Jump to content
Annons

får inte igång mitt cubase


Ellinor

Recommended Posts

Har precis köpt dator, ljudkort( lexicon lamda), cubase LE och lite annat på samma gång för att äntligen få igång en hemmastudio. Men får inte igång cubase som jag vill! Har installerat allt enligt nån manual och tror att jag gjort som det stod. Själva inspelningen verkar funka men jag kan inte lyssna på vad jag spelat in fast jag har hörlurar kopplade till ljudkortet. Känner mig som världens nybörjare och vore verkligen tacksam för lite hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen liten volymratt du glömt att vrida på? Lär ju finnas en för main-out, men det kan också finnas reglage för hörlursutgången. Vissa hörlurar har ju volymkontroll på sladden, kan det vara något så enkelt du glömt att kolla?

Har du kanske direct monitoring aktiverat? Avaktivera det vid uppspelning isåfall! Det är en knapp som ser ut som en liten högtalare, det sitter en vid varje kanal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat med monitorknappen både på och av. Finns ingen volymratt för hörlurarna, finns en anna ratt på ljudkortet som man kan vrida på och när jag vrider upp hör jag mig själv genom micken, det verkar som allt fungerar som det ska in till ljudkortet, det är sen det inte funkar. Funderar på om det finns nån inställning nånstans som inte är dom den ska. I datorns kontrollpanel kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon kontrollpanel för själva ljudkortet? Jag hade problem med mitt cubase/ljudkort innan jag hittade den o ändrade lite inställningar där...

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat med monitorknappen både på och av. Finns ingen volymratt för hörlurarna, finns en anna ratt på ljudkortet som man kan vrida på och när jag vrider upp hör jag mig själv genom micken, det verkar som allt fungerar som det ska in till ljudkortet, det är sen det inte funkar. Funderar på om det finns nån inställning nånstans som inte är dom den ska. I datorns kontrollpanel kanske?

Vad har du för ljudkort, och hur har du kopplat det?

Har du någon monitorknapp på själva ljudkortet, eller i dess programvara (d.v.s någon annanstans än i Cubase)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någon kontrollpanel för själva ljudkortet? Jag hade problem med mitt cubase/ljudkort innan jag hittade den o ändrade lite inställningar där...

Om jag ska få ljud i min lineingång när jag startat datorn så måste jag öppna mixern (inte kontrollpanelen för latency mm) till ljudkortet en gång. Jag behöver inte ändra nåt där, bara öppna den. Varför? Ingen aning, jag har inte brytt mig om att ta reda på det.

Jag kör visserligen Presonus Firebox men det kanske är det likadant för dig, Ellinor?

I så fall bör du hitta den nånstans under start-menyn/ditt ljudkort (kör du PC?), alternativt knappfältet längst ned till höger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör visserligen Presonus Firebox men det kanske är det likadant för dig, Ellinor?

I så fall bör du hitta den nånstans under start-menyn/ditt ljudkort (kör du PC?), alternativt knappfältet längst ned till höger.

Alternativt Kontrollpanelen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...