Jump to content
Annons

Erfarenheter av Thomann Cyberstore?


BeeZed

Recommended Posts

Tjena, enligt thomann blev mitt paket expiderat i Fredags, kollade paketnumret med

tyska DHL igår och dom säger att de inte kan se kollinumret för att det har nått sverige,

ringer posten som säger att de inte kan se kolli för att det inte nått sverige än, lite förvirrande!

Nån som har erfarenhet av detta, jag undrar mest för att om det är så att de levererar till dörren kommer inte nån att vara där och ta emot.

Och om det är så, är det posten som kör ut, var landar det till sist om man missar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 267
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Tyska DHL...hmm... om du missar att vara hemma när de ringer från sin mobil på gatan och säger "nu är vi här, var fan är du?", för det är så det går till... så brukar man väl få en lapp där det står att man ska gå till närmaste utlämningsställe och hämta sitt paket.

Så har jag fått göra när jag hämtat akustisk gitarr och hard cases från tobakisten. När det nyligen kom en cajon, så råkade jag vara hemma och mötte honom i trappan. En gång köpte jag en elfiol i present och den fick jag hämta en bit från centrala stan, har för mig det var DHLs eget utlämningsställe faktiskt. Nu väntar jag på jeans från USA igen. Det är UPS som levererar, och förra gången var jag inte hemma de två första gångerna, men den tredje och fick signera paketet i trappan. Jag hade redan betalt jeansen med kort, men skulle jag ha betalt i trappan (de har sån betalningsmöjlighet också), så stod det på lappen jag fick att paketet går i retur till USA om man inte är hemma vid 3 leveransförsök.

Ta reda på vad som gäller genom att läsa frakt- och leveransbestämmelserna hos Thomann. Googla också, och läs på DHLs sida på Nätet.

:rolleyes:

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag undrar om någon har beställt något från thomann? Är det säkert, vad gäller det för garanti?

Det står att priserna är ink moms, går det att lyfta momsen med ett svenskt företag då, eftersom det är utländskt?

Har tanken att beställa för runt ~35000:-

EDIT: Felstavning

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har köpt mycket från Thomann genom åren. Under den tiden har jag haft ett fåtal problem som Thomann alltid fixat till min fulla belåtenhet. Kan på alla sätt rekommendera dem.

Betalningar på distans kan självklart vara ett problem. Thomann är seriösa men andra kan lyckas komma över uppgifterna. Min rekommendation är att ha ett särskilt betal eller kreditkort för dessa betalningar (ex Visa eller Mastercard). Absolut inte nåt kort kopplat direkt till lönekontot. Finessen är att om det blir nåt strul kan man låta bli att betala tills det är fixat, och under tiden finns det fortfarande pengar på lönekontot att köpa mjölk för.

Jag har på senare tid inte kört firma, men är övertygad om att du kan dra momsen hos Thomann precis som hos alla andra -- de har så stor omsättning mot Sverige att de betalar svensk moms (och har ett svenskt momsreg nummer). Men kolla direkt med dem eller skatteverket.

Garantier funkar helt enligt det som står på deras hemsida och det jag hört är att de sköter sig bra, aldrig behövt använda det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

håller med trombonisten. Faktum är att de gånger jag har handlat från Thomann har jag fått mycket bättre service än de senaste gångerna jag varit hos 4sound eller Musikbörsen. En gång krånglade det jag hade köpt. Då var det bara att maila en felbeskrivning, sen fick jag ett svar att UPS skulle maila en fraktsedel som jag sedan skrev ut, ringde och bestämde med dem när de skulle hämta den, och ungefär en vecka senare hade jag en helt ny vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte min Virus Access C Desktop där för ett par år sen, köpet gick väldigt smidigt, tog dock ett par veckor att få synten men det var inte deras fel, den svenska posten lyckades förpassa mitt paket … 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann

Jag har köpt CD- och vinylspelare, mixerbord, hörlurar, effektenheter, studiotillbehör och klaviatur.

I början körde de en enkel överföring från VISA-kortet, men eftersom det förekom bedrägerier så ville de att man skulle kopiera sitt VISA-kort plus ID/körkort och maila den till de. Det gjorde de när beloppet på mina varor översteg ca. 8000:- (Dock vet jag inte hur mycket den undre gränsen var). När jag köpte varor för under tusenlappen så krävdes inte detta.

