Jump to content
Annons

Bästa antivirusprogramet?


suprapappa

Recommended Posts

tjena!

strax innan jul drabbades jag efter alla år till slut av ett virus som jag inte fick bukt med (vilket fick min dator att skicka 1000-tals spam mail)

jag har alltid kört nortons antivirus men ibland sett inlägg om att det inte skulle vara så bra.

nu har jag gjort en ren nyinstallation av windows och kör en 30-dagars test av "AVG 7.5 Internet Security" http://www5.grisoft.com/doc/products-avg-i...ng/us/tpl/tpl01

vilket inkluderar antivirus, brandvägg och spyware skydd. jag tycker att programet känns bra och funderar på att köpa det. 2-års licens för 3 datorer kostar 90 euro vilket jag antar är rätt prisvärt.

har någon erfarnehet och åsikter om detta program eller rekommenderar ni ngt annat?

lite andra säkerhetsfrågor:

jag håller på och sätter upp ett hemmanätverk vilket jag inte har ngn tidigare erfarenhet av.....mitt modem/router har en inbyggd brandvägg som i defaultläge (och även nu) inte är aktiverad....är det ngn skillnad på att köra den eller en mjukvarubrandvägg (vilket jag ju kör nu)?

jag har bytt från internet explorer till mozilla firefox....skillnad i säkerhet?

modemet är trådlöst men denna dator kör jag på kabel....tänkte dock installera min flickväns dator trådlöst....duger en 64-bitars krypteringsnyckel eller ska man köra 128 bitar?

ska jag tänka på ngt särskilt när jag installerar hennes trådlöst?

tack

petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
är det ngn skillnad på att köra den eller en mjukvarubrandvägg (vilket jag ju kör nu)

Stor skillnad i funktionspricnip och säkerhetsnivå. Du skall använda båda.

Note: Om du sätter på din "hårdvarubrandmur" (vilken i verkligheten säkert bara är en NATande router, men anyway) kommer den (troligen) att agera som din DHCP-server och du kommer att få en intern (192.168.x.x eller 10.x.x.x) ip-address. Detta hämtar lite tilläggssäkerhet, eftersom ingen direkt kommer in i ditt nät. Åtminstone inte riktigt lika lätt. Om du redan nu har din router som DHCP-server och interna ip-addresser, ändras inte så mycket.

Har du rak kontakt till Internet och endast soft-brandmur kommer all trafik in genom din ip-stack i XP förrän din softmur reagerar. Problem i XP och AV-programmet kan leda till både det ena och det andra. Ju längre bort du lyckas stanna all obehörig trafik, desto säkrare.

edit: använder både F-Secure och Norton. Allt har sina goda och dåliga sidor. Håll dig till Mozilla, av flere orsaker 🙂

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

om du uppgraderar till windows vista som kommer i slutet av månaden så får du med ett antivirusprogram (windows defender) och brandvägg. Vista är också mycket säkrare och enligt microsoft ska det vara väldigt svårt att få virus i vista.

Firefox är bra, men uppgradera hellre internet explorer till den nya version 7 som finns att hämta på microsofts hemsida. Den är som firefox fast säkrare.

/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

om du uppgraderar till windows vista som kommer i slutet av månaden så får du med ett antivirusprogram (windows defender) och brandvägg. Vista är också mycket säkrare och enligt microsoft ska det vara väldigt svårt att få virus i vista.

Firefox är bra, men uppgradera hellre internet explorer till den nya version 7 som finns att hämta på microsofts hemsida. Den är som firefox fast säkrare.

/Linus

Haha, och enligt MS var Win ME säkert det med! Jag tror det när jag ser det.

Angående antivirus och dylikt är NOD32 det bästa jag provat. Väldigt resurssnålt, dessutom. För spyware rekommenderar jag bara gratisprogrammet Ad-Aware (eller, om du vill ha skydd i realtid, Ad-watch, men det kostar en liten slant).

Link to comment
Dela på andra sajter

...fast ta det lugnt med Vista än så länge. Har en polare som är Vista-testare. Listan på mjukvara som inte är kompatibel med Vista är lång. Bättre att vänta tills barnsjukdomarna är åtgärdade.

Jag kör med Norton AV 2006 + Norton Internet Security. Det snappar upp och dödar allt som bråkar med mig. Jag är mycket nöjd.

