Jump to content
Annons

Studio Projects B1, vad tycker du?


raaBii_la (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Här är folk som använder den till baskagge:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=19966

Jofan, jag kör med den på baskagge jag med. Fungerar skitbra. Men jag har fått för mig att jag läst nånstans att kondensatorer kan ta skada framför basförstärkare för att det blir sånt tryck . Jag undrar alltså bara om jag kan testa att micka upp en basstärkare utan att vara rädd för att micken ska gå sönder?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Står dock och väger mellan den och ADK Vienna, misstänker att den är mer prisvärd.

ADK Hamburg? 😉

Vad är egentligen skillnaden mellan Hamburg och Vienna??

Båda finns på min testsite, så att du kan jämföra. Vienna är lite mer lyft i toppen - något som jag inte är så glad för. Hamburg känns lite mer balanserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hej!

Har en fråga angående denna mikrofon. Så här ligger det till...jag äger just nu två mikrofoner och jag är inte så nöjd med någon av dem...En Tsm Mt87S och en ADK C 2000B (eller nåt sånt). Tycker iofs båda mikrofonerna funkar ok men är som sagt inte riktigt nöjd och det jag undrar är ifall det är värt att köpa en Studio Projects B1 som jag har hört mycket bra om. Byter jag upp mig då? eller köper jag bara ännu en OK mick. Kan tillägga att jag har en hyffast tight budget så kom inte med några Neumann förslag 🙂

edit: Kom på att jag glömde nämna att jag använder mikrofonerna till främst manlig sång...ibland lite ak.gitarr

/Patrik

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har en fråga angående denna mikrofon. Så här ligger det till...jag äger just nu två mikrofoner och jag är inte så nöjd med någon av dem...En Tsm Mt87S och en ADK C 2000B (eller nåt sånt). Tycker iofs båda mikrofonerna funkar ok men är som sagt inte riktigt nöjd och det jag undrar är ifall det är värt att köpa en Studio Projects B1 som jag har hört mycket bra om. Byter jag upp mig då? eller köper jag bara ännu en OK mick. Kan tillägga att jag har en hyffast tight budget så kom inte med några Neumann förslag 🙂

edit: Kom på att jag glömde nämna att jag använder mikrofonerna till främst manlig sång...ibland lite ak.gitarr

/Patrik

Jag tycker inte att du ska köpa ytterligare en budget mick. Kör med de du har. Eller varför inte lägga pengar på en bra preamp istället eller vänta tills du har råd att verkligen ta ett kliv upp på mickfronten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan hämta smakprov på hur ett gäng olika micar låter, om du kvistar över till min testsite. 🙂

B1:an är visserligen min favorit i den lägsta prisklassen, men som redan har sagts, så skulle det nog kännas ganska onödigt med en sådan i ditt fall. Om jag skulle ha någon annan mic i rimligt prisläge, så skulle jag snarare kolla på t ex Violet Design Black Knight eller Line Audio Design SM3i - men då hamnar det ju lite högre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren boys. Väntar nog med en ny mick då. Tänkte även passa på att höra hur Studio Projects andra mickar funkar... typ C1,C3, kostade en del mer men folk verkar ju även hylla denna mick.

C1 och C3 tycker jag är för mycket överdrivna i diskanten - och därför gillar jag B1/B3 bättre. Lyssna som sagt på mina testinspelningar och bilda en egen uppfattning om skillnaderna mellan olika modeller. 🙂

T3 gillar jag däremot. De nya CS1/CS5 har jag tyvärr inte haft tid att testa ännu, men det kommer så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren boys. Väntar nog med en ny mick då. Tänkte även passa på att höra hur Studio Projects andra mickar funkar... typ C1,C3, kostade en del mer men folk verkar ju även hylla denna mick.

C1 och C3 tycker jag är för mycket överdrivna i diskanten - och därför gillar jag B1/B3 bättre. Lyssna som sagt på mina testinspelningar och bilda en egen uppfattning om skillnaderna mellan olika modeller. 😳

T3 gillar jag däremot. De nya CS1/CS5 har jag tyvärr inte haft tid att testa ännu, men det kommer så småningom.

Hej. Fin fin sida du har... lyssnade på b1, c1 och c3 hittade dock inte b3 men av de tre tyckte jag faktiskt b1 lät bäst... hur är b3 då...är den bättre än b1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren boys. Väntar nog med en ny mick då. Tänkte även passa på att höra hur Studio Projects andra mickar funkar... typ C1,C3, kostade en del mer men folk verkar ju även hylla denna mick.

C1 och C3 tycker jag är för mycket överdrivna i diskanten - och därför gillar jag B1/B3 bättre. Lyssna som sagt på mina testinspelningar och bilda en egen uppfattning om skillnaderna mellan olika modeller. 😉

T3 gillar jag däremot. De nya CS1/CS5 har jag tyvärr inte haft tid att testa ännu, men det kommer så småningom.

