Jump to content
Annons

strängar till 8strängad gitarr?


newform

Recommended Posts

Annons

kolla upp ngn BRA instrumentaffär där de har duktig personal, som tar in saker o ting till folk, o säg att du ska ha åtminstonde 7str. set. hos en seriös återförsäljare finns det!!

sen äre bara o skaffa en 8:e sträng.. 😆

edit: berätta mer!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog lösa sträng sett där du!

ja mena få tag på 7 strängat bra sett är juh svårt som apa

så du får nog köpa ett hor tjockt 6 sträng sett å lägga till två strängar

för några fladdriga strängar vill vi inte ha va? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

för några fladdriga strängar vill vi inte ha va?😉

klart man vill ha sladdriga strängar.. 🙂

iaf jag.. när jag lirar nerstämt, alt. mer än 6sträng. vill ja ha punchen man får uta av dötunna strängar..

kör de mkt på 0.11-0.49 nerstämt i B förrut.. det gav ett jävla fläsksound!

Link to comment
Dela på andra sajter

för några fladdriga strängar vill vi inte ha va?😉

klart man vill ha sladdriga strängar.. 😆

iaf jag.. när jag lirar nerstämt, alt. mer än 6sträng. vill ja ha punchen man får uta av dötunna strängar..

kör de mkt på 0.11-0.49 nerstämt i B förrut.. det gav ett jävla fläsksound!

O herre jösses

jag har 013-064 stämt i H på en 7strängad. Jag vill ha känslan i strängen nånstans mellan harpa och pianosträng. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För att en baritone har inte den möjlighet till arpeggios/ackord som en 7 strängade har, när du lägger till en extra sträng så får du också mera alternativ. Men känslan i en baritone är väldigt trevligt.

Har aldrig testat den fender du nämner, men har aldrig varit impad av deras priser 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är MIJ och kostar ny rynt 7 700! Baritoner har varit jobbiga eftersom dom flesta tillverkas med syftet att spelas sm bas, med pickups för just det syftet och helt absurt tjocka strängar.

Men Jaguaren kommer med .11 strängar på, och är gjord att spelas som gitarr! Jag bytte till .10 och stämde upp till c. Fläskade på med massor med fuzz. Det bästa var att alla banden låter helt perfekt. Med mina andra vanliga nedstämda gitarrer med .13 på är det omöjligt att spela ett rent öppet ackord. Med Fendern går det som en dröm.

Om ni är gnisslare och vill spela snabba licks och solon så kanske inte Jaguaren har den snabbaste halsen dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

indescent,

Det är därför man skaffar en 7-strängad, då kan du ha tunna strängar och bra stämning, sen har du då dom extra mörka noterna på den mörka strängen, eller dom extra ljusa noterna på den ljusa strängen, beroende vilken sjunde sträng du vill lägga till.

för sist jag kollade så har en baritone bara 24 band vilket då blir att högsta tonen är ett H, medan en vanlig gitarr går till E nedanför H tonen(nedanför positionsmässigt, ovanför tonomfångsmässigt) , på en sjusträngade, har du kvar den höga se tonen, men har också en mörk h ton.

Sen går det att stämma ner en vanlig 6 strängad och spela ackord med också, men då måste man intonera om den. men då tappar man toner och måste köra med lite tjockare strängar för att få rätt spänning, har man då ett floyd rose eller liknande så blir det ett helvete att stämma i C med 013 strängar.

Sen då på en 8 strängad, har du antingen två mörkare strängar, eller en mörk och en ljus. och får således ännu mera noter, men ändå fördelarna med en vanlig gitarr. Dock skall det tillägas att dom flesta 8strängade gittarer görs i halvbaritone eller hel baritone, i syfte för att spela med tunna strängar.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...