Jump to content
Annons

Slutstegen distar vid låg volym


Hellhoff

Recommended Posts

Goddagens,

Jag sitter på två stycken Behringer Europower 2500, ett delningsfilter och ett PA-system med två bashögtalare och två toppar. Det ena slutsteget driver basarna och det andra topparna. Slutstegen kan kräma på riktigt ordentligt, men igår när vi repade, trots att jag hade grymt låg gain på micken jag sjöng i så blinkade cliplampan då och då.

Mixerbordets reglar är nollade, såväl micken som main out, delningsfiltret är nollat och slutstegen har rattarna vridna för fullt utslag och maximal kraft så jag styr volymen endast via mixern och gain-rattarna. Min sång står KNAPPT på klockan kvart i, och ändå visar cliplampan rött ibland.

Vad kan problemet vara? Min sång är nämligen lite låg, jag skulle vilja vrida på gainen lite, men är orolig att skada topparna, eftersom det slutsteget clipar då och då.

Kan det bero på att jag sjunger i en skitmick för 99 spänn? Har haft problem med att ett annat mixerbord visat clip på låg volym med den micken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova att skruva ner slutstegens volymknappar, de behöver ju inte stå på max. Det kan vara störningar som kommer från delningsfiltret eller från mixern.

Gunnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, hjälper det verkligen? Clip avgör väl hur stark insignalen är till slutsteget, och volymrattarna hur stark utsignalen blir till högtalarna?

Isåfall torde det betyda att jag borde sänka diskantvolymen på delningsfiltret eftersom det är försteget till slutstegen så att säga. :rolleyes: Har dock läst att man alltid bör ha allt nollat och slutstegen på max så att man kan kontrollera allt via mixern.

Problemet är ju också att om jag vill använda denna utrustning för en större spelning behövs det mer kräm än dom leverar nu, men slutstegen clipar ju? Verkar skumt för dom ska ju kunna kräma på bra. 2 x 1200 watt liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...