Jump to content
Annons

Recensionen till Studiofestival #14


Laserdance

Recommended Posts

Children of Stuttgart featuring Bobby Diamond - "Soar"

De har hållt mig på sträckbänken under alldeles för lång tid nu, de ansiktslösa medlemmarna i det självutnämnda "euforikollektivet" Children of Stuttgart. Ända sedan deras första singel "Stargazer" släpptes för snart två år sedan och förgyllde min vardag med sitt smittande groove och den näst intill hysteriska refrängen med sin text om ett alldeles unikt möte med en främling i storstadslarmet har jag suttit som ett fån och väntat på uppföljaren. När jag så häromsistens fick höra att den var på väg, och att kollektivets medlemmar dessutom slagit sig samman med Bobby Diamond, den forne kroppsbyggaren från Wales som på senare år sadlat om till en karriär som sångare extraordinaire och orsakat en smärre hysteri inom kritikerfalangen med sin alldeles unika stämma kände jag genast hur mina knäveck började darra som en aladåb i orkan. Skulle de förmå att uträtta sådana storverk som en dylik kombination ger löften om, om än vid en aldrig så hastig anblick? Jag insåg efter en stunds eftertanke att avkräva dem något dylikt mer eller mindre vore att begära det omöjliga, och började istället så sakteliga förbereda mig på en eventuell besvikelse, med "det var nog bättre förr, trots allt" som ett ekande mantra i bakhuvudet.

Och så bara låg den där på mitt skrivbord förra veckan - "Soar", som de valt att kalla den. Jag tvekade länge. Skulle jag ens våga lyssna? Var det inte frågan om något annat än ett luftslott av gargantuella mått, trots allt? Var det ens VÄRT all denna ångest? Jag laddade min CD-spelare, tryckte, efter vad som kändes som en evighet på "play" och...

...herregud. De jävlarna gjorde det.

"Soar" kan vara de mest fulländade tvåhundratio sekunderna i den moderna musikhistorien. Jag är fullständigt gravallvarlig. Vi har här något så fantastiskt som en hybrid mellan total endorfinstinn lycka, en innerlig önskan om att kunna fånga varje ögonblick och bevara det som om det vore det viktigaste i hela ditt liv - samtidigt som här även finns en svärta och en djup melankoli - ett alldestädes närvarande vemod över att ingenting varar för evigt. Dansa! Le! Känn! Tänk! Gråt! LEV, FÖR FAN!!

Den är som den felande länken mellan Irene Caras "Flashdance...What A Feeling", The Smiths "There's A Light That Never Goes Out" och Johnny Cashs cover på Nine Inch Nails "Hurt", producerad av den oheliga alliansen Daft Punk och Phil Spector instängda i en friggebod på 14 kvadratmeter. Åttiotalets klyschor möter sextiotalets förhoppningar sett med nutidens ögon. Det är musik som trotsar alla genrebeteckningar - visst, här finns den raka bastrumman från klubbmusiken, låtstrukturen och den alldeles galet själhäftande refrängen från popens finaste stunder, rockens grus under under naglarna och vissångarens ärlighet, men samtidigt finns här också något helt annat.

Jag är, såhär efter säkert 100 genomlyssningar, fortfarande inte i stånd att sätta ord på denna känsla, men jag vet iallafall att den människa som inte får gåshud över hela kroppen när Bobby Diamond sjunger "and tonight we'll soar" på det vis som bara han förmår i den sista refrängen inte är vid sina sinnens fulla bruk - eller möjligtvis döv.

/Pål Wallander

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

måste säga att recentionen är bra skriven! man blir inspirerad men hur ska man få ihop allt???

det är ingen lätt uppgift att göra en sån här låt, ska den desutom vara 4 minuter och 50 sekunder så blir det riktigt jobbigt men det kanske man kan tolka som man vill...

Link to comment
Dela på andra sajter

210 sekunder = 4 min och 50 sek?

jag läste fel, tyckte det stod 290 sek. det var ju skönt med ett problem mindre. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Jaha, plötsligt är ju allt helt glasklart dårå...-en liten fråga bara -vad betyder "Soar" och hur uttalas det??????

😕

-En dum en.

Det betyder ungefär sväva/flyga.

Det uttalas typ som "sår" gör på svenska, fast med vokalen längre bak i munnen och med ett engelskt "r".

-En dum en till (med minimala fonetikkunskaper)

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt igår och testade... tror det svåraste för mig blir att få in en känsla av Flashdance...What A Feeling. 

det kanske går att ta tempot, känslan, nått framträdande instrumet eller arr pryl. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg, grabbar, att om ni inte klarar att skriva
de mest fulländade tvåhundratio sekunderna i den moderna musikhistorien

så kan ni inte vinna! 😄

*ehrhhhhhhhhhhh host host host............ HHHHHOST HOST HOST HOST!!!*

Jag drack samtidigt som jag läste det där och satte i halsen pga. skrattattacken.

Vilken mild prestationsångest man fick nu 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg, grabbar, att om ni inte klarar att skriva
de mest fulländade tvåhundratio sekunderna i den moderna musikhistorien

så kan ni inte vinna! 🙂

*ehrhhhhhhhhhhh host host host............ HHHHHOST HOST HOST HOST!!!*

Jag drack samtidigt som jag läste det där och satte i halsen pga. skrattattacken.

Vilken mild prestationsångest man fick nu 😄

Äsch, det ska vi väl fixa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Laserdansarn tappat stinget?

"Tappat stinget"? Hemska tanke, det där får du allt ta och utveckla litegrann - är recensionen för kärvänlig i tonen, eller är min roll i diskussionen alltför obefintlig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Eftersom jag brukar säga "det här var ju kul, jag kommer med en låt snart" och ännu inte fått ändan ur vagnen och inte fått något färdigt till dead line, säger jag nu:

Detta tema är skitkass, jag tänker inte delta!

Så, hej hopp, gummisnopp. Vi ses i helvetet den 23:e November.

Redigerat av Carl Cadello
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag är alltid för sent på att läsa sånt här:S

Du kan trösta dig med att jag är ännu mer sent ute ... kul idé ... synd att det var några månader sedan. Är det avgjort ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan trösta dig med att jag är ännu mer sent ute ... kul idé ... synd att det var några månader sedan. Är det avgjort ?

det hade bara kommit in 2 bidrag så deadline är framflyttad till nu på söndag 10.e före 23.59.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg får lämna walkover. Trodde jag skulle bli klar i tid, men har skadat ryggen så jag kan inte sjunga som en waelsisk kroppsbyggare. 😆

Ja ja nästa gång så. Skall bli kul att höra bidragen. Hoppas det har blivit några stycken. 😆

Äh, kroppsbyggare brukar ju manipulera sig själva med hormoner vilket självfallet påverkar rösten. (Så tänkte jag i alla fall 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...