Jump to content
Annons

Katthelvete!


IDF

Recommended Posts

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

2.Katter skall vara utedjur

Tyvärr kan denna önskedröm inte uppfyllas på dessa breddgrader, hur du än önskar. Katter förekommer inte naturligt i naturen i Norden. Det är frågan om förvildade enstaka djur som tidigare varit domestikerade. I kontintentaleuropa är situationen en annan, men nu lever vi ju inte där.

Dessutom är det så, att katter som alltid vistas inomhus, ser det som sin naturliga miljö att vara inomhus och har egentligen inget behov av att vara ute. De går lika gärna på upptäcksfärd inne som ute - och sover lika mycket av dygnet vare sig de är inne eller ute... 😄 Dessutom är det tryggare inne, eftersom de inte riskerar att bli överkörda och inte riskerar att hamna i hårda revirslagsmål eller annat.

Hankatter pinkar in sitt revir då och då - framför allt om de känner doften av löpande honor... Pinkar in revir gör faktiskt även honor ibland - även om det inte är lika ofta som hanarna.

Innekatter blir bara feta om de får för mycket mat. Om man är för snäll och alltid låter dem äta tills de inte orkar mer, så äter de tills de är sprickfärdiga - och sedan gör de om samma procedur nästa dag också - och nästa - och nästa... Det ligger i deras natur att göra så för att förbereda sig om nästa dags jakt skulle misslyckas (något som händer väldigt ofta i naturen). En annan orsak till fetma, är om man steriliserar sin katt. Då brukar de öka en del i vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja man beklagar!

Eftersom katten gjorde någe konstigt så kanske detta är din katt med tanke på hur udda den är?

Udda Katt

😉

De gör så där när man kliar djupt ner i pälsen på ryggen, eftersom det är så skönt att de knappt vet var de ska bli av - men visst låter det helskumt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom är det så, att katter som alltid vistas inomhus, ser det som sin naturliga miljö att vara inomhus och har egentligen inget behov av att vara ute. De går lika gärna på upptäcksfärd inne som ute - och sover lika mycket av dygnet vare sig de är inne eller ute... 😄 Dessutom är det tryggare inne, eftersom de inte riskerar att bli överkörda och inte riskerar att hamna i hårda revirslagsmål eller annat.

Hankatter pinkar in sitt revir då och då - framför allt om de känner doften av löpande honor... Pinkar in revir gör faktiskt även honor ibland - även om det inte är lika ofta som hanarna.

Innekatter blir bara feta om de får för mycket mat. Om man är för snäll och alltid låter dem äta tills de inte orkar mer, så äter de tills de är sprickfärdiga - och sedan gör de om samma procedur nästa dag också - och nästa - och nästa... Det ligger i deras natur att göra så för att förbereda sig om nästa dags jakt skulle misslyckas (något som händer väldigt ofta i naturen). En annan orsak till fetma, är om man steriliserar sin katt. Då brukar de öka en del i vikt.

Jag tog mej friheten att kopiera din text Claes ( jag är ju liksom sån ) och byta ut ordet Katt. Det blev ganska sant det med 🙂 .

Dessutom är det så, att män som alltid vistas inomhus, ser det som sin naturliga miljö att vara inomhus och har egentligen inget behov av att vara ute. De går lika gärna på upptäcksfärd inne som ute - och sover lika mycket av dygnet vare sig de är inne eller ute... Dessutom är det tryggare inne, eftersom de inte riskerar att bli överkörda och inte riskerar att hamna i hårda revirslagsmål eller annat.

Män pinkar in sitt revir då och då - framför allt om de känner doften av löpande kvinnor... Pinkar in revir gör faktiskt även kvinnor ibland - även om det inte är lika ofta som männen.

