Jump to content
Annons

Vill få rösten att låta som förr


Stensdotter

Recommended Posts

Halloj!

Har just sjungit in en gammal Marilyn Monroelåt och behöver hjälp med att ställa sångljudet lite. Har en gammal skraltig karaokebakgrund som jag sjungit mot. Mitt sångspår låter ju nytt och nära, skulle vilja lägga lite brus eller raster över det spå det låter som förr i tiden (LP eller EP eller vad ni vill). Har gått igenom alla Plug-ins men hittar inget (är en nolla på Cubase SX2).

Help!

Tack på förhand :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

1. Backa ifrån micken. Testa olika avtånd.

2. Blockfish kompressor kan ge vintage stuk alt tryck på med MAGNETO FÖR ATT SIMULERA TAPE KOMPRESSION.

3. Skär försiktigt från 7-8kHz gradvis tills att närheten försvinner.

Sedan kan du lägga på knaster men det är final touch.

Jag har någon knasterplugg men minns inte var du kan hitta den.

Återkommer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Backa ifrån micken. Testa olika avtånd.

2. Skär försiktigt från 7-8kHz gradvis tills att närheten försvinner.

Tyvärr kan jag inte backa, då försvinner bredden i ljudet om du förstår vad jag menar (har en halvbra mick, Studio Projects C1).

Hur gör man när man skär i frekvenserna? Ursäkta en noob :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1. Backa ifrån micken. Testa olika avtånd.

2. Skär försiktigt från 7-8kHz gradvis tills att närheten försvinner.

Tyvärr kan jag inte backa, då försvinner bredden i ljudet om du förstår vad jag menar (har en halvbra mick, Studio Projects C1).

Hur gör man när man skär i frekvenserna? Ursäkta en noob :rolleyes:

Kan du ge ett exempel på vilken låt som du vill imitera ljudet på?

Den där wow wow wow wow låten är ju extrem närmickning på.

Så är det den så är blockfish kanon. Slå på air funktionen så kan man höra näshåren darra på inspelningen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där sensuella soundet som man ofta upplever på inspelningar från 40~50 talet beror till stor del på den mikrofon man använde på den tiden samt avsaknakden av fullt frekvensomfång. Det var väldigt vanligt att man använde så kallade ribbon-micar.. eller bandmikrofoner på svenska då.. Det är känt att dessa kan skapa ett sensuellt sound. Sen så brukar det mesta under 300 Hz vara borta ur sången och allt över 7~8 Khz som Dr Loop nämnde också. 😆

Skulle tror att du kan komma ganska nära detta sound om du skär med Eqn och lägger på lite rörmättnad och lite kompression... Har du stålar att spendera så hara Anatares en Mic-modeller du kan köra i datorn och någorlunda härma olika mikrofoner.. Kolla in http://www.antarestech.com/products/amm.shtml Den har bl.a en bandmic, Royer R-121.. Lycka till! :rolleyes:

EDIT: Ooops Såg att du kan ladda hem en 10-dagars fullt fungerande demo av Antares Mic-modeler på http://www.antarestech.com/download/demoform.shtml 😆

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Backa ifrån micken. Testa olika avtånd.

2. Skär försiktigt från 7-8kHz gradvis tills att närheten försvinner.

Tyvärr kan jag inte backa, då försvinner bredden i ljudet om du förstår vad jag menar (har en halvbra mick, Studio Projects C1).

Hur gör man när man skär i frekvenserna? Ursäkta en noob 😆

Kan du ge ett exempel på vilken låt som du vill imitera ljudet på?

Den där wow wow wow wow låten är ju extrem närmickning på.

Så är det den så är blockfish kanon. Slå på air funktionen så kan man höra näshåren darra på inspelningen.

Det är Santa Baby. Kan gärna maila en mp3:a om du vill lyssna *ler*.

Gillar att ljudet är nära, men jag vill att det ska stämma med bakgrunden om du förstår vad jag menar. Jag har sjungit så nära att man hör munnen röra sig *asgarvar*, men det är ju så hon den dära bo-po-pi-do gjorde litegrann.

Blockfish och Air.... I'm lost. Ett obotligt case.

Håller du kurser?

Kliar mig i hårbotten. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där sensuella soundet som man ofta upplever på inspelningar från 40~50 talet beror till stor del på den mikrofon man använde på den tiden samt avsaknakden av fullt frekvensomfång. Det var väldigt vanligt att man använde så kallade ribbon-micar.. eller bandmikrofoner på svenska då.. Det är känt att dessa kan skapa ett sensuellt sound. Sen så brukar det mesta under 300 Hz vara borta ur sången och allt över 7~8 Khz som Dr Loop nämnde också. 😆

Skulle tror att du kan komma ganska nära detta sound om du skär med Eqn och lägger på lite rörmättnad och lite kompression... Har du stålar att spendera så hara Anatares en Mic-modeller du kan köra i datorn och någorlunda härma olika mikrofoner.. Kolla in http://www.antarestech.com/products/amm.shtml Den har bl.a en bandmic, Royer R-121.. Lycka till! 😆

Wow, jag älskar detta forum och alla kunniga människor.

Jag har bara plankat en bakgrund och lagt min sång på. Lite julkul till några vänner *ler*.

Kan eg inte ett sk-t mer än att just spela in spår och göra mp3:or.

Santa Baby *sjunger till tomten* - kan du skicka en producent i julklapp kanske :rolleyes: ?

Link to comment
Dela på andra sajter

*ser på när 40 forummedlemmar förbrilt försöker slå in sigsjälva i julklappspapper och glittriga band*

Haha - det blir trångt i skorstenen med andra ord. Fast jag undrar vad syrran i Holland skulle säga med 40 matgäster extra till julbordet. "Oh, only my producers". Hehehe. Hon skulle nog unna mig det. Och jag och sonen bor i en egen gäststuga...

"Santa Baby - so hurry down the chimney tonight."

Ni måste ta hem låten, en liten julmysare :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
1. Backa ifrån micken. Testa olika avtånd.

2. Skär försiktigt från 7-8kHz gradvis tills att närheten försvinner.

Tyvärr kan jag inte backa, då försvinner bredden i ljudet om du förstår vad jag menar (har en halvbra mick, Studio Projects C1).

Hur gör man när man skär i frekvenserna? Ursäkta en noob 😲

Kan du ge ett exempel på vilken låt som du vill imitera ljudet på?

Den där wow wow wow wow låten är ju extrem närmickning på.

Så är det den så är blockfish kanon. Slå på air funktionen så kan man höra näshåren darra på inspelningen.

Det är Santa Baby. Kan gärna maila en mp3:a om du vill lyssna *ler*.

Gillar att ljudet är nära, men jag vill att det ska stämma med bakgrunden om du förstår vad jag menar. Jag har sjungit så nära att man hör munnen röra sig *asgarvar*, men det är ju så hon den dära bo-po-pi-do gjorde litegrann.

Blockfish och Air.... I'm lost. Ett obotligt case.

Håller du kurser?

Kliar mig i hårbotten. 😄

http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=5

Det finns ett preset (förinställtljud) i blockfish som jag tror passar som handsken.

Och skär hårt i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all hjälp goingar!

Testade att skära i eq:n, mitt otränade öra hörde inte ett smack skillnad. Antingen gjorde jag fel eller så har jag dåligt lyssnande.

Hämtade hem Blockfish och använde close up vocals, det blev schysst!

Testade Grungelizer, jättekul verkligen, men valde lite mer "vanligt" ljud denna gång. Men nu vet jag ju lite mer om vad som finns. Så TACK för all hjälp!!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...