Jump to content
Annons

Mikeyboy

Medlem
  • Antal inlägg

    9
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Jag tror att IT-ålderns moderna motsvarighet till att skicka förseglade brev till sig själv kan vara: 1. Gör en MP3-fil F av din låt inklusive namn etc, och se till att spara filen på ett säkert ställe 2. Ta fram SHA-2 hashtalet A för filen, t.ex. mha programmet FSum 3. Publicera hashtalet A vid datumet D hos någon tung tredjepart, som skulle hålla som vittne i en eventuell rättslig prövning (t.ex. ett vedertaget diskussionsforum, meddelandefältet i en bankinsättning eller en mailinglista som tillåter en sådan publicering) För att i ett senare läge bevisa att du hade låtfilen F redan vid datumet D behöver du bara 1. Demonstrera att du kan generera det då publicerade hashtalet utifrån din fil F 2. Hänvisa till de loggar som säger att just du publicerade detta hashtal redan vid datumet D. Säkerheten bygger på att det är i praktiken omöjligt att skapa en fil som ger ett visst förutbestämt SHA-2 hashtal. Det fina är att man inte behöver släppa iväg själva låten för att skydda den, samt att den betrodda tredjeparten endast behöver lagra ett hashtal och inte en hel MP3. Om du dessutom ser till att MP3-filen inte slinker iväg till någon obehörig behöver tredjeparten endast vara trovärdig när det gäller datumet, och då finns ju många bra alternativ. Tekniken förutsätter att alla parter är överens om det använda SHA-verktygets validitet, men vid en tvist bör en tekniskt sakkunnig inte ha några problem med detta. Metoden bör kunna användas till att skydda såväl musikkompositioner som namn och annat material som kan representeras i en datafil, och inte kräver någon form av officiell registrering för att skyddas.
  2. Mikeyboy

    JJLabs Stage Absorb

    Jag har ett källarrum med betongväggar, och funderar på hur man bäst fixar en bra akustik för sånginspelning (med Studio Projects B1). Har någon erfarenheter av JJLabs Stage Absorb i liknande sammanhang? Jag tänkte att man kunde hänga det längs väggarna, vilket dessutom kunde bli rätt snyggt. Skall man räkna med att något ytterligare behövs mellan betongvägg och detta ridåtyg? Övriga förutsättningar: Rumstorlek 26 kvm. Golv av ekparkett med betong under. Putstak (2,10m takhöjd). Två dörrar i 90 gradera vinkel. En av väggarna är en naturlig bergklack som går in i rummet. Budget för akustikmaterial ca 5000 kr. Tacksam för alla tips och idéer.
  3. Jag har problem med att datorn inte hinner med att köra alla effekt-pluginer när jag mixar och mastrar i Ardour/Jamin. Däremot känner jag mig ganska färdig med effektinställningarna för ett flertal spår. Finns det något smidigt sätt att förköra ett visst spårs effekt-pluginer, så att datorn slipper köra detta spårs pluginer samtidigt som allt annat skall göras? Jag kunde tänka mig någon sorts cache-funktion eller liknande som håller spårets färdigberäknade ljuddata till man gör någon ändring i plug-inställningarna. (Jag inser att ett sätt förstås är att routa spårets OUT till ett nytt spårs IN och göra en inspelning för varje spår, men det känns väl osmidigt. ) Är det möjligen detta som kallas att bounca ett spår? Jag har förgäves försökt reda ut detta i Ardours manual, men den känns minst sagt sparsam på detta område. Den önskvärda effekten verkar dock inte uppstå bara för att jag väljer Bounce vid högerklick på ett spår, men kanske måste det till flera steg?
  4. Mikeyboy

