Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

SnÀlla hjÀlp mig hÀr nu tack ni som vet vad som Àr sjukt fel pÄ min dator.

Jag hÄller pÄ med ett projekt.

Jag har 6 midispÄr och 2 audiospÄr som gÄr.

4 effekter totalt, 2 reverbs och 2 kompressorer som sitter pÄ bussar för att spara cpu.

Jag Àr tvungen att FRYSA ett spÄr för att jag överhuvudtaget ska kunna spela lÄten?

va i helvete Àr det frÄgan om?

Cpun stÄr pÄ 50-60% vid standby, och dÄ Àr ÀndÄ en kanal fryst..

slÀpper jag freeze pÄ vanguard vsti kanalen sÄ kan jag inte ens trycka playknappen för cpun skjuter upp till 100% direkt och det bara hackarhackarhackar.

Va fan Àr felet/felen?

Nu Àr jag trött pÄ Pc och Cubase och ska köpa en Mac G5a i dagarna nu med Logic.

En Mac Dual 1.8ghz kan köra ~50 midispÄr med vstis .

Min pc som Àr en P4 2.6ghz med 2.6gb i ram klarar 6 miditracks + 2 audiotracks.

Hur klarade sig Cubase studios för 4 Är sen undrar jag ? nÀr högsta cpun va typ 2.4ghz . ?

KOLLA BILDEN

HJÄLP! VAD ÄR FEL?

/Perrra

Annons
Postat

Det absolut vanligaste felet , nÀr det blir sÄhÀr Àr ett dÄligt fungerande plugin. Vissa plugin frÄn tredje part (alltsÄ inte Cubase egna) kan ge s.k. normaliseringsfel.

CPU anvÀndningen skenar Àven nÀr pluggen gÄr pÄ tomgÄng. Testa att inaktivera de plugin som du vet inte kom med cubase.

Postat
Det absolut vanligaste felet , nÀr det blir sÄhÀr Àr ett dÄligt fungerande plugin. Vissa plugin frÄn tredje part (alltsÄ inte Cubase egna) kan ge s.k. normaliseringsfel.

CPU anvÀndningen skenar Àven nÀr pluggen gÄr pÄ tomgÄng. Testa att inaktivera de plugin som du vet inte kom med cubase.

Att ta bort alla pluggar utom dom som följer med cubase? Det Àr uteslutet dÄ jag aldrig nÄnsin anvÀnder den skiten som följer med.

Jag har kört alla dessa pluggar jag har just i denna lÄten i massa andra projekt .

Och den kanalen som snor mest cpu Ă€r "ReFX-Vanguard-VSTi" synthen.. och den Ă€r ju FREEZE pĂ„... sĂ„ den anvĂ€nds ju inte ens och ÄNDÅ pĂ„ standby har den 50% cpukraft. ..

Har jag igÄng den kan jag inte ens trycka playknappen för dÄ börjar det hacka genom hela lÄten och det kan ta 30 sekunder innan datorn fattar att man tryckt stoppknappen.. dÄ förstÄr du hur mkt cpun fÄr jobba.

FörstÄr inte hur allt Àr funtat nu för tiden.

Inga av dessa pluggar Àr ju enorma .

* Atmosphere

* Trilogy

* Vanguard

* V-station

* Albino

Ska ju inte va mer Àn 5% cpu som anvÀnds eller nÄt om allt stÀmmer .

Ingen av dessa Àr ju större Àn 6st cdr skivor.. och det Àr ju inget jÀmfört med tex colossus som Àr pÄ nÀrmare 40gb och symponic choirs som Àr lika stor osv .

SÄ det Àr helt sjukt enligt mig att det kan balla ur för sÄ lite .

30-40 midispÄr bör ju inte vara problem i cubase kÀnns det som ..

men man fÄr planera varenda jÀvla lÄt nu för tiden... sjukt dÄligt

Postat

Spara dina pengar, det blir inte bÀttre för du köper en mac. LÀgg pengarna pÄ ett nytt moderkort 775 och en dual core processor istÀllet, finns ett fint uppgraderings paket pÄ komplett.se

Jag har arbetat med mac och har vart med om nÄgra sÄ sjuka krascher sÄ det finns inte..

" Spelar in sÄng dÄ macen bara dör av överbelastning eller nÄt? Sen kommer det upp en massa kinesiskt text innan den slutligen blir helt svart och vi Àr tvugna att starta om allt.."

Kommer inte ihÄg exakt men det va ingen skit dator vi lekte med iaf..

