ena fönstret byggs igen pĂ„ lĂ€mpligt sĂ€tt, sĂ„ att man kan fĂ„ samma respons frĂ„n vĂ€ggarna pĂ„ höger och vĂ€nster sida. Med ett fönster, kan det vara lite besvĂ€rligt att montera nĂ„gon sorts absorbent, om det visar sig vara dĂ€r det behöver sitta en absorbent... Sitter man mot kortsidan och inte brukar spela sĂ„ högt, sĂ„ kan man t o m kanske klara sig utan diffusor pĂ„ den bakre vĂ€ggen - eller vid behov anvĂ€nda den enkla lösningen med bokhyllor, sĂ„ det finns fler fördelar med det, om det Ă€r möjligt att göra sĂ„.
Signert Postat 20 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 20 februari 2007 Ja visst, trevligt, nu Ă„terstĂ„r bara att fĂ„ honom+vissa av er andra pĂ„ forumet att inse fördelen med att sitta mot kortvĂ€ggen i lyssningsrum av olika storlek/karaktĂ€r! För det första fĂ„r ju basljudvĂ„gorna i första hand men Ă€ven de högre lĂ€ngre vĂ€g att fĂ€rdas innan dom stĂ€ller till med elĂ€nde och det Ă€r i alla avseenden att föredra, sedan Ă€r det flera fördelar att fĂ„ till en vettig symmetri etc möblemangsmĂ€ssigt och personalmĂ€ssigt för det almĂ€nna vĂ€lbefinnandet med ett rum pĂ„ djupet, soffor osv osv! đ Det har du helt rĂ€tt i - men jag skulle i sĂ„ fall föredra att det ena fönstret byggs igen pĂ„ lĂ€mpligt sĂ€tt, sĂ„ att man kan fĂ„ samma respons frĂ„n vĂ€ggarna pĂ„ höger och vĂ€nster sida. Med ett fönster, kan det vara lite besvĂ€rligt att montera nĂ„gon sorts absorbent, om det visar sig vara dĂ€r det behöver sitta en absorbent... đ Sitter man mot kortsidan och inte brukar spela sĂ„ högt, sĂ„ kan man t o m kanske klara sig utan diffusor pĂ„ den bakre vĂ€ggen - eller vid behov anvĂ€nda den enkla lösningen med bokhyllor, sĂ„ det finns fler fördelar med det, om det Ă€r möjligt att göra sĂ„. Jag tror jag gĂ„r pĂ„ Florians linje och sĂ€tter mig vĂ€nd mot vĂ€ggen till höger. Om fönstret visar sig stĂ€lla till problem lĂ€ngre fram sĂ„ fĂ„r jag Ă„tgĂ€rda det dĂ„. NĂ€r det gĂ€ller golvet, Ă€r det bara att tĂ€cka med sĂ„ mycket tjocka mattor som möjligt?
Florian le Sage Postat 20 februari 2007 Postat 20 februari 2007 Mattor framme nedanför högtalarna och gĂ€rna lĂ€ngs sidorna, kanske inte i hela rummet dock, varva lite lagom vetja, skall du ha taket naket sĂ„ lĂ€gg mer matta! đ
IDF Postat 21 februari 2007 Postat 21 februari 2007 tĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att om det kommer vara mkt saker i rummet kommer det att mĂ€rkas det med.. jag sjĂ€lv har smockfullt med saker i mitt nya kontr.rum pĂ„ knappa 20 kvm, och det lĂ„ter riktigt bra, med endast 4 stora absorbenter.. ingenting bkom mig förutom ett skrivbord med en hylla pĂ„ vĂ€ggen.. samt ett naket tak.. gillar att det reflekterar lite grann i taket.. ger en lufitg kĂ€nsla av rummet.. tĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att du ska sitta o jobba, sĂ„ trĂ„ngt o fuktigt o varmt Ă€r ingen bra idĂ©.. đ jag har de trĂ„ngt,men lagom svalt.. đ fundera ocksĂ„ pĂ„ hur du vill göra med din burk, ifall du vill ha den i samma rumm eller om du vill skaffa en KVM-kabel för ett par lappar och ha det tystare i din arbetsmiljö!!!
