Jump to content
Annons

Voice of an angel


Recommended Posts

Låtnamn:Voice of an angel

Artist:Harmonica mike

Musik:Hm

Text:Hm

Summan av allt som hörs: Tja,det får väl jag stå för.

Prod:Hm

Mix:Hm

Genre:Tja..förmodligen en ballad

Storlek:3.2 meg ...so far

Status:Skiss under utveckling,så därför är inte hela låten med.

Tjena boys and girls.

Håller på med nåt nytt,men har kört fast lite..

Vad jag behöver feedback mest på i denna är TRUMMORNA!

Ska jag köra kagge virvel,typ det jag gjort - eller nåt annat? Kantslag,annan taktindelning på höghatten,congas? Hjälp nu en medmusiker i nöd!

När trummorna är fixade,så blir det även akustisk kompgura/lite plock,samt ett stick med lite stråk/piano å sång..Men det får bli senare när jag fått lite struktur på trummorna..HELP WANTED!!!

Vidare så tar jag tacksamt emot pos/neg kritik på det övriga,allt för att dra den åt rätt håll - så att säga.

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen skulle jag nog bytt ut de enstaka hihat-slagen i verserna mot en jazzig ride istället.

Vet inte om det skulle förändra stilen på din låt alltförmycket i en riktning du inte gillar, men så skulle det i alla fall låtit om jag hade fått programmera trummorna till den här låten.

Bra låt annars!

Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica Mike,

Kantslagen och high-hatten låter inte så kul.

Paningen på tom-tom och cymbalerna är för långt

åt vä/hö. Vad är det för trummor/VST etc du använder ?

Låten låter lite åt gospel hållet i harmoniken.

Helt ok, men skulle vilja ha mer driv. Kolla om

du kan höja bmp ett snäpp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Harmonica Mike,

Kantslagen och high-hatten låter inte så kul.

Paningen på tom-tom och cymbalerna är för långt

åt vä/hö. Vad är det för trummor/VST etc du använder ?

Låten låter lite åt gospel hållet i harmoniken.

Helt ok, men skulle vilja ha mer driv. Kolla om

du kan höja bmp ett snäpp.

Tjena spaceman.

Kant slagen på första delen,ska bort mera som en test..Ska fixa panoreringen på pukorna,men sättet jag gjort det på funkar?

EZ- drummer ,men skulle behöva uppgradera till de nya så man får lite mer slag/ljud att tillgå..Intressant tes om tempot..ska kollas!

Tack för bra feedback

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter här o njuter, glömmer bort att "lyssna"... NEJ den slutar så abrupt, jag vill höra mer. Så skön easy listening.

Angående trummorna då. Detta är inte direkt min genre, men jag tycker det låter bra. Enda jag "störde" mig på var att hi-hatten lät lite ensam och rak i början, skulle kanske funka bättre om du lira "ta tata ta tata" istället, som på refrängen. Dock förstår jag syftet med det sparsmakade och det funkar.

Du måste skaffa en kvinnlig gospelkör i bakgruden!

Ser fram emot slutresultatet.

EDIT, ja precis som dåligt gehör menar, mer jazzfeeling alltså!

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 2 & 4 kompet inte fungerar så väl med det övriga kompet och melodin. Jag skulle prövat att köra trumfigurer baserat på 1 & 3. Helst inte så raka som de du gör nu. Lite mer reagge-gospel-jazzigt med små pauser.

ok,menar du typ tretakt? Funderat om det kan vara det som spökar..tycker att virveln låter off beat ibland,som om den ligger på fel ställe?Ja jag vet inte,men nåt skumt är det - ska kolla om det funkar på 1/3:an..kanske lite ride lir då som gsol föreslog..?

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv gått och köpt EZ drummer men inte provat det än i någon låt.

För att du ska få till trummorna skulle jag rekomendera att du gör en

audiomixdown bara på trummorna i låten i separerade spår vä/hö fil.

