Jump to content
Annons

Hårdvara versus mjukvara?


slaptap

Recommended Posts

Jahapp...överskriften säger allt. Vad är bäst när det handlar om stenhård metalgitarr? Hårdvara eller mjukvara? Modellering? Eller en kombination?

För att krångla till det har jag spelat in en liten snutt. Jag påstår inte att det är bra, vare sig spelmässigt eller ljudmässigt, men det kan vara kul att läsa era gissningar. Gitarren som använts är en Epiphone SG (billigaste modellen) strängad med D'Addario 010 och droppad/stämd i kvint (Bb,F, Bb etc) och lajnad. Ljudkortet är ett M-Audiophile 2496. Inspelningen är gjord i Wavelab och är (observera) inte EQad (det får ni göra själv för att ta bort "bumlighet" t ex). Till råga på allt är jag inte gitarrist utan basist...så ha överseende med spelet...:rolleyes:

Gissa på följande alternativ:

1. Hiwatt 100W rörhäck line in

2. Zoom 505 och Amplitube

3. Traynor BassAmp rörhäck line in

4. iZotope Thrash och Voxengo TubeAmp

5. Pod XT

6. Behringer V-Amp

7. NI Guitar Rig

Gissa riggen

Om en vecka talar jag om det rätta svaret...😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har lyssnat på det ett par gånger nu. Jag gissar på alternativ:

4. iZotope Thrash och Voxengo TubeAmp

I mina öron låter det som en digital simulering så det skulle lika gärna kunna vara något av de andra alternativen. Om det låter så här ur en riktig förstärkare så skulle jag vara missnöjd med den (nu sticker jag verkligen ut nacken va?! 🙁)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät i vilket fall som helst förskräckligt illa 😆

Jag hoppas att det inte är ettan!

Det kan vara tvåan, för jag har aldrig gillat Zoom505 😄.

Kanske är det en basstärkares fel att det var så bumligt sound? Kan vara trean...

Guitar rig har jag kört själv, och jag tycker inte den låter så. Jag tror 4:an eller 6:an. Troligtvis 6:an eftersom det lät väldigt mjukvara.

Nu kommer jag bergis ha jättefel också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...