Jump to content
Annons

Vad kommer att hända i framtiden ?


spaceman

Recommended Posts

Hej,

Skulle vilja höra lite åsikter om det här med hur t ex instrumentpluggar och

rena samplingar som bara under dom senaste åren bara blivit i regel bättre och

bättre och om hur det ska sluta i framtiden.

Det kommer nya trumpluggar, nya orkesterpluggar mm mm. Problemet är (vad

iallfall jag tror) är att det blir färre och färre som ens vågar satsa på att bli

en instrumentalist som ska kunna leva på sitt yrke. Vad är det för mening att

satsa fullt ut i fråga om år av övande och studier när kunderna tycker att det

är lättare att köra "virtuell" inspelning än äkta vara ?

Många filmbolag, reklambyråer väljer ju oftast den lättaste/billigaste vägen.

Dessamma med riktiga skivinspelningar där det tex behövs lite stråkar i en låt.

Vad gör man ? Raggar man upp någon lokal ensable för att spela in ? Nä då plockar man fram några lämpliga samplingar. Det är lättare och kanske enklare, men man glömmer bort att det kanske blir någon i yrkeskåren som blir utan jobb.

Detta gör liksom t ex mp3 att allmänheten inte ens vet vad som är äkta och vad

som är "fejk" när man lyssnar. Lite av digital skymmning av det hela.

Inget ont om pluggar/samplingar, det är bra för hemmapularen. Men problemet är att i takt med att det låter bättre och bättre gör att även dom kommersiella krafterna får upp ögon/öron för det hela samt att musiker blir utan jobb. Det är synd tycker jag. För det bästa som finns är äkta vara när man kommer till kritan.

Det är stora kommersiella intressen som uppstått. Både från dom som tillverkar

pluggar/samplingar och allt runtomkring det hela. Inget ont om det iof. Men det kan ta död på ursprunget eftersom det kan bli en utrotningshotad art.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte att främsta anledningen att man satsar på att bli virtuos violinist (eller skippa virtuos - duktig nog att tjäna pengar på det ö h t) är att man vill lattja på popinspelningar... det är ju framförallt konsertmusik vi pratar om.

Däremot tror jag att det finns andra saker som kan leda till symfoniorkesterns utdöende... musiken de spelar är ju till stora delar en "död" musikform om man jämför med populärmusik. Det verkar väl också som att konstmusik/klassisk musik har ganska klent stöd i yngre åldrar jämfört med bland äldre, vilket kanske betyder att det finns en risk att den här musikscenen om ett hundratal år kommer vara lika död som t ex medeltidsmusik är idag. Skillnaden där är väl isåfall att medeltidsmusiken generellt inte är lika avancerad att spela (förmodar jag) vilket gör att man kan plocka ihop ett gäng intresserade musiker och få ihop något som låter hyfsat. Det är svårare med orkestrar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Utvecklingen den senaste tiden har varit att tom Sveriges Radios symfoniorkester

ger konserter i mer temaform (typ skräckfilms musik konserten på Berwaldhallen

för några veckor sedan, inget fel på den.) än tradionella konsertprogram.

Som instrumentalist (som inte är guru) tjänar man inte så mycket om du är

anställd på tex en länsorkester. Det är klart att man vill extraknäcka tex med att delta i ett kommersiellt projekt, men dom jobben försvinner mer och mer.

Det är inte eller bara i den klassiska skolan där problem kan uppstå. Ta

trummor t ex i vissa grenar. Live, ok. Men när en streamline dänga ska proddas

för radio, why not en virtuell trummis ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns att jag läste nån artikel om Tretow i MM för länge länge sedan när han menade att nu med samplingen, vem kommer att fråga efter en klarinettist om några år.

Riktigt så bra var väl knappast t.ex. samplingen då, är den det nu? Saxar, gitarrer m.m. låter väl inte särskilt bra som utrycksfulla instrument med pluggar/samplingar? Kan man verkligen ersätta en utrycksfull jazztrummis, violinist m.fl. med den sortens pluggar/samplingar som görs idag/imorgon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Skulle vilja höra lite åsikter om det här med hur t ex instrumentpluggar och

rena samplingar som bara under dom senaste åren bara blivit i regel bättre och

bättre och om hur det ska sluta i framtiden.