Ladda in dessa som två nya audio spår. Sedan kan du med hjälp av eq, dynamics etc mixa till trummorna så dom låter bra. Visserligen låter EZ drummer rätt

ok som samplingarna låter i sig, men ibland kan man behöva fixa till ljuden

så dom passar bättre in i ljudbilden av låtens andra instrument, arr etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 2 & 4 kompet inte fungerar så väl med det övriga kompet och melodin. Jag skulle prövat att köra trumfigurer baserat på 1 & 3. Helst inte så raka som de du gör nu. Lite mer reagge-gospel-jazzigt med små pauser.

ok,menar du typ tretakt? Funderat om det kan vara det som spökar..tycker att virveln låter off beat ibland,som om den ligger på fel ställe?Ja jag vet inte,men nåt skumt är det - ska kolla om det funkar på 1/3:an..kanske lite ride lir då som gsol föreslog..?

Mvh

Micael

Jag menar att markera 1:an & 3:an istället för som nu 2:an & 4:an. Går att göra klart svängigt till den här låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 2 & 4 kompet inte fungerar så väl med det övriga kompet och melodin. Jag skulle prövat att köra trumfigurer baserat på 1 & 3. Helst inte så raka som de du gör nu. Lite mer reagge-gospel-jazzigt med små pauser.

ok,menar du typ tretakt? Funderat om det kan vara det som spökar..tycker att virveln låter off beat ibland,som om den ligger på fel ställe?Ja jag vet inte,men nåt skumt är det - ska kolla om det funkar på 1/3:an..kanske lite ride lir då som gsol föreslog..?

Mvh

Micael

Jag menar att markera 1:an & 3:an istället för som nu 2:an & 4:an. Går att göra klart svängigt till den här låten.

ok,förstår..kanske..fan man är ju ingen trummis,nu svor jag i kyrkan..

Markera 1 å 3 med virveln då eller med vad?

Förlåt en novis..

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 2 & 4 kompet inte fungerar så väl med det övriga kompet och melodin. Jag skulle prövat att köra trumfigurer baserat på 1 & 3. Helst inte så raka som de du gör nu. Lite mer reagge-gospel-jazzigt med små pauser.

ok,menar du typ tretakt? Funderat om det kan vara det som spökar..tycker att virveln låter off beat ibland,som om den ligger på fel ställe?Ja jag vet inte,men nåt skumt är det - ska kolla om det funkar på 1/3:an..kanske lite ride lir då som gsol föreslog..?

Mvh

Micael

Jag menar att markera 1:an & 3:an istället för som nu 2:an & 4:an. Går att göra klart svängigt till den här låten.

ok,förstår..kanske..fan man är ju ingen trummis,nu svor jag i kyrkan..

Markera 1 å 3 med virveln då eller med vad?

Förlåt en novis..

Micael

Nej.

B.k på 1:an och v.k på 3:an - alternativt v.k bara varannan gång, istället markerade hh-slag första gången i en tvåtaktersfigur.

Sen måste lite smifx på hi-hat till. Pröva gärna att lägga v.k på både 3:an och 4:an i "takt två" - kanske kantslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja trummor är inte min grej så inte mycket hjälp här. Känns bara lite futtigt med höhattsslagen på sina ställen. Som sagt andra har mycket bättre koll. MEN gillar din gospel-blues-stil och körerna är fina och får gärna dra på lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 2 & 4 kompet inte fungerar så väl med det övriga kompet och melodin. Jag skulle prövat att köra trumfigurer baserat på 1 & 3. Helst inte så raka som de du gör nu. Lite mer reagge-gospel-jazzigt med små pauser.

ok,menar du typ tretakt? Funderat om det kan vara det som spökar..tycker att virveln låter off beat ibland,som om den ligger på fel ställe?Ja jag vet inte,men nåt skumt är det - ska kolla om det funkar på 1/3:an..kanske lite ride lir då som gsol föreslog..?

Mvh

Micael

Jag menar att markera 1:an & 3:an istället för som nu 2:an & 4:an. Går att göra klart svängigt till den här låten.

ok,förstår..kanske..fan man är ju ingen trummis,nu svor jag i kyrkan..

Markera 1 å 3 med virveln då eller med vad?

Förlåt en novis..

Micael

Nej.

B.k på 1:an och v.k på 3:an - alternativt v.k bara varannan gång, istället markerade hh-slag första gången i en tvåtaktersfigur.

