Jump to content
Annons

Effektprogram?


Sanna (oregistrerad)

Recommended Posts

Sanna (oregistrerad)

Hej,

Jag vet inte riktigt om detta är rätt ställa att posta på, men jag har en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på så jag gör ett försökk här. Är det fel plats så ber jag om ursäkt i förväg 😛

Jag har spelat klassisk gitarr i många år, men för ett par veckor sedan så köpte jag min första elgitarr 🙂 Jag har också en effektpedal som jag är riktigt nöjd med och använder när vi repar. Men vad jag undrar är om det finns något bra och hyffsat lättanvänt program som jag kan installera på datorn, och sedan köra gitarren genom datorn med olika effekter. Jag har bara ett audigy 2 ljudkort med front, så kvaliten lär väl förodligen inte bli så bra. Men jag är mest ute efter ett program att bara sitta och leka med när jag är hemma. Jag är rätt hemma på datorer men har aldrig använt någon form av musikprogram själv. En kompis pratade om något som heter Cubase SX, men han visste inte så mycket mer. Så har ni några tips och rekommendationer skulle jag bli jätteglad 😄

/Sanna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Jepp.

NI's Guitar Rig är det bästa i mjukvaruväg.

Cubase SX är en Sequnser (d.v.s. ett komplett inspelnings & redigeringsprogram)av V.S.T- typ (virtual studio technology)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag vet inte riktigt om detta är rätt ställa att posta på, men jag har en fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på så jag gör ett försökk här. Är det fel plats så ber jag om ursäkt i förväg 😛

Jag har spelat klassisk gitarr i många år, men för ett par veckor sedan så köpte jag min första elgitarr 🙂 Jag har också en effektpedal som jag är riktigt nöjd med och använder när vi repar. Men vad jag undrar är om det finns något bra och hyffsat lättanvänt program som jag kan installera på datorn, och sedan köra gitarren genom datorn med olika effekter. Jag har bara ett audigy 2 ljudkort med front, så kvaliten lär väl förodligen inte bli så bra. Men jag är mest ute efter ett program att bara sitta och leka med när jag är hemma. Jag är rätt hemma på datorer men har aldrig använt någon form av musikprogram själv. En kompis pratade om något som heter Cubase SX, men han visste inte så mycket mer. Så har ni några tips och rekommendationer skulle jag bli jätteglad 😄

/Sanna

vilken elgitarr köpte du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanna (oregistrerad)

Hej igen,

Tack så mycket för svaren, Native Instruments Guitar Rig verkar vara precis vad jag letar efter :rolleyes:

Kostar ju en slant men det kan det nog vara värt med tanke på hur mycket jag "leker" med gitarren hemma.

Jag köpte en vinröd Gibson SG Special. Hade tänkt köpa en billigare gitarr först, eftersom jag som sagt aldrig spelat el, och inte var säker på om det var något jag tänkte ta upp på allvar. Men jag fick ett bra pris på en SG Special och jag ångrar mig inte en sekund! Mina stackars akustiska gitarrer känner sig nog rätt så övergivna vid det här laget 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även in Amplitube.

Jag har spelat elgitarr i många år och tycker att den låter suveränt bra och är dessutom väldigt lättanvänd. Amplitube finns dock inte ännu (tror inte det kommit ännu) som fristående effekt, utan används tillsammans med något inspelningsprogram som ex. cubase sx.

Amplitube är inte lika avancerad, men låter otroligt bra och är mycket billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanna (oregistrerad)

Oh, tack så mycket Anders, då ska jag ta och kika lite på det också. Om jag nu skulle köpa Amplitube, är det Cubase SX som gäller som inspelningsprogram då? Eller finns det andra vettiga alternativ där också? Tycker jag ser Cubase SX överallt när jag surfar runt o letar information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase SX är väldigt bra - men det är ganska dyrt och kanske lite för avancerat om du inte har pillat med sådant tidigare. Billigare är Cubase SE, som du kan uppgradera senare om du känner att det behövs. Om du vill upp ett steg, så är det Cubase SL - som faktiskt inte ligger långt bakom SX.

Titta gärna på en jämförelse av dessa program här: http://www.holmerup.biz/produktsidor/stein...ison_en_35K.pdf

En demoversion av Amplitube kan du hitta här: http://www.amplitube.com - eller så kan du be mig skicka en demo-CD med snigelpost till dig - fast det vill ju till att du har ett värdprogram att köra demot i... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

(AndREAs) :rolleyes:

Om du skall köpa ett inspelningsprogram så är det inte alls säkert att det är just Cubase sx som du skall skaffa. Cubase finns i olika versioner och oftast så klarar man sig utmärkt med en billigare version(skiljer ett antal tusenlappar faktiskt).