Hej. Fin fin sida du har... lyssnade på b1, c1 och c3 hittade dock inte b3 men av de tre tyckte jag faktiskt b1 lät bäst... hur är b3 då...är den bättre än b1.

B3 har jag faktiskt glömt bort tidigare, men den är egentligen identisk med B1, med skillnaden att B1 enbart har cardioid och B3 har cardioid, omni och 8. De flesta har mest bruk för cardioid - framför allt om man inte har ett rum som låter bra... 😳

Nästa omgång testinspelningar, ska jag ta med B3 (och ett gäng till) också. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon (ny) mikrofonmodell som är så uttjatad som B1..? 😳

Så här tycker jag:

Med den uppmärksamhet som SP B1 fått så finns risken att många, som inte haft en chans att jämföra med bättre mikrofoner, får uppfattningen att den verkligen är "the holy grail".

Visst, den ger mycket för pengarna. Och, visst, även i mitt tycke så ger den mera valuta för pengarna är TSM87 (som jag inte gillar alls) och ADK51 (som jag anser är väldigt ojämna).

Jag har själv rekommenderat B1 till många som satt den absoluta budgetgränsen vid den tydligen magiska tusenlappen.

Men (!) jag anser ändå att det är betydligt mera lönsamt - om man har möjligheten - att satsa ett eller två tusen till och få en mikrofon som ger mera om man har de ambitionerna.

En av frågeställarna i den här tråden frågar till exempel om han ska köpa en B1 för att få en bättre mikrofon än den TSM87 och nån mer "tusenkronorsmikrofon" som han har - eftersom han tydligen upptäckt deras begränsingar. Och hoppas då att B1:an skall vara bättre. Och visst, jag tycker den är "bättre" än TSM87 t ex. MEN - hade det inte varit ännu bättre att i stället köpa en mik för 3000:- från början? Då hade han haft en mikrofon att växa i ett bra tag framöver!

Det här tycker jag är en viktigt aspekt att ha med sig när alla ropar SP B1 i kör så fort någon frågar efter en mikrofon.

Och ja - jag har själv testat B1, jag köpte en och hade den ett tag innan jag sålde den igen, just bara för att jag blev nyfiken på hur pass relevanta alla lovord var. Visst den är bra för det priset - men inte så bra att den blir använd i första hand om man har dyrare och bättre mikrofoner att tillgå. Anser jag.

Sedan är det ju också så att en mikrofon är väldigt personligt. Dels vad gäller smak. Men dessutom helt beroende på vad man skall spela in och vilken röst man skall spela in om det nu handlar om vokalinspelning. Så att prova mikrofonen först är väl det allra bästa rådet som bör komma i första hand. Det är inte säkert att den allra dyraste mikrofonen passar just dina krav och preferenser - heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner: Kunde knappt ha sagt det bättre själv. 😳

Om man står i begrepp att köpa sin första lite mer "seriösa" mic, så tycker jag att B1 har kvaliteter som placerar den som tveklöst förstahandsval i den lägsta prisklassen. Som du säger, så handlar det också om personlig smak - och bara för att jag och många andra gillar B1:an, så innebär inte det automagiskt att den verkligen ÄR bäst alltid. Om man redan har en mic i den prisklassen, så är det inte lönt att köpa ännu en liknande budgetmic, utan det är, precis som du säger, mer lönt att spara lite till så att man kan gå upp någonstans runt 3000-5000:-.

Visst ger alla micar lite olika färgning och har man behov av ytterligare en mic för stunden och inte har råd att lägga ribban högre än ca tusenlappen, så kan man självklart välja B1:an - men om behovet inte är omedelbart, så är det bättre att byta upp sig när man kan lägga lite mer pengar på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner: Kunde knappt ha sagt det bättre själv. 🙂

Om man står i begrepp att köpa sin första lite mer "seriösa" mic, så tycker jag att B1 har kvaliteter som placerar den som tveklöst förstahandsval i den lägsta prisklassen. Som du säger, så handlar det också om personlig smak - och bara för att jag och många andra gillar B1:an, så innebär inte det automagiskt att den verkligen ÄR bäst alltid. Om man redan har en mic i den prisklassen, så är det inte lönt att köpa ännu en liknande budgetmic, utan det är, precis som du säger, mer lönt att spara lite till så att man kan gå upp någonstans runt 3000-5000:-.

Visst ger alla micar lite olika färgning och har man behov av ytterligare en mic för stunden och inte har råd att lägga ribban högre än ca tusenlappen, så kan man självklart välja B1:an - men om behovet inte är omedelbart, så är det bättre att byta upp sig när man kan lägga lite mer pengar på det.