Frakt: Fast pris (€15 när jag beställde)

Service/Kundtjänst: Bra och kunnig personal. Finns svensktalande personal också, dock körde jag med bräcklig tyska kombinerat med engelska och det funkade bra.

Garanti: Har aldrig skickat tillbaka något. Standardgaranti 2-3 år.

Musicstore Koeln

När jag fick upp ögonen för Musicstore så beställde jag CD-spelare och studiotillbehör därifrån. Även där ville de ha VISA+ID-kopia. Men övriga gånger när jag beställde och angav samma VISA-nr så krävdes ingen kopia. Antagligen kör med en lista på personer som är "gröna".

Frakt: Fast pris (€15 när jag beställde)

Service/Kundtjänst: Förutom att det blev mycket mail fram och tillbaka p.g.a VISA-problemet så var det helt okej. Killen som har hand om de ärendena hade tålamod, men sedan så var det ju en hel del pengar det handlade om...

Garanti: Har aldrig skickat tillbaka något. Standardgaranti 2-3 år.

Synthplanet

Sedan beställde jag från Synthplanet, och där behövdes inget sånt.

Det som jag märkt är att alla användarhandböcker man får är på Franska eftersom företaget befinner sig i Belgien. De erbjuder inte någon Engelsk version, även om man ber om det. Inte mycket att begära kanske, men ändå.

Frakt: Väldigt dyrt, kostar runt €150 för synthar och keyboardar som jag beställt.

Service/Kundtjänst: Kundtjänsten är väldigt kortfattad i sina mail, nästan obegripligt korta svar. Detta resulterar till många korta mail fram och tillbaka för smågrejer. Har aldrig pratat med de över telefon.

Garanti: Har aldrig skickat tillbaka något till de. Men det ska enligt kundtjänst vara 2 års garanti, men då får man ju betala för frakten med UPS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att det aldrig fungerat.. har bara varit kund där i ett år men har aldrig kunnat köpa med postförskott. Dessutom brukar det innebära extra avgifter så det känns ganska värdelöst. Betala med kort is the shit 😛

Har du föreningssparbanken så är det ju bara att skaffa e-kort. Hur smidigt som helst då man inte ger ut sitt riktiga nummer varje gång man handlar, utan det skapas ett nytt för varje köp. Funkar hur bra som helst!

Jag körde med mitt e-kort (detta hända för 3-4 år sen), och sedan fick jag ett mail från en kille som bad om VISA+ID-kopia (det visa-kort jag hade använt, dvs i detta fallet ett e-visa-nummer).

Öhhh, sa jag och försökte berätta att det var ett slumpat visa-nummer från min bank...... men han sa att det inte går att beställa med sånt. Man kan ju inte heller skicka en skärmdump på det simulerade VISA-kortet om man stängt ner e-kortet, så allt blev en krångelhistoria.

Jag valde att kopiera mitt kort och skicka iväg kopian via mail. Sedan ville han ha baksidan också, och då blev jag lite nervös. Men det gick bra i slutändan även om det tog 2-3 dagar att bolla med mailen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Hej!

Jag planerar att införskaffa ett digitalpiano av märket Roland FP7 på Cyberstore Thomann, de verkar seriösa vid första ögonkastet. Jag har dock haft en del frågor som jag bett om svar på då jag e-postat dessa till Thomann, men jag får aldrig några svar. Detta tycker jag är oseriöst och jag undrar därför om någon här kan förklara varför de gör på detta sättet? Vill man ha kunder så får man väl se till att visa lite service, även mot dem som ännu inte köpt något. Var finns den svensktalande supporten som alla pratar om?

Oavsett så tänker jag ställa mina frågor här i detta forum eftersom jag tror det finns större chans till svar på det sättet. Jag undrar inledningsvis hur faktureringen går till då man betalar för sina varor. Jag var i dagarna med om att det svenska priset korrigerades på samtliga produkter hos Thomann, förmodligen med hänsyn till att euron har stärkts i förhållande till kronan. När man beställer för lite högre belopp så har ju faktiskt valutakursen en betydelse, i mitt fall "ökade" priset från 13 000 kronor till drygt 13 800 kronor, och detta var bara för själva digitalpianot, sen tillkommer stativ och andra tillbehör. Med andra ord så undrar jag om faktureringen sker i svenska kronor eller i euro? Om den sker i euro så kan man väl genomföra köpet en dag då euron har försvagats, eller?

