Jump to content
Annons

"Dansa med en utomjording"


tbruce

Recommended Posts

EDIT: Ny version finns på myspace.com/monsterfabriken!

LÅTNAMN: Dansa med en utomjording

ARTIST/GRUPP: Monsterfabriken

GENRE: Monsterfabriken

LÅTLÄNGD: 3.03

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.5

STATUS: Skiss

Grovskiss. Gjord helt från scratch under kvällen, förutom att jag hade idén om att skriva nåt om utomjordingar sen tidigare. Sången är superslaskig, mixen dubbelt så. Koncentrera er på text, melodi och i någon mån arr. Ingen som råkar ha en riktig theremin? 😄

Texten är lite otydlig på vissa ställen, framförallt på refrängen, så jag postar hela med en gång:

VERS 1:

fredag, magen pirrar

när jag ger mej ut på golvet, alla stirrar

för benen vägrar lyda

och armarna med, jag vet vad det betyder

flickan med tiara

hon dansar för bra för mej, vi är oblandbara

så jag drar, går därifrån

varför ska jag va där, jag bara känner mej som ett fån

men plötsligt såg jag nåt

som blinkade i rosa och blått

ett flygande tefat

med utomjordingar som sa

låt oss lära dej att dansa

REF:

fula moves, jag kunde ingenting

förns jag dansa' med en utomjording

nej jag famla' mest omkring

tills jag dansa' med en utomjording

trampa snett, jag kunde ingenting

förns jag dansa' med en utomjording

ja jag ramla' mest omkring

tills jag dansa' med en utomjording

dansa med en utomjording

VERS 2:

lördag, jag är redo

jag kommer tillbaka, och som jag trott, där e hon

jag rör mej lite granna

men det är tillräckligt, känns som tiden stannar

min dans är interga-galaktisk

och luften blir magisk, magnetisk och elektrisk

så jag drar till mej henne

och vid minsta snudd så är det som det bränner

vi rör oss som i trans

alla hänförs av vår dans

hon rör sin kropp mot min

jag är kung och hon är drottning

REF:

fula moves, jag kunde ingenting

förns jag hittade min dansdrottning

nej jag famla' mest omkring

tills jag hittade min dansdrottning

trampa snett, jag kunde ingenting

förns jag dansa' med en utomjording

ja jag ramla' mest omkring

tills jag dansa' med en utomjording

dansa med en utomjording!

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ännu en bra låt, jag gillar dock inte sång melodin på versen, du borde sjunga rakare med mer flyt. när jag lyssnade andra gången lät det ok, vet inte hur jag tänkte.

skicka in låtarna till nått skivbolag du borde garanterat få släppa det här!

du har ju 10ggr mer talang än basshunter!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Syntslingan är bra som hook. Det kanske kan bli lite jobbigt med denna vocoder-sången om man skulle lyssna en hel platta. Kan du inte testa utan, tycker mig höra en helt ok röst där under??

Bryggan in till refrängen känns lite som du irrar bland toner och inte vet vart du ska ta vägen. Refrängen är väl halvstark. Är du etablerad och folk vet vem du är kan det säkert funkar som andra/tredje singel tror jag.

3/5 blir betyget idag.

// Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

inte min påse av musik, men det finns bra melodi och harmonier i denna.

jag tycker också att du ska skrota vocodern, trots alien-temat. Använd den istället för att förstärka vissa partier, tex refräng.

Lite mycket dataspelskänsla i arret kanske? Fast du kanske vill ha det så...jag kan lite lite om denna musik;)

Kanske halvmjuka analoga svep skulle kunna funka bakom det här.

kul att höra denna senare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lexor: Haha. Jo nåt sånt kanske... huh.

mandarini: Tack. 🙂 Finns en sådär tre till på gång. 😎

sixties: Tackar... 🙂

Wernborg: Ang bryggan... det är ju samma melodi som på refrängen. Dock blev iaf den första lite flytande. Jag ville absolut ha med "flygande tefat" nånstans, men "flygande tefat" ville inte vara med, så det fick bli med lite tvång... Kanske blev för tvingat (misstänker att det är framförallt den raden du syftar på?). Ska se om jag kan skriva om den biten och göra den rakare. Ska även se om jag kan förstärka refrängen med lite annorlunda arr på den biten.