Postat

Testa att stÀnga av enstaka pluggar och leta efter de riktigt processorbovarna. Att processorbelastningen ligger kring 50-60% med projeketet stoppat pekar eventuellt pÄ denormaliseringsfel som Àr ett problem med P4-processorer. Detta kommer du dock att mÀrka genom att processorbelastningen kommer att sjunka markant nÀr du plockat bort pluggen som orsakar problemet.

Kolla ocksÄ över instÀllningarna för ditt ljudkort. Kör du med en latency pÄ 2-5ms sÄ kommer processorbelastningen att vara betydligt högre Àn vid 10-20ms.

/Majken

Postat
Spara dina pengar, det blir inte bÀttre för du köper en mac. LÀgg pengarna pÄ ett nytt moderkort 775 och en dual core processor istÀllet, finns ett fint uppgraderings paket pÄ komplett.se

Jag har arbetat med mac och har vart med om nÄgra sÄ sjuka krascher sÄ det finns inte..

" Spelar in sÄng dÄ macen bara dör av överbelastning eller nÄt? Sen kommer det upp en massa kinesiskt text innan den slutligen blir helt svart och vi Àr tvugna att starta om allt.."

tror inte pÄ det dÀr lÀngre.

Varöfr inte köpa en Mac direkt? finns en anledning till att dom flesta studios idag kör mac oxo anser jag ..

Enda problemet jag har Àr att det Àr logic dÄ . eftersom jag inte kan det Àn

Postat

vart?

Postat

Logic? MjÀ, Cubase funkar ju finfint pÄ Mac ocksÄ. Jag funderar sjÀlv pÄ en Mac inom det nÀrmaste Äret eller sÄ. Vore skönt att slippa undan Windows Vista och dess extremt korkade licensavtal. Redan i nulÀget Àr jag tvungen att köra dubbla Windowslicenser pÄ samma dator för att kunna ha olika partitioner för musik och recensionsprylar. KÀnns lite vÀl elakt och girigt av Microsoft kanske... hrmmm...

/Majken

Postat

BĂ„de Atmosphere och Triology slukar faktiskt mycket cpu. Det handlra inte bara om storleken pĂ„ pluggen. D v s antal gb. Ta en plugg som Z3ta+ En liten behĂ€ndig synt, som slukar enormt. Jag skulle kolla pluggarna och se vilka som drar. 😏

Mac versus Pc Ă€r nog fortfarande en smaksak. Öst Ă€r Öst o s v. 😆

Postat
BĂ„de Atmosphere och Triology slukar faktiskt mycket cpu. Det handlra inte bara om storleken pĂ„ pluggen. D v s antal gb. Ta en plugg som Z3ta+ En liten behĂ€ndig synt, som slukar enormt. Jag skulle kolla pluggarna och se vilka som drar. 😛

Mac versus Pc Ă€r nog fortfarande en smaksak. Öst Ă€r Öst o s v. 😉

nej givetvis.

Men Àven om dom slukar cpu Àr faktum att jag anvÀnder bÄda pluggarna i kanske 85% av fallen nÀr jag producerar musik pÄ ett eller annat sÀtt .. och det har aldrig krÄnglat förr.

Sjukt störande heh

Postat

KOnstigt dĂ„. NĂ„got mĂ„ste du ha Ă€ndrat? NĂ„gon annan plugg som drar energi? NĂ„gon annan ny mjukvara? Ändrat bredband...? Om det plötsligt börjar sluka sĂ„ mĂ„ste det ju rimligtvis bero pĂ„ nĂ„got. 😉

Postat

Har du kollat om cpu:n ligger max Àöven om cubase inte Ă€r igĂ„ng. Det kan vara det som Ă€r boven. Behöver absolut inte vara ditt inspelnings program. Sök efter virus & liknande. NĂ€r du anvĂ€nder cubase kan du fösöka stĂ€nga av alla omkringliggande program som tex msn och sĂ„ vidare. SmĂ„ program kan vara ganska resurs krĂ€vande de ochsĂ„. Annars hĂ„ller jag med om vad de andra sĂ€ger, pluggar frĂ„n 3:e parts tillverkare kanske inte funkar till cubase allihopa. Uppgradera heldre din pc Ă€n att köpa en mac. Det blir billigare! 😉

Postat
Cpun stÄr pÄ 50-60% vid standby

Du har inte funderat pÄ att installera om datorn?