Sen måste lite smifx på hi-hat till. Pröva gärna att lägga v.k på både 3:an och 4:an i "takt två" - kanske kantslag.

Tack Dåligt gehör..

Undrar varför du har ett sånt nick name,du verkar ju ha rätt bra koll..

Mycket intressant förslag,nu fattar jag! Ska på den direkt och kolla hur det blir.

Det är ju lite skumt det här med trummor..Trummisar lever ju i en annan värld..

Supertack för dina fina inputs - det var precis det här jag sökte svar på..Om det funkar?..Tja,det får vi se..men det ska bli spännande att testa! Jag tror också att kantslag blir lite mjukare i ljudbilden än en renodlad virvel.Virveln tar ju liksom över showen,och det vill jag ju inte.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag måste ha missat nåt. Vet att det snackades om att det inte gick att lyssna på mp3orna här. Att det dök upp bara en massa gallimatias text.

Vad var det med det? Jag kan inte spela upp några mp3or som ligger på forumets server. Det blir bara TÄCKXST. Fanns det nån lösning på det? 🙁

Jo det finns en lösning..

Högerklicka,spara mål som kalla filen mndhfu.mp3 eller vilka bokstäver som du vill,bara du skriver .mp3 på slutet så skall du se att det går!

Sedan kan du ge en kommentar när du lyssnat,det uppskattas alltid!

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tjena fin sak det här det ska nog vara ett shuffle baserat trumbeat på den här typ tutu tutu tutu tutu 😮 . Bara ensamma långa toner inledningsvis på basen sen kan du klämma ditt en och annan till, oxå i shuffle. Hhatten och kantslagen skulle jag ta bort tycker dom inte behövs överhuvudtaget. Det blir riktigt skitbra ändå tror till och med det skulle förstärka feeling ännu mer. Fin lyssning ser fram mot att få höra hela låten.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena fin sak det här det ska nog vara ett shuffle baserat trumbeat på den här typ tutu tutu tutu tutu 😮 . Bara ensamma långa toner inledningsvis på basen sen kan du klämma ditt en och annan till, oxå i shuffle. Hhatten och kantslagen skulle jag ta bort tycker dom inte behövs överhuvudtaget. Det blir riktigt skitbra ändå tror till och med det skulle förstärka feeling ännu mer. Fin lyssning ser fram mot att få höra hela låten.

Göran

Hej göran.

Shuffle,hur kunde jag missa det? Låter helt rätt..när jag nynnar till.

Men om jag skippar Hhatten,vad ska jag ta ta ta ta a med? Riden som gsol föreslog? Eller har du andra förslag?

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst, shuffle ska det va, och gå över på riden i refrängen. Riktigt bluesdunk/boogie skulle nog funka. Tycker att du ska kvantisera pianot lite grand, typ 75 % om du har den möjligheten.

Skön sång, kommer att tänka på Joe Cocker lite. Menat som en komplimang.

Bra jobbat!! / Steffo

Link to comment
Dela på andra sajter

kalaslåt du fått till men jag håller med yllet fram med gospelkören i verserna(inte så stor, men så där tre fyra stycken) det skulle göra underverk....sången funkar utmärkt och ett underbart piano i ändarna .....enda nitsen är att basen verkar lite hög ( A-strängen) som gör att några bastoner blir sura....annars kalaso 🙂😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja trummor är inte min grej så inte mycket hjälp här. Känns bara lite futtigt med höhattsslagen på sina ställen. Som sagt andra har mycket bättre koll. MEN gillar din gospel-blues-stil och körerna är fina och får gärna dra på lite mer.

Jo trummorna är inte så rätt än,men jag tror att jag har det nu..

Kören var bara ett experiment,men självklart ska dom upp i volym när det ska slutmixas..Får se om det blir några kvinnliga stämmor på det...

Tack för feedback och för att du gillar mina låtar,

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Skön melodi här tycker jag. Du har sådan härlig värme i din röst så det är väldigt behagligt att lyssna på. 😳

Tycker inte det behövs så mycket mer instrument i det här om något i så fall om det skall komma på något stick som du pratade om.

