Jump to content
Annons

Behöver hjälp! Låtar typiska för sin genre?


DrHans

Recommended Posts

Hej skall gå igenom lite musikstilar med barn i skolan och behöver tips på låtar väldigt typiska för sin genre då det kan vara svårt att representera en hel genre med en låt.

Stilarna jag söker låtar från är följande.

Rock

Pop

R&B

HipHop

Jazz

Blues

Techno

Punk

Trance

Klassisk Musik

Hårdrock

Metall

Funk

Opera

Soul

Kurdisk folkmusik

Turkisk folkmusik

Country

Samba

Tango

Jag bevöver inte hjälp med missar av olika genres då det är barnen själva som valt ut dessa.

Jätteglad om jag kan få lite hjälp / Dr Hans

#EDIT: La till en genre jag glömt ( Country)

EDIT2: två genrer till jag missat på barnens lista ( Samba & Tango )

Tror jag fick med alla nu

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

punk- Ramones. Blitzkrig Bop

rock n´roll- chuck Berry- Johnny B. Good

Rock- nått med Stones från 70- talet och framåt

Soul- Aretha Franklin- respect eller otis redding eller kolla HÄR!

Hård Rock-Deep purple- Smoke on the water

R&B (rythm & Blues)- Yardbirds, Downliners Sect, Pretty Things

Jazz- Glenn Miller- In the mood

pop-Beatles- She loves you

metall- Metallica- nått från 1.a eller 2.a (kill em´all, Ride the lightning)

övrigt är inte mina områden. 😉

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare doktorn. Kul fråga. Fick mig att tänka till lite. Speciellt eftersom musiken utvecklas så mycket. Definitionerna av de olika genrerna lär ju också variera från person till person och har utvecklats över tid. Pop nu är väl inte samma sak som pop för tio eller tjugo år sedan. Du kanske måste ge flera exempel på varje genre…?

Här är lite förslag iallfall

Rock

50tal Rock around the clock – Bill Haley

60tal Louie Louie – the kinks

70 tal Roling stones – Its only rock, n roll but I like it

80 tal Sing this corosion – Sisters of mercy

90tal Come as you are - Nirvana

Pop

60tal Penny lane Beatles

70 tal Brass in a pocket – the pretenders

80 tal Like a virgin - Madonna

90 tal Roll to me – Del amitri

Punk

Sheena is a punkrocker – Ramones

God sav the queen – Sex pistols

Klassisk Musik

Mozart – A´la turca

Beethoven - An die Freude Symfoni nr 9 d-moll sista satsen med körerna, maffigt.

Bach - Jesu, Joy of Man's Desiring

Hårdrock

70-tal Smoke on the water – Deep purple

80-tal Panama – Van Halen (pudel)

eller The number of the Beast –Iron maiden

90 tal Black hole sun – Soundgarden (kallas kanske Grunge av vissa, men jag tycker det är hårdrock)

Metall

70tal Sinner – Judas Priest

80tal Metal Milita - Metallica

90talet är svårare tycker jag kanske någon dödsmetal. Entombed – Blessed be, är en bra låt.

Opera

Mozart – Trollflöjten

Wagner – Tristan och Isolde

Country

Little red shoes- Loretta Lynn

The ring of fire – Johnny Cash

Joleen – Dolly Parton

Vad som helst med Mats Rådberg och rankarna,,, nej för F’n jag bara skojar. Har inte tillräcklig bra koll på de andra genrerna för att kunna ge konkreta förslag. Du får publicera den slutgiltiga listan sedan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Techno är lite småbrett som vilken annan genre som helst, och det kan vara lite svårt att få tag i låtar som är enkla att ta med sig i och med att det mesta ges ut på vinyl.

Hardcell & Grindvik - Gainlane part 6, lyssna här dock relativt melodiskt

Slobodan - Evolution of decay lyssna här är ganska köttig techno

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så haj på musikgenrer, men jag kan ju ge lite förslag iallafall! 🙂

Country - Here I Am, Patty Loveless eller I'm So Lonesome I Could Cry, Hank Williams

Klassisk - Air, Bach

Jazz - Come Away With Me, Norah Jones (Eller är det blues egentligen? Har svårt att skilja på de två 🙂)

Rock - Kanske Born To Run, Bruce Springsteen eller Pride (In The Name Of Love) - U2?

Pop - Kanske Friday I'm In Love, The Cure?

Hoppas det hjälpte något iallafall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare doktorn. Kul fråga. Fick mig att tänka till lite. Speciellt eftersom musiken utvecklas så mycket. Definitionerna av de olika genrerna lär ju också variera från person till person och har utvecklats över tid. Pop nu är väl inte samma sak som pop för tio eller tjugo år sedan. Du kanske måste ge flera exempel på varje genre…?

Här är lite förslag iallfall

Tack för ditt svar!

Nej det är ju svårt att få en uppfattning om en genre på en låt och kanske är det lite mycket som jag tänkt att vi skulle skumma igenom 10 genrer på en lektion per grupp. Kanske får ta ett par fler exempel per genre och lägga det på två lektioner.

Nu kommer bara nästa roliga uppgift att få tag i låtarna 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Turkisk folkmusik: Mehmet Demirtas

Annars tycker jag nog fixeringen vid genrer är insnävande o missvisande.

Rock o pop är ju otroligt breda genrer som kan låta hur olika som helst.

Tack!

Håller med dig i viss mån.

