Jon Rinneby Postat 13 december 2006 Anmäl Dela Postat 13 december 2006 (redigerat) När jag ska exportera mitt 24-bitars stereospår till 16-bits och jag lägger dither sist i mastringskedjan , ska jag då använda 16-bits dithering eller 24? Mitt hjärta säger 16... mvh... Redigerat 13 december 2006 av Yllet Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 december 2006 Anmäl Dela Postat 13 december 2006 Ska du ner till CD, så är det förstås 16-bit som ska användas. Om du mastrar för bättre format, så är det bättre att antingen skippa Dithering eller köra med 24-bit. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 13 december 2006 Anmäl Dela Postat 13 december 2006 Är ingen expert på detta men antar att det är 16bitar eftersom det är 16bitar man ska ned till för en CD-master. För övrigt gör väll diddringen samma sak för ljudet som det gör för grafik dvs. interpolerar toner som ligger emellan bitarna för att slippa bandning istället får man enslaggs rastrering som istället för att ge det faktiska innehållet ger en blandning av den närliggande 16bitars datan för att ge en 24bitars aproximation. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 december 2006 Anmäl Dela Postat 13 december 2006 Är ingen expert på detta men antar att det är 16bitar eftersom det är 16bitar man ska ned till för en CD-master.För övrigt gör väll diddringen samma sak för ljudet som det gör för grafik dvs. interpolerar toner som ligger emellan bitarna för att slippa bandning istället får man enslaggs rastrering som istället för att ge det faktiska innehållet ger en blandning av den närliggande 16bitars datan för att ge en 24bitars aproximation. Dither lägger till brus på ett smart sätt, som gör att dynamiken bibehålls bättre även vid fade-out. Det är egentligen bara vid fade-out som skillnaden med eller utan Dithering hörs. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DivineCo Postat 13 december 2006 Anmäl Dela Postat 13 december 2006 Aha det är så det ligger till. Ja då är det ju inte riktigt samma sak som vid bildhantering. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 13 december 2006 Anmäl Dela Postat 13 december 2006 Aha det är så det ligger till. Ja då är det ju inte riktigt samma sak som vid bildhantering. Nej - inte riktigt, men ganska likt ändå... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Riff Postat 25 februari 2007 Anmäl Dela Postat 25 februari 2007 Om jag har en dither i min limiter, ska jag ta bort den som ligger sist i kedjan av default i Cubase och bara köra dithering EN gång? dvs när jag mastrar i Wavelab? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lars XLN Audio Postat 25 februari 2007 Anmäl Dela Postat 25 februari 2007 Om jag har en dither i min limiter, ska jag ta bort den som ligger sist i kedjan av default i Cubase och bara köra dithering EN gång? dvs när jag mastrar i Wavelab? japp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Riff Postat 25 februari 2007 Anmäl Dela Postat 25 februari 2007 ok tack! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Majken Postat 25 februari 2007 Anmäl Dela Postat 25 februari 2007 Det är egentligen bara vid fade-out som skillnaden med eller utan Dithering hörs. Och när man jobbar med virtuella instrument utan några inspelade ljudspår. Riktigt låga brusnivåer tillsammans med bitdjupsreducering är inte någon vidare lyckad kombination. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.