Pianot är också bra men på vissa delar känns det lite stelt. Tror att du skall plocka bort dubbelackordslagen på de ställen du har de i början av en takt, det gör liksom att det stannar upp och känns lite hackigt tycker jag. Ibland låter det lite som du spelar med automatisk kvantisering och då hamnar en del toner där det inte var meningen, tex vid 1.36. Allt handlar nog bara om att mjuka upp det lite så blir det kanon.

Sedan tycker jag det känns som du ligger lite länge på samma ackord mellan två verser, det måste hända något mer där. Antingen korta av (fast rytmen i sången känns bra) eller kanske någon extra runda på något mellanackord. Testade spela lite och visste inte riktigt vad jag skulle hitta på där 😳.

Det blir bra det här!

Fick jag rätt nummer?

Ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Skön melodi här tycker jag. Du har sådan härlig värme i din röst så det är väldigt behagligt att lyssna på. 😳

Tycker inte det behövs så mycket mer instrument i det här om något i så fall om det skall komma på något stick som du pratade om.

Pianot är också bra men på vissa delar känns det lite stelt. Tror att du skall plocka bort dubbelackordslagen på de ställen du har de i början av en takt, det gör liksom att det stannar upp och känns lite hackigt tycker jag. Ibland låter det lite som du spelar med automatisk kvantisering och då hamnar en del toner där det inte var meningen, tex vid 1.36. Allt handlar nog bara om att mjuka upp det lite så blir det kanon.

Sedan tycker jag det känns som du ligger lite länge på samma ackord mellan två verser, det måste hända något mer där. Antingen korta av (fast rytmen i sången känns bra) eller kanske någon extra runda på något mellanackord. Testade spela lite och visste inte riktigt vad jag skulle hitta på där 😳.

Det blir bra det här!

Fick jag rätt nummer?

Ha det!

Tjena.

Telefon numret var rätt,men jag var i tvättstugan när du ringde..typiskt!

Till denna då: Det finns mycket att göra kvar,just nu så donar jag med trummorna - hittade rytmen efter Göran och Dåligt gehörs tips..Jag måste fixa ett intro,nån sång grej - kanske nåt stråk/pianolir,vad tror du? Pianofilen ska ses över innan slutmix,helt rätt, jag är ute och cyklar på några ställen..

Funderar på ett stick..har inget vettigt än,har du några ideer shoot! Då är du med på dealen.Jag hör av mig när det blir lite mer strukturerat.

Bra feedback på pianot!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra bra bra.. Meeen.. Det är nåt skumt med sångljudet.. Låter som om det ligger en 5 MS delay och svävar där.. Låter brukigt.. Få bort eländet så är allt ok.. 😳

Nä men hegobald,var har du varit?

Skämtar bara.

Sångljudet: Jag har bara reverb på,kunde bara inte låta bli. Kanske ett lite för stort rum,samt det minimala hänget ger burk känslan,,annars vet jag inte.

Mitt sångbås ger inte några färgningar vad jag vet,det är nog mixaren det hänger på,eller micken.. Ska lyssna separat på sångfilen innan jag drar igång slutmixen..

Men trummorna först!

Mången tack för bra feedback,uppskattar det.

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

kalaslåt du fått till men jag håller med yllet fram med gospelkören i verserna(inte så stor, men så där tre fyra stycken) det skulle göra underverk....sången funkar utmärkt och ett underbart piano i ändarna .....enda nitsen är att basen verkar lite hög ( A-strängen) som gör att några bastoner blir sura....annars kalaso 😄😉

Hej karl.

Mega tack för omdömet om min sång,det värmde.Pianot är inte riktigt klart,hade mest problems med drumsen,snart fixat dock..Körer ska det bli,förmodligen 3 eller 4 stämmigt.

Till Basen då: Där blir jag imponerad,hur kunde du höra det? Vad lyssnar du i?

Som kuriosa så kan jag erkänna att du har rätt! Men det är inte mycket..

Det är väl nån plugg som racklar.. 😉

Nice feedback!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra bra bra.. Meeen.. Det är nåt skumt med sångljudet.. Låter som om det ligger en 5 MS delay och svävar där.. Låter brukigt.. Få bort eländet så är allt ok.. 😄

Nä men hegobald,var har du varit?

