Jump to content
Annons

En bra mic preamp med EQ


Reason_user

Recommended Posts

Hej

Undrar om ni kunde hjälpa mig genom o tipsa om en bra mic-preamp med bra EQ möjligheter?

Jag har tittat på några på den här sidan

http://www.jamshop.se/files/items.php?cat_...Q&cat_2=&cat_3=

Men de svårt för mig o veta vad som e bra...kan tänka mig spendera 3000kr om de värt det...annars e jag helst ute efter nåt så billigt som möjligt men samtidigt bra, nåt som man skulle välja ändo förre en sån där lite dyrare variant...

Jag kommer använda den till min mic bara så de ingen gitarr eller annat intrument som gäller...

Kommer o kopplas ihop med min

Röde NT1-A mic och Maya44 MKII ljudkort, nåt som passar den kombinationen skulle ju nog va bra, för ja tänkte om de för bra kanske inte mina andra grejer hänger med...och om de för dåligt, ja då blire för dåligt....så nånstans optimalt för mina grejer så att säga...vet inte, men ni kanske vet nåt? 😆

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

tsmalmbe & Torwald

Jag blev intresserad av den därra focusrite trakmaster pro och voicemaster pro, fast sen tänkte jag hur stor e skillnaden egentligen? jag kan lika gänra köpa en Alto Voice Plus Mik Pre Kompressor e t c för 1400kr, den har ju alla funktioner som behövs, EQ vill jag ju ha för att jag ska kunna justera ljudet så att det passar till musiken och miljön i rummet...om jag inte har nån kontroll på det så kommer jag o få in massa skräp ljud i backgrunden, jag har ju direkt ingen studio här hemma så de låter hemskt när micen är i sin orginala pre-set, plus med en pre-amp som har kompresseor ect. så kan jag oxå skrika hur mycket fan jag vill utan att de disstar eller hur?

Me tanke på dom grejerna jag har nu och om jag skulle t ex köpa en focusrite voicemaster pro o bränna 6700kr på den, skulle jag verkligen få ut maskinens fulla potential?

Ja vet inte jag blev ganska sugen på den därra Alto Voice Plus Mik Pre Kompressor e t c för 1400kr fast ni tycker säkert att den e skit? eller hur? eller e den bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Jag har haft en Alto kompressor en gång. I två veckor, sen satte jag skadan i cirkulation.

Nåja, om du tror dig bli nöjd med en Alto, ta den. Du kan alltid sälja den vidare begagnad igen, och tappa några hundringar på vägen. So what, då vet du. Så köper du din trackmaster sen.

Som jämförbart exempel: jag har både en ART TPS och en Presonus Eureka. Och på nåt vis kan man helt enkelt säga att Eurekan låter klarare och vackrare - sången är lättare att få på plats i mixen. Jag eq:ar dock aldrig så hemskt starkt i inbandnindsskedet eftersom man inte vet saker på riktigt förrän man mixar. Men lite dip på mellanregistret, lite glans på diskanten och HPF.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle hellre välja en ren preamp. Då är du mer flexibel och har möjlighet att justera förutsättningslöst vid mix. Om du gör fel vid inspelningstillfället, så är skadar irreparabel, men har du spelat in rent, så kan du göra alla sorters justeringar i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Men trakmaster har typ inga funktioner

Det låter som du skulle vara ute efter knappar och knobbar istället för en bra preamp? Jag tycker trackmastern har helt bra funktioner: optokompressor och mid-scoop. Vad använder jag i min Eureka? Kompressor och mid-scoop som sagt. Glansen på diskanten kan man mycket väl lägga till efteråt. Kom ihåg att om du sitter och pillar till din röst ett flertal timmar så kan den låta jävligt bra, och inta alls passa i mixen. Så du skall göra endast det mest nödvändiga vid inbandnigsskedet, inte mixa. Därför är det oftast också mera kreativt att inte ha så jävligt många knobar.

Behöver du sen verkligen mera eq av någon orsak, kan du köpa en bra parametrisk eq emellan preampen och ljudkortet. Den dagen, den sorgen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med både claes och tsmalmbe man ska inte mixtra för mycket med ljudet vid inspelning och jag vet att många på detta forum föredrar att ha en bra ren preamp och fixa ljudet i mixen istället.

Personligen tycker jag dock att det inte skadar att processa vissa saker som sång och akustiska instrument i flera steg alltså både vid mix och inspelning. Men det är jag det.

Kör i såfall bara kompressor och eventuellt att jag skär bort lite bumliga lågfrekvenser.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad gör man om de till exempel för mycket diskant i ljudet eller om man behöver trycka i i rösten utan att det ska dissta, eller om rummet ekar om de för mycket av en viss frekvens? allt de där kan man ju inte styra sen efteråt i mixen??? de ju därför de till o ha EQ på pre-ampen am i right?

vad tycker ni om den härra

http://www.altoproaudio.com/html/details.php?ID=195&

den har en voice processor med lite fin ljusteringar oxå...

Om jag får fråga, hur gör proffsen? när dom ska spela in, ändrar dom alldrig på ljudet i micen kör dom med samma frekvens i varje låt o mixar allt efteråt? blir inte artisten förvirrad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inget proffs men jag har hört att många både kör rent och komprimerar och skär lite lätt så jag tror inte att man kan säga något generellt här.

Däremot är det oftast viktigt att fixa ljudet i medhörningen speciellt om den som ska spelas in är lite osäker men det är ju inte den signalen som man spelar in.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Men vad gör man om de till exempel för mycket diskant i ljudet

Fix it in the mix.

eller om man behöver trycka i i rösten utan att det ska dissta

Minska gain, minska output, ta ett steg bakåt.

