Jump to content
Annons

Använda andra AD omvandlare än 002:ans egna


limpan666

Recommended Posts

Har digirack 002 och har fått ett erbjudande om att köpa RME ADI-96 Pro till ett bra pris. Min fråga är hur jag ska utnyttja RME's mikpreampar och ad-omvandlare tillsammans med 002(även dsp pluggarna)? Enkelt uttryckt hur skall jag koppla ihop dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har digirack 002 och har fått ett erbjudande om att köpa RME ADI-96 Pro till ett bra pris. Min fråga är hur jag ska utnyttja RME's mikpreampar och ad-omvandlare tillsammans med 002(även dsp pluggarna)? Enkelt uttryckt hur skall jag koppla ihop dom?

Jag har själv en ADI-96 Pro. Den är kalasbra! 😆

Du får ut signalen på både optisk och koaxial S/Pdif, samt på XLR som AES/EBU, så det är bara att kolla om du har någon av dessa på ditt ljudkort... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Digi 002'an har spdif. Antar att jag skall ställa RME'n som master och 002'an som slave(klockan alltså). Är även sugen på den nya API A2D som är en micpreamp med ad-omvandlare i mycket hög klass. Den kostar 14700:- på Jam så det är en lite tyngre utgift!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Undrar varför det är så mycket bättre att inte köra på digidesigns klocka? och om man har en åtta kanalig rme som kryckan var inne på att köpa, kör man den via ADAT då, för genom spdif går det väl bara två kanaler? I så fall vilka olika 8 kanals omvandlare finns som man bör sattsa på, funderar på att bygga ut själv. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför det är så mycket bättre att inte köra på digidesigns klocka? och om man har en åtta kanalig rme som kryckan var inne på att köpa, kör man den via ADAT då, för genom spdif går det väl bara två kanaler? I så fall vilka olika 8 kanals omvandlare finns som man bör sattsa på, funderar på att bygga ut själv. 🙂

Kör med en 002:a och en Focusrite Octopre med tillhörande ADAT-kort.

Focusrite%20Octopre.jpg

8 kanaler med class-A preamps och kompressor på varje kanal.Den finns även i en LE-version som är något billigare.

Andra alt. med 8 kanaler preamp med ADAT utgång är RMI och M-audio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar varför det är så mycket bättre att inte köra på digidesigns klocka? och om man har en åtta kanalig rme som kryckan var inne på att köpa, kör man den via ADAT då, för genom spdif går det väl bara två kanaler? I så fall vilka olika 8 kanals omvandlare finns som man bör sattsa på, funderar på att bygga ut själv. 🙂

Kör med en 002:a och en Focusrite Octopre med tillhörande ADAT-kort.

8 kanaler med class-A preamps och kompressor på varje kanal.Den finns även i en LE-version som är något billigare.

Andra alt. med 8 kanaler preamp med ADAT utgång är RMI och M-audio.

Ok, men förstår fortfarande inte varför man ska köra på extern klocka. Är den någon som har några tips på fler 8 kanaliga ad omvandlare med mickförstärkare. Gärna specifika modeller. Det behöver inte vara 8 mickförstärkare men 8in/ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är även sugen på den nya API A2D som är en micpreamp med ad-omvandlare i mycket hög klass. Den kostar 14700:- på Jam så det är en lite tyngre utgift!

Glöm inte kolla www.vendolin.se . Då och då dyker det upp riktigt intressanta saker där.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig fråga en sak, jag äger en digi 002r sedan över ett år som jag hittills inte använt då jag blivit van att jobba i Cubase sx, köpte denna beg. mest för kompatibiliteten med andra studios i landet/världen med HD-system inför ev. jobb med detta i sikte.

Det som efterfrågas här måste ju bero på att man inte är nöjd med 002´s egna preamps (som dom själva säger är så väldigt överlägsna...) hur är detta möjligt undrar jag då?

Är de alltså kass helt enkelt, sämre/bättre än mitt ljudkort delta 1010 etc?