Det kommer nya trumpluggar, nya orkesterpluggar mm mm. Problemet är (vad

iallfall jag tror) är att det blir färre och färre som ens vågar satsa på att bli

en instrumentalist som ska kunna leva på sitt yrke. Vad är det för mening att

satsa fullt ut i fråga om år av övande och studier när kunderna tycker att det

är lättare att köra "virtuell" inspelning än äkta vara ?

Många filmbolag, reklambyråer väljer ju oftast den lättaste/billigaste vägen.

Dessamma med riktiga skivinspelningar där det tex behövs lite stråkar i en låt.

Vad gör man ? Raggar man upp någon lokal ensable för att spela in ? Nä då plockar man fram några lämpliga samplingar. Det är lättare och kanske enklare, men man glömmer bort att det kanske blir någon i yrkeskåren som blir utan jobb.

Detta gör liksom t ex mp3 att allmänheten inte ens vet vad som är äkta och vad

som är "fejk" när man lyssnar. Lite av digital skymmning av det hela.

Inget ont om pluggar/samplingar, det är bra för hemmapularen. Men problemet är att i takt med att det låter bättre och bättre gör att även dom kommersiella krafterna får upp ögon/öron för det hela samt att musiker blir utan jobb. Det är synd tycker jag. För det bästa som finns är äkta vara när man kommer till kritan.

Det är stora kommersiella intressen som uppstått. Både från dom som tillverkar

pluggar/samplingar och allt runtomkring det hela. Inget ont om det iof. Men det kan ta död på ursprunget eftersom det kan bli en utrotningshotad art.

Intressant det du skriver om spaceman. Jag har också funderat mycket kring de här frågorna du ställer. Skivbolagens pengainflöde vad gäller skivförsäljning har ju minskat och därmed stramas konkurrensen i musikerbranchen åt generellt.

Konkurrenser leder nog också till som du skriver, att filmbolag och reklambranchen tvingas leta efter de billigaste alternativen och de har tekniken på sin sida, allt bättre samplingar att tillgå och billiga program att jobba i.

Helt klart skapar detta ogynnsamt klimat för musiker i helhet.

Men du har glömt en viktig sak här, det genuina intresset som finns och som kommer att finnas så länge människorasen existerar. Nackdelen ( i detta fallet fördelen) med sampling/inspelad musik är att spelglädjen inte kan spelas in. Den existerar bara i nutid, vid speltillfället.

Och om man har en gnutta musikalitet i ådrorna, vet man om detta. Spelgjädjen kan aldrig försvinna. Däremot tror jag, som du indirekt påstår, kommer pengaivern, glamoren på sikt försvinna inom musikbranchen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag minns att jag läste nån artikel om Tretow i MM för länge länge sedan när han menade att nu med samplingen, vem kommer att fråga efter en klarinettist om några år.

Riktigt så bra var väl knappast t.ex. samplingen då, är den det nu? Saxar, gitarrer m.m. låter väl inte särskilt bra som utrycksfulla instrument med pluggar/samplingar? Kan man verkligen ersätta en utrycksfull jazztrummis, violinist m.fl. med den sortens pluggar/samplingar som görs idag/imorgon?

Tja, det största problemet med att återskapa t ex ett blåsinstrument digitalt är ju att få det att låta som nån som spelar på just det instrumentet, och inte på t ex ett klaviatur. Isåfall behöver man nog rätt avancerade och specialiserade kontrollenheter för varje typ av instrument som registrerar blåsstyrka osv, och dessutom någon instrumentalist duktig nog för att faktiskt göra skillnaden på klaviatur och annan kontrollenhet. Vilket ju är lite att gå över ån för att hämta vatten. Om man inte är riktigt så petig dock så går det såkalrt utmärkt med ett random samplingsbibliotek.