Vilka vettiga alternativ finns i 3-5 tusen spänns klassen då...Några tips på erkännt bra mickar skulle vara nice. Lånade en Röde K2(?) för något år sen och gillade värmen i den, kan det vara nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka vettiga alternativ finns i 3-5 tusen spänns klassen då...Några tips på erkännt bra mickar skulle vara nice. Lånade en Röde K2(?) för något år sen och gillade värmen i den, kan det vara nåt?

Röde NT2A tycker jag är ett självklart alternativ.

Shure SM7B är ett ännu mera självklart. En väldigt mångsidig mikrofon.

Neumann TLM103 är en bra mikrofon som ligger ovanför 3-5 men som ändå bör vara värd ett extra tag i portmonnän om man hittar en begagnad t ex, kostar runt 10 000 ny...

Oktava MK319 är ett annat, billigare, alternativ som är litet speciell och som alltså inte egentligen hör hemma i den här listan 3-5, men ändå, som sagt, en rolig mikrofon.

För att nämna några av de mikrofoner, inom det aktuella segmentet, som jag själv har.

Mera exempel som du kan titta på:

Audio Technica har flera mikrofoner i den här klassen.

Blue Baby Bottle ligger också inom gränserna du nämner.

Röde NTK är en annan.

Röde K2 nämner du själv att du gillar.

Det viktigaste, tycker jag, är att du själv provar. Det som någon annan tycker om är det inte alls säkert du gillar, oavsett om det är en bra mikrofon.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka vettiga alternativ finns i 3-5 tusen spänns klassen då...Några tips på erkännt bra mickar skulle vara nice. Lånade en Röde K2(?) för något år sen och gillade värmen i den, kan det vara nåt?

Röde NT2A tycker jag är ett självklart alternativ.

Shure SM7B är ett ännu mera självklart. En väldigt mångsidig mikrofon.

Neumann TLM103 är en bra mikrofon som ligger ovanför 3-5 men som ändå bör vara värd ett extra tag i portmonnän om man hittar en begagnad t ex, kostar runt 10 000 ny...

Oktava MK319 är ett annat, billigare, alternativ som är litet speciell och som alltså inte egentligen hör hemma i den här listan 3-5, men ändå, som sagt, en rolig mikrofon.

För att nämna några av de mikrofoner, inom det aktuella segmentet, som jag själv har.

Mera exempel som du kan titta på:

Audio Technica har flera mikrofoner i den här klassen.

Blue Baby Bottle ligger också inom gränserna du nämner.

Röde NTK är en annan.

Röde K2 nämner du själv att du gillar.

Det viktigaste, tycker jag, är att du själv provar. Det som någon annan tycker om är det inte alls säkert du gillar, oavsett om det är en bra mikrofon.

NT2A verkar fin och låter bra tycker jag, baserat på det jag hört på Claes testsida. Men en sak undrar jag angående denna mikrofon...varför levereras den inte med shock mount, för det borde man väl behöva till denna mick eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner: Kunde knappt ha sagt det bättre själv. 😱

Om man står i begrepp att köpa sin första lite mer "seriösa" mic, så tycker jag att B1 har kvaliteter som placerar den som tveklöst förstahandsval i den lägsta prisklassen. Som du säger, så handlar det också om personlig smak - och bara för att jag och många andra gillar B1:an, så innebär inte det automagiskt att den verkligen ÄR bäst alltid. Om man redan har en mic i den prisklassen, så är det inte lönt att köpa ännu en liknande budgetmic, utan det är, precis som du säger, mer lönt att spara lite till så att man kan gå upp någonstans runt 3000-5000:-.

Visst ger alla micar lite olika färgning och har man behov av ytterligare en mic för stunden och inte har råd att lägga ribban högre än ca tusenlappen, så kan man självklart välja B1:an - men om behovet inte är omedelbart, så är det bättre att byta upp sig när man kan lägga lite mer pengar på det.

Vilka vettiga alternativ finns i 3-5 tusen spänns klassen då...Några tips på erkännt bra mickar skulle vara nice. Lånade en Röde K2(?) för något år sen och gillade värmen i den, kan det vara nåt?