Intressant att veta, har ju själv funderat på andra lösningar framöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men förstår fortfarande inte varför man ska köra på extern klocka. Är den någon som har några tips på fler 8 kanaliga ad omvandlare med mickförstärkare. Gärna specifika modeller. Det behöver inte vara 8 mickförstärkare men 8in/ut.

om du använder en Preamp med digitalutgång så måste den enheten synkroniseras med ljudkortet, i det här fallet 002:an. Det enklaste är att låta 002:an synka till preampen. Hade det funnits wordclock på 002:an så kunde man låtit den vara master men det finns tyvärr inte vilket är en stor miss!!. Om man inte synkar ihop den får du diverse missljud och digitalsprak vilket inte är skönt för varken öra eller monitor.

Som sagt det jag hittat är följande

Focusrite Octopre (+ADAT-kort) - 10495:- + 2495:-

Focusrite Octopre LE (+ADAT-kort) - 6495:- + 2495:-

RMI OCTAMIC - 13495:-

MAckie ONYX 800 R - 12595:-

M-AUDIO Octane - 6695:-

Sen skulle du kunna använda LineAudios Preamp som fått bra kritik på detta forum plus en AD-omvandlare från Alesis som heter AI-3

det finns en skitbillig preamp från behringer med 8 kanaler plus ADAT-utgång men jag har svurit en helig ed att aldrig mer befatta mig med Behringer så den kan jag inte rekomendera!!

mer reservation för prisändringar

Link to comment
Dela på andra sajter

PD77 (oregistrerad)

Om man inte synkar ihop den får du diverse missljud och digitalsprak vilket inte är skönt för varken öra eller monitor.

Har testat med Mackies Onyx 800r till digi 002 via lightpipe. Det går superbra. Den får jobba som master. Innan jag ställde den som det klickade det ungefär var 7 sek. Kör du via lightpipe så är det den externa AD-omvandlaren du använder.

002:ans preamps är dötrista tycker jag.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig fråga en sak, jag äger en digi 002r sedan över ett år som jag hittills inte använt då jag blivit van att jobba i Cubase sx, köpte denna beg. mest för kompatibiliteten med andra studios i landet/världen med HD-system inför ev. jobb med detta i sikte.

Det som efterfrågas här måste ju bero på att man inte är nöjd med 002´s egna preamps (som dom själva säger är så väldigt överlägsna...) hur är detta möjligt undrar jag då?

Är de alltså kass helt enkelt, sämre/bättre än mitt ljudkort delta 1010 etc?

Intressant att veta, har ju själv funderat på andra lösningar framöver...

Om du har en så ser du väl att du har 18 I/O varav 4 analoga med preamps, 4 line in, 8 via ADAT och 2 via S/PDIF. Jag tolkar detta som att han vill ha bra AD-omvandling och det via ADAT.

Angående preampsen så finns det massor av preamps som både är bättre och sämre än digis. Hade självkalrt varit grymt med en wordclock men avsaknaden är allt annat än en tabbe. Dessa semi-pro-prylar, om man ska kalla dom så, får inte bli för nära deras elitprylar om man ska kunna motivera bådas existens eftersom målgrupperna inte får smälta ihop. Men drömma om en kan man.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, men förstår fortfarande inte varför man ska köra på extern klocka. Är den någon som har några tips på fler 8 kanaliga ad omvandlare med mickförstärkare. Gärna specifika modeller. Det behöver inte vara 8 mickförstärkare men 8in/ut.

om du använder en Preamp med digitalutgång så måste den enheten synkroniseras med ljudkortet, i det här fallet 002:an. Det enklaste är att låta 002:an synka till preampen. Hade det funnits wordclock på 002:an så kunde man låtit den vara master men det finns tyvärr inte vilket är en stor miss!!. Om man inte synkar ihop den får du diverse missljud och digitalsprak vilket inte är skönt för varken öra eller monitor.

