Jump to content
Annons

Studiofestival nr15


BÄNKT

Recommended Posts

Annons
  • Svar 169
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

spaceshits sångare har en snyggt puffskydd må jag säga 

wow! lite respons efter alla länkar jag lagt in! kul att veta att någon kollat och kanske haft lite glädje av dem. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

har hittat lite mer god bitar på youtube som jag delar med mig av!!

Ett GULD KLIPP!!! Moderat Likvidation Förklarar vad punk är!! från svensk TV

Bad Brains- attitude, live -79

Agnostic front- Riot Riot Upstart "video"

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du i ditt esse. Och punk är skönt men du borde titta på TV 2 just nu.

glömde bort tv´n, var säkert intressanta program. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

OK.. Här kommer lista på mina influenser genom tiderna....

The Damned - Curtain call (Otrolig låt)

Generation X - Kiss me deadly

http://www.youtube.com/watch?v=H6HtRFi6rcQ...related&search=

The Ruts- Staring at the rude boys (All time top 5!!)

Penetration - Lifes a gamble (I wanted to marry Pauline when I was younger haha)

Sham 69 - Hersham boys

SLF - Gotta getaway

http://www.youtube.com/watch?v=inVwPmxmU4E

The Dickies - Fan mail

The Skids - The Saints are coming (Så ni vet vart denna hit först skapades)

http://www.youtube.com/watch?v=2EHN_pXtBn8

The Professionals - 1-2-3

http://www.youtube.com/watch?v=9NHXzeLIBMA

Dead Kennedys - Police truck

http://www.youtube.com/watch?v=2EHN_pXtBn8

Redigerat av Bajenuffe1
Link to comment
Dela på andra sajter

OK.. Här kommer lista på mina influenser genom tiderna....

kul att få lite schyssta tips tillbaka!!

fan vad Dickies är bra!! dax att gräva fram vinylerna!

det finns ju så mycket bra så man blir sugen att göra massor av låtar. 🙁

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Djävlans vad du är på sixtes 

ingen ska komma och säga att de inte visste att var punkfestival, måste ju hålla igång tråden om jag så ska gör det själv 😎

och lite inspiration skadar väl inte. 😄

Suicidal Tendencies- instutionalized video

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

spaceshits sångare har en snyggt puffskydd må jag säga 

wow! lite respons efter alla länkar jag lagt in! kul att veta att någon kollat och kanske haft lite glädje av dem. 😆

Nej men..... Jag har kollat upp (nästa) alla dina tips. Jag uppskattar de mycket. Det är vä bara så att jag snurrar runt i cyberspace och sen hittar jag inte alltid tillbaks till ursprungskällan för att ge lite uppskattning tillbaka.

Så här kommer ett stort tack till dig, sixties: TACK!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här kommer ett stort tack till dig, sixties: TACK!

det värmer i kylan! 😮

det är ju alltid bra att lyssna på andra så kan man "inspireras" och "låna" lite. 🙁

KSMB -från svt

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Punk är kul ju.. Arbetarrörelsemusik ju..!!! Passar väl bra då vi nu har fått en ny regering som påstår sig vara en slags arbetarparti 😄 Läs mer om punkens grunder på http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-establishment (tänk kolgruvearbetare i England).. Själv är jag stolt att få vara Imperiets (Ebba Gröns efterträdares) första ljudtekniker.. Få hit lite musik nu som det känns att ni avreagerar er i 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Punk är kul ju.. Arbetarrörelsemusik ju..!!! Passar väl bra då vi nu har fått en ny regering som påstår sig vara en slags arbetarparti 😕

För drygt tjugo år sedan hängde jag ihop med de som kallade sig punkare i Malmö. Själv vågade jag inte riktigt, utan kallade mig ”new-wavare”. Det flesta av mina kompisar var inte alls arbetarungar utan medel- och överklassungar som gjorde uppror mot sina föräldrar och samhället genom att uppföra sig på exakt det sätt man inte ”fick” uppföra sig på. Dvs. se för jävliga ut, skrika okvädningsord till gamla tanter, inte komma i tid till skolan, lägga upp sina Doctor Martins på bussätet och framför allt låtsas som om man inte brydde sig ett skit om någonting.

Jag tror att punken är ett uppror mot en norm, och den normen är det som ens föräldrar utgör och det de gör, säger och tycker. Så var det i alla fall för mig. Och det är väl det enda jag kan uttala mig om.

Idag tycker jag mig till och med se jag att det är ju precis samma sak med beatniks, hippies, discofreaks, hårdrockare och idag hiphopparna.

Missförstå mig inte. Jag tycker det är viktigt att göra uppror mot sånt som man tycker (vet?) är fel. Om inget annat är det ett bra sätt att lära sig att man egentligen vet jävligt lite om hur samer och ting hänger ihop.

Så min fråga är:

Hur kan man vara rebell när ”att vara rebell” är själva normen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan man vara rebell när ”att vara rebell” är själva normen?

Det är en bra fråga och för mig är det dystra svaret att det kan man inte. Så fort något slår igenom hos ungdomar (eller för all del andra åldersgrupper) så finns det en marknad för det och då är de kommersiella krafterna snart där. Då blir ju det som möjligtvis (i bästa fall?) från början var en rörelse, en av företag styrd hype och så det slut med det alternativa i det som "användarna" tror är alternativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varje socialt sammanhang har sina egna normer.

Det som är queer i ett sammanhang är norm i ett annat.

"Alternativrörelser" är ofta strikt normativa inom den egna gruppen, vilket paradoxalt nog gör dem allt annat än alternativa.

Vill du vara icke-normativ?

Var dig själv!

😛

Edit: (Rebellen var föregångaren till punkaren, punken var föregångare till queerrörelsen)

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Det är nog det det handlar om att inte veta vem man är och genom att göra uppror försöker man fatta v"em man är" eller snarare "vem man skulle vilja vara"....

Jag minns en gång....

Vi satt på stan i Malmö, fulla och skrikiga, när två medelålders män (de lede fi) gick förbi. Min polare med tuppkam ropade något "rebelliskt" till dem. Den ene vävde sig om och sa: Nåja, det blir säkert en bra byrådirektör av dig med...

Min polare med tuppkam har idag ett medelstort datorföretag och kör BMW, bor i fin villa och har flera barn...... 😛

Kontentan är: hur mycket man gör uppror mot normen sitter man där snart nog själv. Tills det man är fyrtio och blir rebell (ickenormativ) på nytt. Man blonderar håret, skaffar älskarinna och köper Suv eller HD. Och vips är man normativ igen....

Haha. Hur man än vänder sig har ma röven bak. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

man får inte glömma att reggae var en viktig del i punken, om nån vill göra en sådan låt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För drygt tjugo år sedan hängde jag ihop med de som kallade sig punkare i Malmö. Själv vågade jag inte riktigt, utan kallade mig ”new-wavare”.

Vi kanske Känner varandra? Jag spelade klaviatur i "att som" mm. Var också involverad i Stadt Hamburgprojektet, t.ex. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...