Jump to content
Annons

Intoneringsjustering mandolin?


Fidden

Recommended Posts

Sorry, men här blev det en ny mandolintråd 😄

Jag var hemma hos päronen och kollade läget i pannrummet, som dom använder som förråd... och där låg ju farmors gamla mandolin! Så nu sitter jag här och försöker få den att låta, och låter gör den. men väldigt illa. Intoneringen är helt åt skogen.

Stämningen från början var konstig, samma toner på dom två översta paren som dom två understa strängparen, fast i olika oktaver. Intoneringen funkade inte, så jag provade att stämma om den som en fiol, dvs GDAE, för att se om det funkade bättre. Det gjorde det inte. Blev till och med ännu värre. Ett helt steg fel hamnar jag när jag greppar 12:e bandet.

Nu har jag funderingar på om det är fel sorts strängar på, tror att bror min varit på och bytt dom, och kanske inte hade riktig koll på vad som skulle sitta på. Kan det vara så? Eller ska det vara en annan stämning på en levin från farmors ungdom? (årsmodell okänd, men farmor är från 1910-talet någon gång)

Har letat efter någon lämplig skruv att leka med, men hittar ingen. Var borde man hitta intoneringsinställningsskruven på en levinmandolin?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oavsett vad så verkar strängarna ha suttit på ett tag så byt dom först. Är ju omöjligt att få en gitarr att stämma och intonera bra med riktigt gamla strängar så de borde ju va samma grej med en mandolin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en Levinmandolin, men den är av yngre datum. Stallet går att justera i höjdled med tumskruvar, möjligen är stallet olimmat mot kroppen som på en fiol eller Höfnerbas. Hade du tagit av strängarna och kollat om stallet är löst?

Man stämmer en mandolin som en fiol. De två översta strängparen skall vara spunna.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla även upp så att inte halsen är sne eller nåt sånt... Om jag inte heltåhållet glömt så bör mensurlängden vara 320mm( dvs, längden från stallets "insida" till sadeln.) ... å sen, som skrivits ovan... byt strängar.

hmm. sned hals är inte omöjligt. det var skoj att springa runt och slå varandra i huvudet med farmors mandolin, så halsen kan ju mycket väl ha fått stryk.

Även mandolinens hals ser ut att fått lite hack. 😳

Förstår inte riktigt det där med mensurlängden, men strängar vet jag hur man byter, så jag får börja där 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Nu vet jag hur man gör!

1. Stäm mandolinen... i rätt oktav.

Klart!

edit: men det är aldrig fel att ha två. Denna levinare av -34 års modell har klart bättre klang än den nya el-mandolinen från thomann =)

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

men det är aldrig fel att ha två. Denna levinare av -34 års modell har klart bättre klang än den nya el-mandolinen från thomann =)

ååh fy vad kul! Jag köpte just en 40-tals levin för 400kr. Har fått mecka lite med den, men det är bara kul för jag hade aldrig moppe (tar igen det nu). Har bytat strängar, oljat stämmekaniken, oljat greppbrädan och tillslut; reparerat en spricka.

edit: grova stavfel och kass meningsuppbyggnad.

Redigerat av brynge
Link to comment
Dela på andra sajter

kolla även upp så att inte halsen är sne eller nåt sånt... Om jag inte heltåhållet glömt så bör mensurlängden vara 320mm( dvs, längden från stallets "insida" till sadeln.) ... å sen, som skrivits ovan... byt strängar.

hmm. sned hals är inte omöjligt. det var skoj att springa runt och slå varandra i huvudet med farmors mandolin, så halsen kan ju mycket väl ha fått stryk.

Även mandolinens hals ser ut att fått lite hack. 😱

Förstår inte riktigt det där med mensurlängden, men strängar vet jag hur man byter, så jag får börja där 😎

förstod inte riktigt om du hade koll på mensuren... men... eftersom att det är fasta band på mandolinen så har ju längden på strängarna en avgörande betydelse.. (som på gitarr och andra instrument med band på halsen).. blir stränglängden för lång eller kort så kommer mandolinen att bli ostämd när man börjar på att vandra några band upp/ner....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...