Skämtar bara.

Sångljudet: Jag har bara reverb på,kunde bara inte låta bli. Kanske ett lite för stort rum,samt det minimala hänget ger burk känslan,,annars vet jag inte.

Mitt sångbås ger inte några färgningar vad jag vet,det är nog mixaren det hänger på,eller micken.. Ska lyssna separat på sångfilen innan jag drar igång slutmixen..

Men trummorna först!

Mången tack för bra feedback,uppskattar det.

Micael

Näe.. Men det är nåt nasalt med sången .. Och det har med delay göra... Kan ha att göra med din medhörning etc etc.. Men det är inte ett normalt reverb i alla fall.. Fast låten är som sagt bra...

Vars har Hegobald varit då??? Jo.. Gammla datorbuken kraschade och nu sitter jag med en ny med bättre lyssnig dessutum.. Desutom ska jag strax flytta närmare H-mike.. Kanske vi kan träffas??? Kommer att bo på Vermlandsgatan 1 i Degerfors efter den 8 december. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)
Tjena fin sak det här det ska nog vara ett shuffle baserat trumbeat på den här typ tutu tutu tutu tutu 😄 . Bara ensamma långa toner inledningsvis på basen sen kan du klämma ditt en och annan till, oxå i shuffle. Hhatten och kantslagen skulle jag ta bort tycker dom inte behövs överhuvudtaget. Det blir riktigt skitbra ändå tror till och med det skulle förstärka feeling ännu mer. Fin lyssning ser fram mot att få höra hela låten.

Göran

Hej göran.

Shuffle,hur kunde jag missa det? Låter helt rätt..när jag nynnar till.

Men om jag skippar Hhatten,vad ska jag ta ta ta ta a med? Riden som gsol föreslog? Eller har du andra förslag?

Mvh

Micael

Hallå igen jag menade den där som är själv i början och som kommer igen nån gång till inte den i själva trumspåret som startar sen där ska den ju vara med. Man är ingen supertalang på att förklara sig via text 😉 så slå en signal om du har lust och tid nån dag. PM:a nån dag före så kanske jag hinner lyssna ännu mer ingående innan och försöka vara lite tydligare, om jag kan vill säga 😉 . Lycka till det är en bra låt.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra bra bra.. Meeen.. Det är nåt skumt med sångljudet.. Låter som om det ligger en 5 MS delay och svävar där.. Låter brukigt.. Få bort eländet så är allt ok.. 😄

Nä men hegobald,var har du varit?

Skämtar bara.

Sångljudet: Jag har bara reverb på,kunde bara inte låta bli. Kanske ett lite för stort rum,samt det minimala hänget ger burk känslan,,annars vet jag inte.

Mitt sångbås ger inte några färgningar vad jag vet,det är nog mixaren det hänger på,eller micken.. Ska lyssna separat på sångfilen innan jag drar igång slutmixen..

Men trummorna först!

Mången tack för bra feedback,uppskattar det.

Micael

Näe.. Men det är nåt nasalt med sången .. Och det har med delay göra... Kan ha att göra med din medhörning etc etc.. Men det är inte ett normalt reverb i alla fall.. Fast låten är som sagt bra...

Vars har Hegobald varit då??? Jo.. Gammla datorbuken kraschade och nu sitter jag med en ny med bättre lyssnig dessutum.. Desutom ska jag strax flytta närmare H-mike.. Kanske vi kan träffas??? Kommer att bo på Vermlandsgatan 1 i Degerfors efter den 8 december. 😉

Nasalt med sången..Menar du på sista reffen? Den ligger lite för högt i tonläge för mig(det blir alltid lite nasalt när jag försöker nå över min förmåga)..eller menar du över lag? Jag har ett par tättslutande sennheizer,när jag sjunger,så det är inget läck eller så..jag vet ju att du begriper detta så förklara för en novis - please..

Ok,kul att du fick dig en ny data..min börjar bli på fallrepet.

Hur långt kan det vara mellan degerfors och Boden? Kom hit så bjuder jag på bira!..Har du ett Ljudjobb däruppe?

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...