Jump to content
Annons

2 mickar på baskaggen


red_house_painter

Recommended Posts

Jag spelar in med en Beta52 i ljudhålet och nu med en Milab DC96 (som förövrigt tog över min SP B1) 50-75cm från kaggen. Hur ställer jag in EQn så att det inte krockar? Bör jag sätta olika toppar på dem? Har märkt att det ibland krockar. Men det låter ändå för bra för att dissa en av mickarna. Så jag undrar lite hur ni skulle ha gjort.

Ska jag tex sänka 60hz och höja 80hz på beta52an och tvärtom på Milaben? Spelar bara in pop och rock och har aldrig haft basgitarren under 100hz. Vill få ut bättre balans och finare bas helt enkelt.

En annan fråga är väl om jag ska föredra en limiter elelr om jag ska gå med kompressor. Ska jag då lägga dem på en sub och använda samma för att få ett "likare" sound?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det där med vilka frekvenser du ska påverka beror ju helt på hur kaggen i sig låter.

Men jag skulle tänka, botten från Beta 52an och kanske byta ut milaben mot en sm57:a som du sätter längre in i kaggen ungefär där klubban träffar skinnet för att på så sätt kunna få fram en bra blandning av punch, klick och fluff om du förstår vad jag menar.

Har aldrig testat att micka en bit ifrån kaggen så där har jag inget tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag spelar in två eller fler mickar på ett instrument försöker jag först hitta en bra blandning genom att sätta inbördes nivåer. T ex, börja med att lyssna på B52 och låt DC96-regeln vara helt nerdragen. Blanda långsamt in DC96 och lyssna efter den "optimala" mixen mellan mickarna. (kolla också fasen!)

När jag hittat den "optimala" balansen mellan mickarna kanske det ändå finns frekvensområden jag vill arbeta vidare med. Det kan till exempel bli lite för mycket mudd kring 300 Hz med flera mickar inblandade. Sola ett spår i taget och försök lokalisera varifrån muddigheten kommer. EQ'a då det spåret. Om muddigheten bara hörs när man lyssnar på båda mickarna samtidigt brukar jag EQ'a ett spår i taget men lyssna på båda mickarna samtidigt.

Kompression. Jag upplever det som att ju fler mickar på ett instrument,desto mindre behov har jag av att komprimera varje spår separat. Det kan räcka med att lägga en kompressor på trum-bussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...