Jump to content
Annons

Effektprogram?

Recommended Posts

Sanna (oregistrerad)
Postat

Hej,

Jag vet inte riktigt om detta Ă€r rĂ€tt stĂ€lla att posta pĂ„, men jag har en frĂ„ga som jag gĂ€rna skulle vilja ha svar pĂ„ sĂ„ jag gör ett försökk hĂ€r. Är det fel plats sĂ„ ber jag om ursĂ€kt i förvĂ€g 😛

Jag har spelat klassisk gitarr i mĂ„nga Ă„r, men för ett par veckor sedan sĂ„ köpte jag min första elgitarr 🙂 Jag har ocksĂ„ en effektpedal som jag Ă€r riktigt nöjd med och anvĂ€nder nĂ€r vi repar. Men vad jag undrar Ă€r om det finns nĂ„got bra och hyffsat lĂ€ttanvĂ€nt program som jag kan installera pĂ„ datorn, och sedan köra gitarren genom datorn med olika effekter. Jag har bara ett audigy 2 ljudkort med front, sĂ„ kvaliten lĂ€r vĂ€l förodligen inte bli sĂ„ bra. Men jag Ă€r mest ute efter ett program att bara sitta och leka med nĂ€r jag Ă€r hemma. Jag Ă€r rĂ€tt hemma pĂ„ datorer men har aldrig anvĂ€nt nĂ„gon form av musikprogram sjĂ€lv. En kompis pratade om nĂ„got som heter Cubase SX, men han visste inte sĂ„ mycket mer. SĂ„ har ni nĂ„gra tips och rekommendationer skulle jag bli jĂ€tteglad 😄

/Sanna

Annons
Postat (redigerat)

Kommer omedelbart att tÀnka pÄ Native Instruments Guitar Rig, som Àr ett virtuellt rack med förstÀrkar- och effektsimulationer. Mer info finns hÀr.

Redigerat av royen
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Jepp.

NI's Guitar Rig Àr det bÀsta i mjukvaruvÀg.

Cubase SX Àr en Sequnser (d.v.s. ett komplett inspelnings & redigeringsprogram)av V.S.T- typ (virtual studio technology)

Postat
Hej,

Jag vet inte riktigt om detta Ă€r rĂ€tt stĂ€lla att posta pĂ„, men jag har en frĂ„ga som jag gĂ€rna skulle vilja ha svar pĂ„ sĂ„ jag gör ett försökk hĂ€r. Är det fel plats sĂ„ ber jag om ursĂ€kt i förvĂ€g 😛

Jag har spelat klassisk gitarr i mĂ„nga Ă„r, men för ett par veckor sedan sĂ„ köpte jag min första elgitarr 🙂 Jag har ocksĂ„ en effektpedal som jag Ă€r riktigt nöjd med och anvĂ€nder nĂ€r vi repar. Men vad jag undrar Ă€r om det finns nĂ„got bra och hyffsat lĂ€ttanvĂ€nt program som jag kan installera pĂ„ datorn, och sedan köra gitarren genom datorn med olika effekter. Jag har bara ett audigy 2 ljudkort med front, sĂ„ kvaliten lĂ€r vĂ€l förodligen inte bli sĂ„ bra. Men jag Ă€r mest ute efter ett program att bara sitta och leka med nĂ€r jag Ă€r hemma. Jag Ă€r rĂ€tt hemma pĂ„ datorer men har aldrig anvĂ€nt nĂ„gon form av musikprogram sjĂ€lv. En kompis pratade om nĂ„got som heter Cubase SX, men han visste inte sĂ„ mycket mer. SĂ„ har ni nĂ„gra tips och rekommendationer skulle jag bli jĂ€tteglad 😄

/Sanna

vilken elgitarr köpte du dÄ?

Sanna (oregistrerad)
Postat

Hej igen,

Tack sÄ mycket för svaren, Native Instruments Guitar Rig verkar vara precis vad jag letar efter :rolleyes:

Kostar ju en slant men det kan det nog vara vÀrt med tanke pÄ hur mycket jag "leker" med gitarren hemma.