Män blir bara feta om de får för mycket mat. Om man är för snäll och alltid låter dem äta tills de inte orkar mer, så äter de tills de är sprickfärdiga - och sedan gör de om samma procedur nästa dag också - och nästa - och nästa... Det ligger i deras natur att göra så för att förbereda sig om nästa dags jakt skulle misslyckas (något som händer väldigt ofta i naturen). En annan orsak till fetma, är om man steriliserar sin man. Då brukar de öka en del i vikt.

😄

/ Mikke

Redigerat av MikkeÖland
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket kom först, lägenhetsliv i städerna eller friluftsliv på landet vilket jag förmodar är katters naturliga element?

Är det ingen här som hört tala om vår Svenska lokatt?

Lever inte den naturligt vild kanske...mkt besynnerligt att vissa tror att katter mår bäst i lgh osv, här på landet vet vi ju i alla fall bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket kom först, lägenhetsliv i städerna eller friluftsliv på landet vilket jag förmodar är katters naturliga element?

Är det ingen här som hört tala om vår Svenska lokatt?

Lever inte den naturligt vild kanske...mkt besynnerligt att vissa tror att katter mår bäst i lgh osv, här på landet vet vi ju i alla fall bättre!

Friluftsliv på landet, är inte det nåt nittiotalsmänniskan uppfunnit 😳

Här mitt emellan stan och landet vet vi också ganska bra! Visst har du en poäng eller två, men våra katter var ursprungligen tempelkatter i Indien och har varit innekatter i hundratals år. Vi släpper ut våra när helst dom vill, men fan - man hinner ju inte mer än öppna dörren förrän dom kommer springande hem igen. 😱

Sov gott

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Men en katt som har bott i lägenhet i hela sitt liv vet ju inte av något annat. Hur kan den sakna något den aldrig har haft? Så länge man ser till att katten har en lekkamrat (att man ser till att skaffa sig två katter istället för en), och köper en del klätterställningar (som vissa har visat bilder på) och en del kattleksaker, så tror jag inte att det är några som helst problem att ha katt i lägenhet. Katter får stimulation om ägaren leker ofta med den, och ännu mera om den leker med sin kattpolare. Våra två katter jagar och brottas med varandra lika ofta som dom sover tillsammans och slickar varandra. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en katt som har bott i lägenhet i hela sitt liv vet ju inte av något annat. Hur kan den sakna något den aldrig har haft? Så länge man ser till att katten har en lekkamrat (att man ser till att skaffa sig två katter istället för en), och köper en del klätterställningar (som vissa har visat bilder på) och en del kattleksaker, så tror jag inte att det är några som helst problem att ha katt i lägenhet. Katter får stimulation om ägaren leker ofta med den, och ännu mera om den leker med sin kattpolare. Våra två katter jagar och brottas med varandra lika ofta som dom sover tillsammans och slickar varandra. 😳

Exakt!

En katt mår faktiskt inte ett dugg dåligt av att leva inomhus hela sitt liv. Om man inte leker och kelar med katten mycket själv, så är det absolut bra att ha två som kan umgås med varandra medan man inte är hemma själv - men till skillnad från hundar, så klarar katter att vara ensamma väldigt länge. Om de har tråkigt så lägger de sig bara och sover... Härliga djur. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Härliga djur. 🤪

Jag insåg just hur mycket jag gillar dig, Claes. :rolleyes:

😄

Jag är uppvuxen med katter eftersom mamma hade uppfödning under många år. Numera är jag allergisk mot allt på pricktest - utom katt! Jag har väl blivit immun av alla år med katter - men eftersom jag numera också har astma, så vågar jag inte skaffa någon katt själv, något som är extremt tråkigt. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår er som gillar att ha katt i lgh eftersom det är så ni bor, vi hade också katt när jag var liten och bodde i lgh i Solna, hon var jättefin men varje månad när hon löpte så kissades det vid ytterdörren och jamades ngt fruktansvärt, på sommaren tog vi alltid med henne till Gotland där hon fick kattsex så hon jamade ännu mer av en vacker vildkatt så att det blev fina ungar osv,till slut var vi tvugna att sterilisera henne vilket gjorde henne slö och lobotomerad kändes det som-gillar inte detta alltså att man måste operera dessa i grunden vilda djur för att det skall passa oss människor i våra moderna liv!

