Jump to content
Annons

Katthelvete!


IDF

Recommended Posts

Claes:

Domesticerade katter lämnar för övrigt delvis egentligen aldrig babystadiet. Spinnandet som är så mysigt när de får kel, förekommer bara bland ungar hos vilda katter - så om din katt spinner, så är den med andra ord "förstörd" oavsett hur mycket den får springa ut...😉

Detta låter som en motsägelse Claes, jag fattar inte riktigt din poäng här...alla katter spinner ju-oavsett ålder, har inget som helst med domesticering eller naturalisering att göra!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 99
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Claes:
Domesticerade katter lämnar för övrigt delvis egentligen aldrig babystadiet. Spinnandet som är så mysigt när de får kel, förekommer bara bland ungar hos vilda katter - så om din katt spinner, så är den med andra ord "förstörd" oavsett hur mycket den får springa ut...😉

Detta låter som en motsägelse Claes, jag fattar inte riktigt din poäng här...alla katter spinner ju-oavsett ålder, har inget som helst med domesticering eller naturalisering att göra!

Han menar att om en katt vore vild så hade den inte spunnit vid vuxen ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak ska man nog ha rätt klart för sig.

Katterna har inte dresserats/tvingats att vara hos människan. Det har alltid handlat om samarbete.. Katten höll ohyra borta men fick samtidigt mat och värme av oss.

Idag är det snarare kelet och sällskapet som är det katten står för..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA katter spinner sa jag ju,repeat repeat repeat....jag har träffat vildkatter som börjat spinna efter det att förtroendet etablerats-dock mkt svårt för lekmannen men inte för en som kan tala med djuren, liksom andra likasinnade kan intyga!

Aha! Så du har träffat katter ner emot ekvatorn där de lever naturligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA katter spinner sa jag ju,repeat repeat repeat....jag har träffat vildkatter som börjat spinna efter det att förtroendet etablerats-dock mkt svårt för lekmannen men inte för en som kan tala med djuren, liksom andra likasinnade kan intyga!

Aha! Så du har träffat katter ner emot ekvatorn där de lever naturligt?

Jag har iaf träffat katter vid södra turkiets kust. De spann när man matade/klappade dem...

Har aldirg hört talas om detta att vuxna katter bara skulle spinna när de är i fångenskap... Men jag vet inget om det så jag lämnar det här..

Däremot står min ståndpunkt fast att katter mår bäst springande i det fria. Och om människor här i norr skall ta hand om dem skall katten ha möjlighet att både vistas ute och inne som den själv behagar.

EDIT:

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

ALLA katter spinner sa jag ju,repeat repeat repeat....jag har träffat vildkatter som börjat spinna efter det att förtroendet etablerats-dock mkt svårt för lekmannen men inte för en som kan tala med djuren, liksom andra likasinnade kan intyga!

Aha! Så du har träffat katter ner emot ekvatorn där de lever naturligt?

Jaa, för ca 3000 år sedan då jag var överstepräst i Egypten och hade stora kissar som vaktade mitt tempel!

Jag har givetvis träffat katter här i Norden också, mitt i smällkalla vintern och de har inte lidit av kylan nämnvärt måste jag säga, det finns snobbiga katter och det finns hårda katter,klart att dom föredrar att slagga i ladan istället för ute på åkern när det är -25 ute,fattar väl för fan t.o.m. dem mest ofödde saten!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu var det inte riktigt det jag menade. Men skitsamma. Du tar allting för personligt jämt, Florian.

/Daniel

jag tar det inte ett dugg personligt dvibe,vad får dig att säga så,jag konstaterar bara fakta-som vanligt och det behövs i en ignorant och okunnig omgivning!

Okej. Skål på dig!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Skååål själv--med rödtjut ikväll! 😆

Skål, St Helena, "bag in box... " 😆

Skål. Också rötjut här. Satte mej och skulle spela - inget ljud - leta leta leta - vafan är midikabeln. Hur kan en sån försvinna. Tur man är sladdfetichist och samlar på allt. Rota - rota - rota.

Ahhh! Nu spelar jag igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sent som Cider kliver jag in och säger följande.

1. Kattor har varit lösspringade i Sverige sen 1700 talet.. Och dom klarar visst kylan..

2. Kattor ska INTE hållas inomhus då dom absolut inte är nåra inomhusdjur.. Jävla djurplågare säger jag som försöker ha inomhuskattor.. Hugaligen. 😆

3. Ska du ha ett djur som kan anpassa sig till den mänskliga flocken skaffa en jycke.. 😆

4. Jag har skjutit minst 12 kattor i mitt liv (med tillstånd) .. Men betänk att jag bodde i södra norrland med onormal tillväxt på kattor (inga kastrerade).. Kattor som förvildat sig och gett sig på fågelbon och ekorrar etc.. Oansvariga kattägare helt enkelt.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om rödvin, jag testade en nytt från Australien-Hidden Rock som är fantastiskt gott i stil med Rodeberg osv i 100:-klassen bara det att det kostar 48:- vilket är alldeles för billigt som hon sa på bolaget...prova själv! 😆

kåål förresten😄(rödtjut här också.. det står "Rye Hill" på flaskan.. Shiraz- Cabernet Sauvignon 2005" Gött till ädla ostar i alla fall tongue.gif

Nja, här är det import som gäller... Importerat ifrån Chile till Tyskland, från Tysklad hem till köksbordet... 90kr påsen (3l)

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Folköl nån?

Nån som står på folkölets sida.. ?

Pjae, jag dricker en gammal folkis just nu.. Norrlands Guld 3.5%

Tänkte att det är bäst jag dricker upp den.. går ut i januari 😳

Dricker sällan (aldrig!) när jag är ensam annars.. men en folkis går väl an.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Folköl nån?

Nån som står på folkölets sida..        ?

Pjae, jag dricker en gammal folkis just nu.. Norrlands Guld 3.5%

Tänkte att det är bäst jag dricker upp den.. går ut i januari 😳

Dricker sällan (aldrig!) när jag är ensam annars.. men en folkis går väl an.

/Daniel

Sååå.. Har alla glömt ursprungskonversationen.. Kattor alltås?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...