Jump to content
Annons

Epiphon Les Paul Custom


Krokodil

Recommended Posts

Ja, ännu en gitarrtråd från mig.

Jag ska ha en ny vänstergitarr och har kollat lite på Epiphoner, men är inte riktigt säker (dom är väl hundra gånger bättre än min Squier, men ändå.) Som fattig ung man kan jag inte lägga ut mer än, säg 6500, ge eller ta.

Har hört att Hagström ska vara bättre, men finns det några snygga vänstergitarrer med det märket?

Gitarren jag kollat på: Ebony

Tips och guidningar välkomnas hjärtligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Epiphone gör riktigt bra gitarrer.

Jag har själv en här hemma och har provat en hel del andra här och var.

Generellt gäller att ju lägre ner man går i prisklasserna kan det vara mer skillnad mellan gitarr och gitarr, d.v.s. det finns olika bra exemplar av samma gitarrmodell.

Så... prova allt, som verkar vara intressant överallt säger jag.

När jag köpte akustisk gitarr förra året provade jag nog 50 olika gitarrer i fyra olika butiker.

Kolla begagnat också, man kan verkligen fynda.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att Epiphone är speciellt mycket vassare än Squier, gitarrer av Les Paul-typ är betydligt dyrare att bygga än gitarrer av Strata-typ. Välvd topp, kantlister, limmad hals, alla de detaljerna drar upp byggkostnaden vilket betyder att man får betala mer för samma kvalité.

Vill du ha en gitarr av Les paul-typ så finns det klart bättre grejer än Epiphone i samma prisklass. Hagströms Swede och PRS SE-serie tycker jag är sjukt mycket mer prisvärda, och går du upp en prisklass så får du en Les Paul Faded. Kolla även in begagnatmarknaden.

Kan ju nämna att jag testat en hel del gitarrer och trots att jag redan har både en massa Gibson och Fendergitarrer så är jag riktigt sugen på en vit Hagström Swede.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för de bra svaren.

Har ju en svag punkt just för vitt. Så en Hagström Swede i vitt låter ju inte alls fel. Frågan är om den finns i vänster? Har googlat runt och kikat på hemsidan men finner inget. Ska man maila och fråga kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en gitarr affär i USa som bara säljer vänster guror, tror den heter southpaw guitars eller nåt liknade men från usa blir det frakt och tull.

testa hagström för de är ju coola och rätt bra tror jag, de tillverkas väl i korea nu förtiden.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarr är så personligt, det är mycket som ska stämma. Jag kan iallafall säga att en kompis till mig som spelar väldigt mycket köpte en nytillverkad Hagström och var mycket nöjd. Själv har jag en Epiphone ES335 i studion, med utbytta mikar. Jag ska också byta ut elektroniken och stämskruvarna på den.

Nuförtiden får man helt OK gitarrer för 6-7000 kr, så det är inget att svettas över. Kan du hitta begagnat har du ju dessutom utrymme i budgeten för att fixa till gitarren enligt just dina önskemål.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, av mina gitarrer så är min Epiphone Joe Perry Boneyard(som jag lyckades byta till mig mot en 17 år gammal Ibanez som bara låg och skräpade) min favoritgitarr, OTROLIG skön att spela på.. skönare än min Gibson Standard Les Paul..men, som sagt, smaken är som baken, så att man ska pröva sig fram och se vad man själv gillar blir väl det tråkiga svaret. En annan sak att tänka på är ju andrahandsvärdet. Köp en bra behandlad Gibson begagnad och behandla den väl så sjunker den inte i värde..se det som att du kan få låna en kvalitetsgitarr i några år mot en depositions-summa 😆

Men om man inte har några pengar på banken som bara ligger, så gör Epiphone, enligt min mening, klart prisvärda gitarrer..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag köpte en Hagström Swede i vänsterutförande, den är helt underbar! Det är enorm skillnad mellan den och min Fender strata japan. Hagströmmen är mer av en arbetsgitarr medans stratan är mer för finlir. Det är värt den extra tusenlappen, fick min för 6.700:- men tycker den är värd mer ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hagström är säkert värd pengarna, det är justa gitarrer. OM man kan stå ut med deras groteskt stora huvuden... jag kan bara inte det trots att jag egentligen struntar i design o dylikt för det mesta. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...