Men att kunna skilja lite på olika stilar är ju allmänbildning och jag ser mer att jag breddar barnens idag smala musiklyssnande än att jag insnäver den genom detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller tango så finns det ju ett par klassiker iallafall

La cumparsita Finns en bra midiversion här: http://www.geocities.com/accordiontango/

Evert Taubes Fritiof och carmensita kanske?

Och sedan som någn sade Något av Astor piazolla. Vilken tango som helst förmodar jag. JAg har ett par skivor med honom men de är hemma nu. 😳

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte så haj på musikgenrer, men jag kan ju ge lite förslag iallafall! 🙂

Country - Here I Am, Patty Loveless eller I'm So Lonesome I Could Cry, Hank Williams

Klassisk - Air, Bach

Jazz - Come Away With Me, Norah Jones (Eller är det blues egentligen? Har svårt att skilja på de två 😳)

Rock - Kanske Born To Run, Bruce Springsteen eller Pride (In The Name Of Love) - U2?

Pop - Kanske Friday I'm In Love, The Cure?

Hoppas det hjälpte något iallafall...

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Turkisk folkmusik: Mehmet Demirtas

Annars tycker jag nog fixeringen vid genrer är insnävande o missvisande.

Rock o pop är ju otroligt breda genrer som kan låta hur olika som helst.

Tack!

Håller med dig i viss mån.

Men att kunna skilja lite på olika stilar är ju allmänbildning och jag ser mer att jag breddar barnens idag smala musiklyssnande än att jag insnäver den genom detta.

Tycker att Egghuvuds decennieindelning var rätt bra. Visa utvecklingen över tid, o visa på hur olika genrer utvecklats o förändrats. Då får man också en inblick i att en genre kan låta väldigt olika.

Klassisk musik t ex, från 16-talet fram till idag.

Bach, Mozart, Beethoven, Mahler o några modernare.

Var inte meningen att hacka på nåt sätt. 😱

Samba: Gilberto Gil

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

😱 Å ingen svensk folkmusik?

Släng med en låt från gruppen "Väsen" tex låten "Ploska" som finns på skivan Gront.

... Iof inget jättetraditionellt, men det kanske kan få upp intresset för den musik som funnits här hos oss dom senaste 3-500 åren... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: Å ingen svensk folkmusik?

Släng med en låt från gruppen "Väsen" tex låten "Ploska" som finns på skivan Gront.

... Iof inget jättetraditionellt, men det kanske kan få upp intresset för den musik som funnits här hos oss dom senaste 3-500 åren... 😉

Ledsen men det är barnen i grupperna som tillsamans slagit ihopp sina hjärnor och skrapat ihopp dem här genrena. Jag kommer att pracka på dom svensk folkmusik i ett annat samanhang, jag lovar.

Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes: Å ingen svensk folkmusik?

Släng med en låt från gruppen "Väsen" tex låten "Ploska" som finns på skivan Gront.

... Iof inget jättetraditionellt, men det kanske kan få upp intresset för den musik som funnits här hos oss dom senaste 3-500 åren...  😉

Ledsen men det är barnen i grupperna som tillsamans slagit ihopp sina hjärnor och skrapat ihopp dem här genrena. Jag kommer att pracka på dom svensk folkmusik i ett annat samanhang, jag lovar.

Och synthen! Glöm för böfvelen inte synthen! 😄

Smågrabbarna jag körde lite spontan musikhistoria med när jag vikarierade i musik för nåt år sedan blev grymt paffa när de upptäckte hur mycket "deras" hip-hop hade snott från Kraftwerk... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar på "techno" där... många använder ordet techno istället för t ex house eller liknande, som nån sorts övergripande term för all elektronisk dansmusik... vilket betyder att om du faktiskt spela techno för dom kanske dom inte alls får det dom hade hoppats på. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Å ingen svensk folkmusik?

Släng med en låt från gruppen "Väsen" tex låten "Ploska" som finns på skivan Gront.

... Iof inget jättetraditionellt, men det kanske kan få upp intresset för den musik som funnits här hos oss dom senaste 3-500 åren...  😉

Ledsen men det är barnen i grupperna som tillsamans slagit ihopp sina hjärnor och skrapat ihopp dem här genrena. Jag kommer att pracka på dom svensk folkmusik i ett annat samanhang, jag lovar.

Ajaj, dom stackars små liven vet inte bättre 😉

... eller så spelar du upp det för dom och kallar det "träcno"! 🙂😆

Om du inte är hemma på folkmusikområdet äre ba att pm:a, så ska jag fixa fram lite sjysst referenslyssning (...hmm heter det så??..jaja..)

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

😳 Å ingen svensk folkmusik?

Släng med en låt från gruppen "Väsen" tex låten "Ploska" som finns på skivan Gront.

... Iof inget jättetraditionellt, men det kanske kan få upp intresset för den musik som funnits här hos oss dom senaste 3-500 åren...  😆

Ledsen men det är barnen i grupperna som tillsamans slagit ihopp sina hjärnor och skrapat ihopp dem här genrena. Jag kommer att pracka på dom svensk folkmusik i ett annat samanhang, jag lovar.

Och synthen! Glöm för böfvelen inte synthen! 🙂

Smågrabbarna jag körde lite spontan musikhistoria med när jag vikarierade i musik för nåt år sedan blev grymt paffa när de upptäckte hur mycket "deras" hip-hop hade snott från Kraftwerk... 😉

Det finns många stilar värda att ta upp liksom synthen och flamencon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...