Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur fÄr man sÄngen att lÄta sÄ dÀr kontrollerat (cher effekt)

SjÀlv har man prövat med Autotune för att fÄ till den dÀr "digitala" effekten men det blir vÀldigt okontrollerat.

Finns det andra vst pluggar som man kan anvÀnda sig av eller Àr det mer trÀning av Autotune som gÀller?? :rolleyes:

Annons
Postat

he.. har sjÀlv funderat pÄ saken och kommer inte pÄ nÄgot annat Àn att man anÀnvder sig av tillexempel autotune. ska hÄlla mig uppdaterad hÀr sÄ att jag ocksÄ fÄrsvar pÄ den frÄgan.

kĂ€nns skönt att man inte Ă€r den enda som undrar. 😳

Postat
Hur gör man?

Man lÄter bli!

SnĂ€lla 😳

InstĂ€mmer. Den effekten Ă€r sĂ„ uttjatad, att det kĂ€nns mest pinsamt om nĂ„gon anvĂ€nder den - men om man tvunget vill Ă€ndĂ„, sĂ„ finns sökfunktionen... đŸ˜Č

Postat

hur gör man?

man gör inte.

allvarligt, hur mÄnga mer cher-believe tror du skivbolagen/allmÀnheten vill ha?

kommer du ihÄg fÄgeldansen? nÀha, kommer du ihÄg "heyyyy baybe, hu, ha, i wanna know.." etc. pöbeln Àr inte sÄ dum att den köper din cherversion av din lÄt.

i all vÀlmening.

Postat

Grabbar ni m[ste l'ra er s;ka p[ Google lite b'ttre. :blink:

http://www.soundonsound.com/sos/feb99/articles/tracks661.htm

@Mark: "It all began with a Korg VC10, which is a very rare, very groovy-looking analogue vocoder from the '70s, with a built-in synth, a little keyboard and a microphone stuck on top", he enthuses. "You must mention this, because SOS readers will love it -- and I know, because I've been reading the mag for years!"

det Àr ingen autotune eller nÄgot annat vst-plugin utan en hÄrdvaru vocoder som anvÀndes för originalet med Cher.

Postat

jojo, visst Àr det vocoder.

nu kommenterade jag dock inte hur man fÄr till den effekten rent tekniskt utan varför man överhuvudtaget ska göra det.

vocoder, i all Àra, kommer alltid finnas i mer eller mindre smakfulla sammanhang men att göra en cher eller en basshunter kommer Ä det snaraste kÀnnas extremt tjatigt.

Postat

Jag förstÄr er som Àr trötta pÄ det soundet, men kom inte och pÄstÄ att detta inte funkar, för det Àr precis det verkar göra, och det förvÄnar mig inte om nÀsta sommarplÄga har samma sound.

Jag Àr bara nyfiken har man gör detta, har sökt pÄ forumet och kommit fram till att det Àr just Autotune som Àr hemligheten, men har liksom inte kontroll pÄ effekten, fÄr till soundet vissa ögonblick men det Àr allt.

Har Àven testat att skruva upp sÄngen nÄgra cent innan den genomgÄr manglingen i Autotune, men fortfarande inte pÄ ett kontrollerat sÀtt.

Postat

Finns/fanns fina tutorials pÄ Melodynes sida nÀr det var pÄ tapeten. DÀr visades det hur man kunde fÄ till det dÀr cher ljudet (om man nu vart helt tvungen).

Det sades ocksÄ att Melodyne var bÀttre Àn andra autotuners eftersom den kunde flytta runt toner UTAN att det skulle bli en sÄdan effekt.

Postat
pöbeln Àr inte sÄ dum att den köper din cherversion av din lÄt.

Jo, tyvĂ€rr 😳

Postat

Jag tror faktiskt inte alls pÄ att det Àr en vocoder. Helt enkelt dÀrför att effekten Àr alldeles för lÀtt att fÄ fram med lite sneda instÀllningar i en autotuner. En vocoder lÄter dessutom helt annorlunda. Förklaringen att endast klippa ut stavelser och limma ihop med originalsÄngen kÀnns klumpig och osannolik.

Jag Àr paranoid och kÀnner mig istÀllet helt sÀker pÄ att det hela Àr en efterkonstruktion. Varken Cher eller hennes tekniker vill bli kÀnda som flitiga Auto-tune anvÀndare vilket ledde till att man pekade pÄ en helt annan burk nÀr frÄgor började dyka upp.

/Majken

Postat

Jag tycker hÄrd autotune kan vara skitcoolt pÄ vissa röster. Men det lÄter Àcklo pÄ de flesta.

Postat

Upprop till Viktipettrar!

Jag Àr inget stort fan av autotune heller .. men killen ville ha det.

HjÀlp honom eller lÄt bli att svara. :rolleyes:

Postat

För att fÄ till "cher effekten" med autotune eller melodyne sÄ mÄste du sjunga medvetet lite falskt. Effekten uppstÄr nÀr man ligger sÄ nÀra tonen över sÄ att man halkar över ibland. DÄ tror programmet att man Àr pÄ en ny ton och höjer/sÀnker alltihop. Ett tips Àr att spela in sÄng utan att höra sig sjÀlv, dÄ Àr det lÀttare att sjunga fel.