Se till att läs på så mycket du kan, och ta reda på vad DU behöver. Det är en djungel och det lönar sig verkligen att ta reda på så mycket som möjligt.

Cubase ÄR ett bra program, inte minst för att många anävnder det och det är lätt att få hjälp om något krånglar.

Så; läs och fråga på! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Just det...

Det bästa är nog att gå in på en välrenommerad musikaffär. Oftast finns det någon som kan guida & vägleda dig till rätt köp.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanna (oregistrerad)

Tack så mycket för all information, ska kika på jämförelsen och läsa igenom lite reviews som jag httat på de olika Cubase versionerna. Jag är ju som sagt i grund och botten bara ute efter lite schyssta effekter när jag sitter hemma och spelar, men inspelningsmöjligheter och redigering osv är ju självklart ett plus. Fast oj så mycket jag kommer bli tvungen att lära mig isåfall 😕

När jag säger "bara ute efter lite effekter när jag sitter hemma och spelar", så kanske det låter onödigt att slänga ut så mycket pengar. Men jag sitter trots allt hemma och spelar flera timmar varje dag. Så om man slår ut kostnaden på antalet timmar så blir det trots allt en rätt så billig sysselsättning ;D

Men som sagt så ska jag ta och läsa igenom lite reviews om de olika Cubase versionerna och se vilken som verkar passa mig bäst. Det är ju toppen att man kan uppgradera från en version till en annan om man känner att man vill ha mer också.

Tack för erbjudandet Claes, men jag sitter på en rätt snabb uppkoppling så demot kan jag ladda ner själv. Men som du säger så behöver jag ju ett värdprogram också.

Danny: Det låter som en bra idé, fast för tillfället så sitter jag fast i en liten håla i norrland och välrenommerade musikaffärer är det ganska ont om här. Byn är uppbyggd runt en liten konsumbutik om man säger så. Usch, nu blev jag deprimerad. Men det får kanske bli en tripp till stora staden till helgen så man kan titta runt lite 😳

Nu är det dags att krypa ner i sängen för min del. Så får nog läsa mer imorgon när jag är lite klarare i huvudet.

Återigen, tack för alla svar! Eftersom ni är så trevliga och hjälpsamma så kommer ni förmodligen få stå ut med mycket dumma frågor i framtiden när jag fått tag på något passande program :rolleyes:

Sov gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl demos på de flesta musikprogram. Kolla på tillverkarnas hemsidor, med någon av dessa borde du kunna köra amplitude demot. På senaste nummret av tidningen Studio (Borde finnas att köpa på pressbyrån eller i en musikaffär) finns en 6 månaders demo av Sonar. Kan ju vara ett ok alternativ. + En rejäl guide som hjälper dig komma igång. Det finns många musikprogram som du kan komma igång med.

Hittade lite andra demos.

Cubase SX Demo

Orion Demo

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan behöver du inte använda datorn alls om du bara ska öva utan att spela in. Kolla in V-amp från Behringer. En mycket bra och prisvärd (har vi hört det förut?) förstärkarsimulator. In med gitarren i den och på med lurar så kan du gå vilka effekter du vill... nästan. Vi du sedan spela in gitarren är det bara att plugga in din V-amp i datorn och spela genom den.

Du kan få den begagnad för under tusenlappen på vendolin.

Om du inte har inspelningsprogram kan du ju alltid köpa senaste numret av Studio. Där får du en sex månader demo-version av Sonar och ett gäng sidor i tidningen om hur du kommer igång. Billigt och bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inne på Prints linje. En ytterligare fördel är att man slipper eventuella latencyproblem - dvs irriterande fördröjningar - eftersom allt ljud formas utanför datorn. Det brukar ju gå att fixa om man har en hyfsat ny dator och installerar passande drivrutiner, men det kan alltså i värsta fall bli trassligt att köra gitarren genom mjukvara om man vill kunna spela i realtid utan fördröjningar - och det vill man ju. Sedan är det ju klart praktiskt och bekvämt att kunna ratta riktiga knappar i stället för att behöva fippla med musen så fort något ska justeras.

V-amp 2 är ett bra budgetalternativ och bör inte kosta mer än runt 1500 i nypris, men den brukar inte vara svår att hitta begagnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har inspelningsprogram kan du ju alltid köpa senaste numret av Studio. Där får du en sex månader demo-version av Sonar och ett gäng sidor i tidningen om hur du kommer igång. Billigt och bra!

Redan nämnt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Print och bonzo verkar inte ha läst hela frågan... Sanna har ju redan en effektpedal men ville använda ett program i datorn som effektprocessor, alltså kan väl inte lösningen vara att köpa ännu en effektpedal? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Print och bonzo verkar inte ha läst hela frågan... Sanna har ju redan en effektpedal men ville använda ett program i datorn som effektprocessor, alltså kan väl inte lösningen vara att köpa ännu en effektpedal? 😉

Du menar att man måste läsa frågorna man svarar på? 😮 Har aldrig hört något så dumt. Det är roligare att svara lite på en höft... glöm V-ampen då. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Print och bonzo verkar inte ha läst hela frågan...