Signert Postat 21 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 21 februari 2007 (redigerat) Tack för tipsen! đ TĂ€nkte börja med hörnfĂ€llor bakom lyssningen, dvs. vĂ€ggen till höger i bild. Har sett tvĂ„ olika varianter (jag tĂ€nkte inte bygga Helmholtz), den ena dĂ€r hela hörnet fylls med isolering, den andra dĂ€r man bara sĂ€tter en hyfsat tjock isoleringsskiva tĂ€ckt med tyg mot hörnet och lĂ„ter det vara luft bakom. Vilken variant skall man köra pĂ„? Edit: Hur stor skall man förresten göra hörnfĂ€llan? Ja, jag vet att jag Ă€r lite lat, men ni kan ju sĂ„ mycket. đ Redigerat 21 februari 2007 av Signert
PreacherX Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 (redigerat) Jag skulle nog hellre sitta pÄ den vÀnstra kortsidan pga elementet. LÀr nog bli ganska varmt för datorn (vilket jag antar att du anvÀnder) och dig sjÀlv + att jag tror det skulle vara i vÀgen (Om jag utgÄr frÄn min egna utrustning).... EDIT: Vad tror du om detta föresten? http://www.goldenagemusic.se/goldenageacou...b/foamzorb.html Just FOAMZORB BLUE ROOM Àr det jag tÀnkte pÄ. Har för mig att det inte kostar allt för mycket och du kan ju alltid limma fast dom pÄ kartongbitar som du sen sÀtter fast med rejÀl dubbelhÀftande tejp sÄ kan du ju ta med dig dom vid eventuell flytt osv. Redigerat 22 februari 2007 av PreacherX
basshole Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 En vÀldigt billig variant av basfÀlla Àr att stÀlla en tyggarderob i hörnet. Jag har har en stÄende variant frÄn IKEA i mitt ena hörn och den fungerar (faktiskt!) utmÀrkt. Förutsatt att du fyller den med klÀder sÄklart. 1 sÄdan i vardera hörn och sÄna hÀr lÀngs kortvÀggen mellan vÀgg/tak borde rÀcka en bit.
Signert Postat 22 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2007 Jag skulle nog hellre sitta pĂ„ den vĂ€nstra kortsidan pga elementet. LĂ€r nog bli ganska varmt för datorn (vilket jag antar att du anvĂ€nder) och dig sjĂ€lv + att jag tror det skulle vara i vĂ€gen (Om jag utgĂ„r frĂ„n min egna utrustning).... EDIT: Vad tror du om detta föresten? http://www.goldenagemusic.se/goldenageacou...b/foamzorb.html Just FOAMZORB BLUE ROOM Ă€r det jag tĂ€nkte pĂ„. Har för mig att det inte kostar allt för mycket och du kan ju alltid limma fast dom pĂ„ kartongbitar som du sen sĂ€tter fast med rejĂ€l dubbelhĂ€ftande tejp sĂ„ kan du ju ta med dig dom vid eventuell flytt osv. Tack för tipsen! Elementet Ă€r inte sĂ„ skrymmande i verkligheten som det ser ut pĂ„ bilden och av tidigare erfarenhet vet jag att jag inte behöver ha pĂ„ elementet speciellt mycket i musikrummet, blir varmt nog Ă€ndĂ„. đ Anledningen till placeringen Ă€r att det finns ett rum bakom den högra vĂ€ggen som jag kanske kan anvĂ€nda som liverum. I sĂ„ fall vill jag begrĂ€nsa kabellĂ€ngderna helt enkelt. Har kollat pĂ„ Foamzorb blue room, det ligger pĂ„ sĂ„dĂ€r 3-4000, vilket Ă€r klart överkomligt. DĂ€remot skulle jag vilja jĂ€mföra med kostnaderna för att bygga egna, eftersom jag tror att det skulle bli bĂ„de snyggare och mer anpassat till rummet. Skall uppdatera bilden med mina idĂ©er och posta den igen. NĂ„gon som har nĂ„got svar pĂ„ frĂ„gan om utformning och dimensionering av hörnabsorbenter?
