Jump to content
Annons

KISS


hackeman

Recommended Posts

Har precis laddat ner och kollat på "KISS - MTV Unplugged" och "KISS - The Last Concert"... bara KISS i flera timmar! Jag är lyrisk och påmind om varför just KISS var mina stora idoler när jag var liten... och långt in i tonåren. Jag ställer mig fortfarande frågande till om något band på den tiden kunde göra koncerter som KISS...?!

KISS var mina idoler ända tills "The Elder" och när Peter Criss blev ersatt av Eric Carr. När sedan Ace Frehley blev ersatt av den där fjollan Vinne Vincent var det inte roligt längre. Sminket åkte, musiken blev annorlunda - sen var de inte KISS längre. De var som vilket annat Rockband som helst. Medelmåttiga. Kommer ihåg deras första musikvideo utan smink som man zappade förbi på MTV... tyckte bara de såg patetiska ut. Jag mognade och blev synthare. 😄 Det blev min tur att använda smink. 🙂 Jag kunde t.o.m återanvända nitbältet. 😄

När KISS var mina idoler var jag tyvärr för liten för att gå på någon av deras koncerter (och inga vuxna ställde såklart upp). Jag kämpade länge för att lyckas fylla väggarna i mitt lilla rum i källaren med KISS posters. I dåvarande blaskan OKEJ hände det nån enstaka gång att det fanns någon poster på KISS. Då blev man helt till sig och spenderade hur många veckopengar som än behövdes för att köpa en OKEJ. Och hade man inte pengar, då snattade man en OKEJ. Men det var OKEJ. I kampen för KISS var allt tillåtet. 😎

post-1-1191432521_thumb.jpg

En av favoriterna som som tillsammans med alla andra KISS posters täckte mina väggar. 🙂

MTV fanns inte. Inte min värld iaf. En enda gång fick jag dock se KISS på TV. Det var Svante Grundberg som hade nåt program på SVT där han visade musikvideos (nån som kommer ihåg vad det hette?). Någon hade skrivit in och önskat att se KISS. Svante tyckte att det kunde han ju göra om de unga tittarna kunde tänka sig att sno lite pengar av sina föräldrar och skicka in till Svante. Svante fick både mynt och sedlar skickade till sig. Samt en anmälan. I det efterkommande programmet visade de mycket KISS. Jag var lyrisk!

Jag bodde i en liten håla där det inte var tufft att gilla KISS. Det var Gazoline och andra hjältar som gällde. Bortsett från vad man fick läsa i OKEJ, dvs hur stor publik det faktiskt var på KISS koncerter, kände jag mig helt ensam. Det fanns ingen KISS Army på Internet att vända sig till. Det fanns inget Internet öht. Hur skulle jag kunna veta att världen var full med KISS fans, min värld var den KISS-fans-fattiga håla jag bodde i. Min mossa var dock dagmamma för ett tiotal dagbarn som alla såg upp till mig, och därav blev hålan berikad med ytterligare ett tiotal KISS-fans. 😄

Men NU....! Nu gör jag en snabbsurf på google och hittar oändligt med låtar och videos att ladda ner, bilder att lägga på desktopen eller printa o sätta på väggen, prylar att köpa o byta, artiklar att läsa och berätta vidare, fans att snacka KISS med... NU är det OMÖJLIGT att känna sig ensam, nu är man ett KISS fans tillsammans med miljoner andra - ovasett vilken håla man bor i. Dvs om man utgår från att man har Internet och bortser från att jag inte är ett KISS-fans längre. 🙂

Jag fick faktiskt se dem live långt senare, närmare bestämt i Sthlm 1997 när de återförenats. Själva KISS var precis som förr - det lät precis som på vinylerna från förr, de såg ut som förr, och showen var lika bra som jag fantiserat om när jag var liten. Dock, publiken var pinsam. Den dominerades av krystade Stockholmare med en fis på tvären som inte kunde släppa loss eller ens svara "yeah" när Paul Stanley bad snällt om det. Jag upprepar, han BAD snällt om det. "C'mon Stockholm... say YEAH!"... som svar fick han en enda stor tystnad som sög upp de få "yeah" några av oss tappert tjöt ut över publikhavet. Jag har hört det förr, och nu vet jag det av egen erfarenhet - man ska INTE gå på koncert i Sthlm. Göteborg och Köpenhamn i första hand.

Nåja... vet inte vad jag vill komma fram till... behövde bara skriva av mig efter att ha sett flera timmars KISS... och efter att ha reflekterat över skillnaderna mellan då och nu.. om det var bättre förr eller bättre nu får ni själva avgöra... 🙂

//F.d Gene Simmons-wannabe 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 131
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

captain nemo (oregistrerad)

Programmet hette nog Gluggen. Kommer inte ihåg om det var ett fristående program eller en del i Casablanca, vilket var föregångaren till MTV.

Håller med Hacke om Kiss betydelse för uppväxten. Jag har fortfarande planscherna kvar. 1997. hmmm. Var du på Globen eller på Stadion?

