Jump to content
Annons

Elektriker se hit


Dimarino

Recommended Posts

Några frågor gällande elen till "109 kvm studio" tråden, som jag skulle uppskatta om jag fick lite svar på.

Ni behöver för den delen inte vara behöriga elektriker för att ge råd, men gärna då lite erfarenhet bakom.

Fråga 1:

Jag tänkte dra allt ljus till en fas och uttagen i hela lokalen till en annan fas.

Eftersom centralen kommer bli i ena änden av lokalen så kommer ledningarna gå ganska långt i väggen.

Är det möjligt att det kan bli störningar i Fas 2 om fas 1 ledningarna (rören) ligger för nära fas 2 rören? har det någon betydelse?

bör jag separera fas 2 rören och fas 1 rören för bästa resultat?

Fråga 2:

Finns det några särskilda mått man bör ta i beaktning när man drar elen i en musikstudio, för bästa resultat?

Exempelvis, minst 50 cm från tänkt mic position, etc.

All elektricitet kommer gå lite kors och tvärs för att komma till de olika rummen, så jag behöver då alla viktig information jag kan få.

Jag vet t.ex. att jag INTE bör ha två olika faser för musikutrustning då det kan bli störningar vid inspelning, utan istället köra alltsammans på samma fas fast givetvis olika grupper.

Kom gärna med råd!

MVH /Nicko

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Separera all strömförsörjning från alla audiosladdar så långt som möjligt. Desto svagare signaler, typ mikrofoner etc, desto viktigare är detta. Måste de två mötas så korsa då i rät vinkel.

Att inte bara separera el från audio utan också strömförsörjningen till all audioutrustning från annan el när det gäller kabeldragningen - som du själv nämner - kan faktiskt vara en god idé, speciellt om du bor i störningstät miljö. I så fall bör du naturligtvis också se till att du har ett riktigt bra (och oftast då dyrt...) nätfilter på all "audioel". Dra sedan elen efter filtret med skärmad elkabel av god kvalitet.

Bra jord behöver jag väl inte ens nämna...

Varning för alla "dimmers" och tyristorstyrningar, fläktstyrningar etc.

Så få switchade nätaggregat som möjligt. Alla bör vara helst vara byggda med "gammaldags" transformatorer. Men det blir ju svårt att leva upp till i praktiken, t ex dator-PSU är ju switchade - men sätt då ett bra extra nätfilter före datorn så att du skiljer ut strömmen till datorn från strömförsörjningen till de rena audioburkarna.

Varning för batterieliminatorer som är switchade, kan vara kraftiga störkällor. Och där ingår laddare, till bland annat laptopar.

Den här jakten på störningar etc kan man ju dra hur långt som helst, det finns ju till och med de som försöker sig på att driva allt på batterier för att helt komma ifrån elnätsstörningar... 😏

Men sedan är ju frågan också vad det får kosta, speciellt i relation till resultatet. Åtgärderna som jag nämner ovan borde väl dock ligga inom rimliga ekonomiska ramar...

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ett bra informativt svar.

Hade en tanke där med datorn. Jag funderade lite, innan du svarade, om jag skulle dra en 3:e fas in i kontrollrummet enbart för datorn. Men samtidigt så är juh ljudkortet sammankopplat med datorn. Men då enbart via firewire.

Kan det vara en idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fläkt, värmegolv (och en stackars takdimmer) kopplade på en fas. Sedan har jag kopplat uttagen i väggarna i studion till olika faser. Varje väggkontakt är märkt med vilken fas den tillhör. Det betyder att jag har möjlighet att välja vilken fas som skall användas när jag kopplar in i väggen. Man kan till exempel slänga in ett avfuktare/fuktare på samma fas värmegolvet går, sätta förstärkare och och dator på en annan fas och lite mer känslig ljudutrustning på den tredje. Men det blir en helsikes massa kabel som går åt...

Sedan skadar det inte att ha avstörningsfilter heller. Någon här på forumet (har glömt vem) satte filter innan han kopplade vidare till kontakterna. Själv har jag en UPS som skall sättas innan datorn och ett avstörningsfilter som skall sättas innan annan ljudutrustning. Dvs. när jag får in sakerna i rummet. Golvet lades i helgen. Tjoho! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tack för ett bra informativt svar.

Hade en tanke där med datorn. Jag funderade lite, innan du svarade, om jag skulle dra en 3:e fas in i kontrollrummet enbart för datorn. Men samtidigt så är juh ljudkortet sammankopplat med datorn. Men då enbart via firewire.

Kan det vara en idé?

Det där med studiobygge och eldragning etc kan alltid skapa överraskningar.

Jag redigerade video i en nyligen ombyggd studio för ett antal år sedan (inte min den gången) där Sonys professionella tekniker hade gjort en installation av nya prylar för jag vet inte hur många miljoner.

Brum och brusproblemen där ska vi inte tala om. Det tog månader innan de fick ordning på eländet. Och en av de produktioner som jag tvingades leverera under den tiden fick vi aldrig riktigt bra vad gäller ljudet. Som tur var var kunden nöjd och märkte inte hur illa det lät...

Så, några generella regler att "så blir det alltid bra" finns nog tyvärr inte. Men man kommer väldigt långt med sunt förnuft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra som alla andra har sagt, JAg fick känslan av att elen skulle dras rätt långt så tänkt på att om du använder automatsäkringar/dvärgbrytare så måste du köra med 2.5 kvadrat kabel om du ska dra kablarna över 60 meter eller va det är, kommer inte ihåg exakt. bara ett tips iaf:)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Största orsaken till störningar torde vara de s.k. 3:e övertonen. Denna är en spik som ligger i nollan och det kommer man alltså inte runt genom att separera de olika belastningarna på faserna. Att få en obalans mellan faserna kan till och med göra saken värre.

Nu är jag kanske inte någon expert just studio men har jobbat som installationselektriker i flera år.

Nä, skärmade kablar och ordentliga filter är det viktigaste för att få bort störningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet t.ex. att jag INTE bör ha två olika faser för musikutrustning då det kan bli störningar vid inspelning, utan istället köra alltsammans på samma fas fast givetvis olika grupper.

Fast stora gitarrstärkare och annat som bara ska mickas kan gott vara på en annan fas. Det är endast då apparatarna är fysiskt sammanbundna med sladd det kan bli känsligt med fas.

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en liten "heads-up".

Du kan definitivt designa elen själv.

All dragning bör du låta en elfirma med tillstånd och certifierade elektriker göra och skriva under kvaliteten på. Alternativt, om du gör det själv så riskerar du att försäkringen inte gäller om det skulle brinna, och då kanske oavsett varför det började brinna.

Om du skulle göra en egen elinstallation i ett hus som du äger och sedan säljer så riskerar du att köparen tar dit en elektriker och fixar till elen och skickar räkningen till dig. (El omfattas inte av reglerna om dolda fel)

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte bord detta heller:

Brott mot ellagsstiftningen är straffbelagt och kan åläggas med böter eller fängelse i upp till

ett år. Vid personskador eller egendomsskador orsakade av grov oaktsamhet, kan man dömas

enligt brottsbalken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...