Med kompressor i inbandningsskedet skall du korrigera smärra nivåändringar, inte limitera materialet. Gör du det är all hope lost i mixen.

eller om rummet ekar

Kallas brist på akustikbehandling, och ingen eq eller kompressor räddar dig från det.

Köp en tjock matta från IKEA, fyll en bokhylla med böcker, köp en soffa och häng ryor på väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det mesta jag kan tänka mig en preamp behöver ha i funktionsväg i de allra flesta situationer är fantommatning, HPF, phase shift och transparent kompressor. Visst kan man tänka att man skulle vilja backa lite på diskanten, men jag skulle vilja säga att det förmodligen har mer med dålig mickplacering att göra än något annat. Tycker du ändå det är för mycket diskant i mix är det ju lätt att bara skära lite.

Och som sagt ovan: Du kan inte ta bort dåligt rumsljud från en inspelning. Det blir snarare värre om du börjar använda kompressor. Lösningen heter döddämpat sångbås eller ett rum som låter bra.

Edit: Vill du ha ett annat ljud i medhörningen och inte har så höga krav, varför inte bara köpa en pytteliten linemixer eller något som du kör igenom innan medhörningen?

Redigerat av Torwald
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad gör man om de till exempel för mycket diskant i ljudet eller om man behöver trycka i i rösten utan att det ska dissta, eller om rummet ekar om de för mycket av en viss frekvens? allt de där kan man ju inte styra sen efteråt i mixen??? de ju därför de till o ha EQ på pre-ampen am i right?

Det blir ju samma resultat vare sig du ändrar ljudet med eq före eller efter inspelningen - men skillnaden är att om du har spelat in med eq, så kan du inte backa till hur det var före - om du märker senare att det blev justerat för mycket, utan då får du överkompensera vid mix - något som är väldigt onödigt. Bättre och bekvämare att ta hand om allt sådant i mixen.

Om du sänker någon frekvens vid inspelningen, så hjälper det inte mot dålig akustik. Har du problem med akustiken, så kan du inte göra mer åt det med eq före än vad du kan efter inspelningen, utan summan av kardemumman blir detsamma var du än justerar. Det enda som egentligen hjälper mot dålig akustik, är att akustikbehandla på lämpligt sätt.

Om man är väldigt erfaren och känner sitt system väl, så kan man ge sig till att kompensera för vissa brister man känner till, redan vid inspelningstillfället, men det är definitivt överkurs i de flesta fall - och inte att rekommendera om man inte har väldigt bra koll på vad som händer överallt. De flesta använder nog bara preamp och eventuellt lätt kompression. Själv kör jag enbart med preamp och spelar in i hög upplösning (24-bit) för att behålla bra dynamik även om jag skapar ett headroom genom att backa lite extra i inspelningsvolym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, jag gillar iden med o köpa en bra pre-amp utan finesser och att man köper istället en enkel mixer som man kan ändra medhörningen med....vilket av vardera skulle ni rekommendera då? på en budget på ca 3000kr exl. (4000kr) ifall de nåt väldigt spec o bättre på nåt sätt

Redigerat av Reason_user
Link to comment
Dela på andra sajter

Okey, jag gillar iden med o köpa en bra pre-amp utan finesser och att man köper istället en enkel mixer som man kan ändra medhörningen med....vilket av vardera skulle ni rekommendera då? på en budget på ca 3000kr exl. (4000kr) ifall de nåt väldigt spec o bättre på nåt sätt

Behringer har en 19" rackmonterad hörlursförstärkare, där det finns 4 oberoende utgångar med bas+diskant på alla. Den ligge rstrax över tusenlappen.

Preamp är ju en smakfråga. Vill du ha ett rent ljud, så titta på Line Audio Design 2MP, som ger dig 2 kanaler för strax under 3000:-.

För möjlighet till lite rörfärgning, så kan du titta på Studio Projects VTB-1 - eller 2st om du behöver två kanaler. Listpriset är 1500:-/st på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittade min Mindprint En-voice mk1 beggad för 2200:- och den låter bra sm fan och speciellt EQ:n som är fantastisk. Att du också får en bra kompressor på köpet är ju inget som gör saken direkt sämre :rolleyes:

Så mitt tips är att leta beggat så får du mycket mer för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller om rummet ekar

sätt krokar itaket runt micen så kan du hänga upp täcken, mattor eller något annat dämpande.

joe meek preamparna ska låta bra, har sjäv en focusrite trakmaster pro för 3500:- och den låter bra, du har kompressor och mid scoop eq mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du bara 3000 att satsa på en preamp så satsa då de pengarna på bra ljud.

I klartext då - välj bort allt extra lullull som mixer, eq etc.

Det är så pass litet pengar i det här sammanhanget så varje krona behövs för att du ska få bra ljudkvalitet. Sedan kan du eq:a och processa som du vill i datorn.

Line Audio DMP är ett utmärkt alternativ som är svårslaget för de pengarna. Den kommer att hålla ett bra tag för dig.

edit: Eller som sagt leta begagnat...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker ni om TLA 5051 kompressorn för 3900kr beg pris?

Jag har en 5050, och generellt sett brukar väl folk säga trevligare sker om 5051 än 5050. Jag tycker min är helt ok, bra på gitarr tycker jag, men skulle inte ha den till sång, då skulle jag hellre ha något cleanare. Men som sagt, det gäller 5050, 5051 ska ju vara clenare, i guess...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...