Jag var på stadion och det var i juni = dagsljus klockan tio på kvällen = ljus och raketer fullkomligt försvann. Men jag fick se och höra Kiss.. hehehe

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Dito här... Stadion -97.. stod straxt nedanför podiet mitt på planen..dit Paul kom flygande och stod o gastade i sina spandex..faen han såg rätt schleten ut... men ..en annan som mjukstartade med Status Quo på den tiden det begav sig tyckte ändå att den KISS-concerten gav ett minne.. har fortfarande halsduken kvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)

Det var stadion som gällde även för mig. Kommer ihåg att röken krånglade på Ace´s gitarr när han hade sitt beryktade gitarrsolo. Klart att KISS har påverkat uppväxten. Har för mig att det vid sidan av OKEJ fans en tidning som hette POSTER som också satsade rätt hårt på kiss. Kommer ihåg inslaget från Casablanca när Svante satt och rotade bland massa filmrullar. Har för mig att det mellan KISS låtarna var nån härlig svensk svartvit rockvideo som hette "Jockmocksrock" som en liten kontrast. 😠 Härligt med fler KISS fans 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

sss...

Såg reunion #1, -96 på Globen. Det var fett.

Har alltid velat göra en trashig electrocover på Detroit Rock City. Kommer.

Vilka är era favoritlåtar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattade aldrig grejen med kiss. Okej de var spektakulära och i tråden hittills diskuteras deras liveframträdande. T o m Hacke refererar mest till det visuella.

Så jag har alltid tyckt att de var någon slags cirkusakt, komplett med svärdslukare, eldslukare, och roliga clownkläder (Peter Criss hade väl t.om. lösnäsa? (fast den var inte röd förrän deras senare turneér).

Detroit Rock City. Tja... det finns för all del band som har byggt en karriär på mindre än bara en bra låt. Men resten? Hamburgare för öronen tror jag att Paul Stanley kallade deras musik för i någon intervju.

Min fundering är; finns det några riktigt bra kisslåtar eller var de bara show?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Min fundering är; finns det några riktigt bra kisslåtar eller var de bara show?

Det finns faktiskt en hel del tuggummiklassiker;

lätt utvecklingsstörd hårdpop som man inte kan avfärda som bara show, även om det för all del var viktigast med business för Kiss.

Tips:

Love Gun

Shock Me

I Stole Your Love

Rock and Roll All Nite

Deuce

och

I Was Made For Loving You

Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)
Min fundering är; finns det några riktigt bra kisslåtar eller var de bara show?

Lyssna på Destroyer skivan så kommer du ändra uppfattning. Ett mästerverk som är producerat av Bob Ezrin. Kan knappt tro att det är inspelat på 70-talet

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ni inte lite väl hårda mot osminkade KISS utan Peter och Ace?

Många av deras bästa låtar kommer från den tiden, ta en lyssning på Alive 3..

Bruce Kulick och Eric Singer spelar fullkomligen arslet av sina föregångare...

Thrills in the night!!!!

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

också ett gammalt kiss-fan. Blev kanon-nöjd när jag stegade in på Diamond Dogs i götet och de spelade Hard Luck Woman, var förra veckan typ. Då fick jag också mig en påminnelse om ungdomsåren.

hehe angående stadion -97 så sa en kompis till mig en väldigt bra sak. Det var under Ace's solo när röken började komma: -"I det läget är han tamejfan världens bästa gitarrist, annars är han ganska kass" haha! Det är ganska mycket det som KISS handlar om för mig.

Men visst finns det många bra låtar, de flesta har redan nämnts. Personligen är Dressed to Kill-skivan en favorit. Tycker trummorna är riktigt sköna där.. Är det Peter Criss som spelar verkligen? Kanske var innan drogerna 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Personligen är Dressed to Kill-skivan en favorit. Tycker trummorna är riktigt sköna där.. Är det Peter Criss som spelar verkligen? Kanske var innan drogerna 😠

Det är det garanterat.

Komihåg att Kiss inte blev riktigt stora förrän första live-plattan kom.

Han var inte uträknad innan Unmasked kom, om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid velat göra en trashig electrocover på Detroit Rock City. Kommer.

Skynda dig!!

-- "Twelve o'clock, I gotta rock!" är världens bästa textrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i min ungdom också tokig i Kiss. Såg dom på Eriksdahlshallen 1981, där alla

gick bara för Iron Maiden var förband. Efter konserten hade alla Iron Maiden fans

blivit Kiss fans helt plötsligt. Då var det Eric Carr trummis, och han lyfte Kiss mycket med tight spel än Peter Criss. Det var ett minne det.

Såg dom också på Stadion 97, men då tycker jag dom lät mycket sämre än på

80´talet. Soundet lät matt & blaze. Lite Gyllene tider symptom ano 2004 turnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattade aldrig grejen med kiss. Okej de var spektakulära och i tråden hittills diskuteras deras liveframträdande. T o m Hacke refererar mest till det visuella.

Så jag har alltid tyckt att de var någon slags cirkusakt, komplett med svärdslukare, eldslukare, och roliga clownkläder (Peter Criss hade väl t.om. lösnäsa? (fast den var inte röd förrän deras senare turneér).