Kom gärna med information om hur detta fungerar

/Andrée

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Enkel fråga!

Någon som har handlat via www.thomann.de?

Verkar vara väldigt välsorterade då det gäller utrustning av det mesta.

Likaså prisvärda då då man börjar jämnföra vad du får pynta för grejerna inom Sveriges gränser.

Visst, garanti hit och dit men Tyskland är ju fortfarande relativt civiliserat.

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jepp, även jag har handlat av Thomann ett flertal gånger och som MrBluesman skrev är dom väldigt bra. Dom lämnar tre års garanti på sina varor och den enda gången jag behövt skicka tillbaka något på garantin löste dom det otroligt snabbt (tror det tog ungefär en vecka från att jag mailade dom första gången tills jag hade en ny produkt). Dessutom stod dom för fraktkostnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Om du använder sökfunktionen så får du upp en hel del om thomann och att det finns en väldigt positiv bild av dem. Dock har de blivit dyrare och vissa saker är det inte eller knappt lönt skicka efter längre så jämför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket goda erfarenheter. Inga tveksamheter på något som helst område. Snabb och bra service, bra garantier, inga gömda kostnader glöm bara inte frakten (2% brukar det kosta i växling på kreditkortet men det kan ju inte Thomann lastas för). På alla sätt och vis bra.

Men som redan sagts, priserna i Sverige har gått ner medan de har gått upp i Tyskland. Skillnaderna är numera så små att det inte alltid lönar sig. Har då och då köpt saker i Sverige där listpriset är lägre än hos Thomann. Finns en stor finess att stödja den lokala butiken - den finns ju där när du bråttom behöver en kabel eller liknande. Att kunna ta i grejerna är inte ovesäntligt heller. Det brukar gå att pruta en del i Sverige också -- bara att prova, men bli inte sur om du inte lyckas pruta första gången.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

100% positivt.

handlar där förhållandevis ofta iaf.

nåra gånger varannan månad lr så.

köpte en elgitarr som (tro de eller ej) var maskäten av dom.

levde ett gäng små små maskar i som man endast kunde se med lupp.

men de blev massa små hål i lacken 😆

hur som helst.

dom sa att dom aldrig hade hört nåt likande o blev otroligt fascinerade.

jag skicka tillbaks gitarren o blev förfrågad om jag ville ha en ny.

sen fick jag ett gäng andra saker som kompensation.

allt gick kanonbra:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
100% positivt.

handlar där förhållandevis ofta iaf.

nåra gånger varannan månad lr så.

köpte en elgitarr som (tro de eller ej) var maskäten av dom.

levde ett gäng små små maskar i som man endast kunde se med lupp.

men de blev massa små hål i lacken 😱

hur som helst.

dom sa att dom aldrig hade hört nåt likande o blev otroligt fascinerade.

jag skicka tillbaks gitarren o blev förfrågad om jag ville ha en ny.

sen fick jag ett gäng andra saker som kompensation.

allt gick kanonbra:)

Galen historia!

Skönt att det löste sig.

Får man fråga hur du blev kompenserad?

Peace!

/Crunchman

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Hey!

Jag har gjort en beställning från Thomann.de och valt förskottsbetalning som betalningsmetod. Jag fick nyss ett e-mail med instruktioner om vilken adress och allt möjligt som pengarna ska betalas till. Jag hade hoppats på att man bara fick ett pg-konto med ett OCR-nummer, men så var inte fallet.

Verkar krångligt som fasiken att betala med den metoden eftersom jag måste gå ner till banken och krångla med massa adresser och dylikt. Men min fråga gäller om det ändå är möjligt på något vis att betala via internetbanken?

Tack!

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hey!

Jag har gjort en beställning från Thomann.de och valt förskottsbetalning som betalningsmetod. Jag fick nyss ett e-mail med instruktioner om vilken adress och allt möjligt som pengarna ska betalas till. Jag hade hoppats på att man bara fick ett pg-konto med ett OCR-nummer, men så var inte fallet.

