Jump to content
Annons

audioshark

Medlem
  • Antal inlägg

    22
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Vi på SR i Västernorrland är nöjda med arbetsprover vi fått av demolabbet, vi har lagt beställning på X antal skivor. Personligen tycker jag att det är ett jättebilligt alternativ.
  2. Ja det blev lite långt 😄 Mått på lokalen: http://img215.imageshack.us/my.php?image=k...llrummetlj7.jpg http://img215.imageshack.us/my.php?image=m...oversiktzx4.jpg http://img219.imageshack.us/my.php?image=m...tudiomttea2.jpg
  3. audioshark

    Studiobygge

    http://img143.imageshack.us/img143/5856/76551982og2.jpg http://img143.imageshack.us/img143/3492/16412268bt6.jpg http://img404.imageshack.us/img404/5124/22765880am9.jpg http://img404.imageshack.us/img404/7742/13654377hr3.jpg http://img405.imageshack.us/img405/7849/71114753ds2.jpg http://img405.imageshack.us/img405/3350/20360593yg1.jpg http://img405.imageshack.us/img405/4596/97221103ey6.jpg http://img215.imageshack.us/img215/2758/ko...llrummetlj7.jpg http://img215.imageshack.us/img215/6969/mu...oversiktzx4.jpg http://img219.imageshack.us/img219/4383/mu...tudiomttea2.jpg Hej Hopp! Detta blir förhoppningsvis en tråd som angränsar till det mesta när det kommer till att bygga en studio. Kanske bra och nyttigt att läsa för andra som går i samma tankar samt för min del att man får igång en diskussion och att de som har erfarenheter att dela med sig av förhindrar att fel uppstår i konstruktion och design. Hur som helst så ska det byggas ett kontrollrum som ska kännas kontrollerat med bra lyssning och ett behagligt stort live rum med lite olika varianter av akustik samt ett dämpat ISO bås med insyn som fungerar som sluss intill kontrollrummet. Studion ligger på högsta våningen i ett annex där undervåningen är övernattningsrum, kök och allrum där man ska kunna softa. Byggnaden är belägen vid en åker så verksamheten kommer inte att vara störande, däremot så plöjer bondrackarn en del under höst/vår vid fasadsidan. Konstruktionen består av lättbetongväggar och betongbalkar, mellanbjälklaget under studion och kontrollrummet är av betong. ISO båset och den dämpade delen i studio står på separat betongplatta. Verksamheten kan liknas med vilken kommersiell musikstudio som helst, kontrollrummet designas för stereolyssning och med närfältsmonitorer som 5.1 möjlighet. Jag kommer att gå in på kontrollrummets byggteknik, konstruktion och design. Fråga gärna frågor, jag har en hel del frågor själv kan jag lova! Hojta till om ni ser något som verkar konstigt eller fel eller hur man kan göra saker på ett annat sätt eller med andra material så det blir billigare/bättre. Budgeten är ofta en stor bromskloss och är så även i detta fall. Spana in lokalen och skisser, jag ritar som om jag fått en stroke men förhoppningsvis så förstår ni helheten. Ni finner alla bilder överst. GOLV (Golvet läggs som en rektangel och är oberoende av väggarnas vinklar) Lager1:50x50x20 Gummikuddar av någon form av naturgummi, regel avstånd 450mm. Dessa läggs så att golvet kommer 25mm från fasad och sidovägg samt 10mm luft mot bakre kontrollrumms väggen. Dessa kuddar fästes med dubbelhäftande tejp på golv och på ovansidan gummikuddarna. Eventuellt så kanske man ska fylla tomrummet mellan gummikuddarna med någonting för att få bort hålrummet!? Lager2. Ett lager fasade 22mm golvspånskivor. Dessa spacklas med akustikfogmassa. Lager3. 400x400x40 släta trädgårdsplattor läggs ut och spacklas med akustik cement för att få tyngd i konstruktionen. En rad av trädgårdsplattor tas bort för plats för kabelränna för signal kablage till och från mixerbordet. Ström till mixerbordet dras separat i slang till maskinrummet under plattorna där nätdelarna är. Det förbereds även för två slangar till effekt rack från maskinrummet samt från effekt rack till mixerbordet. Dels för remotes, skärmar, mus, tangentbord och lite annat. Dessa tätas med gubblera för att lätt kunna dra mer kablage i framtiden. Lager4. 2lager 13mm golvgips limmas med akustik lim från Swedac eller Gyproc. Dessa läggs omlott så att skarvar inte uppkommer på samma ställe. Dessa skruvas ej! Lager5. Linoleum matta över hela rummet samt en utskuren ESD matta runt mixerbordet fram till effektracken där det annars slits väldigt mycket för att undvika statisk elektricitet. Glöm inte jordfläta på stolarna bara. Frågor ang. golvet: 1. Behövs det någon form av vertikala karmabsorbenter för att rama in golvet? 