Postat
Har du kollat om cpu:n ligger max Àöven om cubase inte Àr igÄng. Det kan vara det som Àr boven. Behöver absolut inte vara ditt inspelnings program.

ja. naturligtvis..

rÀcker jag startar ett nytt projekt sÄ ser jag inte ens cpu-mÀtaren ... dvs den stÄr pÄ 0%

Dessutom anser jag mig rÀtt kunnig inom just dataomrÄdet, men kan inte förstÄ mig pÄ grejer i cubase ibland... synthar osv.

Postat

Har oxÄ haft sÄdana problem och det har nÀstan uteslutande

varit problem med "DATORN" i sig. Inte cubase eller pluggar

utan sjÀlva systemet...

Kolla virus, spyware, program som ligger och arbetar utan anledning,

spana i Aktivitetshanteraren samtidigt som du kör Cubase...

NÄtt Àr FEL och jag tror inte felet ligger i Cubase...

Postat
Har oxÄ haft sÄdana problem och det har nÀstan uteslutande

varit problem med "DATORN" i sig. Inte cubase eller pluggar

utan sjÀlva systemet...

Kolla virus, spyware, program som ligger och arbetar utan anledning,

spana i Aktivitetshanteraren samtidigt som du kör Cubase...

NÄtt Àr FEL och jag tror inte felet ligger i Cubase...

nÀ jag tror inte felet heller Àr sjÀlva cubase, men jag funderade pÄ hur pluggarna isÄfall Àr tillverkade om dom inte ska gÄ att anvÀnda tillsammans med andra pluggar.. man ska inte behöva bounca och freeza kanaler efter 5 midispÄr oavsett vst-plugg anser ju jag.. utan kanske efter 15.

/Perrra

Postat
Mmmm...

Dina problem ligger i burken nĂ„nstans...Men var 😳

jadu... jag har gÄtt över min burk nu, tatt bort all spyware osv .

hade knappt nÄt .

Har Àven tatt bort mycket skitprogram som ligger som jag aldrig anvÀnder...

Men ÄNDÅ tycker jag att 2.6ghz cpu och 2.6gb i ram borde rĂ€cka till över 5 midispĂ„r oavsett vst-plugin...

Kan ju omöjligt vara sĂ„ att NÅN tillverkare gör en plug som bara ska fungera vid 4 midispĂ„rs-anvĂ€ndning liksom hehe

Postat

Tjena,

Jag tog och spana in den bild du skickat med... Du kan bl.a stÀnga av msn dÄ du jobbar i studion. En fundering, vad Àr det för program som har en dongel liknande icon? Om det inte Àr nÄgot musikrelaterat borde du Àven stÀnga det dÄ du jobbar i studion. Windows teman Àr inte heller nödvÀndigt för studiobruk.

Hoppas det tillför nÄgot iallafall.

Postat
Logic? MjÀ, Cubase funkar ju finfint pÄ Mac ocksÄ. Jag funderar sjÀlv pÄ en Mac inom det nÀrmaste Äret eller sÄ. Vore skönt att slippa undan Windows Vista och dess extremt korkade licensavtal. Redan i nulÀget Àr jag tvungen att köra dubbla Windowslicenser pÄ samma dator för att kunna ha olika partitioner för musik och recensionsprylar. KÀnns lite vÀl elakt och girigt av Microsoft kanske... hrmmm...

/Majken

Vad Àr det nya i vista licenseringen? *nyfiken*

Postat

Vad har du för ljudkort? Höj latencyn sĂ„ ska du se att du ocksĂ„ fĂ„r ner CPU:n 😎

SjÀlv har jag en P4 2,7a. 1gb ram, Delta 1010LT Ljudkort.

Jag har inga som helst problem med CPUn stiger.. Allt flyter pÄ perfekt!

SÄ borde kolla sÄ inte CPUn stÄr och brÀnner och blir överhettat! Kylning min vÀn, kylning...

Sen sĂ„ framför allt sĂ„ Ă€r vĂ€l ljudkortet en vĂ€ldigt stor del av det hela, du kanske borde införskaffa ett bĂ€ttre sĂ„dant istĂ€llet för mac? 😄

Postat

Det dÀr ska du nog inte gÄ alltför mycket pÄ. SjÀlv har jag kört pÄ flera olika macdatorer i flera Är och aldrig haft nÄgra problem. Det finns en anledning till att mÄnga av Sveriges största studior kör med Mac.

Postat

Jag rÄkade ut för ngt liknande i vintras och blev helt galen, gjorde till slut en ominstallation pÄ min P4 vilket hjÀlpte för stunden, tycker dock att detta intrÀffar pÄ liknande sÀtt om man anvÀnder vissa krÀvande pluggar och kör med uppÄt 20 spÄr med effekter pÄ de flesta, dÄligt i mina ögon-vet inte vad som krÀvs för att burken skall orka med-mera RAM eller mera processorkraft (har 1GB DDR och 2.6 Mhz)???