EDIT: Kombinationen som jag kör parallellt enligt ovan drar säkert en del resurser, så sitter man på en äldre burk kanske man ska överväga nåt annat. Jag har en P4 3Ghz med 1024MB DDR2-ram, så det funkar.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Förskräckligt vilka ord som används i den här tråden.

Både Vista och Norton. Det är så man blir irktigt orolig och skrämd... 😎🙂

Vista skulle jag avhålla mig från, i alla fall ett bra tag framöver.

Och Norton är som sagt ett virus i sig själv. Ställer till massor med problem och omöjligt att bli av med.

Vad använda?

Som en uttjatad papegoja då - F-Secure Internet Security...

Hårdvarubrandvägg OCH mjukvarubrandvägg är en utmärkt kombination...

Vad gäller krypteringsnivån på det trådlöa nätverket så tycker jag det beror helt på hur exponerad du är. Bor du vid Stureplan skulle jag nog välja en vassare krypteringsnyckel. Ute i skogen 5 km från närmaste landsväg duger det bra med lägsta nivån...

Du kan ju samtidigt försvåra obehörig access genom att blockera alla macadresser förutom de datorer du använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Tillägsnota: på min musik-XP kör jag inget AV-program överhuvudtaget, jag litar helt på min hårdvarubrandvägg (jag har blockerat trafiken in OCH ut från maskinens ip-address). Jag skannar dock regelbundet också musik-XP:n från den "vanliga" XP:n. Lite av kompromiss, men fungerar bara man har lite sens med i det man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nod32

Har funkat utan problem för mig, kört detta det senaste året och det verkar hitta allt. Uppdateras regelbundet.

Samma här. Har kört NOD 32 de senaste åren. Är väldigt resurssnålt.

Har tyvärr ingen personlig uppfattning om hur träffsäkert det är (det var länge sedan jag stötte på något virus), men enligt tester jag läst presterar det bra.

Prismässigt ligger det ungefär som alla andra (kanske något under).

Brandvägg kör jag lite olika på olika datorer. På en kör jag bara routerns brandvägg och den inbyggda i XP SP2.

På en annan dator kör jag en brandvägg från Sygate som en gång var gratis, men nu finns den inte mer. Funkar bra hursomhelst (om man nöjer sig med ett program som håller koll på utgående trafik).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips om man vill ha en "riktig" firewall (till skillnad från en router) och har en gammal dator över är att köra tex Monowall (http://m0n0.ch/wall/).

Har kört det i ett par år nu och det fungerar hur bra som helst, och har alla funktioner jag behöver.

Bootas direkt från CD-skiva och skriver inställningar till en diskett, så det behövs ingen hårddisk i datorn. Disketten skrivskyddas sedan med fördel när man gjort sina inställningar.

Det är inte alls speciellt krångligt att installera heller, och framför allt väldigt enkelt att administrera när den väl är igång. Rekomenderas varmt!

Jag behöver inte köra någon mjukvarufirewall, vilket avlastar datorn en hel del.

Sen gör jag som Tsmalmbe - kör utan antivirus när jag håller på med musik. Sparar en del kraft där med.

Editerar och svarar på några frågor också:

jag har bytt från internet explorer till mozilla firefox....skillnad i säkerhet?

Nja, tidigare var det väl så men nu är det rätt marginellt. OM du är noga med att köra Windows update och se till att alla säkerthetsfixar och dyligt är installerade.

modemet är trådlöst men denna dator kör jag på kabel....tänkte dock installera min flickväns dator trådlöst....duger en 64-bitars krypteringsnyckel eller ska man köra 128 bitar?

Lite overkill kanske, men har du möjligthet till att köra 128 bitar så kör på det! Man kan inte vara för säker! :-)

ska jag tänka på ngt särskilt när jag installerar hennes trådlöst?

Det viktigaste är nog att styra det trådlösa nätverket på Mac-adresser, så att enbart dom nätverkskort som ska ha tillgång till nätverket är inlagda. På så vis kan ingen utomstående få tillgång till din router.

Redigerat av Steinberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Kaspersky IS. Kaspersky kommer bäst i virustesterna och kostar hälften mot Norton från vilket jag f ö bytte. Och minsann hittade Kaspersky en del smått och gott som inte Norton gjorde. Gratis antivirusprogrammen kommer betydligt sämre i de tester jag har sett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägsnota: på min musik-XP kör jag inget AV-program överhuvudtaget, jag litar helt på min hårdvarubrandvägg (jag har blockerat trafiken in OCH ut från maskinens ip-address). Jag skannar dock regelbundet också musik-XP:n från den "vanliga" XP:n. Lite av kompromiss, men fungerar bara man har lite sens med i det man gör.