Jag köpte en vinröd Gibson SG Special. Hade tĂ€nkt köpa en billigare gitarr först, eftersom jag som sagt aldrig spelat el, och inte var sĂ€ker pĂ„ om det var nĂ„got jag tĂ€nkte ta upp pĂ„ allvar. Men jag fick ett bra pris pĂ„ en SG Special och jag Ă„ngrar mig inte en sekund! Mina stackars akustiska gitarrer kĂ€nner sig nog rĂ€tt sĂ„ övergivna vid det hĂ€r laget 😕

Postat

Kolla Àven in Amplitube.

Jag har spelat elgitarr i mÄnga Är och tycker att den lÄter suverÀnt bra och Àr dessutom vÀldigt lÀttanvÀnd. Amplitube finns dock inte Ànnu (tror inte det kommit Ànnu) som fristÄende effekt, utan anvÀnds tillsammans med nÄgot inspelningsprogram som ex. cubase sx.

Amplitube Àr inte lika avancerad, men lÄter otroligt bra och Àr mycket billigare.

Sanna (oregistrerad)
Postat

Oh, tack sÄ mycket Anders, dÄ ska jag ta och kika lite pÄ det ocksÄ. Om jag nu skulle köpa Amplitube, Àr det Cubase SX som gÀller som inspelningsprogram dÄ? Eller finns det andra vettiga alternativ dÀr ocksÄ? Tycker jag ser Cubase SX överallt nÀr jag surfar runt o letar information.

Postat (redigerat)

Cubase SX Àr vÀldigt bra - men det Àr ganska dyrt och kanske lite för avancerat om du inte har pillat med sÄdant tidigare. Billigare Àr Cubase SE, som du kan uppgradera senare om du kÀnner att det behövs. Om du vill upp ett steg, sÄ Àr det Cubase SL - som faktiskt inte ligger lÄngt bakom SX.

Titta gÀrna pÄ en jÀmförelse av dessa program hÀr: http://www.holmerup.biz/produktsidor/stein...ison_en_35K.pdf

En demoversion av Amplitube kan du hitta hÀr: http://www.amplitube.com - eller sÄ kan du be mig skicka en demo-CD med snigelpost till dig - fast det vill ju till att du har ett vÀrdprogram att köra demot i... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Postat

(AndREAs) :rolleyes:

Om du skall köpa ett inspelningsprogram sÄ Àr det inte alls sÀkert att det Àr just Cubase sx som du skall skaffa. Cubase finns i olika versioner och oftast sÄ klarar man sig utmÀrkt med en billigare version(skiljer ett antal tusenlappar faktiskt).

Se till att lÀs pÄ sÄ mycket du kan, och ta reda pÄ vad DU behöver. Det Àr en djungel och det lönar sig verkligen att ta reda pÄ sÄ mycket som möjligt.

Cubase ÄR ett bra program, inte minst för att mĂ„nga anĂ€vnder det och det Ă€r lĂ€tt att fĂ„ hjĂ€lp om nĂ„got krĂ„nglar.

SĂ„; lĂ€s och frĂ„ga pĂ„! 😕

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Just det...

Det bÀsta Àr nog att gÄ in pÄ en vÀlrenommerad musikaffÀr. Oftast finns det nÄgon som kan guida & vÀgleda dig till rÀtt köp.

Lycka till!

