Jump to content
Annons

Bärbar dator som studio


joakim_r

Recommended Posts

Funderar på att skaffa mig en bärbar dator som jag skall använda som studio.

Använder mig utav logic 5.5. Skall även införskaffa mig ez-drummer och ett externt usb-ljudkort (troligtvis ett EMU 0404 USB) genom vilket jag ska spela in gitarr via en podxt.

Skulle vilja ha en dual-core processor på ca 1,6-2 Ghz och ram-minne på 1024 MB.

Skulle vilja ha lite feedback på hur bärbara datorer fungerar för studiobruk. Har hört att det kan vara en ren chansning att köpa en bärbar.

Om ni kan tipsa om någon dator så gör gärna det.

Tack på förhand!

//Joakim

Redigerat av joakim_r
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Se till att ha en snabb hårddisk så ska nog gå bra. Antingen extern firewire eller om du köper en dator med/alt. uppgraderar till en 7200rpm hd.

Jag har kört på en iBook G4 1.2 ghz i snart tre år och det funkar bra. Maxar lätt antal kanaler i ProTools LE. Skulle hellre ha satsat på en snabbare intern hd än fw extern som jag kör nu. Den externa tar extra plats, låter som en jet motor, strular med kablar och kontakter o.s.v.

Varför inte en Macbook eller Pro varianten om du vill lyxa till det. 😕

Kan du köra både Mac OS och Windows..

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

En macbook såg riktigt bra ut. Då kan man ju uppgradera till logic 7 senare om man vill utan att behöva köpa ny dator! Kanske lite mycket pengar men ett bra tips! 

Säkert en dum fråga men vad ger det att ha en snabb hårddisk?

Man kan spela fler audiokanaler.

Är du van vid Logic så ska du ju definitivt köpa en Mac, är du student så har du även 10% på hårdvaran om jag minns rätt och halva priset på mjukvaran. Själv köpte jag nyligen Logic Pro 7 för 3998kr ex moms. Måste vara det prisvärdaste programmet som går att köpa för pengar 😏 .

Dessutom är inte Macbooken dyrare än motsvarande märkes-PC, den tiden är förbi.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Och eftersom du har Logic 5.5 så kan du köpa en billig uppgradering.

Angående hårddiskhastighet så kommer man väldigt långt med disken som sitter i från början. Med en 7200rpm disk får du 10-15MB mer överföring per sekund. Så i teorin kan du läsa ca 60-90 st 16/44-spår mer än med en 5400rpm disk. Men i realiteten blir det ju inte så mycket.

Hursomhelst får man jobba med rätt stora projekt för att verkligen dra nyttan av 7200rpm-disken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Undra om lumpare räknas som student? 😱

Är det någon som kör Windows genom en mac? Fungerar det helt problemfritt?

Såg även att mac inte kan få virus, det hade jag ingen aning om men om man nu kör Windows genom macen, är man virus immun då också?

http://store.apple.com/ hittade jag en 2Ghz med 1 GB minne och hårddisk på 80 Gb för 12.795:-. Finns det ställen där dom är billigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Undra om lumpare räknas som student? 😱

Är det någon som kör Windows genom en mac? Fungerar det helt problemfritt?

Såg även att mac inte kan få virus, det hade jag ingen aning om men om man nu kör Windows genom macen, är man virus immun då också?

http://store.apple.com/ hittade jag en 2Ghz med 1 GB minne och hårddisk på 80 Gb för 12.795:-. Finns det ställen där dom är billigare?

Kör man Windows på en Mac så gissar jag att Windows-partitionen är precis lika utsatt som vilken PC som helst. Det är ju inget hårdvaruskydd som står emot virusen på en mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ha en snabb hårddisk så ska nog gå bra. Antingen extern firewire eller om du köper en dator med/alt. uppgraderar till en 7200rpm hd.

Jag har kört på en iBook G4 1.2 ghz i snart tre år och det funkar bra. Maxar lätt antal kanaler i ProTools LE. Skulle hellre ha satsat på en snabbare intern hd än fw extern som jag kör nu. Den externa tar extra plats, låter som en jet motor, strular med kablar och kontakter o.s.v.

