Jump to content
Annons

Distad akgura?


tbruce

Recommended Posts

Annons
Erbjuder du nĂ„t eller frĂ„gar du om nĂ„t??? 😉

FrĂ„gar. 😄

AlltsÄ genom vanlig elgitarrförstÀrkare. Jag orkar inte micka upp och hÄlla pÄ nu, det Àr över midnatt. NÄn mÄste vÀl ha testat? LÄter det typ som en vanlig elgitarr eller lÄter det skrÀp eller lÄter det helt fantastiskt speciellt?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det kan bli ett vÀldigt fett ljud. AlltsÄ tjockt typ. En akustisk gitarr har mer fyllig ton Àn vad elgitarrer oftast har.

Men spela in med mick och lÀgg förstÀrkarsimulator i datorn. Tror det blir bÀst.

Har gjort det hĂ€r nĂ„gra gĂ„nger men dĂ„ mest för att jag gjort skissinspelningar och bara haft tillgĂ„ng till akustisk gitarr.. 😉

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)

Det lÄter underbart...

Har testat mÄnga ggr, men inte med mick in i en stÀrkare. Linead ackegura in i stÀrkare, stÀrkarsimulering pÄ mickad ackegura, driven rörpreamp pÄ bÄde mickat och lineat.

Jag Ă€lskar ljudet av lite driven/smĂ„distad ackegitarr, tack för mig 😆

ps. lyssna pÄ sparklehorse - king of nails. Hela albumet "itŽs a wonderful life" lÄter grymt bra.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har kört min ak Washburn (har inbyggd mik) genom min Spider II:a nĂ„gra gĂ„nger. Lika roligt varje gĂ„ng. Min medmusikanter brukar titta konstigt pĂ„ mig bara. Metaldist med en ak git Ă€r ju lite skumt. 🙂😼🙂

Edit: Ă€r vĂ€l lite knĂ€pp dĂ„ IDF, men roligt har jag! 🙂

Redigerat av berch
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har vid nÄgon inspelning kört en nylonstrÀngad akgura in i stÀrken och kört med massor av dist. LÀt kanon, typ Smashing Pumpkins.

Man ska prova allt en gĂ„ng - sĂ„ man vet om man tycket om det! 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det beror pÄ om den distade ackeguran Àr ett sjÀlvÀndamÄl eller om det Àr ljudet isig som du Àr ute efter? Ett alternativ Àr ju att göra som exempelvis J. Mascis i Dinosaur Jr med flera brukar göra. Spela in ett antal kanaler med olika gitarrljud/instÀllningar/typer av gitarrer exempelvis vrÄldistad Fender Jazzmaster uppmickad med bandmick, lajnad acke, uppmickad acke, Gibson SG med voxtwang..... ja du fattar. Sedan mixar du de olika kanalerna dill önskat ljud och hÀr kan du göra mycket med panoreringar.

Slutresultatet blir ofta bra och lite slumpmÀssigt ocksÄ vilken Àr en faktor som anvÀnds alldeles för lite idag inom musiken. Det blir lÀtt för mÄnga ettor och nollor!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har kört min ak Washburn (har inbyggd mik) genom min Spider II:a nĂ„gra gĂ„nger. Lika roligt varje gĂ„ng. Min medmusikanter brukar titta konstigt pĂ„ mig bara. Metaldist med en ak git Ă€r ju lite skumt. 🙂🙂😄

Edit: Ă€r vĂ€l lite knĂ€pp dĂ„ IDF, men roligt har jag! 😛

de e det som rĂ€knas.. 😉

sjĂ€lv brukar jag köra min Bontempi-70tals-elorgel genom en gt3a med boss metal zone dist.. o flagner o chorus o delay o reverb.. det lĂ„ter najs! 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

sjĂ€lv brukar jag köra min Bontempi-70tals-elorgel genom en gt3a med boss metal zone dist.. o flagner o chorus o delay o reverb.. det lĂ„ter najs! 😉

Haha coolt!!! 😛

de lÄter astufft!

komprimerar den stenhĂ„rt med, sĂ„ den smĂ€cker asbra!!! 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kom just pÄ ett av mina första taffliga försök till at spela in pÄ 4-kanalers portastudio 1984/85 med en Roland TR606 och senare TR 505 som rytmdoktor ovanpÄ det en vrÄÄÄldistad Ibanez tolvstrÀngad genom en Peavy Bandit. D-takts punk i No-Future skolan med svenska texter!!! Skall bli ett sant nöje att leta upp den gamla "mastertejpen" och avnjuta 80-talets budget inspelningar!

Glad helg pÄ er! Ska ivÀg till Studion för att börja mastra en platta som skall ges ut pÄ Komplott i jan/feb. Sen ivÀg till KB(Malmö) för att se den eminenta Japanska orkestern Mono, ngt för er som gillar ISIS, Red Sparrowes, Pelican, Jesu, mogwai, Godspeed You Black Emperor.......

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

bogii (oregistrerad)

sjĂ€lv brukar jag köra min Bontempi-70tals-elorgel genom en gt3a med boss metal zone dist.. o flagner o chorus o delay o reverb.. det lĂ„ter najs! 😆

Haha coolt!!! 😳

de lÄter astufft!

komprimerar den stenhĂ„rt med, sĂ„ den smĂ€cker asbra!!! 😛

finns de metalzone modulering i gt3an?aldrig hittat den.... det finns en som heter "metal" men inte sett metalzone...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Den helt underbara duon Johnossi (gitarr & trummor( kör alltid med distad akkegura live 😆

passar helt perfekt till deras musik 🙂

SÄg dom live nyss (typ tre veckor sedan), riktigt skön musik.

Man kan göra mycket med bara en akkegura, ett trumset och ett gĂ€ng pedaler...gav lite kreativa idĂ©er 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...