Jump to content
Annons

Rösten låter högt!


Hans

Recommended Posts

Har en fråga angående hur dom i en del produktioner kan få rösten att höras så tydligt trots att den ibland är väldigt lågt mixad?

I äldre produktioner finns detta inte alls så det måste vara ngt tekniskt! Rösten är (enligt mig) ibland för lågt mixad men hörs ändå väl, hur gör dom?

Jag har själv använt mig av eq och gröpt ut ur musikbakgrunden så att rösten i detta "hålrum" ska höras och detta fungerar mycket bra

men så mycket som rösten hörs på många moderna skivor är liksom nästa nivå och något lurigt knep har dom... men vilket?

Är det ngt med att med delay "stereo-förskjuta" allt förutom leadrösten som då ensamt ligger i center eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är det ngt med att med delay "stereo-förskjuta" allt förutom leadrösten som då ensamt ligger i center eller vad?

njaej, det tror jag nog inte. många tekniker idag går på vad producenten säger...

"låt sången vara hög" eller "släpp fram sången".

det finns nog inget knep förutom att lämna sången själv i sitt spektrum.

en massa hårdkomprimerad bakgrundsmusik har ett visst frekvensomfång , leta på de frekvenser kompet inte använder och låt sången agera där.

p.s visst jag har också hört produktioner där det låter som att sången har alla frekvenser med, likaså körsång samt gitarr, trummor och allt möjligt.

DET fattar jag inte men jag antar/och hoppas att det har med "släpp igenom leadsångens frekvenser först o främst" - principen att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att sätta fingret på det där, men det är väl just såna saker som gör dom duktiga duktiga och vi andra avundsjuka. 🙂

Men det handlar ju om att anpassa alla ljud efter olika förutsättningar och skapa det utrymme man vill att sången ska ha. Ju fler ljud som måste tampas med andra för att ta plats desto sämre blir ju slutresultatet. När det gäller sång så är delay ofta att föredra framför reverb. Man kan dra på mer men har ändå mer tydlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nja, jag vet att dom är sinnessjukt skickliga men nåt/några knep i bakfickan har dom nog allt.

Hade jag exempelvis inte vetat om detta att med eq kunna "gröpa ur" för sången hade detta knep gjort SToor skillnad.

Har svårt att tro att detta är det enda knepet då jag kom kom detta helt själv innan jag läst om det och jag har inte hållt på länge med att mixa musik.

Att panorera allt utom leadrösten är ju ett annat knep. Kan det vara så att dom bla lägger rördist enbart på leadrösten?

Kom på ett precis nu förresten, dubba med andra röster fast så tajt att allt blir till en röst, det gör ju att frekvensspektrat breddas enbart på leadrösten!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Hemligheten ligger till största delen i arrangemanget. När leaden gör något "viktigt" som drar uppmärksamheten till sig ska man inte låta andra instrument vara lika framstående. Genom att arbeta med motrytmer, inte spela i samma register som leaden samtidigt, tänka kontrapunktiskt osv från grunden så kan man lättare låta alla instrument behålla alla sina frekvenser utan att det nödvändigtvis krockar.

Samtidigt kan man "lura" örat att t ex en bastrumma låter skitmaffig, när det i själva verket är något annat instrument (förslagsvis bas) som spelar samtidigt (förutsatt att musikerna är någorlunda samspelta, blir det otajt så man, i tid, uppfattar två olika tillslag är det helt kört). Ensamma låter båda instrumenten helt mesiga, men tillsammans uppfattar man båda som apfeta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...