Som sagt det jag hittat är följande

Focusrite Octopre (+ADAT-kort) - 10495:- + 2495:-

Focusrite Octopre LE (+ADAT-kort) - 6495:- + 2495:-

RMI OCTAMIC - 13495:-

MAckie ONYX 800 R - 12595:-

M-AUDIO Octane - 6695:-

Sen skulle du kunna använda LineAudios Preamp som fått bra kritik på detta forum plus en AD-omvandlare från Alesis som heter AI-3

det finns en skitbillig preamp från behringer med 8 kanaler plus ADAT-utgång men jag har svurit en helig ed att aldrig mer befatta mig med Behringer så den kan jag inte rekomendera!!

mer reservation för prisändringar

ok, tack så mycket för svaret och tipsen ska kolla upp dem lite mer.

Är det någon som kan förklara för mig Wordclockens fulla funktion, är den till för att synka allt??

Link to comment
Dela på andra sajter

Wordclock skickas ut från en enhet och tas emot av alla andra. Det gör att man är säker på att allt är synkat. Om det verkligen behövs, är en annan fråga. Jag gjorde ett test för ett tag sedan, när jag fortfarande hade digitalmixer - och då körde jag med följande:

RME Hammerfall9652

Benchmark DAC1

RME ADI-96 Pro

RME ADI-8 Pro

Behringer DDX3216

Allt var synkat genom ADAT Lightpipe - och förstås S/Pdif - och det fungerade helt perfekt.

Jag bestämde mig för att testa Wordclock i stället - för att jag hade sett i något forum, att det påstods att det bl a skulle ge bättre respons i diskanten...

Efter lite kopplande, så körde jag igång och testade att spela upp massor av spår och spela in samtidigt, precis som jag hade testat utan Wordclock - och det blev en ofantlig skillnad i ljudkvalitet.....

...NOT! 😆

Det blev alltså ingen skillnad alls, såvitt jag kunde uppfatta i min lyssning (ADAM P33A och Sub-10, samt Ultrasone Proline 2500). Det gör att min slutsats blir att Wordclock bara behöver användas om man får problem med synk (något som hörs väldigt tydligt) - eller om man ofta har okända digitala burkar på besök i studion - och inte har lust att lägga tid på att testa innan man kör igång.

Nu är mitt experiment kanske inte det bästa exemplet att ta upp, eftersom RME har erkänt stabila klockor och Benchmarken är helt jitter-immun - men man hade åtminstone kunnat vänta sig att Behringermixern skulle ha krånglat lite - men inte ens den blev det alltså någon skillnad med. 😎

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig fråga en sak, jag äger en digi 002r sedan över ett år som jag hittills inte använt då jag blivit van att jobba i Cubase sx, köpte denna beg. mest för kompatibiliteten med andra studios i landet/världen med HD-system inför ev. jobb med detta i sikte.

Det som efterfrågas här måste ju bero på att man inte är nöjd med 002´s egna preamps (som dom själva säger är så väldigt överlägsna...) hur är detta möjligt undrar jag då?

Är de alltså kass helt enkelt, sämre/bättre än mitt ljudkort delta 1010 etc?

Intressant att veta, har ju själv funderat på andra lösningar framöver...

Om du har en så ser du väl att du har 18 I/O varav 4 analoga med preamps, 4 line in, 8 via ADAT och 2 via S/PDIF. Jag tolkar detta som att han vill ha bra AD-omvandling och det via ADAT.

Angående preampsen så finns det massor av preamps som både är bättre och sämre än digis. Hade självkalrt varit grymt med en wordclock men avsaknaden är allt annat än en tabbe. Dessa semi-pro-prylar, om man ska kalla dom så, får inte bli för nära deras elitprylar om man ska kunna motivera bådas existens eftersom målgrupperna inte får smälta ihop. Men drömma om en kan man.

vad är det för ett svar???

klart jag vet vad som finns på baksidan men min fråga var inte ang. detta... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt mig fråga en sak, jag äger en digi 002r sedan över ett år som jag hittills inte använt då jag blivit van att jobba i Cubase sx, köpte denna beg. mest för kompatibiliteten med andra studios i landet/världen med HD-system inför ev. jobb med detta i sikte.