Sanna (oregistrerad)
Postat

Tack sĂ„ mycket för all information, ska kika pĂ„ jĂ€mförelsen och lĂ€sa igenom lite reviews som jag httat pĂ„ de olika Cubase versionerna. Jag Ă€r ju som sagt i grund och botten bara ute efter lite schyssta effekter nĂ€r jag sitter hemma och spelar, men inspelningsmöjligheter och redigering osv Ă€r ju sjĂ€lvklart ett plus. Fast oj sĂ„ mycket jag kommer bli tvungen att lĂ€ra mig isĂ„fall 😕

NÀr jag sÀger "bara ute efter lite effekter nÀr jag sitter hemma och spelar", sÄ kanske det lÄter onödigt att slÀnga ut sÄ mycket pengar. Men jag sitter trots allt hemma och spelar flera timmar varje dag. SÄ om man slÄr ut kostnaden pÄ antalet timmar sÄ blir det trots allt en rÀtt sÄ billig sysselsÀttning ;D

Men som sagt sÄ ska jag ta och lÀsa igenom lite reviews om de olika Cubase versionerna och se vilken som verkar passa mig bÀst. Det Àr ju toppen att man kan uppgradera frÄn en version till en annan om man kÀnner att man vill ha mer ocksÄ.

Tack för erbjudandet Claes, men jag sitter pÄ en rÀtt snabb uppkoppling sÄ demot kan jag ladda ner sjÀlv. Men som du sÀger sÄ behöver jag ju ett vÀrdprogram ocksÄ.

Danny: Det lĂ„ter som en bra idĂ©, fast för tillfĂ€llet sĂ„ sitter jag fast i en liten hĂ„la i norrland och vĂ€lrenommerade musikaffĂ€rer Ă€r det ganska ont om hĂ€r. Byn Ă€r uppbyggd runt en liten konsumbutik om man sĂ€ger sĂ„. Usch, nu blev jag deprimerad. Men det fĂ„r kanske bli en tripp till stora staden till helgen sĂ„ man kan titta runt lite 😳

Nu Àr det dags att krypa ner i sÀngen för min del. SÄ fÄr nog lÀsa mer imorgon nÀr jag Àr lite klarare i huvudet.

Återigen, tack för alla svar! Eftersom ni Ă€r sĂ„ trevliga och hjĂ€lpsamma sĂ„ kommer ni förmodligen fĂ„ stĂ„ ut med mycket dumma frĂ„gor i framtiden nĂ€r jag fĂ„tt tag pĂ„ nĂ„got passande program :rolleyes:

Sov gott!

Postat

Det finns vÀl demos pÄ de flesta musikprogram. Kolla pÄ tillverkarnas hemsidor, med nÄgon av dessa borde du kunna köra amplitude demot. PÄ senaste nummret av tidningen Studio (Borde finnas att köpa pÄ pressbyrÄn eller i en musikaffÀr) finns en 6 mÄnaders demo av Sonar. Kan ju vara ett ok alternativ. + En rejÀl guide som hjÀlper dig komma igÄng. Det finns mÄnga musikprogram som du kan komma igÄng med.

Hittade lite andra demos.

Cubase SX Demo

Orion Demo

Postat

Ett billigare alternativ, om du nu inte ska spela in utan bara anvÀnda datorn som "effektpedal", Àr ju att köra t.ex. amplitube med en fristÄende vst-host. HÀr finns en gratis sÄdan som funkar:

http://www.kvr-vst.com/get/300.html

Postat

Å andra sidan behöver du inte anvĂ€nda datorn alls om du bara ska öva utan att spela in. Kolla in V-amp frĂ„n Behringer. En mycket bra och prisvĂ€rd (har vi hört det förut?) förstĂ€rkarsimulator. In med gitarren i den och pĂ„ med lurar sĂ„ kan du gĂ„ vilka effekter du vill... nĂ€stan. Vi du sedan spela in gitarren Ă€r det bara att plugga in din V-amp i datorn och spela genom den.

Du kan fÄ den begagnad för under tusenlappen pÄ vendolin.

Om du inte har inspelningsprogram kan du ju alltid köpa senaste numret av Studio. DÀr fÄr du en sex mÄnader demo-version av Sonar och ett gÀng sidor i tidningen om hur du kommer igÄng. Billigt och bra!