Men ärligt talat, vad är problemet egentligen? 😄 Sånt här och liknande saker inom andra yrkeskategorier har väl hänt gång på gång från den industriella revolutionen och framåt... och världen har inte gått under för det. Såklart att allt går snabbare nu för tiden än för hundra år sen, men ändå... världen förändras och kulturen med den... var tid har sin konst och musik, finns inte mycket att göra åt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att främsta anledningen att man satsar på att bli virtuos violinist (eller skippa virtuos - duktig nog att tjäna pengar på det ö h t) är att man vill lattja på popinspelningar... det är ju framförallt konsertmusik vi pratar om.

Däremot tror jag att det finns andra saker som kan leda till symfoniorkesterns utdöende... musiken de spelar är ju till stora delar en "död" musikform om man jämför med populärmusik. Det verkar väl också som att konstmusik/klassisk musik har ganska klent stöd i yngre åldrar jämfört med bland äldre, vilket kanske betyder att det finns en risk att den här musikscenen om ett hundratal år kommer vara lika död som t ex medeltidsmusik är idag. Skillnaden där är väl isåfall att medeltidsmusiken generellt inte är lika avancerad att spela (förmodar jag) vilket gör att man kan plocka ihop ett gäng intresserade musiker och få ihop något som låter hyfsat. Det är svårare med orkestrar. 😉

Hmmm, jag måste återigen protestera å det skarpaste mot ditt ogenomtänkta och korkade inlägg tbruce (vi brukar ju stöta på patrull du och jag när det gäller sådana här frågor 😆 ) vad menar du med att sådan här musik,klassisk etc är en död musikform?

Du har ingen koll uppenbarligen,det är tydligt...jag tror att du är ute och valsar för att just du inte lyssnar på sån där musik och därför väljer att tro att den inte existerar, men det lovar jag dig att den gör och är i högsta grad levande, du rör dig i fel kretsar/forum gosse! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är som att gämnföra riktig mjölk med pulver mjölk.

Fast gillar inte de flesta pulvermusik?

Tyvärr ja, det beror helt på budskapet. Inte på sinnebilden, snarare på

hur det promotas i radio, tv, press...Äkta vara måste man upptäcka själv

utifrån egna sinnen...manuellt dessutom... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att främsta anledningen att man satsar på att bli virtuos violinist (eller skippa virtuos - duktig nog att tjäna pengar på det ö h t) är att man vill lattja på popinspelningar... det är ju framförallt konsertmusik vi pratar om.

Däremot tror jag att det finns andra saker som kan leda till symfoniorkesterns utdöende... musiken de spelar är ju till stora delar en "död" musikform om man jämför med populärmusik. Det verkar väl också som att konstmusik/klassisk musik har ganska klent stöd i yngre åldrar jämfört med bland äldre, vilket kanske betyder att det finns en risk att den här musikscenen om ett hundratal år kommer vara lika död som t ex medeltidsmusik är idag. Skillnaden där är väl isåfall att medeltidsmusiken generellt inte är lika avancerad att spela (förmodar jag) vilket gör att man kan plocka ihop ett gäng intresserade musiker och få ihop något som låter hyfsat. Det är svårare med orkestrar.  😉

Hmmm, jag måste återigen protestera å det skarpaste mot ditt ogenomtänkta och korkade inlägg tbruce (vi brukar ju stöta på patrull du och jag när det gäller sådana här frågor 😉 ) vad menar du med att sådan här musik,klassisk etc är en död musikform?

Du har ingen koll uppenbarligen,det är tydligt...jag tror att du är ute och valsar för att just du inte lyssnar på sån där musik och därför väljer att tro att den inte existerar, men det lovar jag dig att den gör och är i högsta grad levande, du rör dig i fel kretsar/forum gosse! 😆

Hej på dej florre. 🙂 Gissa varför jag skrev död inom citationstecken, och dessutom "till stora delar" före... 😉 Det stämmer bra att jag inte lyssnar mycket på klassisk musik, men det är min bestämda uppfattning att om man väger klassisk musik och populärmusik mot varandra så har populärmusiken betydligt fler både anhängare och utövare...? Kan så vara att jag är helt ute och cyklar, har du några siffror eller så på detta? 🙂

Redigerat av tbruce
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant det här. Jag tror inte att musiker kommer bli onödiga. Själv lyssnar jag t.ex. inte på datorproducerad musik som gör anspråk på att vara "riktiga" inspelningar. Det är så mycket lättare att spela instrumenten på riktigt än att programmera ett visst uttryck att det inte lönar sig. Frågan är om det ens går. (Musik som ÄR elektronisk är en annan sak. Där det hörs och är meningen att det ska vara statiskt.)