2. Finns det fördel att limma linoleum matta med akustiklimmet eller ska man gå på ett vanligt mattlim? 3. Finns det något billigt sätt att förbättra konstruktionen? 4. Så kallad ”Stopgap” eller andra ljudlister, vart får man tag på dessa i Sverige? Bakre Kontrollrums vägg. (Samtliga väggar byggs uteslutande med 70mm stål profiler/reglar och 2700x1200 gips, limmas och spacklas med akustikfogmassa från gyproc eller swedac, alla hörn läggs omlott.) Först skruvas en 70mm U-skena fast på golvet. Jag har valt att köra på profiler med EPDM list men väljer också att täta med akustikfogmassa för säkerhets skull. Sedan används 70mm reglar med centrum avstånd på 600mm, fylls med billigare isolering runt 25kg/m3 95 mm. Sedan skruvas/limmas 2 lager 13mm gips förskjutna likt golvet. Alla skarvar spacklas noga med akustikmassa. Frågor ang. bakväggen: 5. En byggherre sade till mig att jag skulle köra på 450mm regleravstånd och 900m breda gipsskivor eftersom det leder till en stabilare konstruktion, vilket då skulle leda till bättre ljudisolering. En annan byggherre sade ett regelavstånd på 600mm samt 1200mm gips skulle vara bättre tack vare en mer homogenare vägg, några tankar kring detta? Fasadvägg & sidvägg med ruta till ISO bås. Samma konstruktion som den så kallade bakväggen fast med dubbla 70mm 28kg/m3 regel skivor som islorering. På fasadsidan ”blindas” samtliga fönster utom en sektion för trevlig utsikt och solljus till kontrollrummet. Fönster byggs för med 40mm isolering, MDF skivor, fogmassa samt solfilm. Sidoväggen kommer att innefatta två stycken dörrar av ljudklass R´w 40, (till trapphus och maskinrum) samt karmabsorbenter a 40mm. Rutan till ISO båset är inte bestämt men det finns några tips som man kan gå efter. Glas har ungefär 3,5 gånger högre densitet än gips och man behöver i utopin ett glas som motsvarar den vägg man byggt. Så om man förenklar lite behöver man en ruta var av tjockleken är en tredjedel av väggen. Frågor: 6. Är det värt att lägga till ett lager gips ”a la Byggmax” budget skiva till dessa väggar? 7. Finns det några bra tips på dörrkarmset som är ljudklassade? 8. Finns det någon bra information att få om man vill behålla en sektion av fönster i kontrollrummet? Man vill ju kunna öppna och släppa in gödsellukten en härlig sommardag. Frontvägg med studio ruta. U-skena med EPDM list i vanlig ordning med 70mm regel, 600mm regel avstånd. Dubbla 70mm 28kg/m3 regelskivor, tre lager 13mm gips som limmas och skruvas omlott 900mm bredd. Glasrutan blir en 12mm laminerad glasruta och monteras helt rak. I mellanrummet kläs kanterna av 20mm mineralull, så kallad karm absorbent. När karmen monteras se då till att karmen ”flyter” d.v.s. ej har kontakt med själva väggen. Detta gör man enklast med några träbitar och fogmassa, se till att det blir riktigt tätt, när fogen stelnat ta bort träbitarna och fyll resterande hålrum. Glaset monteras i karmen med ”U gummilister”. Rutorna putsas upp riktigt innan de byggs igen, ett bra tips ska vara destillerat vatten med lite diskmedel. Frågor 9. Finns det några speciella fönsterkarmar som är ljudklassade eller blir det att bygga själv? 10. Några speciella gummilister för rutorna att rekommendera? E-list eller E-band är de jag känner till. Studiovägg med studio ruta. Studioväggen konstrueras exakt som frontväggen med regelavstånd på 600mm och med 3 lager 13mm gips br 1200mm. Exklusive isolering/reglar, det blir alltså en ren luftspalt på 170mm, totala väggen blir 528mm. Glasrutan blir någon billigare variant, planglas från 8mm och uppåt vad jag nu kommer över. Rekommendation är att ej gå under 8mm. Denna monteras likaså helt rak för att inte nagga på luftspalten. Notering ang. studioväggen är väl att det inte finns budget för ett flytande golv i dagsläget eftersom den är så pass stor. Därav så kan det bli så att väggens reglar bultas i betonggolvet i värsta fall. I bästa fall blir det ett flytande golv, billigt förstås. Det vore verkligen trevligt med ett trägolv i studion. Frågor: 11. Eftersom studioväggens stålprofiler eventuellt ansluter till betongpelare så tycker man att någon i Sverige bör sälja isolerande bultar som man kan läsa om i amerikansk litteratur, anyone? 