Verkar krångligt som fasiken att betala med den metoden eftersom jag måste gå ner till banken och krångla med massa adresser och dylikt. Men min fråga gäller om det ändå är möjligt på något vis att betala via internetbanken?

Tack!

Absolut! Jag gör det hela tiden. Fungerar kalas! 😐

Redigerat av jesus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hey!

Jag har gjort en beställning från Thomann.de och valt förskottsbetalning som betalningsmetod. Jag fick nyss ett e-mail med instruktioner om vilken adress och allt möjligt som pengarna ska betalas till. Jag hade hoppats på att man bara fick ett pg-konto med ett OCR-nummer, men så var inte fallet.

Verkar krångligt som fasiken att betala med den metoden eftersom jag måste gå ner till banken och krångla med massa adresser och dylikt. Men min fråga gäller om det ändå är möjligt på något vis att betala via internetbanken?

Tack!

I mailet från Thomann så finns väl information om sånt du måste ange till internetbanken vid utlandsbetalningar?

Så var det i alla fall när jag förskottsbetalade ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjüvar!

Hoppas inte det är någon information som ni kan tjuva nu, men jag chansar. Detta fick jag i mitt e-mail. Vet inte vad jag ska ta om jag ska betala via internetbank 😐

Redigerat av Magnus Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas inte det är någon information som ni kan tjuva nu, men jag chansar. Detta fick jag i mitt e-mail. Vet inte vad jag ska ta om jag ska betala via internetbank 😐

Om jag minns rätt så är det Swiftkod och IBAN-nummer du ska ange när du lägger in Thomann som utländsk betalningsmottagare i Internetbanken.

Kolla i din Internetbank, du borde kunna lägga in olika mottagare av betalningar där, antagligen en särskild avdelning för utländska mottagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det visade sig att man kunde betala via internetbanken, som Assar förklarade. Jag gick till banken ändå och allt gick bra 😎 fick betala 50:- extra eftersom banken skulle göra detta åt mig, ingenting att fundera på eftersom allt blir bra gjort 🙂 Dock så skulle det ta 3-5 arbetsdagar att få pengarna översatta på det kontot dom ska till...aja, bara att vänta!

Tack för er hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hellu!

Funderar på att handla nåt bra instrument, men vill inte göra det via webbutik, vill känna, ta, spela... prova det live helt enkelt.

Har så spanat in Thomanns butik och undrar om någon här varit där?

Hur är det med förbindelserna tåg och/eller buss dit/från Thomannbutiken, undrar jag då.

För det finns väl "bara" en fysisk Thomannbutik?

Tänkte ta en avstickare under en InterRailtur kanske, tidigt nästa sommar i så fall. Spara under tiden.

Enligt kartan de har verkar det väl inte finnas dragna tågspår i närheten iaf.

Det ligger lite ute på vischan, va?!

🙂

//:debatt

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet /admin
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Hellu!

Funderar på att handla nåt bra instrument, men vill inte göra det via webbutik, vill känna, ta, spela... prova det live helt enkelt.

Har så spanat in Thomanns butik och undrar om någon här varit där?

Hur är det med förbindelserna tåg och/eller buss dit/från Thomannbutiken, undrar jag då.

För det finns väl "bara" en fysisk Thomannbutik?

Tänkte ta en avstickare under en InterRailtur kanske, tidigt nästa sommar i så fall. Spara under tiden.

Enligt kartan de har verkar det väl inte finnas dragna tågspår i närheten iaf.

Det ligger lite ute på vischan, va?!

😉

//:debatt

Tåg är när spårfordon går efter tidtabell. Vut (vagnuttagning) går också på tidtabell. All annan fordonsförflyttning kallas växlingsrörelser och där krävs en växlingsledare och signalgivare. Tågspår är spår som det går tåg på. Det finns huvudtågspår och sidotågspår. Sidospår går det varken tåg eller vut på utan där går endast växlingsrörelser.

Hududtågspår är rakaste spåret genom stn. Tåg och vut går på huvudsignaler medan växlingsrörelser går på dvärgsignaler.

Där fick ni lite säo. 😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...