Detroit Rock City. Tja... det finns för all del band som har byggt en karriär på mindre än bara en bra låt. Men resten? Hamburgare för öronen tror jag att Paul Stanley kallade deras musik för i någon intervju.

Min fundering är; finns det några riktigt bra kisslåtar eller var de bara show?

Lösnäsa...?? 🙂 Haha, det är nog en skröna likt att Gene skulle ha en blåsa i munnen han bet hål på när han skulle spotta blod.. 😉

Ja jag refererade mest till det visuella. De var ju mer show än något annat band. Men jag tyckte också deras musik var mer musik än andra band (såklart, de var ju mina idoler 🙂).. deras musik ÄR musik, spelar du den ackustiskt låter det fortfarande bra. Hur mycket trashig och hård rock gör INTE det? 🙂

Några andra favoritlåtar jag hade, utöver de Nattis nämnde, var (ordnade efter album):

Firehouse

Nothin' To Lose

Strutter

Black Diamond

Rock Bottom

Parasite

She

Shout it out loud

Beth (numera absolut favorit)

Detroit Rock City

Do you love me

God of Thunder

Hard Luck Woman

Calling Dr. Love

Tomorrow and Tonight

Plaster Caster

King Of The Night Time World

Charisma

Naked City

Sen kom The Elder och jag hoppade av. Efter The Elder kom Creatures of The Night (har jag för mig) och I Love It Loud på den plattan blev väl något av en hit... så de gjorde fler bra låtar som "nya" KISS oxå, men jag har noll koll efter The Elder.

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

Gammalt Kissfan även här. Plockade dock ned alla posters dagen innan OS-invigningen 1984 (efter mer eller mindre påtryckningar från farsan). Fortfarande ett STORT mått av nostalgi när jag hör eller ser gubbarnas 70-talsbravader....

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen är Dressed to Kill-skivan en favorit. Tycker trummorna är riktigt sköna där.. Är det Peter Criss som spelar verkligen? Kanske var innan drogerna 🙂

Det är det garanterat.

Komihåg att Kiss inte blev riktigt stora förrän första live-plattan kom.

Han var inte uträknad innan Unmasked kom, om jag inte minns fel.

Visst var väl Peter Criss med på The Elder oxå? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Visst var väl Peter Criss med på The Elder oxå? 🙂

Som jag förstått det frontade Criss bara från Unmasked; en studioräv spelade alltihop. Kan ha varit tönnen som tog över drumsen sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ihåg den tiden man fortfarande såsade omkring i hårdrockslandet men inte kunde bestämma sig om det skulle vara hårdare än KISS eller w00t...

Hade köpt en rätt ful, blå baggebubbla 1968 med ganska vass motor..installerat kassettbandare.. och i samma veva släppte KISS "like it up"....hade nog den låten på loop i bandaren konstant..och satt o headbangade så fort man var ute o körde... 🙂 ..*suck* ..kommer ihåg det som om det var igår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst var väl Peter Criss med på The Elder oxå? 🙂

Som jag förstått det frontade Criss bara från Unmasked; en studioräv spelade alltihop. Kan ha varit tönnen som tog över drumsen sen.

Förklarar kanske varför det inte stod ett jutta om "medverkande" på vinylomslaget. Annat än Bob Ezrin förståss. 🙂

[OT]

Men du... såg att du knappat en hemsida.. gillar verkligen ditt game&watch.. 😉 har du några riktiga g&w kvar? jag samlade på såna i tonåren, tror jag hade mellan 15-20 st... har ett par st kvar. Önskar jag hade Donkey Kong dubbel-game&watch kvar dock.. 😉

[/OT]

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Ojojoj vilken gubbig nostalgitråd detta utvecklats till.

🙂

Saknar ni också lp-skivorna, Naturens Under och Zipps postorder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst var väl Peter Criss med på The Elder oxå? 😉

Nope. Eric Carr lirar trummor på The Elder

Tänk vad man glömmer. 🙂 Men det är ju sant, jag gav nog upp KISS redan när Criss gjorde det snarare än stod lika länge som Ace. 😉 The Elder var en grym besvikelse kommer jag ihåg, och om då Criss dessutom lämnat på samma album var det ju inte konstigt man gav upp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lillbrorsan var såld på KISS under några år på 90-talet, så givetvis var vi på stadion -97. Tror jag för egen del var Maiden-fan då, men visst var det en grym show.

För att ta död på gubbigheten kan jag säga att jag, vid tillfället, var 13 bast och brorsan 10 eller nåt sådant. Så visst finns det hopp för kommande generationer av KISS-fans =D

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj vilken gubbig nostalgitråd detta utvecklats till.

🙂

Saknar ni också lp-skivorna, Naturens Under och Zipps postorder?

Det är ju inte utan att vi bekänner vår ålder... 😉

Mtp på alla vinyl-skrap-samplingar som finns och används verkar t.o.m de som växt upp under CD-generationen sakna LP-skivorna.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...