12. Är det någon ide att bygga studioväggen annorlunda än frontväggen p.g.a. dess egenfrekvens blir densamma? 13. Ett tips på ett jättebilligt flytande golv som man kan lägga trägolv ovanpå vore tacksamt! Tak. Basfällor placeras i det befintliga innertaket i byggnaden ovanför kontrollrummet innan bygget sätter igång. Viktigt är att åtgärda basen där uppe eftersom det inte kommer att gå att göra någonting åt det när bygget står klart. Annars pendlas 45mm primärskenor ned 50-500mm med 20x1mm hålband med centrum avstånd på 1200mm. 45mm regel fästs med skruv i 70mm regelns överkant (väggarna). Sekundär regeln skruvas sedan fast i primär regeln med ett centrum avstånd på 450mm och fylls med 195mm regelskiva, därefter skruvas och limmas 3 lager 12,5 mm takgips (900mm) i sekundärprofilen. Gipsen kommer då avslutas cirka 5mm från väggarna och fogas därefter med akustikfogmassa. När taket är på plats pendlas i framkant mot frontväggen ett innertak ned med hålband. Innertaket består av Ecophone 40mm master C absorbent med 200mm luftspalt, fästs med Fibersplines . Efter lyssningspositionen i rummet så tar spaltpanel vid. Reglas med träregel och kapade MDF skivor samt vanlig billigare isolering. Frågor 14. Vad tror ni om att bygga taket OCH alla andra väggar med så kallad akustikregel istället? finns det dB´s att hämta kontra priset? Kontrollrums design. Viktigt är att det blir ett symetriskt kontrollrum. Jag hade tänkt bygga kontrollrum utifrån mina egna beräkningar samt råd, tips och information via hemsidor och böcker. I grunden ligger 5p Akustik som jag kan säga att jag inte har så mycket nytta av förutom förståelsen av att allt är viktigt, samtidigt att inget kan någonsin bli perfekt i verkligheten. Vi börjar med lyssningspositionen. Högtalarna görs infällda. (Yamaha NS1000 alt. Genelec 1022A (vill prova mig fram)för att få lite mer plats i kontrollrummet. Kontrollrummet är inte så stort så middlefield högtalare borde fungera fint. Dessa monteras från diskanten cirka 1700mm från golvet lätt tiltade så att mixerbordet inte påverkar de högre frekvenserna. Högtalarna bildar en 60 graders triangel med lyssningspositionen. Under och ovan högtalarna blir det bastraps med undantag för slutsteg i ett mindre rack. Alltså monteringen av högtalare sker inte i frontväggen utan är infällda i mineralullshörnbafflar gjorda av MDF och tvärställda mineralullsskivor som då bildar en fin 160 graders snedvägg mot frontväggen. Ungefär 400mm Isover gullfiber samt så mycket luftspalt det bara går för att få bukt på basen så den inte reflekteras mot frontväggen och kommer tillbaka fasförskjuten. Lyssningsposition får tyvärr bestämmas ur rent praktiska skäl enbart eftersom jag inte vet hur man ska räkna ut den optimala positionen. Allt beror på hur stor glasrutan är samt hur långt fram man vill sitta för att se så mycket av studion som möjligt samt hur brett man kan ha mellan högtalarna. Eftersom kontrollrummet är litet så är bakväggens tidiga reflexer också något man bör ta hänsyn till. Man vill få bort samtliga tidiga reflexer så att de inte ”stör” direktljudet. Reflexer under 20ms uppfattas som direktljud och därav bör man fundera lite på bakväggens konstruktion samt lyssningspositionen. En annan del är efterklngstiden och ju längre fram lyssningspositionen hamnar desto tidigare börjar spaltpanelen i rummet och desto mindre blir den dämpande delen i främre delen av rummet vilket gör att efterklangstiden ökar. Om någon har någon bra ide här vore jag tacksam! Mixerbordet mäter L2700xD900xH1300mm Effektracken mäter 2700mm och är 900mm hög och 800mm djup för att få plats med alla burkar. Eftersom det kommer att finnas så mycket prylar överallt så valde jag den smidigaste positionen, 1300mm bakom lyssningspositionen mätt från mixerbordets kant. Detta kommer givetvis medföra akustiska problem i rummet. Annars blir rummet ett så kallat LEDE rum, ”live end dead end” rum där främre delen av rummet är dämpat och bakre är lite mera öppet. Främre halvan av rummet kommer i stort sett att täckas med