Jump to content
Annons

Elgitarr genom datorn


Zamn

Recommended Posts

Kan man köra elgitarren genom datorn ut till stereon? Borde finnas lämplig mjukvara som kan fungera som diverse effektpedaler och liknande? Vill inte köpa gitarr-förstärkare än och helst aldrig.

Har en bra stereo som jag kanske skulle kunna utnyttja om det går, fast den saknar ju dist 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Amplitube från IK finns alltid och är mycket bra, men du måste ha ett program och ett ljudkort med jvligt låg latency max 4 ms om det skall va någon vits att spela med. Jag skulle nog rekomendera en Vamp eller line 6 Pod istället funkar bra, behöver inte kosta så mycket och låter oki. Pod XT låter mycket bra men kostar mycket pengar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en titt på "Guitar Rig" från www.nativeinstruments.com

(Även här är det viktigt att komma ned i latency)

Eller så kan du kolla in PODxt som Tobbe påpekade...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade just Guitar rig faktiskt innan jag hann läsa ditt inlägg. Det verkar vara precis det jag letar efter. Jag har dock inte bytt ljudkort än, men ska köpa ett Audiophile 24/96, det borde ju klara 4ms efter vad man läst här på forumet?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, jag kör gitarren genom ett litet mixerbord (behringer eurorack) och sedan in i

mitt ljudkort (audiophile 2496) och ut i stereon. det funkar bra tycker jag, använder amplitube för det är lättare att spela när det låter som det ska när jag spelar in. innan körde jag med rent ljud och la på dist efteråt men det blir inte bra. svårt att få rätt känsla med rent ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dsound har en del intressanta gitarrmjukvara som inte är lika dyra som Guitar rig som annars rules, men kräver en hel massa CPU kraft. Bara ett ljud från GR stjäl en 15/20% av min cpu.

Ta en titt på

http://www.dsound1.com/index_en.php3

GT player m.fl. Där finns bra demos och sådär.

Fungerar inte i Cubase, men som host för vstinstrument om du vill ha lite trummor i bakgrunden.

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Garylee (oregistrerad)

Ett bra budgetalternativ till POD:en är Line6 Guitar Port om du bara ska använda den genom datorn. I stort sett samma ljud som pod:en men bara ca 1800 spänn 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste ju till förstärkning mellan gitarren o ljudkortet, men jag testade en rolig grej som faktiskt funkade ok. Jag kopplade in gitarren till vinyl-ingången på stereon (som har mer förstärkning än övriga ingångar), sen körde jag tape ut till ljudkortet och ut från datorn till stereon igen, med valfri mjukvaru-effekt mellan. Jag kommer ner i 5ms och det funkar ok. Bassträngen låter lite distad bara... Konstig nog får jag 5ms i 96khz och 11ms i 44khz? Det är med ett Audiophile 24/96 PCI.

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upptäckte nu att ju mer volym man har ut från gitarren desto mer dist blir det. Ända från nästan helt cleant till riktigt distat 🙂 Rolig egenhet som uppstår genom vinyl-ingången alltså, helt utan mjukvara 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, nja, det är ju inte Hifi precis, men kul och enkelt!

Kanske ska tillägga att det bara funkar om man har en bra förstärkare, med bra phono-steg och bra högtalare, annars låter det nog riktigt uselt.

Jämfört med billigare vanliga gitarr-stärkare med inbyggd topp så låter det här faktiskt riktigt bra på rätt stereo 😄

Redigerat av Zamn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...