Jump to content
Annons

PANIK! Behöver omedelbar hjälp.


Nad

Recommended Posts

Av ett misstag pluggade jag in laptopadaptern (19volt/4.74A) i min SEAGATE 320 gig externa hårddisk. Det skall egentligen bara vara 12volt/2.0A.

Så nu blinkar bara lampan istället för att ge ifrån sig ett fast sken och

hårddisken funkar ej. Hur illa kan detta vara?

Kan jag rädda själva hårddisken? Alla arbetsfiler finns i den och någon aktuell back up har jag inte just nu. Ni fattar va? Jag är rädd!!!

Om någon har något svar och kan bidra med hjälp, så är jag evinnerligt

tacksam!

Nad

Edit: Nu med bildlänk

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om disken är hel kan du alltid skruva in den i ett nytt kabinett.

Som det här...

Tack! Och (nu kommer kanske en korkad fråga) 320 gig hårddisk har en form av standardmått och passar i en sådan här? Jag vet INGENTING om hårddiskar.

Musik kan jag någorlunda..men det här....

Link to comment
Dela på andra sajter

öhm, men om hårddisken är av standardtyp kan du ju prova den direkt i datorn?

Jag vet inte hur man gör det. Det enda jag vet att när SEAGATEN aktiveras så börjar den låta, som om något roterar. Kanske inte skulle funka?

Ser dessutom ut som om man behöver hylsnyckel för att öppna kabinettet. Detta är en nöt att knäcka! Men tack för Ditt svar!

Edit: Glömde i all hast att tacka Dig.

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

INNAN du skruvar...

Har du garanti på hårddisken?

Om du har det så kan det vara bra att kanske åberopa den. För jag tror dessvärre att chansen att hårddisken är hel är relativt liten. I och med att den inte fungerar hjälper det troligtvis inte med ett nytt kabinett.

Syns det att du skruvat i den så kanske du missar garantin också...

Link to comment
Dela på andra sajter

INNAN du skruvar...

Har du garanti på hårddisken?

Om du har det så kan det vara bra att kanske åberopa den. För jag tror dessvärre att chansen att hårddisken är hel är relativt liten. I och med att den inte fungerar hjälper det troligtvis inte med ett nytt kabinett.

Syns det att du skruvat i den så kanske du missar garantin också...

Har INTE skruvat. Inte rört den ännu. Men...säger Du det. Hårddisken kan ha pajat? Tungt. Ja jag har garanti på den, har bara haft den i en månad.

Redigerat av Nad
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns firmor som grejar tillbaka data från krashade diskar också. Vet inte vad det kostar, men handlar det om ens livsverk kanske det är värt det?

Tack, Tro mig, det är värt varenda spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns firmor som grejar tillbaka data från krashade diskar också. Vet inte vad det kostar, men handlar det om ens livsverk kanske det är värt det?

jag vet att det finns forensiktekniker i östergötland som gör det.. 😛

fast det är ju bara i samband med brott.. 😕

du får göra ngt riktigt olagligt för att dom ska fixa den.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om Windows kan identifiera disken i Datorhantering. Högerklicka på den här datorn och välj hantera. Gå till Diskhantering. Finns disken där?

Jag har varit med om detta när det gäller externa diskar vid ett flertal tillfällen att disken inte syns i utforskaren men den finns i Diskhantering. Om fallet är att den finns där så är det en fil som kallas Master boot record som gått sönder. Det är en fil med information om var alla filerna på disken ligger rent fysiskt. En disk med trasig Master boot record går att rädda med tex. GetDataBack.

Link to comment
Dela på andra sajter

INNAN du skruvar...

Har du garanti på hårddisken?

Om du har det så kan det vara bra att kanske åberopa den. För jag tror dessvärre att chansen att hårddisken är hel är relativt liten. I och med att den inte fungerar hjälper det troligtvis inte med ett nytt kabinett.

Syns det att du skruvat i den så kanske du missar garantin också...

Har INTE skruvat. Inte rört den ännu. Men...säger Du det. Hårddisken kan ha pajat? Tungt. Ja jag har garanti på den, har bara haft den i en månad.

Ja, jag lider med dig, verkligen... 😛

Men kabinetten i sig brukar inte innehålla så mycket extrerna kretsar utanför själva hårddisken och kretskortet på den. Det är inte ofta mycket mer än strömförsörjning och I/O-kretsar och några anslutnigsdon. Det skulle förvåna mig om du har problemet där. Men jag kan ju förhoppningsvis ha fel också...

Styrningen av hårddisken sitter för det mesta i elektroniken/kretskortet på själva hårddisken, och med stor sannolikhet är det där som det gått åt skogen.