isolering av typ regelskivor och andra halvan av spaltpanel av typ Helmholtz och givetvis en del diffusors. Verkningsgraden är kanske inte den bästa på Helmholtz så jag hade tänkt testa mig fram när kontrollrummet står klart. När det kommer till tjockare bredare paneler så rekommenderar jag MDF skivor som man kapar själv, det blir riktigt fint, man kan även ta hela MDF skivor och kapa springor i olika dimensioner med cirkelsåg om du vill ha någon speciell design. Samtliga hörn i kontrollrummet blir bastraps som går djupt i basen. Taket är lägst i framkant och stegrar sig 8-15 grader mot bakväggen. Som sagts tidigare är halva taket regelskivor och vid lyssningspositionen byts isolering till spaltpanel för att få en behagligare öppnare lyssning med fler reflexer av högre frekvenser. Rakt ovanför mixplatsen samt på bakväggen fästs en hemmagjort diffusor av träbitar i olika dimensioner och eventuellt på sidorna beroende på vart sidoväggens fönster blir. Efterklangstiden ligger runt 0,4s om jag räknat rätt(helt rent rum utan isolering) och jag vill ligga runt 0,3-0,4s men det blir svårt eftersom rummet är litet. Några tips hur man inte får ett för dött rum uppskattas! Frågor ang. kontrollrums design: 15. Vart hamnar bästa lyssnings positionen i rmmet? 16. Hur får jag ett litet rum med behaglig efterklangstid runt 0,3-0,4s? 17. När det gäller basfällor upp till låt säga 300Hz. Hur viktigt är det med symmetrin i ett kontroll rum då? Kan man bygga en basfälla under högtalaren för en frekvens i ett hörn och för en annan frekvens i ett annat hörn? El I huset finns en central med 63Ampere. Det finns en 25Ampere central i maskinrummet enbart för tekniken i musikstudion. Belysning, kyl frys går på en annan undercentral dragen från källaren så förhoppningsvis ska det vara avskärmat och fint. Jag har valt att lägga upp all teknik på 8 grupper säkrade för 10A vardera samt en 16A 3fas handske är installerad för större maskiner under bygget som inte kommer att användas när studion rullar. Jag har delat upp grupperna på de 3 faserna så att spänningen fördelas så jämt över de tre faserna som möjligt. Grupper är fördelade på detta vis, två ”Backline” grupper (förstärkare och dylikt i studion) en grupp för lyssningsmixrarna och micpreamps i studion samt mindre högtalaranläggning i studion. En grupp för mixerbordets ena PSU och automation, en grupp för mixerbordets andra PSU och en grupp för mixerbordets tredje PSU. Varför mixerbordet är uppdelat på 3 grupper är för att de läggs på varje fas. En grupp för dator och interface och en grupp för effektracken i kontrollrummet. Frågor: 18. Jag har 2st UPS:er som distruberar 3000W styck som jag skulle vilja köra mixerbordet via. Som jag lagt upp det nu är Mixerbordet fördelat på de tre faserna. Går det att parallell koppla faser så de går på en och samma UPS? Förklara gärna utförligt om hur detta skulle kunna gå till. 19. Jordningen om jag fattat det rätt!? Alla grupper dras till jordskenan i centralen, eftersom mixerbordets chassi är kopplat till dess nätdels nätjord så är uttagen i studion(apparatjord) och signaljorden i mixerbordet samma jord med samma potential. Ventilation Jag väljer att göra detta på enklast och smidigast sätt. Det blir helt enkelt två separerade system. Ett system för Kontrollrum och maskinrumsrack samt ett system för studion. Den befintliga ventilationen kan byta ut hela rummets luft 4ggr i timmen och låter rätt mycket. Den kan i och för sig användas när man tar ett break. Jag vill själv ha lite mera kött på benen innan jag konsulterar någon i branschen så ge tips och tricks vart jag kan finna nyttig information och lösningar som fungerar i en studio miljö. Generella frågor: 20. Företaget Auralex har något som heter Sheetblok som används till i stort sett allt, vägg/tak/golv. Finns det någon motsvarighet i Sverige? 21. Finns det något bra Enkelt mätprogram eller hårdvara med mjukvara till PC som man kan testmäta sitt kontrollrum när det står klart? Efterklangstid och Frekvensgång är väll de mest intressanta till att börja med. 22. Ang. isolering så rekommenderas mineral/glasull upp mot 30kg/m3, varför rekommenderas inte t.ex. stenull som i vanlig bygghandel kan komma upp mot 100kg/m3 i densitet?