Postat

Svaret Àr jÀttesimpelt:

SÀtt knappen som ligger lÀngst ner till vÀnster till 0 i Antares, sÄ har du den effekten. Testa att sjunga sÄ ser du.

Postat
NÄgon som kan rekomendera nÄgon annan autotuner förutom Antares och Melodynes som Àr bra?

Waves Tune Àr enklast och lÄter bÀttre Àn autotune och har som en inbyggd melodyne fast som VST-plugg vilket gör den mycket snabbare att jobba med Àn melodyne.

Den Àr dock sÀmre om man vill ha Cher.effekt!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Jag förstÄr er som Àr trötta pÄ det soundet, men kom inte och pÄstÄ att detta inte funkar, för det Àr precis det verkar göra, och det förvÄnar mig inte om nÀsta sommarplÄga har samma sound.

Nej.

Det funkar inte lÀngre.

Postat

Nej.

Det funkar inte lÀngre.

Daddy Dj var ju en sommarplÄga och hade autotune...inte nog med det, basshunters andra lÄt, lirar data, Àr ju en cover pÄ den.

Postat

Nej.

Det funkar inte lÀngre.

Daddy Dj var ju en sommarplÄga och hade autotune...inte nog med det, basshunters andra lÄt, lirar data, Àr ju en cover pÄ den.

DOTA!

Postat
jojo, visst Àr det vocoder.

nu kommenterade jag dock inte hur man fÄr till den effekten rent tekniskt utan varför man överhuvudtaget ska göra det.

vocoder, i all Àra, kommer alltid finnas i mer eller mindre smakfulla sammanhang men att göra en cher eller en basshunter kommer Ä det snaraste kÀnnas extremt tjatigt.

det verkar som om du inte tycker om den dÀr effteken. Men grejen Àr ju den om man undrar nÄgot sÄ tycker jag att man ska frÄga. för om du gÄr runt och aldrig förstÄr hur sakerna fungerar sÄ kommr du ju aldrig blir bra pÄ att mxa eller. nu mernar jag inte bara just robot effekten utan andra grejor ocksÄ. det Àr skönt att veta hur man fÄr till det sÄ att man bland annat kan svara pÄ sÄdana frÄgor och att man kan plocka fram den i de tillfÀllen som mantycker att det kan passa.

Jag sÀger; va frÄgviss!!

Postat

Nej.

Det funkar inte lÀngre.

DOTA!

Haha, nĂ€r jag hörde den första gĂ„ngen tĂ€nkte jag "undrar hur mĂ„nga det Ă€r som kommer tro att han sĂ€ger data pĂ„ skĂ„nska". đŸ„°

Basshunters lyrik Àr verkligen för komplex för genomsnittslyssnaren, tvÄ lÄtar in i karriÀren och bÄda har blivit missförstÄdda.

Postat

Jag hÄller med majken. Blev besatt av det dÀr ljudet nÀr "Believe" var het. Testdade men bla en hÄrdvaru vocoder och mekkade som fan, kom inte ens i nÀrheten, inte alls samma karaktÀr.

Sen nÀr jag testade autotune för första gÄngen och stÀllde den lite för aggresivt, förstod jag. Och man behöver inte alls vara lite sned för att fÄ den att lÄta sÄ. Det Àr dock autotune 1 jag pratar om nu, AT 3 , tror jag det Àr, som Àr nyast nu verkar vara mindre aggresiv.

Klart som fan det Ă€r en efterhandskonstruktion đŸ„°

Att sÀga att det var autotune Àr ju att sÀga att Cher sjöng snett i studion.

Postat (redigerat)

Nej.

Det funkar inte lÀngre.

DOTA!

Haha, nĂ€r jag hörde den första gĂ„ngen tĂ€nkte jag "undrar hur mĂ„nga det Ă€r som kommer tro att han sĂ€ger data pĂ„ skĂ„nska". 🙂

Basshunters lyrik Àr verkligen för komplex för genomsnittslyssnaren, tvÄ lÄtar in i karriÀren och bÄda har blivit missförstÄdda.

Jo, det Àr sÀkert mÄnga som tror att han sjunger "data". Man vet ju att han Àr en datanörd och det lÄter som han sÀger det... Och dessutom verkar han ju ha nÄt knasigt talfel... SÄ Àr det vÀl inte sÄ konstigt...?

Men försök inte förklara vad han egentligen sÀger, jag vill inte veta!

Redigerat av android
Postat (redigerat)

DOTA = Defense Of The Ancients, populÀr multiplayerkarta till Warcraft 3. Riktigt kul minns jag frÄn min tid som datorgamer. Nu tjÀnstgör den bra datorn som studioburk och jag har börjat spela tvspel istÀllet MENN offtopic.

Ventrilo, "Venten", Àr ett program för röstkommunikation som anvÀnds av alla riktiga gamers.

Redigerat av surikatmamma
Postat
Ventrilo, "Venten", Àr ett program för röstkommunikation som anvÀnds av alla riktiga gamers.

SjĂ€lv har jag upptĂ€ckt att TS Ă€r bĂ€ttre Ă€n vent 🙂

Fast vent har coolare dataröst nĂ€r man joinar. 😄

sry för OT.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.