Jump to content
Annons

Upphovsrättsskydda namn & musik?


strumpan_metal

Recommended Posts

Hej,

Jag har i ca 3-4 månader nu jobbat med ett nytt projekt där jag lagt ner löjligt mycket tid till att komponera, spela in & mixa material till en kommande demo.

När nu soundet, rymden och känslan är där, och när slutklämmen för allt vad musikskapandet innefattar är inom räckhåll, börjar istället marknadsföringen...

Hur gör jag då för att skydda mitt namn och min musik så bra som möjligt? 😄 Jag har ett färdigt namn som åtminstone inte efter första googlingen, verkar vara upptaget. Det är ett namn jag vill använda i min marknadsföring när denna demo skall skickas runt till diverse bolag, tidningar mm. Kunnigt folk kommer att plockas in för att göra design av hemsida, booklet, logotyp, fotografering med mera, och i slutändan ska detta "paket" vara något så när komplett (åtminstone för att vara en första presentation).

Jag har läst Studios artiklar om marknadsföring osv, men ändock inte funnit mycket till tips som hjälper mig. Om det kan hjälpa dig som läser att komma med konkreta tips så är detta musik som kan klassas som hårdrock, men Icke att beblandas inom någon speciell genre inom detta. Det drar lite åt ett band vid namn Kamelot och dess senare skivsläpp, men se det enbart som en referens. Mycket djup och gåshudsframkallande smärta är tanken, där både delay och reverb är allt annat än skällsord (Och nej, vi snackar inte ett 30 sekunder långt reverb på virveltrumman eller sången).

Med facit i hand, finns det några verktyg att tillgå? Jag minns en sida jag fann för många år sedan som var inriktad på att skydda bandnamn, men den finns väl säkert inte kvar?? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få, och med tanke på att flertalet av medlemmar i det här forumet är studiomusiker, så borde inte detta område vara allt för obekant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går inte att skydda sitt namn/varumärke om man inte har pengar och copywritar det hos patentverket. Ett så kallat världspatent och det kostar skjortan. Har inte länken dit men skulle kunna tänka mig att det kan vara www.patentverket.com eller .se

Fast så länge du inte gör mycke pengar och är framgångsrik så kommer ingen att sno ditt namn/varumärke. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Börja med att registrera en domän som innehåller ditt namn.

Nästa steg är väl att registrera varumärket hos PRV.

PRV kan svara på dina frågor, det blir mest en massa tro o spekulation här.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Skicka dina alster till dig själv i förseglade (runt och ÖVER alla brevskarvar, med din namnteckning på alla tejper) rekommenderade försändelser som du aldrig öppnar. Dessa kan öppnas vid tvist. Detta utförs och betalas lämpligen på Kassaservice, för Posten finns ju knappast kvar nånstans io landet nu eller?! På kassaservice ska de veta hur man gör. Även STIM har en bilaga nånstans på sin hemsida om detta, tror jag. Prova annars hos ifpi:s hemsida.

Sedan en annan sak... om du har originaltapen med dina låtar, inklusive sång osv. så vore det ju djävligt märkligt om någon kom och hävdade att det inte var du som sjöng på banden. Media kan tidsbestämmas på labb, även om det är avancerat.

😳

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra! Tack för tipsen, garanterat fler här på forumet som har nytta av dom.

Mjölka gärna fram fler. jag får det till dessa:

¤ Skicka låtar till sig själv

¤ Regga domännamn

¤ Patentverket

¤ Registrera varumärke hos PRV.

Jag återkommer sen när allt är klart med lyssningsexempel. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ville lägg atill en sak, med tanke på vad redaktör Olsberg sa en gång: tänk på att cdr ÅLDRAS fort och att om du då skickar dina låtar på cdr i ett förseglar kuvert enligt alla konstens regler, så kanske den är OSPELBAR om 10-15 år, när tvisten uppstår... Reservlagra och skicka alltså till dig vart 5:e år eller nåt...

Detta är också egentligen ett argument för att man kan lika gärna satsa på pressade cd direkt och inte såna där cdr...

...om man har råd.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Ska man vara riktigt safe så skickar man en hårddisk då som sägs vara det säkraste sättet att lagra på. 😱 Att fem år skulle förstöra en CD-r har jag oerhört svårt att tro då jag själv aldrig varit i närheten av att märka nåt sådant. Om det skulle bli någon upplevd ljudskillnad har jag inte reflekterat över, det jag gjorde för fem år sen låter inte lika bra som det jag gör i dag, men nu var det inte heller kvalitén som var på tapeten utan möjligheten att styrka sin komposition.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tror att IT-ålderns moderna motsvarighet till att skicka förseglade brev till sig själv kan vara:

1. Gör en MP3-fil F av din låt inklusive namn etc, och se till att spara filen på ett säkert ställe

2. Ta fram SHA-2 hashtalet A för filen, t.ex. mha programmet FSum

3. Publicera hashtalet A vid datumet D hos någon tung tredjepart, som skulle hålla som vittne i en eventuell rättslig prövning (t.ex. ett vedertaget diskussionsforum, meddelandefältet i en bankinsättning eller en mailinglista som tillåter en sådan publicering)

För att i ett senare läge bevisa att du hade låtfilen F redan vid datumet D behöver du bara

1. Demonstrera att du kan generera det då publicerade hashtalet utifrån din fil F

2. Hänvisa till de loggar som säger att just du publicerade detta hashtal redan vid datumet D.

Säkerheten bygger på att det är i praktiken omöjligt att skapa en fil som ger ett visst förutbestämt SHA-2 hashtal. Det fina är att man inte behöver släppa iväg själva låten för att skydda den, samt att den betrodda tredjeparten endast behöver lagra ett hashtal och inte en hel MP3. Om du dessutom ser till att MP3-filen inte slinker iväg till någon obehörig behöver tredjeparten endast vara trovärdig när det gäller datumet, och då finns ju många bra alternativ. Tekniken förutsätter att alla parter är överens om det använda SHA-verktygets validitet, men vid en tvist bör en tekniskt sakkunnig inte ha några problem med detta.

Metoden bör kunna användas till att skydda såväl musikkompositioner som namn och annat material som kan representeras i en datafil, och inte kräver någon form av officiell registrering för att skyddas.

Redigerat av Mikeyboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl börja med att anmäla din låt till STIM, info finns på deras hemsida. Dom bevakar upphovsrättsskyddad musik=ser till att dom pengar du måste betala till NCB när musik släpps/säljs på CD eller nätet till slut hamnar hos den som komponerat låten.

Är väl stim.se och ifpi.se som bevakar upphovsrätt, sami.se håller koll på att musiker får betalt när musik spelas i radio m.m. Tror du kan googla på IMP, står för "Internet Music Provider" har sett nån bra svenskt .pdf om hur man ska göra

Lycka till

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...