  4. Det låter fint Bosse, jag ska se om jag hittar nått på internet jag med. red_house_painter, ja det kanske man ska göra...vet bara inte vad man ska ha i så fall, jag gillar api men det är svårt att hitta vintage bord med många inputs, de flesta tenderar att vara split bord och man vill ju ha något smidigt att jobba med oxo 😳
  5. Tack Tack för den matnyttiga infon!! Så som det är nu så kommer jag att köra på Amek bordet i produktion. Sen har jag en idé om att racka upp en sidecar av trident moduler som jag kan "recka" via för önskad karaktär. Trident bordet låter rent utsagt ljuvligt så det är nått jag hemskt gärna vill ha i produktion men jag kan inte ha 2st bord, k-rummet ligger på 32kvm och amek bordet är 2,7Meter långt utan patch så det blir lite tajt. Frågan är då om det är lätt att racka upp en trident sidecar!? Sedan får jag väll köpa mer trident ingångsmoduler för att fylla upp mitt bord igen. Bosse, har du koll på om LRAB ingångsmodulerna är olika motför trident orginal modulerna ifall man hittar moduler utomlands? /audioshark
  6. Ja som sagt, det är ett lyxproblem 😉 Någon annan som har nått att säga om trident vs Amek ?
  7. Man kan ju ha mycket delar av en sak och sakna andra osv. vad är det för reservdelar du är ute efter så kan jag höra mig för!? trident bordet blir som en pensionsförsäkring =) samt att i ett senare skede kanske integreras i en mindre produktionsstudio där jag enbart skriver musik.
  8. Amek Bordet är drygt 10 år nyare. Ang trident bordet så kommer det inte att säljas samt jag har inga reservdelar tyvärr. Detta bord som jag köpte är ursprungligen från skaraborg och eftersom de sålde flera bord så fanns det inga reservdelar kvar när jag var i farten. Jag är själv på jakt efter 6st input fadrar så om du har några sådanna ligandes så är jag intressead, även en monitor regel. Vad har trident för downsides i stora produktioner anser du ?
  9. audioshark

    AMEK vs Trident

    Hej Hopp! Nu kommer jag med ett sånt där lyx problem! Jag håller på att bygga en studio och sitter inne med 2 mixerbord, ett Trident series 80 "SR versionen" 30 input och 24 monitor samt ett 56kanals Amek Mozart bord med samtliga RN-15 inputs, alltså Ruper neve designade versionen. Amek bordet har en moddning med fläktar för att ta bort eventuella värme problem som har varit dess signum 😕 Hur som helst måste jag bygga in mixerbordet i kontrollrummet p.g.a. lokalens utförande och jag vet inte riktigt vilket bord jag ska välja. Jag har använt trident som låter ljuvligt men har väldigt dålig koll på hur amek borden låter i produktion. Man flyttar inte omkring +700kg hur som helst för att testa heller så det vore skitkul om ni som jobbat med borden har nått att säga till dess fördel och nackdel så jag har lite att väga in i mitt beslut =) Annars går väll Studion i vintage anda i outboard och mikrofon väg men man ska kunna göra stora kommersiella produktioner oxo om man får chansen i framtiden. Kontrollrummet ligger på 35kvm och studion på runt 65kvm så man kan få in en hel del folk där.
  10. Spana in www.demolabbet.se
  11. Jag har tänkt att göra följande i mitt kontrollrum. 50*50mm naturgummikuddar likt reglar med vanlig byggmax ISO emellan sedan 2lager 13mm golvgips limmat med akustiklim sedan trädgårdsplattor sedan 22mm golvspånskiva sedan någon antistatmatta. Jag vet inte om det är optimalt för budgeten men det blir väldigt billigt. Andreas kanske kan ge synpunkter på denna konstruktion!?
  12. Jag fattade inte det där med stjärnjord och jordlyft på varje XLR, förklara gärna närmare. Tilläggas att jag bara har balanserade prylar. Jag har några amerikanska grejer som inte är ballade men dessa går via lundahls trafos.
×
×
  • Skapa ny...