Några exempel som du kan lyssna lite extra på och se om du gillar:

Violet Design Black Knight

Line Audio Design SM3i

Studio Projects T3

sE Electronics 2200a

MXL V69

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in en liten fråga om Shure, när vi ändå snackar mickar 😱

Funkar shure sm57 lika bra till live syften(sång tänkte ja då) som brorsan, sm85:an? Eller är sm85 bättre utav dem två eftersom den är just en live mic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Violiner: Kunde knappt ha sagt det bättre själv. 😊

Om man står i begrepp att köpa sin första lite mer "seriösa" mic, så tycker jag att B1 har kvaliteter som placerar den som tveklöst förstahandsval i den lägsta prisklassen. Som du säger, så handlar det också om personlig smak - och bara för att jag och många andra gillar B1:an, så innebär inte det automagiskt att den verkligen ÄR bäst alltid. Om man redan har en mic i den prisklassen, så är det inte lönt att köpa ännu en liknande budgetmic, utan det är, precis som du säger, mer lönt att spara lite till så att man kan gå upp någonstans runt 3000-5000:-.

Visst ger alla micar lite olika färgning och har man behov av ytterligare en mic för stunden och inte har råd att lägga ribban högre än ca tusenlappen, så kan man självklart välja B1:an - men om behovet inte är omedelbart, så är det bättre att byta upp sig när man kan lägga lite mer pengar på det.

Vilka vettiga alternativ finns i 3-5 tusen spänns klassen då...Några tips på erkännt bra mickar skulle vara nice. Lånade en Röde K2(?) för något år sen och gillade värmen i den, kan det vara nåt?

Några exempel som du kan lyssna lite extra på och se om du gillar:

Violet Design Black Knight

Line Audio Design SM3i

Studio Projects T3

sE Electronics 2200a

MXL V69

Känns som jag bombar er med frågor nu men känner ni till någon vettig webshop där man kan få tag på mickar billigt...känner till thomann, men de borde finnas fler. Jag har väl iofs inte lagt ner jätte mycket tid på att leta, måste ju vila ibland 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

NT2A verkar fin och låter bra tycker jag, baserat på det jag hört på Claes testsida. Men en sak undrar jag angående denna mikrofon...varför levereras den inte med shock mount, för det borde man väl behöva till denna mick eller?

Det får du fråga tillverkaren om. Gissningsvis för att priset blir billigare. Det finns flera versioner av shockmount till NT2A med olika prisbild. Den jag har kostar skjortan, men det finns billigare.

Hur som helst är det inte helt ovanligt att så sker. Av de mikrofoner jag nämnde levereras normalt såväl NT2A, MK319, SM7B och TLM103 utan shockmount.

TLM103 finns i en version med shockmount, men det är en speciell begränsad retailversion, den vanliga levereras utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

NT2A verkar fin och låter bra tycker jag, baserat på det jag hört på Claes testsida. Men en sak undrar jag angående denna mikrofon...varför levereras den inte med shock mount, för det borde man väl behöva till denna mick eller?

Det får du fråga tillverkaren om. Gissningsvis för att priset blir billigare. Det finns flera versioner av shockmount till NT2A med olika prisbild. Den jag har kostar skjortan, men det finns billigare.

Hur som helst är det inte helt ovanligt att så sker. Av de mikrofoner jag nämnde levereras normalt såväl NT2A, MK319, SM7B och TLM103 utan shockmount.

TLM103 finns i en version med shockmount, men det är en speciell begränsad retailversion, den vanliga levereras utan.

Är det stor skillnad på ett shockmount för 200 spänn och ett för över tusenlappen? Har aldrig haft en tanke på att de är förbaskat dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

NT2A verkar fin och låter bra tycker jag, baserat på det jag hört på Claes testsida. Men en sak undrar jag angående denna mikrofon...varför levereras den inte med shock mount, för det borde man väl behöva till denna mick eller?

Det får du fråga tillverkaren om. Gissningsvis för att priset blir billigare. Det finns flera versioner av shockmount till NT2A med olika prisbild. Den jag har kostar skjortan, men det finns billigare.

Hur som helst är det inte helt ovanligt att så sker. Av de mikrofoner jag nämnde levereras normalt såväl NT2A, MK319, SM7B och TLM103 utan shockmount.

TLM103 finns i en version med shockmount, men det är en speciell begränsad retailversion, den vanliga levereras utan.

Är det stor skillnad på ett shockmount för 200 spänn och ett för över tusenlappen? Har aldrig haft en tanke på att de är förbaskat dyra.

Visst är det väl skillnad på shockmounts. I kvalitet/hållbarhet, hur bra de håller fast mikrofonen, hur bra de dämpar ljud/vibrationer samt möjligen till sist hur de mera direkt påverkar mikrofonens akustiska egenskaper. Hur mycket och av vilken betydelse det är beror på vilka/hur höga krav man ställer.

I slutänden handlar det ju om vad man behöver, och om man kan/vill betala för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
men alltså.. ifall man ska spela in med en akustisk gitarr direkt in i micen. måste man ha någon sladd emellan då eller är det bara att börja spela in sen bara spela ?

Du måste förstås ha en micpreamp med fantommatning (eller ett ljudkort som har en sådan ingång) som du kopplar in micen i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...