Signert Postat 22 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2007 En vĂ€ldigt billig variant av basfĂ€lla Ă€r att stĂ€lla en tyggarderob i hörnet. Jag har har en stĂ„ende variant frĂ„n IKEA i mitt ena hörn och den fungerar (faktiskt!) utmĂ€rkt. Förutsatt att du fyller den med klĂ€der sĂ„klart. 1 sĂ„dan i vardera hörn och sĂ„na hĂ€r lĂ€ngs kortvĂ€ggen mellan vĂ€gg/tak borde rĂ€cka en bit. Ett tips att ta med. Fast en hörnabsorbent blir ju mindre skrymmande. Och ser coolare ut. Utseende Ă€r allt. đ
musik (oregistrerad) Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Och exakt hur VET man att det inte finns sĂ„dana obalanser i rummet, som nĂ€mns i denna trĂ„d? Avgör öronen eller mĂ€tutrustning oftast? Och vilket rum EFTERSTRĂVAS? Ska storleken pĂ„ rummet och materialen dĂ€rinne vara valda pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att man ska kunna spela in i det rakt av och sedan inte behöva efterbearbeta inspelningen? Ăr det vad som kan kallas ett optimalt inspelningsrum, eller vad? Vill man att det ska lĂ„ta pĂ„ den fĂ€rdiga skivan som om det var inspelat i just DET rummet? :musik
Torwald Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 Och exakt hur VET man att det inte finns sĂ„dana obalanser i rummet, som nĂ€mns i denna trĂ„d? Avgör öronen eller mĂ€tutrustning oftast? /.../ :musik Ăronen avgör sĂ„klart om du kan leva med problemet, mĂ€tutrustning kan visa dig exakt (nĂ„ja...) hur pĂ„tagliga dina problem Ă€r. I ett rum som ovan kan jag garrantera att man har problem med ojĂ€mn frekvensgĂ„ng i basen. Fast du kanske syftade pĂ„ oblanas i stereobilden, som man talade om ovan, om att ha fönstret pĂ„ ena sidan? DĂ„ Ă€r det sĂ„klart öronen som avgör, men jag vĂ„gar sĂ€ja att om du har absorbenter vĂ€l utplacerade kommer du fĂ„ en mycket tydligare stereobild. Allt beror sĂ„klart pĂ„ hur rummet ser ut och vilka material som anvĂ€nds i det. Sitter du med betong pĂ„ alla sex ytor i rummet Ă€r det ju inte sĂ„ trevligt, eftersom betong reflekterar frekvenser relativt lĂ„ngt ner i frekvensspektrat. Jag rekommenderar lite lĂ€sning hĂ€r för mer information om akustik och akustikbehandling.
android Postat 22 februari 2007 Postat 22 februari 2007 (redigerat) Signert: Du kan fĂ„ komma pĂ„ studiebesök hos oss om du vill, sĂ„ fĂ„r du se och höra hur ett dimensionsmĂ€ssigt ganska sĂ„ likartat rum funkar. (Fast vĂ„rt rum Ă€r nog förresten kortare/mer kvadratiskt tror jag. -DĂ„ligt ögonmĂ„tt...) Vi har ingen akustikbehandling alls förutom en massa möbler, och det funkar ju men Ă€r sĂ€kert inte alls optimalt... đ Redigerat 22 februari 2007 av android
Signert Postat 22 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2007 Signert: Du kan fĂ„ komma pĂ„ studiebesök hos oss om du vill, sĂ„ fĂ„r du se och höra hur ett dimensionsmĂ€ssigt ganska sĂ„ likartat rum funkar. (Fast vĂ„rt rum Ă€r nog förresten kortare/mer kvadratiskt tror jag. -DĂ„ligt ögonmĂ„tt...)Vi har ingen akustikbehandling alls förutom en massa möbler, och det funkar ju men Ă€r sĂ€kert inte alls optimalt... đ He he! Dags för den dĂ€r IRL:en snart?
Signert Postat 22 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 22 februari 2007 Ok, efter er feedback kommer hĂ€r en idĂ© pĂ„ hur det skulle kunna se ut, iaf till en början. Ber om ursĂ€kt för mina klumpiga SketchUp-modeller, jag Ă€r nybörjare. Det Ă€r tvĂ„ hörnfĂ€llor och 5 absorbenter. TvĂ„ absorbenter pĂ„ vĂ€ggen bakom monitorerna, tre i taket. Absorbenterna tĂ€nker jag mig vara tygtĂ€ckta glasfiberskivor, 12cm tjocka. För mycket, för lite? HörnfĂ€llorna tĂ€nkte jag göra av likadana skivor, fast vinklade 45 grader. Ăr glas- eller stenull att föredra? Spelar val av mĂ€rke nĂ„gon roll? I rummets "bakĂ€nda", dvs. till vĂ€nster i bilden, stĂ€ller jag en soffa för bekvĂ€mlighet och basdĂ€mpning, samt en bokhylla pĂ„ vĂ€ggen för diffusion (om det nu behövs, men jag behöver Ă€ndĂ„ förvaring). Jag kommer att anvĂ€nda ett rum som ligger vĂ€gg i vĂ€gg med detta Ă„t höger i första bilden som liverum, sĂ„ nu Ă€r det i första hand kontrollrumsfunktionen jag Ă€r ute efter. Ăr jag helt ute och cyklar, eller pĂ„ rĂ€tt vĂ€g? Kanske ute och cyklar pĂ„ rĂ€tt vĂ€g?