    Vintage-stråkar

    Har ni några tips på stråkar som funkar bra mellan ostrukna och 2-strukna C och har den där lite gistet träiga, vemodiga vintage-karaktären? Möjligen är det cello det kan handla om, men jag vet egentligen inget om de verkliga instrumenten i fråga. Gärna solo utan reverb och andra effekter. Tänk SVT-drama om 1800-talsförfattare... och VST(i) i låg- mellanprisklassen, (eller gratis). Tack på förhand för alla tips!
  5. Kanske Mik: Studio Projects B1 + XLR-sladd + shockmount + puffskydd (ca 1200:-) Stativ: Rockstand RS20710B (ca 300:-) (kolla dock fästet för shockmount!) Ljudkort: Tascam US-122* (ca 2000:-) (externt för USB) Program: Ardour (gratis, och finns för Mac OSX och Linux) + vanliga hörlurar *Vilka erfarenheter finns här av Tascam US-122? Min bror använder det för Mac och säger att det fungerar perfekt tillsammans med Garageband och Studio Projects B1. Jag har också hört mycket bra inspelningar (röst + gitarr) från denna kombination. Jag har dock haft en del pyssel för att få det att fungera under PC/Linux dock tillsammans med Ardour, även om det gick bra tillsist. Kanske är uppföljaren US-122L med USB2.0 förbättrad i de avseenden (glitchar under inspelningen) där föregångaren strulade ett tag för mig. Fördelar med Tascam US-122 är inbyggda micpreamps med fantommatning samt att den är host-powered, dvs. inte behöver egen strömsladd.
  6. Jag funderar på vad som är den enklaste lösningen vad gäller den betrodda tredjeparten. En variant är kanske att göra en insättning på sitt eget bankkonto och klippa in hashtalet i meddelandefältet, om det får plats. Sen kommer kontoutdragen att trovärdigt binda hashtalet till datumet i något år eller vad det är.
  7. Nej, inga effekter är pålagda. Det är en råupptagning i 24bit som tagits ner till 16bit i Ardour och sedan kodats till MP3 (inklusive normalisering av volym). Jag tänkte att möjligheterna till feedback på mickning och EQ-tips blir bäst då. Sen är jag lite osäker på om jag har ett akustikproblem. Mickarna sitter som sagt ganska nära ljudkällan, och rummet är ca 45 kvm vanligt vardagsrum utan några speciella akustiska anpassningar. Kan man höra några typiska rumsproblem? Primärt tänkte jag få detta att låta bra i pianosolo, men jag tänker mig också att senare göra ett arr med gitarr, bas och sång. Påverkar detta vad som är en optimal flygelmickning, eller påverkar det främst EQ-profilen under mixningen? / Micke
  8. LÅTNAMN: MS_SC ARTIST/GRUPP: Mikeyboy GENRE: Ballad LÅTLÄNGD: 4.13 KOMPOSITÖR: Mikeyboy PRODUCENT: Mikeyboy EV. MEDVERKANDE: INSPELNINGSÅR: 2006 FORMAT: MP3 192kbit STORLEK: 5.8MB STATUS: Grov skiss PROCESS: Inspelning 24bit 44,1kHz -> Cropping -> konv till 16bit -> konv till MP3 192kbit (ingen EQ alltså) Flygel: Steinway B (tillverkad år 1891, så ganska vintage...) Mickar: 2 st Line Audio Design CM3 Ljudkort: Tascam US-122 (USB) Mjukvara: Ardour 1.0 under Ubuntu Linux Mickarna är placerade 3-4 dm ovanför strängarna pekandes rakt ner (högermicken) resp 45 grader åt vänster (vänstermicken) någon decimeter bortom dämmarna. Jag har provat olika mickplaceringar och EQ, men inte kommit fram till ett ljud som låter bra i de vanliga stereo/datorhögtalarna. I mina AKG K240-lurar tycker jag att det väl låter rättså OK. Har någon några tips på hur jag kan micka och/eller EQ:a för att få till ett flygelljud som låter bra i vanliga stereoanläggningar, där köpta pianoskivor låter mycket bra? Någon som har erfarenhet av flygelinspelning med CM3? (Jag har också testat tipsen från Studios inspelningsskola, men möjligen går de CM3-mickar jag använder inte riktigt ihop med de uppmickningarna. Jag får mest bumligt ljud med dessa uppmickningar.) ms_sc.mp3
  9. Vad sägs om följande metod: Innan du släpper låten: 1. Gör en MP3-fil F av din låt, och se till att spara filen på ett säkert ställe 2. Ta fram SHA-2 hashtalet A för filen, t.ex. mha programmet FSum 3.Publicera hashtalet A vid datumet D hos någon tung tredjepart, som skulle hålla som vittne i en eventuell rättslig prövning (t.ex. ett vedertaget diskussionsforum eller en mailinglista som tillåter en sådan publicering) För att i ett senare läge bevisa att du hade låtfilen F redan vid datumet D behöver du bara 1. Demonstrera att du kan generera det då publicerade hashtalet utifrån din fil F 2. Hänvisa till de loggar som säger att just du publicerade detta hashtal redan vid datumet D. Säkerheten bygger på att det är i praktiken omöjligt att skapa en fil som ger ett visst förutbestämt SHA-2 hashtal. Det fina är att man inte behöver släppa iväg själva låten för att skydda den, samt att den betrodda tredjeparten endast behöver lagra ett hashtal och inte en hel MP3. Om du dessutom ser till att MP3-filen inte slinker iväg till någon obehörig behöver tredjeparten endast vara trovärdig när det gäller datumet, och då finns ju många bra alternativ. Någon som ser svagheter i den här metoden?
×
×
  • Skapa ny...