Jump to content
Annons

PANIK! Behöver omedelbar hjälp.


Nad

Recommended Posts

Annons

Är disken död alltså?

Jag var också helt inne på att det möjligen bara var elektroniken i kabinettet som var paj. Det är ju, till skillnad mot vad nån påstod, en del elektronik i kabinettet eftersom disken oftast är IDE, medan anslutningen från kabinettet är USB eller FireWire.

Men du har testat den direktansluten via IDE?

Om bara disken hittas av BIOS, och snurrar så är chansen stor att man kan läsa ut data från den med rätt mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är disken död alltså?

Jag var också helt inne på att det möjligen bara var elektroniken i kabinettet som var paj. Det är ju, till skillnad mot vad nån påstod, en del elektronik i kabinettet eftersom disken oftast är IDE, medan anslutningen från kabinettet är USB eller FireWire.

Men du har testat den direktansluten via IDE?

Om bara disken hittas av BIOS, och snurrar så är chansen stor att man kan läsa ut data från den med rätt mjukvara.

Det är nåt kretskort som har gått på själva hårddisken.

Datan är intakt. Jag vägrar att tro att det bara är snubbar som IBAS

som för hutlös summa pengar kan lösa detta problemet.

Disken är en SEAGATE, och det var tydligen extra dyrt att fixa just DEN vad det nu kan bero på!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, kretskortet på disken alltså. 🙁

Men, det går också att fixa själv om man är lite kall. Försök komma över en likadan disk. Ta loss och flytta kretskortet från denna till den trasiga disken, koppla in och läs sen (i bästa fall) ut din data från den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, vad trist Nad! Önskar jag kunde hjälpa dig men har ingen fena på detta. Har disken enbart USB-anslutning? Finns IDE eller S-ATA också skall du ju absolut testa detta innan du lämnar in den. Jag skulle undersöka om "någon" kunde hjälpa till med Linkovichs förslag.

Kom igen alla kunniga i Stockholm hjälp Nad med detta nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en 3,5 tum disk du har, det står på sidan du hänvisar till.

Förmodligen, något med matningen till hårddisken, om du inte får någon ny pga, självförvållande, kan du öppna försiktigt skalet och kolla, hårddisken är innesluten ändå det gör inget om du öppnar tar ingen skada, kolla om du ser något svart eller bränt på något av kretsarna, kanske någon kontakt (förmodligen), Är det något enkelt som en kontakt kanske det finns på elfa för några kronor, sen lämnar du in och säger du vill om du inte själv vill röra den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...