Tjänar man på att ha en extern på 7200 jämfört med en intern 5400? Borde det inte bli typ plus minus noll med tanke på att den externa måste gå genom firewireinterfacet? Vid inspelning alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att ha en snabb hårddisk så ska nog gå bra. Antingen extern firewire eller om du köper en dator med/alt. uppgraderar till en 7200rpm hd.

Jag har kört på en iBook G4 1.2 ghz i snart tre år och det funkar bra. Maxar lätt antal kanaler i ProTools LE. Skulle hellre ha satsat på en snabbare intern hd än fw extern som jag kör nu. Den externa tar extra plats, låter som en jet motor, strular med kablar och kontakter o.s.v.

Tjänar man på att ha en extern på 7200 jämfört med en intern 5400? Borde det inte bli typ plus minus noll med tanke på att den externa måste gå genom firewireinterfacet? Vid inspelning alltså.

Man känar inte så jättemycket. Men det är ju bra att ha en separat disk för ljudfilerna isället för att spela in på startskivan. Så på det sättet är det bättre.

Men jag skulle som sagt ha föredragit en snabbare intern hd istället.

Har man en dator med fw800 så tjänar man helt klart mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med en del USB-ljudkort till bärbara och det är alltid ngt strul, inte att rekommendera, kör ett firewireljudkort istället!

2 GB är nog att föredra om du ändå ska satsa på en så kraftfull dator, till Vista är väl 2 GB nästan minimum 😉!

Så hellre långsammare processor och 2 GB än 1 GB och något snabbare processor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med en del USB-ljudkort till bärbara och det är alltid ngt strul, inte att rekommendera, kör ett firewireljudkort istället!

2 GB är nog att föredra om du ändå ska satsa på en så kraftfull dator, till Vista är väl 2 GB nästan minimum 😆!

Så hellre långsammare processor och 2 GB än 1 GB och något snabbare processor!

Okej. Vad är det som strular med USB-korten? Är det bara på bärbara det strular?

Har läst att E-mu 0404 skall vara riktigt bra men ska kolla lite extra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte exakt varför det strular men bortses installationsstrul (betydligt struligare med USB) så har USB-kort en benägenhet att typ "hacka" lite då och då!

Inte hela världen men irriterande! Utöver det belastar USB processorn mer, inte heller hela världen men blir precis som om processorn varit långsammare.

Sedan blir latencyn högre med USB, så om man spelar in Midikeyboard kan detta vara störande!

Vet inte exakt varför USB strular men tror det beror på att USB-gränssnittet har lätt att "hamna i konflikt" med "annat" i datorn, med ett USB-kort var man ex

tvungen att först avinstallera ett Cardbus-kort, för att sedan installera USB-ljudkortet för att slutligen installera Cardbus-kortet igen, detta var enda sättet,

med FW-ljudkort har det alltid bara varit att tuta och köra!

Har använt 4 olika USB-ljudkort - samtliga mer eller mindre struliga, har använt 3 firewire-ljudkort - samtliga klockrena, ifrån installation till användning!

En del av dessa ljudkort (både USB och FW) har använts på både stationär och bärbar med samma resultat! Så FW är helt klart att föredra!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan kanske vara till hjälp i dina funderingar..

Lite om överföringshastigheter USB1/USB2/FW400/FW800:

USB klarar olika överföringshastigheter:

Low Speed – upp till 1,5 Mbit/s

Full Speed – upp till 12 Mbit/s

Hi-Speed – upp till 480 Mbit/s

USB 1.0 klarar bara av det som ovan kallas "low speed". USB 1.1 klarar av "Low speed" och "Full speed". USB 2.0 klarar av alla dessa, inkl "Hi-speed". USB 2.0 är dessutom bakåtkompatibelt. Det är som du ser stor skillnad, så kolla vad för slags portar din dator har innan du köper kort.

Det finns två olika standarder av Firewire: Firewire 400 och Firewire 800. Firewire 400 hanterar upp till 400 megabit per sekund och Firewire 800 upp till 800 megabit per sekund. Även om Firewire 400 i teorin är långsammare än USB 2.0 (480 megabit per sekund) är den oftast i praktiken snabbare eftersom Firewire fungerar direkt mellan två enheter och inte måste kontrolleras av en central (dator).

EDIT: Någon frågade om E-MU 0404 USB. Det är utrustat med USB 2.0-gränssnitt.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...