Postat

Är inne pĂ„ Prints linje. En ytterligare fördel Ă€r att man slipper eventuella latencyproblem - dvs irriterande fördröjningar - eftersom allt ljud formas utanför datorn. Det brukar ju gĂ„ att fixa om man har en hyfsat ny dator och installerar passande drivrutiner, men det kan alltsĂ„ i vĂ€rsta fall bli trassligt att köra gitarren genom mjukvara om man vill kunna spela i realtid utan fördröjningar - och det vill man ju. Sedan Ă€r det ju klart praktiskt och bekvĂ€mt att kunna ratta riktiga knappar i stĂ€llet för att behöva fippla med musen sĂ„ fort nĂ„got ska justeras.

V-amp 2 Àr ett bra budgetalternativ och bör inte kosta mer Àn runt 1500 i nypris, men den brukar inte vara svÄr att hitta begagnad.

Postat
Om du inte har inspelningsprogram kan du ju alltid köpa senaste numret av Studio. DÀr fÄr du en sex mÄnader demo-version av Sonar och ett gÀng sidor i tidningen om hur du kommer igÄng. Billigt och bra!

Redan nĂ€mnt 😆

Postat

Print och bonzo verkar inte ha lĂ€st hela frĂ„gan... Sanna har ju redan en effektpedal men ville anvĂ€nda ett program i datorn som effektprocessor, alltsĂ„ kan vĂ€l inte lösningen vara att köpa Ă€nnu en effektpedal? 😆

Postat
Print och bonzo verkar inte ha lĂ€st hela frĂ„gan... Sanna har ju redan en effektpedal men ville anvĂ€nda ett program i datorn som effektprocessor, alltsĂ„ kan vĂ€l inte lösningen vara att köpa Ă€nnu en effektpedal? 😉

Du menar att man mĂ„ste lĂ€sa frĂ„gorna man svarar pĂ„? 😼 Har aldrig hört nĂ„got sĂ„ dumt. Det Ă€r roligare att svara lite pĂ„ en höft... glöm V-ampen dĂ„. 😆

Postat
Print och bonzo verkar inte ha lÀst hela frÄgan...

Jo, jag lÀste frÄgan men tycker nog att det kan vara motiverat att satsa pÄ en extern ampsim-lösning ÀndÄ av nÀmnda skÀl. Den mjukvara som rekommenderas i trÄden - Amplitube/Guitar Rig etc - gör ju i princip samma sak som en ampsim gör men Àr bra mycket dyrare och krÀver dessutom en del av datorn. Guitar Rig innebÀr förresten Àven den hÄrdvara i form av en Foot Controller.

Sanna (oregistrerad)
Postat

Hej igen allihop!

Oj, det bara duggar in tips hÀr! Det Àr ju iofs en idé med en effektpedal till, men jag trodde att det var ordentligt dyrt med en effektpedal som kan sÄ mycket som ett bra emuleringsprogram? Vid det hÀr laget har jag ju iofs förstÄtt att det kostar rÀtt ordentligt med bra programvara ocksÄ. Men nu har jag dessutom fÄtt upp ögonen för allt annat kul man kan göra med ett bra program. Har lÀst en del om Cubase och laddat ner det demo som Neko lÀnkade till. Men jag har inte hunnit installera och kika pÄ det Àn. Som det kÀnns nu sÄ kommer jag nog att satsa pÄ Cubase och Amplitube. Dels för att folk verkar ha mycket positivt att sÀga om Amplitube och dels för att det verkar finnas sÄ mycket annat man kan göra med Cubase.

Min dator ska nog inte ha nĂ„gra större problem att fixa Cubase heller tror jag. Jag har en 3 ghz pentium 4 och 512mb ram och det verkar ju rĂ€cka mer Ă€n vĂ€l. LĂ„ter man sin bror som pluggar till dataingenjör hjĂ€lpa till med inköpet av ny dator sĂ„ blir det lĂ€tt sĂ„dĂ€r. Ska bli kul att anvĂ€nda datorn till annat Ă€n surfa och lyssna pĂ„ musik 😏

Återigen tack för alla svar!