I och för sig tycker jag att det verkar litet skämmigt för tillverkaren om dom inte har en regulator som tagit hand om en överspänning. Men eftersom hårddisken gett upp när du anslutit en för hög spänning är det stor risk att något på kretskortet i själva hårddisken "gått hem".

I och för sig finns det ju alltid möjlighet att rädda det som finns på själva hårddisken, det finns ju kvar även om det är så att elektroniken gett sig. Men då behövs det ju ny styrelektronik, och det kan du bara få på verkstad, hos Seagate eller något av de företag som "räddar" hårddiskar, och det senare är attan så dyrt... 😕

edit: Efter som du har filer som är så viktiga för dig på hårddisken så grotta inte för mycket själv, utan ta hjälp av någon som VERKLIGEN vet vad de håller på med. Jag brukar rädda hårddiskar då och då åt vänner och bekanta, ibland är det hopplöst eftersom det är andra "experter" som redan "gjort sitt bästa"...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om Windows kan identifiera disken i Datorhantering. Högerklicka på den här datorn och välj hantera. Gå till Diskhantering. Finns disken där?

Jag har varit med om detta när det gäller externa diskar vid ett flertal tillfällen att disken inte syns i utforskaren men den finns i Diskhantering. Om fallet är att den finns där så är det en fil som kallas Master boot record som gått sönder. Det är en fil med information om var alla filerna på disken ligger rent fysiskt. En disk med trasig Master boot record går att rädda med tex. GetDataBack.

Ja det är Windows XP pro. Skall genast kolla upp detta. Tack!!!!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

INNAN du skruvar...

Har du garanti på hårddisken?

Om du har det så kan det vara bra att kanske åberopa den. För jag tror dessvärre att chansen att hårddisken är hel är relativt liten. I och med att den inte fungerar hjälper det troligtvis inte med ett nytt kabinett.

Syns det att du skruvat i den så kanske du missar garantin också...

Har INTE skruvat. Inte rört den ännu. Men...säger Du det. Hårddisken kan ha pajat? Tungt. Ja jag har garanti på den, har bara haft den i en månad.

Ja, jag lider med dig, verkligen... 😛

Men kabinetten i sig brukar inte innehålla så mycket extrerna kretsar utanför själva hårddisken och kretskortet på den. Det är inte ofta mycket mer än strömförsörjning och I/O-kretsar och några anslutnigsdon. Det skulle förvåna mig om du har problemet där. Men jag kan ju förhoppningsvis ha fel också...

Styrningen av hårddisken sitter för det mesta i elektroniken/kretskortet på själva hårddisken, och med stor sannolikhet är det där som det gått åt skogen.

I och för sig tycker jag att det verkar litet skämmigt för tillverkaren om dom inte har en regulator som tagit hand om en överspänning. Men eftersom hårddisken gett upp när du anslutit en för hög spänning är det stor risk att något på kretskortet i själva hårddisken "gått hem".

I och för sig finns det ju alltid möjlighet att rädda det som finns på själva hårddisken, det finns ju kvar även om det är så att elektroniken gett sig. Men då behövs det ju ny styrelektronik, och det kan du bara få på verkstad, hos Seagate eller något av de företag som "räddar" hårddiskar, och det senare är attan så dyrt... 😕

Alltså, kabinettet får ström. Det blinkar en lampa som normalt sett brukar ge ett fast sken. Det har inte luktat bränt någon gång. Nollorna och ettorna måste ju ligga kvar nånstans. Tack för att Du bryr Dig och svarar. Är överväldigad avv folks respons. TACK ALLA SOM SVARAR! Ni är pärlor!

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Efter som du har filer som är så viktiga för dig på hårddisken så grotta inte för mycket själv, utan ta hjälp av någon som VERKLIGEN vet vad de håller på med. Jag brukar rädda hårddiskar då och då åt vänner och bekanta, ibland är det hopplöst eftersom det är andra "experter" som redan "gjort sitt bästa"...

Lovar! Skall inte röra nåt. FÖR mycket viktig info finns på disken.

Om Du finns i Stockholm eller någon annan som läser detta som jag kunde glida över hos med hårddisken under armen för att få detta tillrättat, skulle Du få en slant och en flaska Whiskey!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om Windows kan identifiera disken i Datorhantering. Högerklicka på den här datorn och välj hantera. Gå till Diskhantering. Finns disken där?

Nej...den finns inte där.

