Jump to content
Annons

Utrustning för inspelning av trummor.


LIIKET

Recommended Posts

Nu är det så att jag funderar på att införskaffa lite ny inspelningsutrustning för att kunna spela in trummor. Jag antar att jag behöver ett ljudkort och en mixer med åt minstone 8 linjeingångar. Jag vet inte alls vad jag borde köpa så jag undrar om ni har några tips på billiga prylar som skulle fungera för lite primitivt hemmabruk och inspelningar av demos.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

skippa mixern och skaffa en 8kanals preamp eller liknande..

jag skulle om jag vore du, skaffa ett emu kort med adat in/ut och sen skaffa en

ADA8000 från behringer..

sen skaffar du ett schysst set me mickar.. vill du hålla det billigt kan du ju alltid skaffa ett shellpack med mickar från ex. jam..

kostar inte mkt alls..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte behöver mixern till annat än att koppla mickar till den så strunta i mixern och köp bara ett ljudkort med A-Dat och en extern AD/DA.

som jag just skrev.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen. Mickar sitter jag redan inne på så det är inga problem 🙂

Jag vet inte riktigt vad det innebär att ha ett ljudkort med A-Dat men jag antar att det är någon fin liten ingång. Jag har ett terratec phase 22. Borde det gå an? 😉

Jag kanske få ursäkta mina dumma frågor med att säga att jag är inte så kunnig i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte behöver mixern till annat än att koppla mickar till den så strunta i mixern och köp bara ett ljudkort med A-Dat och en extern AD/DA.

som jag just skrev.. 😉

Ja, du hann före... 🙂

självklart.. 😳

ADA8000 e ett hett tips..billig, men se till att stänga av fantommatningen innan du rycker kablarna annars får du ett G# som irriterar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde ju funka bra. Sen kan du ju som IDF skrev skaffa ett billigt TSM mickset från 4sound eller ett JJlabs DK7SR. (scrolla ner lite för att hitta dom) hittade även några budget-alternativ på Thomann E. Båda mickseten ligger på 1395:-. T-Bone DC1500 eller T-Bone DC 4000. Finns en massa dyrare alternativ också. Gå in på t ex Thomann och sök på "drum microphone".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk bara på medhörningen. Jag har haft ett emu1820 plus ada8000. Du kan köra monitor via emu mjukvaran men det är inte optimalt. Alla kanaler körs som stereokanaler vilket gör att man inte kan reglara enskilda instrument som man vill. Jag sålde min ada8000 till förmån för en stor mixer istället. Funkar mycket bättre för mig. Jag klarar inte av latency när jag spelar trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...