Jump to content
Annons

PRS Tremonti SE


BaldByChoice

Recommended Posts

Jag är ute efter en ny elgitarr. Har för närvarande en Fender Squire som, på grund av att den stämmer om sig efter jag slagit an ett ackord och brusar något fantastiskt, aldrig åker fram ur caset... Jag vill lära mig spela men tappar lusten bara jag tänker på min Squire.

Jag hittade av en slump Paul Reed Smiths budgetserie och föll pladask för deras Tremonti SE-modell. Finnns det någon här som har en sådan eller har testat den? Jag har läst en hel del tester och guran verkar onekligen hålla hög kvalité och vara omtyckt.

Åsikter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vore det inte billigare att prova att fixa Squiren. Är strängarna verkligen ok? Är svajstallet korrekt justerat? Är du säker på att det inte är din gitarrförstärkare som brusar? (Singlecoilmickarna på din Squire är känsliga får yttre magnet fält så du kanske skall hålla dig en bit bort från kylskåp eller trådlösa datormöss...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. 😳

En liten resumé...

@c2k6

Jag tror jag har gjort det som kan göras med min Squire. Verkar vara ett hopplöst fall. Men som du säger, garanterat billigaste alternativet att få den fixad. 😠

@Desecrated

Det känns som jag lutar åt ditt alternativ. Att jag säljer min Squire och köper en PRS Tremonti SE istället.

@Phobos

Alltid kul att höra jämförelser mellan konkurrerande märken. Jag har läst fler inlägg på andra forum där personer tycker som du: "spöar Epiphone vilken dag som helst". 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg en Ibanez ARX-300 i Musikbörsens nya blaska som gjorde mig lite sugen. 3995 kr.

Den är helt ok tycker jag. Kanske inte den skönaste gitarren i prisklassen men helt ok som sagt. Och framförallt är den mycket snyggare i verkligheten än på bild. De har lyckats fuska till topp-finishen riktigt bra på den, till skillnad från greg bennett som ser ganska mysko ut om man tittar närmre.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla in edwards gibson les paul kopior från japan....extremt mycket för pengarna. mer prisvärt en tremontin.

http://www.ishibashi.co.jp/webshop/guitar/esp/edwards/

en standard les paul går på cirka 8000:- med tul, moms och frakt.

beställde en bas därifrån nyligen och det funka hur bra som helst.

Lite läskigt att köpa en gitarr man aldrig testat, skulle jag aldrig göra. Därmed inte sagt att du har fått en dålig gitarr, men något så dyrt och personligt som en gitarr bör man testa först.

Finns de där gitarrerna i några svenska butiker? För isf är det ju en annan femma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite läskigt att köpa en gitarr man aldrig testat, skulle jag aldrig göra.

Det ska jag göra i nästa vecka 😄

Men passar den inte är det ju bara att sälja den. Tycker oftast att det inte är förrän efter smekmånaden som man känner om gitarren verkligen är rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns inte att köpa i butiker...men det går säkert att hitta begagnade. och angående att köpa en gitarr man aldrig provat så får man chansa lite nån gång här i livet. och eftersom det är en kopia på en gibson les paul så har den liknande mått på halsen om det är den man är rädd inte ska passa en (vilket ofta spelar stor roll för min del när jag provar gitarrer iaf). och som Rainydays säger så ere ju bara ett sälja den om den inte passar. lite fattigare men en erfarenhet rikare. den passar säkert nån anna. för hantverket är det inget fel på på dessa gitarrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns inte att köpa i butiker...men det går säkert att hitta begagnade. och angående att köpa en gitarr man aldrig provat så får man chansa lite nån gång här i livet. och eftersom det är en kopia på en gibson les paul så har den liknande mått på halsen om det är den man är rädd inte ska passa en (vilket ofta spelar stor roll för min del när jag provar gitarrer iaf). och som Rainydays säger så ere ju bara ett sälja den om den inte passar. lite fattigare men en erfarenhet rikare. den passar säkert nån anna. för hantverket är det inget fel på på dessa gitarrer.

Fast innan du sett den så har du ju ingen aning om hur hantverket är 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Santana SE och är faktiskt rätt nöjd med den. Brorsan hade en något som liknar Tremonti men med soapbars tidigare. Fantastisk hårdrockgura. Han tyckte den var kanon för priset. Och han kunde ändå jämföra eftersom han körde PRS tidigare (och då pratar vi om de riktigt dyra sakerna...)

Jag älskar de "riktiga" PRS och är rätt nöjd med min lågbudgetvariant. Den har en liten konstighet med att inte hålla stämningen, men det är ungefär som alla andra gitarrer. Spela i fem minuter på den, i rätt lokal, och stäm den sedan. Då har man inga som helst problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft en Tremonti SE några år (+ en SE soapbar II), och den är väldigt skön att spela på. Vet inte om det finns flera halsprofiler att välja på men min är i vilket fall wide fat, vilket inte alls betyder särskilt fet, soapbar-halsen är klart fetare.

Är inte så förtjust i ljudet (tycker själv den låter lite...tråkigt...har svårt att beskriva ljud, funderar på att testa andra mickar), men många verkar gilla det.

SE modellerna var definitvt prisvärda när de kom, kanske det finns för många alternativ nu för att man ska kalla dem det. Men i vilket fall är det bra gitarrer.

Några saker att tänka på:

går i princip inte att intonera, potentiellt sett ett problem om man byter strängtjocklek, men jag har bara kört .009 själv

volympotarna är inget vidare, har oxiderat (antar jag, sprakar iaf) på väldigt många ex (inklusive mitt) om man läser recensioner

när jag gick omkring och letade gitarr för något år sedan så såg jag ett antal SE (av flera modeller) som hade uppseendeväckande dålig kvalitet på greppbrädan (själva träet alltså)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...