Däremot kommer nog (och så är det väl redan idag) komersiell pop och ginglar m.m. att produceras helt digitalt eftersom den typen av produktioner bygger på ett ekonomiskt vinstintresse istället för kvalitét och originalitet.

Hmm.. kan inte låta bli att göra en parallell till när fotografiet kom på 1800-talet och konstnärerna blev upprörda.. Finns säker fler historiska exempel.

Klart är iallafall att musiken genomgår en total förändring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nej inga siffror men det är inte avgörande eller väsentligt i sammanhanget, däremot ditt ordval vilket du kunda formulerat bättre och inte så starkt överdrivet!

🙂

Hehe... rock, hiphop m fl genrer dödförklaras ju var och varannat år av olika sk förståsigpåare, trodde det var ett vedertagetbegrepp som bara betydde något i stil med "stannat i utvecklingen" eller nåt liknande...

Link to comment
Dela på andra sajter

När var det som den första trummaskinen kom? Det måste väl ha varit 25-30 år sedan eller något? Då påstods att trummisarna snart skulle vara ett utdött släkte. Vi verkar ändå fortfarande få dras med dessa bihang till riktiga musiker 😛 - och lär få göra det ett bra tag till, tror jag... 🙂

När det gäller klassisk musik, så är den ju huvudsakligen "död", eftersom de stora kompositörerna inte lever längre - och modern "klassisk" musik håller inte alls samma klass (inte det jag har hört i alla fall) - men det är nog en av de få musikstilar som inte har drabbats något nämnvärt av piratkopiering eftersom folk som regel inte blir intresserade av klassisk musik förrän lite senare i livet - något som gör att det nog fortfarande säljs skivor i ungefär samma omfattning som det alltid har gjort. 🙂

Jag tycker dock att TV borde pusha mer för livemusik - bl a genom att ta in ordentliga orkestrar i större sammanhang, som melodifestivalen, diverse galor och liknande tillfällen. TV har en stor genomslagskraft och därför skulle det öka intresset för musiken. Som det ser ut nu, så är det nästan aldrig annat än singback - och då tror till slut den uppväxande generationen att musik helt enkelt kommer från ingenstans och bara spelas upp från en ljudfil. Ungefär som barn som ska rita en fisk, ritar en fiskpinne eftersom de aldrig har sett en riktig fisk... 🙂

Egentligen finns det inget egenvärde för själva skapandet av musik i att kunna traktera ett riktigt instrument, utan man kan skapa musik genom att klinka hjälpligt på en klaviatur och editera alla detaljer i efterhand - och musiken kan i slutänden bli precis lika bra då - men sedan är det ju så j-a kul att spela tillsammans med andra och jamma fram musik som blir allt bättre efter några rundor. Om alla försöker klinka ihop sin del på en synt för att sedan editera, så blir det lite komplicerat att spela tillsammans... 😕😛

Sedan kommer det ju alltid att finnas behov av duktiga musiker som kan vara med och skapa alla komp till de automatkomp-VSTi som ska släppas... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Som parantes så gick det ett musikprogram på UR för ett år sedan eller så, som handlade om lite allt möjligt. I ett av programmen fick en erfaren dirigent lyssna på tre inspelningar av samma klassiska stycke, Beethoven någonting om jag minns rätt. En av dirigerad av Karajan, en av någon som jag inte minns namnet på men det var också en erkänd dirigent och en som var gjord med VSTi. Vilken version av stycket tyckte han lät bäst? VSTi-versionen. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Dejavu! :rolleyes:

