Jump to content
Annons

Elektronik-frågor!


IDF

Recommended Posts

Jag har suttit och meckat lite grann med elektronik, men håller påatt bygga eget nu, med hjälp av ritningar på internet osv.

tänkte bara kolla med er ifall ngn vet vad det är som gör att man ser anod vs. katod på kretskortet!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har du kickat igång 1176bygget?

jepps..efter alla ombyggen o omtentor var det dags..

då jag inte byggt från scratch utan större bilder som visar vad jag ska göra, tänkte jag att ja kunde få lite hjälp av ngn.. 😳

btw, dom blir skitsnygga!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Fränt!

Jag fick ett samtal från en forumvän idag, som jag dessvärre inte kunde ta då, och inte lyckades jag ringa upp i rätt tid heller, så jag anade att det var nåt på G. Ska inte bygga själv, tids- och kunskapsbrist 😆

Vad roligt att det börjar hända grejjer med 1176orna.

Nu ska jag inte döprata mer, kan inte hjälpa dig med kretskortet, sorry!

/Elof

Link to comment
Dela på andra sajter

Fränt!

Jag fick ett samtal från en forumvän idag, som jag dessvärre inte kunde ta då, och inte lyckades jag ringa upp i rätt tid heller, så jag anade att det var nåt på G. Ska inte bygga själv, tids- och kunskapsbrist 😛

Vad roligt att det börjar hända grejjer med 1176orna.

Nu ska jag inte döprata mer, kan inte hjälpa dig med kretskortet, sorry!

/Elof

det är alltid något att folk ringer fram och tillbaks.. här har min telefon vart tyst hela dagen, och ingen svarar när jag ringer.. 😆

haha vad trevligt att du ändå kunde säga ngt trevligt i en annars död tråd..

idag har jag inte gjort ngt på kompressorerna, därmot byggde jag o polpotkin(på forumet) ett nytt rack åt honom idag.. jag hade massa spillbitar, så fram med stora borrmaskinen och sågen.. 😆

döprata på, ingen hindrar dig.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hundra år sedan jag gjorde rörpryttlar men Positiv = Anod, Negativ = Katod (eller pank som minnesregeln säger 😆 ). Jag har för mig att man brukade sätta ett litet plustecken bredvid anoden på kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hundra år sedan jag gjorde rörpryttlar men Positiv = Anod, Negativ = Katod (eller pank som minnesregeln säger 😉 ). Jag har för mig att man brukade sätta ett litet plustecken bredvid anoden på kortet.

jo jag vet att anod vs katod är pos. vs neg. men som sagt, hur man ser det på kretskortet..

och näe, de står inge på kretskortet, isf hade jag kong kunnat klura ut de själv.. 😆

lite elektronik har man läst, men det var länge sen nu!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nån rörsockel lär det inte finnas i en 1176:a om det är en sån det gäller...

Vad är det du pratar om, IDF, är det någon av dioderna på 1776:an du avser?

Enklast är väl om du tittar och jämför med kopplingsschemat så ser du ju på en gång hur den ska vändas.

Har du nån konkret fråga, men då måste du vara mer specifik, får du gärna PM:a mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har suttit och meckat lite grann med elektronik, men håller påatt bygga eget nu, med hjälp av ritningar på internet osv.

tänkte bara kolla med er ifall ngn vet vad det är som gör att man ser anod vs. katod på kretskortet!?

Menar du på en IC-krets..?

Där brukar iaf första benet vara minus och sista plus...

(1 = - / 16 = + på en 16-pin exempelvis)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nån rörsockel lär det inte finnas i en 1176:a om det är en sån det gäller...

Det var ju sant såklart. Men som sagt. Om det är en diod IDF menar så är det ju bara att kolla på kopplingsschemat vart anod/katod skall sitta.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag menar är.. ex

nu sitter jag o löder fast resistorer på kretskortet som är till för ration... har en liten jädra bild som man kanrelativt gissa sig till hur de olika delarna ska sitta..

känns lite surt om man skulle löda fast allt o så sitter alla fel.. 😎

hittade kopplingsschemat och försöker tyda det..