Är det föresten nĂ„gon som kan rekommendera ett bra stĂ€lle dĂ€r jag kan bestĂ€lla Cubase och Amplitube? MisstĂ€nker att det blir bra mycket billigare att bestĂ€lla frĂ„n utlandet.

Postat
Är det föresten nĂ„gon som kan rekommendera ett bra stĂ€lle dĂ€r jag kan bestĂ€lla Cubase och Amplitube? MisstĂ€nker att det blir bra mycket billigare att bestĂ€lla frĂ„n utlandet.

HÀr kan du ladda hem en demo av amplitube. Testa först och köp sen!

Sanna (oregistrerad)
Postat
HÀr kan du ladda hem en demo av amplitube. Testa först och köp sen!

Tack VacUm! 😏

Postat
Hej igen allihop!

Oj, det bara duggar in tips hÀr! Det Àr ju iofs en idé med en effektpedal till, men jag trodde att det var ordentligt dyrt med en effektpedal som kan sÄ mycket som ett bra emuleringsprogram? Vid det hÀr laget har jag ju iofs förstÄtt att det kostar rÀtt ordentligt med bra programvara ocksÄ. Men nu har jag dessutom fÄtt upp ögonen för allt annat kul man kan göra med ett bra program. Har lÀst en del om Cubase och laddat ner det demo som Neko lÀnkade till. Men jag har inte hunnit installera och kika pÄ det Àn. Som det kÀnns nu sÄ kommer jag nog att satsa pÄ Cubase och Amplitube. Dels för att folk verkar ha mycket positivt att sÀga om Amplitube och dels för att det verkar finnas sÄ mycket annat man kan göra med Cubase.

Min dator ska nog inte ha nĂ„gra större problem att fixa Cubase heller tror jag. Jag har en 3 ghz pentium 4 och 512mb ram och det verkar ju rĂ€cka mer Ă€n vĂ€l. LĂ„ter man sin bror som pluggar till dataingenjör hjĂ€lpa till med inköpet av ny dator sĂ„ blir det lĂ€tt sĂ„dĂ€r. Ska bli kul att anvĂ€nda datorn till annat Ă€n surfa och lyssna pĂ„ musik 🙂

Återigen tack för alla svar!

Du kan ju alltid tjata till dig ett paketpris pĂ„ hemmaplan och se vad det slutar pĂ„. Jag tror faktiskt inte att det blir nĂ„gon gigantisk skillnad jĂ€mfört med att bestĂ€lla frĂ„n utlandet... Du fĂ„r gĂ€rna maila mig om du vill... 😏

Jag skulle föreslÄ Cubase SE, eftersom du dÄ kommer billigt undan och ÀndÄ har möjligheten att uppgradera om du kommer fram till att det behövs sÄ smÄningom.

Riktpriset för Cubase SE Àr 1495:-. VÀljer du paketet som heter Studio Case, sÄ innehÄller det Cubase SE och bantade versioner av nÄgra vÀldigt bra VSTi (Groove Agent SE, HALion SE, The Grand SE, D'cota SE, Virtual Guitarist Electric Edition SE) - och riktpriset pÄ det Àr 2795:-.

Skulle du vilja gÄ upp till Cubase SL i stÀllet, sÄ Àr riktpriset pÄ det 3995:- (dock utan VSTi:erna...).

Riktpriset pĂ„ Amplitube Ă€r 4450:- - men det finns ocksĂ„ nĂ„got som heter OEM-version, som gör att du kan komma billigare undan om du köper det ihop med annat... 😆

• 3 veckor senare...
Postat
Min dator ska nog inte ha nÄgra större problem att fixa Cubase heller tror jag. Jag har en 3 ghz pentium 4 och 512mb ram och det verkar ju rÀcka mer Àn vÀl.

Du lĂ€r nog fĂ„ uppgradera med mer RAM. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.