Jo, jag läste frågan men tycker nog att det kan vara motiverat att satsa på en extern ampsim-lösning ändå av nämnda skäl. Den mjukvara som rekommenderas i tråden - Amplitube/Guitar Rig etc - gör ju i princip samma sak som en ampsim gör men är bra mycket dyrare och kräver dessutom en del av datorn. Guitar Rig innebär förresten även den hårdvara i form av en Foot Controller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sanna (oregistrerad)

Hej igen allihop!

Oj, det bara duggar in tips här! Det är ju iofs en idé med en effektpedal till, men jag trodde att det var ordentligt dyrt med en effektpedal som kan så mycket som ett bra emuleringsprogram? Vid det här laget har jag ju iofs förstått att det kostar rätt ordentligt med bra programvara också. Men nu har jag dessutom fått upp ögonen för allt annat kul man kan göra med ett bra program. Har läst en del om Cubase och laddat ner det demo som Neko länkade till. Men jag har inte hunnit installera och kika på det än. Som det känns nu så kommer jag nog att satsa på Cubase och Amplitube. Dels för att folk verkar ha mycket positivt att säga om Amplitube och dels för att det verkar finnas så mycket annat man kan göra med Cubase.

Min dator ska nog inte ha några större problem att fixa Cubase heller tror jag. Jag har en 3 ghz pentium 4 och 512mb ram och det verkar ju räcka mer än väl. Låter man sin bror som pluggar till dataingenjör hjälpa till med inköpet av ny dator så blir det lätt sådär. Ska bli kul att använda datorn till annat än surfa och lyssna på musik 😏

Återigen tack för alla svar!

Är det föresten någon som kan rekommendera ett bra ställe där jag kan beställa Cubase och Amplitube? Misstänker att det blir bra mycket billigare att beställa från utlandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det föresten någon som kan rekommendera ett bra ställe där jag kan beställa Cubase och Amplitube? Misstänker att det blir bra mycket billigare att beställa från utlandet.

Här kan du ladda hem en demo av amplitube. Testa först och köp sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen allihop!

Oj, det bara duggar in tips här! Det är ju iofs en idé med en effektpedal till, men jag trodde att det var ordentligt dyrt med en effektpedal som kan så mycket som ett bra emuleringsprogram? Vid det här laget har jag ju iofs förstått att det kostar rätt ordentligt med bra programvara också. Men nu har jag dessutom fått upp ögonen för allt annat kul man kan göra med ett bra program. Har läst en del om Cubase och laddat ner det demo som Neko länkade till. Men jag har inte hunnit installera och kika på det än. Som det känns nu så kommer jag nog att satsa på Cubase och Amplitube. Dels för att folk verkar ha mycket positivt att säga om Amplitube och dels för att det verkar finnas så mycket annat man kan göra med Cubase.

Min dator ska nog inte ha några större problem att fixa Cubase heller tror jag. Jag har en 3 ghz pentium 4 och 512mb ram och det verkar ju räcka mer än väl. Låter man sin bror som pluggar till dataingenjör hjälpa till med inköpet av ny dator så blir det lätt sådär. Ska bli kul att använda datorn till annat än surfa och lyssna på musik 🙂

Återigen tack för alla svar!

Är det föresten någon som kan rekommendera ett bra ställe där jag kan beställa Cubase och Amplitube? Misstänker att det blir bra mycket billigare att beställa från utlandet.

Du kan ju alltid tjata till dig ett paketpris på hemmaplan och se vad det slutar på. Jag tror faktiskt inte att det blir någon gigantisk skillnad jämfört med att beställa från utlandet... Du får gärna maila mig om du vill... 😏

Jag skulle föreslå Cubase SE, eftersom du då kommer billigt undan och ändå har möjligheten att uppgradera om du kommer fram till att det behövs så småningom.

Riktpriset för Cubase SE är 1495:-. Väljer du paketet som heter Studio Case, så innehåller det Cubase SE och bantade versioner av några väldigt bra VSTi (Groove Agent SE, HALion SE, The Grand SE, D'cota SE, Virtual Guitarist Electric Edition SE) - och riktpriset på det är 2795:-.

Skulle du vilja gå upp till Cubase SL i stället, så är riktpriset på det 3995:- (dock utan VSTi:erna...).

Riktpriset på Amplitube är 4450:- - men det finns också något som heter OEM-version, som gör att du kan komma billigare undan om du köper det ihop med annat... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...