Vad jag menar är alltså att katter visst är vilda men att de "glömmer" detta efter div. ingrepp vilket ovanstående faktaruta bevisar och det vet ni allihopa-sex är alltings drivkraft om vi nu skall ta det hela vägen...känner inte till en enda katt eller människa som skulle säga emot mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är i så fall att det var en katt som har blivit van vid att vara både ute och inne.

Under min uppväxt hade vi hur många kullar som helst - och eftersom det var raskatter (orientalisk korthår, havanna) som ställs ut, så är det inte katter som man låter springa vind för våg, utan de är inomhus alltid och mår bra av det. På sommaren hade vi en stor bur till dem ute i trädgården och visst gillade de att vara där - men inte så att det var nödvändigt. De kunde lika gärna ligga innanför ett fönster och steka sig i solen som att ligga på en låda i uteburen och steka sig i solen... Som mest hade vi 7 vuxna katter och vissa av dem verkade tänka att "varför ska vi nu behöva krångla med att gå ut, när jag ligger så skönt redan...". 🙂 När det var dags att gå in från uteburen, så var det bara att öppna dörren så sprang de in i huset självmant.

Vi hade en hankatt som inte var tillräckligt bra för utställningar och därför behöll vi honom som kelkatt - men han fick kastreras eftersom den riktigt fina avelshanen inte accepterade en annan hane, av förklarliga skäl. Det var däremot aldrig några problem med fetma eller slöhet med honom, utan den operationen gick mycket bra och blev otroligt sällskaplig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fan nu har kattfan gått på mina nya monitorer o rivit hål i kanten på baselementet.. jag var nära att explodera o nu e klockan halv fyra, kanske inte så bra med sovande fruga o grannar.. FY FAN för katter (fast egentligen inte!)

man vill bara spöa dom!!!

Det första jag tänker på när jag läser det här efter att läst klippa skägg och Pazo's klippahåret trådar är...

- En Basfälla till... 🙂

-Stoppa upp den och ställ den i ett hörn där den gör nytta... 😏

Redigerat av Lilleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart för mig att katter i grunden är vilda djur och trivs bäst då de kan gå och in som de själva vill.

Hade katt under min uppväxt och längtar otroligt efter att skaffa katt men det blir inte av så länge som jag bor i lägenhet mitt i stan.

Att säga att de inte vet något annat känns inte helt rätt. Med det argumentet skulle man kunna rättfärdiga en hel del djurplågeri i djuruppfödning mm. Alltså jag menar att bara för att de inte vet vad de missar behöver inte betyda att de mår bra för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart för mig att katter i grunden är vilda djur och trivs bäst då de kan gå och in som de själva vill.

Hade katt under min uppväxt och längtar otroligt efter att skaffa katt men det blir inte av så länge som jag bor i lägenhet mitt i stan.

Att säga att de inte vet något annat känns inte helt rätt. Med det argumentet skulle man kunna rättfärdiga en hel del djurplågeri i djuruppfödning mm. Alltså jag menar att bara för att de inte vet vad de missar behöver inte betyda att de mår bra för det.

Att påstå att innekatter mår dåligt av att vara innekatter, är precis lika fel som att påstå att utekatter mår bra av att tvingas bli innekatter. Enkelt och koncist, så behöver det inte bråkas om den detaljen... 😉

Det har ingenting alls med djurplågeri att göra, utan visar bara att katten är lika anpassningsbar som vi själva.

Köper du en katt som är uppfödd på ett seriöst sätt - och inte bara vilken huskatt som helst från någon som har halvtama katter springande ute i ladan - så är det absolut inga problem att ha den i en lägenhet. Den kommer att trivas hur bra som helst där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en katt som är uppfödd på ett seriöst sätt - och inte bara vilken huskatt som helst från någon som har halvtama katter springande ute i ladan - så är det absolut inga problem att ha den i en lägenhet. Den kommer att trivas hur bra som helst där.🙂

Luktar rasism!