Vocodern åker nog inte eftersom jag tycker den är en viktig del av konceptet, men däremot kanske den kommer göras om på ett annat sätt för att låta "mer" naturlig.

Emulator: Tack! Nej arret ska snyggas till, men det elektroniska är väl en viktig del av det ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det här att man skulle kunna lägga in en effekt som låter som ett "Tefat", vet inte riktigt hur det skulle låta men ^^. Körer kanske? Du kanske inte behöver ta bort vocodern helt, utan bara sänka den & få fram din egna röst mer =).

//Nexustwins - Väntar redan på nästa låt 😎.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang bryggan... det är ju samma melodi som på refrängen

märke på min första låt att den också hade samma akord på vers och refräng, du kanske skulle blanda lite mellan låtarna så det blir olika delar i låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan ju bli koncept skivornas koncept skiva,

OM du rullar på i samma fart.

Synopsis text funkar bra. Tycker att du hitta mer hit känsla i denna lite som spelkontroll.

Ljudet är väll lite som du skriver i skiss stadiet.

Röst eftekerna kunde variera lite mellan ver ref.. Något dist eller var det kan vara.

Roligt att höra o gillar att bli förvånad att jag sitter o diggar....Fan ta dig tbruce 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här var ju ganska skojig. Precis som jag tyckte med din förra låt så tycker jag att musiken kanske bör spegla texten lite mer. Kanske lite mer moderna "dans"-trummor så skulle detta funka på alla fjortisdansgolv runtom i landet. (i överhuvudtaget så bör nog trummorna lyftas fram lite mer, oavsett stil på dem)

Link to comment
Dela på andra sajter

simmen: Som sagt, spara som och döp om till nåt med .mp3!

Kenta K: Tack. 😆

Nexustwins: Tack. Jopp det var tanken faktiskt! Nåt slags ufo-ljud dels som intro, och dels som formförstärkare.

sixties: Japp, helkontroll är samma ackord hela vägen, men här är det bara samma på brygga och refräng.

ynot: Haha... får se hur många låtar det bli. 🙂 "Hitta hitkänsla", jo det är ju lättare sagt än gjort. 🙂 Jobbar på att förstärka refrängkänslan i refrängen just nu... Roligt att höra att det är roligt att höra. 😄

Jejje: Trummorna nu är en Apple-loop... tycker den gör mycket för svänget. Tack för kommentaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

En rolig låt till! Härligt att fabriken håller uppe produktionstakten! Denna är inte heller av samma hitkaliber som Helkontroll, men klistrar sig hyfsat ändå. Däremot gillar jag inte alls trumkompet, hade hellre hört ett rakt plattan-i-mattan-danskomp så det verkligen blev en danslåt. Håll ångan uppe! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter schysst!

Jag är inte heller helt förtjust i vocodern, men visst den funkar...

Kom bara tänka på en sak angående solosynthen... -För att göra så att den låter mer theremin a'la gamla sci-fi-filmer så kan du öka portamentotiden, så att det inte blir lika tydliga steg... Men det låter bra som det gör nu också! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på det här att man skulle kunna lägga in en effekt som låter som ett "Tefat", vet inte riktigt hur det skulle låta men ^^.

Finns det någon som vet de ? 😆 :lol:

Jag vet...😛...här skulle det in en ljudsampling av det gamla klassiska spelet "Space Invaders" (pijuh-pijuh, wiowiowiowio etc etc...)... 😆

Shit, den här vågar jag inte spela för kidzen...då ska de bara höra den hela tiden... :rolleyes:

Helrätt, fast jag inte är riktigt kompis med just vocodern... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Sent svar men det var en kul låt tycker jag, har ju inte hört den förräns nu. Inte alls vad lyssnar på men den var rätt tilltalande på något mysko vis... trevlig myspace-sida också förresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...