Tråkigt. Då är det nog bara att lyda Violiners råd och inte rodda mer själv. Lämna in den till nån firma tycker jag om den är värdefull.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garantin är förmodligen körd, på grund av att felet är självförvållat. Du kommer i vilket fall som helst inte kunna få tillbaks datan garantivägen. Jag hade nog försökt öppna kabinettet för att se om det är en vanlig håddisk som sitter däri, eller om det är någon slags specialare. Om det är en vanlig, skulle jag prova den i datorn. Kan mycket väl vara strömförsörjningskretsarna utanför själva hårddisken som tagit smällen.

Om det inte funkar, har du ändå intakt data på disken, som kanske går att få fram på något sätt. Då behöver du dock professionell hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla om Windows kan identifiera disken i Datorhantering. Högerklicka på den här datorn och välj hantera. Gå till Diskhantering. Finns disken där?

Nej...den finns inte där.

Tråkigt. Då är det nog bara att lyda Violiners råd och inte rodda mer själv. Lämna in den till nån firma tycker jag om den är värdefull.

Lycka till.

Tack Wernborg. Jag är totalt oteknisk och vågar inte röra någonting.

Link to comment
Dela på andra sajter

Garantin är förmodligen körd, på grund av att felet är självförvållat. Du kommer i vilket fall som helst inte kunna få tillbaks datan garantivägen. Jag hade nog försökt öppna kabinettet för att se om det är en vanlig håddisk som sitter däri, eller om det är någon slags specialare. Om det är en vanlig, skulle jag prova den i datorn. Kan mycket väl vara strömförsörjningskretsarna utanför själva hårddisken som tagit smällen.

Om det inte funkar, har du ändå intakt data på disken, som kanske går att få fram på något sätt. Då behöver du dock professionell hjälp.

Jag tror Du har rätt. Har precis suttit i telefon med en dataexpert som hade begått samma fel (INNAN HAN BLEV EXPERT ALLTSÅ! 😕).

Det är strömförsörjningen som har gett upp. Hårddisken skall vara intakt.

Tack för Din hjälp!

Nad

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: Efter som du har filer som är så viktiga för dig på hårddisken så grotta inte för mycket själv, utan ta hjälp av någon som VERKLIGEN vet vad de håller på med. Jag brukar rädda hårddiskar då och då åt vänner och bekanta, ibland är det hopplöst eftersom det är andra "experter" som redan "gjort sitt bästa"...

Lovar! Skall inte röra nåt. FÖR mycket viktig info finns på disken.

Om Du finns i Stockholm eller någon annan som läser detta som jag kunde glida över hos med hårddisken under armen för att få detta tillrättat, skulle Du få en slant och en flaska Whiskey!!!

Tyvärr är det 25 mil hit från Stockholm, annars skulle jag ha ställt upp...

Lycka till i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns firmor som grejar tillbaka data från krashade diskar också. Vet inte vad det kostar, men handlar det om ens livsverk kanske det är värt det?

jag vet att det finns forensiktekniker i östergötland som gör det.. 😛

fast det är ju bara i samband med brott.. 😉

du får göra ngt riktigt olagligt för att dom ska fixa den.. 🙂

Gratis är gott...

Ja..men vi sprider ett ryckte att Nad säljer knark, och har sina kunduppgifter på datorn.

Och då får vi SKL att kolla upp den och ta fram all data, och då när förundersökning är nerlagd (du säljer väl inte knark 😛 ) så kräver du rätt till det beslagtagna och all information på den.

Njae...skämt o sido... hoppas att det fick dig att le...vet hur jobbigt det är med hd krashar. Många timmars arbete försvinner på ett klick. Så cheer up. Shit happens. Och troligtvis går det att lösa.

Det som skrämmer mig mest är att transformatorn är utanför hårddisken. Så då kan det inte vara själva strömförsörjningen i hd som pajat. Men det är väl inte helt ologiskt att det är en säkring i.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va otäckt. Här sitter man och deltar i en tråd. Fem minuter senare uppför sig min egen disk likadant. Scaryyyyy.

fy fan.. jag får försöka vara snäll mot mina hdd:ar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att jag bara har interna 😆 .

Om disken snurrar så borde den vara intakt. Men lampan som lyser skulle ochså göra mig orolig.

Skruva upp din externa disk & köp studios nummer "Bygg din egen dator" (Nr 4, maj 06). Där borde du hitta utförligt hur du kopplar in en disk.

OBS! det finns olika sorters diskar så det är inte säkert att det passar.

Nu är det bara att starta datorn och hoppas på det bästa 😆

Edit: om du har garanti kvar på datorn så rör den inte, om den skulle pajja så få du bekosta det själv.

// Nexustwins

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...