Det är en annan sak - jag kör vare sig DAW eller videoredigering anslutna till Internet. Och därmed inte heller något antivirusprogram etc som belastar i onödan. Men det är som sagt en annan sak...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah har kör kaspersky av i 1 år nu.. Grymt bra.. å snabbt att stänga av när man vill a ha mer ut av datorn till musik,,

Kaspersky e så bra at jag kommer att köpa deras securety center som innehåller allt.. riktigt bra brandvägg å hela paketet går på ca 500 kr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa antivirusprogrammet är Sunt Förnuft™. Lätt det mest prisvärda jag stött på. När det väl är igång tänker man knappt på det, bara det att allt funkar så mycket smidigare. Dessutom drar det knappt några systemresurser alls.

Rekommenderas varmt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju samtidigt försvåra obehörig access genom att blockera alla macadresser förutom de datorer du använder.

... samt se till att din router inte svarar med SSID vid allmän scanning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju samtidigt försvåra obehörig access genom att blockera alla macadresser förutom de datorer du använder.

... samt se till att din router inte svarar med SSID vid allmän scanning.

hmm.....

min hårdvarubrandvägg sitter i mitt modem/router som heter speedtouch 780. jag gick in i konfigurationen (webgränssnitt) och kollade vad jag hade för inställningsmöjligheter......

nu vet ja förvisso inte vad SSID är för något men jag kan inte hitta ngt sådant.....vet inte heller hur man blockerar en macadress som jag antar är en adress för just en viss hårdvara?

kan det vara så att brandväggen är för "enkel" eller har jag inte tittat tillräckloigt djupt.

inställingsmöjligheterna som finns är till att börja med:

disabled, standard och block all.

jag har satt den till standard : Använd den här säkerhetsnivån när du vill tillåta alla utgående anslutningar och blockera all inkommande trafik. Brandväggen tillåter spel- och programdelning.

under "Spel & programdelning" finns en lista över spel och program som jag antar öppnar portar för just det programmet.

MEN sen kollade jag på routerns inställningar för "hemmanätverk"

där syns först 3 grejer.....

2 datorer via nätverkskabel samt min squeezebox som är en trådlös streamer som går på det trådlösa nätverket....

sen kan man gå in på en flik som heter "Lokala nätverksenheter" och där syns en okänd enhet med följande info:

Unknown-00-04-96-04-5a-80

 

Information

 

Status: Aktiv

Typ: Generic Device

 

Adresserar

 

Fysisk adress: 00:04:96:04:5a:80

Tilldelning av IP-adress: Statisk

IP-adress: 87.227.111.** (det står egentligen inte stjärna stjärna)

 

Anslutningsdelning

 

Inga spel eller tjänster är tilldelade den här enheten.

Om den syntes på det trådlösa nätverket så skulle ja tro att någon har gjort intrång men den syns under ethernet

vet ngn vad detta kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Avast anti virus.

Vet inte hur bra det är jämfört med andra

program men det är gratis.

Jag kör med AVG och det funkar klockrent, daglig städning enl. schemaläggning som man själv programmerar har inte haft minsta virus eller annat sagg i burken sedan jag installerade det, har också hört mycket gott om Kaspersky!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa antivirusprogrammet är Sunt Förnuft™. Lätt det mest prisvärda jag stött på. När det väl är igång tänker man knappt på det, bara det att allt funkar så mycket smidigare. Dessutom drar det knappt några systemresurser alls.

Rekommenderas varmt.

Det är ett tänkvärt tipps faktiskt. "Oj ett mail från en person som jag inte känner med en länk till ett spel på en skum domän. Måste spela. " Den mänskliga faktorn i datorrelaterade problem kan inte överskattas! 😉

Edit:

Stava rttä

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Avast anti virus.

Vet inte hur bra det är jämfört med andra

program men det är gratis.

Samma här. Är alltid på, har aldrig varit några problem i samband med inspelning, så det verkar vara resurssnålt. Dock är det lite si och så med virusskyddet i den, har varit med om att jag surfat på ett annat forum (musemuse) där en banner var infekterad, en popupruta från avast ploppade upp som sa typ "HJÄLP du har fått virus och jag kan inte göra något åt det!".

Kul.

Sen fick jag spendera några timmar med att rensa upp det, men med hjälp av google så fixade jag det utan att förlora något.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...