Claes han före mig att svara meeen.. Jag kommer väl i håg disskusionerna om hur trummaskiner och synhtar med samplingar skulle göra "riktiga" musiker arbetslösa.. Det var nån gång i början mitten av 80-talet det tog skruv. Men redan i slutet av 60-talet och början av 70-talet var det ett ramaskri från stråkorkestrar då både Mellotronen och stråkmaskiner hotade deras tillvaro.. Men allvarligt.. Mellotron låter mellotron och en Logan eller Solina tycker jag inte hotar en riktig stråkorkester så mycket.. Sen har vi ju det här med frasering också.. Oavsett hur bra ljud(sampling) man har så kan man omöjligt emulera känslan av en riktig musiker som spelar på det "riktiga" instrumentet.. ☺️

Ett ganska fånigt försök till detta kan man ju lyssna på Arturia hemsida. Dom försökte skapa en virtuell brass-plugg som ska emulera sättet en riktig musiker spelar på.. Fast som sagt det låter bara fåningt och kan på sin höjd användas på demonivå.. Eller som ljudeffekt då 😉 Check out http://www.arturia.com/en/brass/samples.php

Link to comment
Dela på andra sajter

😱 En anna grejj som jag reagerar på är ju alla "skit program i mitt tycke" som DOBIDO. singalong, allsång på skansen, tv4, svt, så ska det låta.

och (playback) där man ser att gitarrerna inte är inpluggade.

visst endel program är ju roliga, men tycker inte att kvalitén är så hög på tv.

jag ryser när jag ser/hör playback. och jag har lovat mig själv att aldrig spela playback.

nej själv går jag helre på liveconserter/spelningar typ jazzklubbar stampen fasching o nefertiti o contrast (E-TUNA) och små liveband på pubbar. hultsfred.

sjätte tunnan (medeltidamusik) o massa annat.

mer live musik åt folket.

MVH Han som spelar hammondorgel.

lev väl

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer alltid finnas efterfrågan på äkta även om den sjunker

Vilka belägg har du för att efterfrågan verkligen sjunker då?

Jag har inga belägg för det men jag tror så eftersom det redan sjunkigt med det menar jag att pluggar används för fullt och är accepterat eftersom det låter så pass bra som det gör.

Men även om det låter äkta kommer det alltid finnas dom som verkligen vill ha äkta lite grann som att en del vill ha LP och en del vill ha rullband.

Jag hoppas att du förstår hur jag tänker 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stod i källaren häromdan och spelade improviserad kängpunk med några kompisar. Vi lyckades tom få in melodin till 'Bjällerklang' i en av skapelserna/hädelserna. Självklart kommer folk inte sluta spela på riktiga instrument när det är så förbannat kul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som parantes så gick det ett musikprogram på UR för ett år sedan eller så, som handlade om lite allt möjligt. I ett av programmen fick en erfaren dirigent lyssna på tre inspelningar av samma klassiska stycke, Beethoven någonting om jag minns rätt. En av dirigerad av Karajan, en av någon som jag inte minns namnet på men det var också en erkänd dirigent och en som var gjord med VSTi. Vilken version av stycket tyckte han lät bäst? VSTi-versionen. 😆

Tror jag inte ett ögonblick på...hur som helst, för oss som gillar musik spelad av musiker och som är uppfödda med detta så råder ju inga som helst tvivel om vad som är bäst, oavsett genre!

Jag har adrig hört talas om att trummaskiner skulle överta en riktig trummis roll etc trots att jag är född på 60-talet och alltså slukade det mesta som skedde på musikscenen under sena 70-talet och hela 80-talet osv (fast skiten ballade ur just då med vissa undantag...) förstår inte farhågorna riktigt trots att resonemanget är halvrelevant med tanke på alla dagens hempulare utan minsta instrumentkännedom.

Visst finns det jättebra electronica etc men till syvende och sist när vi sitter där vid lägerelden eller på den yttersta dagen utan el och allt, vem kommer att bli mest uppskattad---han som kan traktera sin gitarr/flöjt eller vad det nu är, eller den kaxige datormusikern av idag?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...