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag menar är.. ex

nu sitter jag o löder fast resistorer på kretskortet som är till för ration... har en liten jädra bild som man kanrelativt gissa sig till hur de olika delarna ska sitta..

känns lite surt om man skulle löda fast allt o så sitter alla fel.. 😉

hittade kopplingsschemat och försöker tyda det..

Aha! Men vad kopplade du efter innan du hittade kopplingsschemat då? Dioder och vissa kondingar (elektrolyt t.ex.) är ju inte så bra att sätta på fel håll.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

vad jag menar är.. ex

nu sitter jag o löder fast resistorer på kretskortet som är till för ration... har en liten jädra bild som man kanrelativt gissa sig till hur de olika delarna ska sitta..

känns lite surt om man skulle löda fast allt o så sitter alla fel.. 😉

hittade kopplingsschemat och försöker tyda det..

Aha! Men vad kopplade du efter innan du hittade kopplingsschemat då? Dioder och vissa kondingar (elektrolyt t.ex.) är ju inte så bra att sätta på fel håll.. 😳

höhö, näe.. jag jobbade lite på slamswitchen.. den ska kopplas samman.. typ.. dra små kablar mellan de olika lägena.. et jävla skitjobb.. 😉 de e skoj som fan o man blir nostalgisk när man känner lukten av lödkolv+lod.. 😉

resistorerna har jag inte lött fast ännu, utan har endast passat in dem.. 😉

men hittade en så jävla fetbra manual till kompressorerna..

http://www.jblproservice.com/pdf/Vintage%2...176LNmanual.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan du maila mig din schema (alla schemor) så ska jag rita dig hur det ska kopplas.

Går det bra?

MVH

Mirrza

ahh vilken hjälpande själ!!! klart jag kan!!

här e några från det dokumentet jag fått med

http://www.jblproservice.com/pdf/Vintage%2...176LNmanual.pdf

http://www.jblproservice.com/pdf/Vintage%2...UREI-1176SA.pdf

här är den som innehåller kopplingsschema etc..

http://www.gyraf.dk/gy_pd/1176/1176.htm

vilken en va!!! komma o hjälpa till så mkt.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Har du det här original kort eller något annat?

Alltså du kan inte läsa scheman och jämföra det med kretskortet! Och det är problemet, som jag förstår det?

Mirrza

ne asså, jag har de inte framför mig, de enda jag vill få är reda på vilken sida som plus ska sitta på o vilken sida minus ska sitta på.. 😆

jag har för mig att det inte är originalkortet från första 1176an, det är ju Gyrafmodellen..

Link to comment
Dela på andra sajter

"Look for the marking - a colored stripe - on the diode that indicates which way the current flows. The power flows from the end without the stripe to the end with the stripe."

Alltså är strecket på dioden på schemat den ända på dioden som har en markering.

Se till att du har "ratio-knappar" så man kan ha alla intryckta samtidigt, det är så man brukar köra 1176, det ger en väldigt speciell effekt... :rolleyes:

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jonas!

Orkar inte med imageshack osv. 😄 skickar dig på mail en bild jag gjorde för dig, hoppas att det är tydiligt nog där hur man "vänder" dioder. Detta gäller för alla dioder.

När det gäller LED (light emitting diode) då längre ben betyder anod eller +

När det gäller elektrolyt kondesatorer, med dem är samma sak som med LED, längre ben betyder + men polaritet på elco-s är tydligt märkt vare minus eller plus (förutom bipolära elco-s-dem vänds hur som helst).

Annars på Glyph-s sida du har ritning av kretskort och där är alla komponenter ritade och man kan se hur dom ska mondetas och vänds. Var försiktig med detta, och speciellt från vilken sida du tittar på kortet-respektive ritning, man kan ofta göra fatala fel!