mietek Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 haha KLUMPIGA? vafan det var ju vĂ€rsta starwars ritningarna! đđ
Claes Holmerup Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 Det enda jag saknar, Ă€r nog absorbenter pĂ„ sidovĂ€ggarna. Ser nog helt ok ut i övrigt. đ Om du fĂ„r trassel med basen, sĂ„ kan du ocksĂ„ fundera pĂ„ att skĂ€ra av "hörnet" mellan taket och vĂ€ggen bakom monitorerna, pĂ„ samma sĂ€tt som du har gjort med vĂ€gg-vĂ€gg-hörnen.
Signert Postat 23 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 23 februari 2007 Det enda jag saknar, Ă€r nog absorbenter pĂ„ sidovĂ€ggarna. Ser nog helt ok ut i övrigt. đ Om du fĂ„r trassel med basen, sĂ„ kan du ocksĂ„ fundera pĂ„ att skĂ€ra av "hörnet" mellan taket och vĂ€ggen bakom monitorerna, pĂ„ samma sĂ€tt som du har gjort med vĂ€gg-vĂ€gg-hörnen. Exakt, jag funderar pĂ„ att börja sĂ„hĂ€r och sedan fylla pĂ„ med sidoabsorbenter och eventuellt en hörnabsorbent i taket. Blir nog nĂ„gra portabla absorbenter ocksĂ„, för att kunna anvĂ€nda detta rum till inspelning ocksĂ„. Sen kommer det ju att fyllas pĂ„ med rĂ€tt mycket prylar ocksĂ„, instrument, hurtsar, skĂ„p och lite krafs, det förbĂ€ttrar en del. Vad tros om modellen pĂ„ absorbent? Jag tĂ€nker mig en lösning med en tunn skiva, t.ex. masonit, som Ă€r lika stor som en isoleringsskiva. Isoleringen lĂ€gger jag pĂ„ skivan, sveper in det med tyg och hĂ€ftar fast pĂ„ baksidan. Enkel lösning som borde funka bra, eller?
Florian le Sage Postat 23 februari 2007 Postat 23 februari 2007 Hej Signert, jag hade nog satt mig Ă„t andra hĂ„llet pga elementet, som nĂ„gon sade tidigare...annars verkar det bra pĂ„ det hela taget, hörnabsorbenterna har luft inuti hoppas jag...fronten kan vara en hĂ„lad masonitskiva klĂ€dd med stenull pĂ„ baksidan och ett genomslĂ€ppligt tyg/vĂ€v mellan pĂ„ fram/baksidan, vill man ytterligare förfina funktionen sĂ€tter man ribbor framför panelen, tjocklek pĂ„ stenullen 5-10 cm sĂ„ Ă€r du hemma! đ
Signert Postat 23 februari 2007 TrĂ„dstartare Postat 23 februari 2007 Hej Signert, jag hade nog satt mig Ă„t andra hĂ„llet pga elementet, som nĂ„gon sade tidigare...annars verkar det bra pĂ„ det hela taget, hörnabsorbenterna har luft inuti hoppas jag...fronten kan vara en hĂ„lad masonitskiva klĂ€dd med stenull pĂ„ baksidan och ett genomslĂ€ppligt tyg/vĂ€v mellan pĂ„ fram/baksidan, vill man ytterligare förfina funktionen sĂ€tter man ribbor framför panelen, tjocklek pĂ„ stenullen 5-10 cm sĂ„ Ă€r du hemma! đ Jo, jag hade ocksĂ„ föredragit att sitta Ă„t vĂ€nster, men som sagt sĂ„ kommer liverummet att ligga Ă„t höger och jag vill hĂ„lla nere kabellĂ€ngderna. Rekommenderar du stenull före glasfiber? Vad Ă€r fördelen med den hĂ„lade masoniten? Bara stabilitet, eller hjĂ€lper det akustiken? Hur menar du att jag skall sĂ€tta ribborna? RĂ€cker det med 10 cm tjock isolering? Tack för hjĂ€lpen, för övrigt! đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.