Allvarligt talat, katter har instinkter som kommer fram oavsett om man har dom inne i en lgh för jämnan eller ej, våran hade redan börjat med sitt beteende långt inna hon fick vara ute första gången, och hon var en Russian Blue Claes! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du en katt som är uppfödd på ett seriöst sätt - och inte bara vilken huskatt som helst från någon som har halvtama katter springande ute i ladan - så är det absolut inga problem att ha den i en lägenhet. Den kommer att trivas hur bra som helst där.🙂

Luktar rasism!

Allvarligt talat, katter har instinkter som kommer fram oavsett om man har dom inne i en lgh för jämnan eller ej, våran hade redan börjat med sitt beteende långt inna hon fick vara ute första gången, och hon var en Russian Blue Claes! 🙂

...och jag har haft kontakt med tillräckligt många katter (under tiden som mamma hade uppfödning, så blev det nog minst 40 kullar med 4-8 ungar i varje) och tillräckligt många kattägare och deras katter, för att veta att innekatter inte mår det allra minsta dåligt av att vara just innekatter. De är precis lika nyfikna, sällskapliga och lekfulla oavsett om de är innekatter eller springer både ute och inne.

Domesticerade katter lämnar för övrigt delvis egentligen aldrig babystadiet. Spinnandet som är så mysigt när de får kel, förekommer bara bland ungar hos vilda katter - så om din katt spinner, så är den med andra ord "förstörd" oavsett hur mycket den får springa ut... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Självklart för mig att katter i grunden är vilda djur och trivs bäst då de kan gå och in som de själva vill.

Först vill jag hävda ULMI mot detta inlägg! Sen vill jag tillägga att det är självklart att denna inställning är rätt. Katter klarar sig ute, dom trivs att leva under konstant hot av trafik, rovdjur och illasinnade människor. Framförallt då hoten realiseras i princip konstant. Jag ser hur grannskapets katter njuter när de blir utslängda klockan 7 i -10 graders kyla för att sen tvings komma in igen efter 12 timmar. Stackarna, som måste inomhus.

Faktum kvarstår att en katt inte är anpassad till Nordiskt klimat och att en katt inte är en naturlig del av den nordiska faunan.

I södra Sveriges mest rurala områden, med minimal trafik, och ett passligt klimat året runt kan jag dock medge att en katt som har fritt tillträde till ute och inneboende året runt, kan trivas mycket bra. Inom andra delar av Norden stämmer detta dock inte. Av respekt till katten och till alla hushåll i grannskapet, mår en katt bäst av att få bo inne.

Mina katter älskar att kila ut då och då. Det visite jag redan när katterna skafades. Så redan som pyttekissor har de fostrats att leva ed att utevistelsen sköts antingen i utebur, eller i band. Katterna stortrivs. I band kan jag låta katterna gå fria i stugsmiljö, men av säkerhetsskäl under uppsikt. Det är priset jag betalar för att katten skall må bra. Priset varenda en kattägare borde vara villig att betala.

Det fungerar:

P1010412.JPG

... med lite vilja och intressa att satsa:

P1010712.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag hävda ULMI mot detta inlägg! Sen vill jag tillägga att det är självklart att denna inställning är rätt. Katter klarar sig ute, dom trivs att leva under konstant hot av trafik, rovdjur och illasinnade människor. Framförallt då hoten realiseras i princip konstant. Jag ser hur grannskapets katter njuter när de blir utslängda klockan 7 i -10 graders kyla för att sen tvings komma in igen efter 12 timmar. Stackarna, som måste inomhus.

.

Idiot!!!

Det jag snackade om var att man kanske inte bör skaffa katt överhuvudtaget om man inte uppfyller de krav som en katt kräver.

Kul med idioter som medvetet missuppfattar inlägg... dra åt helvete!

EDIT: ändrad quote

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...