Kanske lÀge att byta "upp" sig till dual-core eller vad det heter om det blir mer krÀm och stabilt, om Mac har jag hört bÄde det ena och andra och har ingen som helst lust att byta system dÄ det finns lika mycket krascher dÀr vad jag förstÄr, vissa sÀger ju att PC sedan lÀnge nu Àr mkt bÀttre...

R_ett (oregistrerad)
Postat

NÄtt mÄste vara allvarligt fel med datorn.

Jag har en sleten dator med 1 gb ram.

Kan köra runt:

30 audiospÄr

50 insert effekter (anvÀnder mest TC pluggarna)

10 midispÄr och lika mÄnga VSTI

AllsĂ„, allt detta pĂ„ samma gĂ„ng utan att datorn krĂ„ngar mĂ€rkvĂ€rt. Fast jag har givetvis optimerat datorn till den milda grad att den Ă€r oförmögen att göra annat. Det tog runt 40 st ominstallationer av windows, otaliga timmar me instĂ€llningar Cubase (har bara anvĂ€nt programmet i ca 1 œ Ă„r, sĂ„ Ă€r inget proffs pĂ„ det). Jag trodde inte det var möjligt, men nu krĂ„ngar det fan alldrig! KĂ€nns sjukt bra.

Postat
NÄtt mÄste vara allvarligt fel med datorn.

Jag har en sleten dator med 1 gb ram.

Kan köra runt:

30 audiospÄr

50 insert effekter (anvÀnder mest TC pluggarna)

10 midispÄr och lika mÄnga VSTI

AllsĂ„, allt detta pĂ„ samma gĂ„ng utan att datorn krĂ„ngar mĂ€rkvĂ€rt. Fast jag har givetvis optimerat datorn till den milda grad att den Ă€r oförmögen att göra annat. Det tog runt 40 st ominstallationer av windows, otaliga timmar me instĂ€llningar Cubase (har bara anvĂ€nt programmet i ca 1 œ Ă„r, sĂ„ Ă€r inget proffs pĂ„ det). Jag trodde inte det var möjligt, men nu krĂ„ngar det fan alldrig! KĂ€nns sjukt bra.

Det skulle vara intressant att höra vilka justeringar du gjort för att fÄ det stabilt. SjÀlv har jag för tillfÀllet inte nÄgra stora stabilitets problem, men det Àr alltid skoj att höra vad andra gjort.

Tack pÄ förhand.

Postat

Jag skall komma med ett inspel som kommer sÄgas lÀngs fotknölarna, men eftersom jag har haft samma problem under 1 Ärs tid Àven om svaret var "mitt framför nÀsan" pÄ mig. Jag hade problem med att datorn efter bara 8-10 spÄr började knÀa och ge ifrÄn sig "buzzzz" ljud hela tiden. Jag kunde inte fatta vad det var tills jag av en hÀndelse insÄg att jag höll pÄ och lattjade runt med min USB- hubbade mus medans jag lyssnade pÄ det inspelade materialet och det var dÄ det gick upp för mig att det var rÄtt-jÀveln som spökade.. Varje gÄng jag rörde musen gick CPU-performance indicatorn i cubase överstyr och buzzz ljudet uppstod. Jag kopplade ur rÄttan ur hubben och kopplade in den direkt till datorn och vips var problemet borta...

Kanske inte löser detta problem, men det kanske kan vara till anvÀndning i framtiden och tro mig.... Det Àr den nÀrmaste lösningen som Àr svÄrast att se.

/Uffe

Postat
Testa att stÀnga av enstaka pluggar och leta efter de riktigt processorbovarna. Att processorbelastningen ligger kring 50-60% med projeketet stoppat pekar eventuellt pÄ denormaliseringsfel som Àr ett problem med P4-processorer. Detta kommer du dock att mÀrka genom att processorbelastningen kommer att sjunka markant nÀr du plockat bort pluggen som orsakar problemet.

/Majken

LÄter som den absolut bÀsta lösningen hittills....mycket vanligt problem i mitt system...bara att sÀtta igÄng med on/off knapparna pÄ plugarna sÄ upptÀcker du snabbt...

Postat (redigerat)

EDIT: alldeles för elakt inlĂ€gg.. Sorry 😉

Redigerat av hegobald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.