Du är välkommen om du behöver mer förtydligande.

Mirrza

I'm an angel, I know! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

"Look for the marking - a colored stripe - on the diode that indicates which way the current flows. The power flows from the end without the stripe to the end with the stripe."

Alltså är strecket på dioden på schemat den ända på dioden som har en markering.

Se till att du har "ratio-knappar" så man kan ha alla intryckta samtidigt, det är så man brukar köra 1176, det ger en väldigt speciell effekt... 🙂

Olle

vi kör med en switch istället.. och den funktionen som heter "Nuke" på gamla originalet heter på vår "slam" och det är ratio-funktionen som är typ som alla intryckta knappar.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jonas!

Orkar inte med imageshack osv. 🙂 skickar dig på mail en bild jag gjorde för dig, hoppas att det är tydiligt nog där hur man "vänder" dioder. Detta gäller för alla dioder.

När det gäller LED (light emitting diode) då längre ben betyder anod eller +

När det gäller elektrolyt kondesatorer, med dem är samma sak som med LED, längre ben betyder + men polaritet på elco-s är tydligt märkt vare minus eller plus (förutom bipolära elco-s-dem vänds hur som helst).

Annars på Glyph-s sida du har ritning av kretskort och där är alla komponenter ritade och man kan se hur dom ska mondetas och vänds. Var försiktig med detta, och speciellt från vilken sida du tittar på kortet-respektive ritning, man kan ofta göra fatala fel!

Du är välkommen om du behöver mer förtydligande.

Mirrza

I'm an angel, I know! 😎

youre an angel.. 🙂

idag fortsätter bygget lite smått, efter en fruktansvärt seg föreläsning på morgonkvisten, samt ytterligare en parkeringsbot.. nu är jag uppe i 1350:- på bara 2,5 vecka!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad nyfiken jag blir.. Har du byggt allt själv, etsat kretskort och så eller är det något slags kit?

Vad ska du bygga den i? Svårt att få till en snygg låda..

Vad kommer kalaset att kosta?

kalaset gick på sammanlagt 2500/kit, plus frakt 660:- för två kit!!

alltså 2500x2+660=5660:- SEK.. 🙂

Gyraf-kit, som Esset på forumet satt ihop, tråden finns att återfinnas HÄR!!!!! 😎

frontpanelen är spec. fräst åt oss som körde på kiten av en snubbe som Stefan (aka Esset) kände till/kände i Västerås(om jag inte är helt vilsen idag!!)

sjukt snygga paneler blev det iaf!

själva monteringen kunde Stefan(som tidigare nämnt, aka Esset) fixa o löda ihop allt, men då hade det kostat mig ytterligare 2500:-/kit, och jag hade inte dom pengarna vid betalningstillfället, så jag försöker mig på det själv..

sammanlagt kanske man behöver 10-20 timmar på sig, men eftersom jag inte är så överdrivet kunnig inom området så kommer det nog ta längre arbetstid.. och jag sitter inte med kiten varje dag heller, så ett par veckor iaf kanske det kommer ta.. kanske ngra månader för båda.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat iväg ett mail till killen i Australien som säljer kretskort. Kostar bara ca 130 SEK inkl. internationell frakt står det på hemsidan. 😄

Får se om han fortfarande har några kvar. Isf. blir det att rota i lådorna och se vilka komponenter som måste införskaffas. Har en del som ligger.. Känns som att det svåraste blir att få till en snygg låda. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skickat iväg ett mail till killen i Australien som säljer kretskort. Kostar bara ca 130 SEK inkl. internationell frakt står det på hemsidan. 😱

Får se om han fortfarande har några kvar. Isf. blir det att rota i lådorna och se vilka komponenter som måste införskaffas. Har en del som ligger.. Känns som att det svåraste blir att få till en snygg låda. 😆

du kan få hela listan av mig om du vill.. 🙂

snacka med ngn som har en BRA fräs som kan mecka de o så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...