Det som efterfrågas här måste ju bero på att man inte är nöjd med 002´s egna preamps (som dom själva säger är så väldigt överlägsna...) hur är detta möjligt undrar jag då?

Är de alltså kass helt enkelt, sämre/bättre än mitt ljudkort delta 1010 etc?

Intressant att veta, har ju själv funderat på andra lösningar framöver...

Om du har en så ser du väl att du har 18 I/O varav 4 analoga med preamps, 4 line in, 8 via ADAT och 2 via S/PDIF. Jag tolkar detta som att han vill ha bra AD-omvandling och det via ADAT.

Angående preampsen så finns det massor av preamps som både är bättre och sämre än digis. Hade självkalrt varit grymt med en wordclock men avsaknaden är allt annat än en tabbe. Dessa semi-pro-prylar, om man ska kalla dom så, får inte bli för nära deras elitprylar om man ska kunna motivera bådas existens eftersom målgrupperna inte får smälta ihop. Men drömma om en kan man.

vad är det för ett svar???

klart jag vet vad som finns på baksidan men min fråga var inte ang. detta... :rolleyes:

Peace...

Allt i inlägget var inte riktat till dig utan mycket i största allmänhet. Men eftersom det handlade om andra omvandlare så stämmer det väl inte så bra att prata om huruvida preampsen är så dåliga eller inte, utan om man kan tjänar något på att skaffa bra AD-omvandlare?

Jag var väl kanske inte precis i omnämnandet av digi's preamps utan det jag menade är att de är helt OK, men jag skulle gärna byta till Neve men inte Behringer om jag så säger. Det ligger rätt bra i fas med resterande hårdvaras kvalité.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det var trots allt jag som startade denna tråd och precis som "kryckan" betonade handlar det hela om huruvida man kan förbättra ljudet/prestandan med andra AD-omvandlare än de interna i 002'an. Det handlar inte om mikpreampsens kvalitet eller inte. I så fall är det ju bara att koppla in sina fina telefunken,API eller Neve och line'a dom in i 002'an. För övrigt har jag köpt RME Adi96-pro så jag kan empiriskt pröva om det blir ngn skillnad! Köpte även en Avalon VT 747sp, grymm rörkompressor/passivt EQ för mastring bl.a och en gammal hederlig Dbx 162, stereoversionen av legendariska Dbx 160. Kul att höra om någon har dessa prylar och utbyta erfarenheter och tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var trots allt jag som startade denna tråd och precis som "kryckan" betonade handlar det hela om huruvida man kan förbättra ljudet/prestandan med andra AD-omvandlare än de interna i 002'an. Det handlar inte om mikpreampsens kvalitet eller inte. I så fall är det ju bara att koppla in sina fina telefunken,API eller Neve och line'a dom in i 002'an. För övrigt har jag köpt RME Adi96-pro så jag kan empiriskt pröva om det blir ngn skillnad! Köpte även en Avalon VT 747sp, grymm rörkompressor/passivt EQ för mastring bl.a och en gammal hederlig Dbx 162, stereoversionen av legendariska Dbx 160. Kul att höra om någon har dessa prylar och utbyta erfarenheter och tips!

jag hörde att jag skulle få dom i present av dig.. 😕😎🙁😆😮😲😉😆😆

Link to comment
Dela på andra sajter

jag läser i första inlägget om både mikpreamps och omvandlare, därav mina frågor som ett komplement i "dilemmat" om det nu är ett dilemma...

eftersom jag ännu inte jobbat i pt le så får jag väl ta och prova framöver och jämföra med delta 1010 helt enkelt, ville bara höra med de som är luttrade på pt le 002r om det är sunk eller guld...

peace

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Undrar varför det är så mycket bättre att inte köra på digidesigns klocka? och om man har en åtta kanalig rme som kryckan var inne på att köpa, kör man den via ADAT då, för genom spdif går det väl bara två kanaler? I så fall vilka olika 8 kanals omvandlare finns som man bör sattsa på, funderar på att bygga ut själv. 😄

det är bättre p.g.a

002 kan synkas av ex focusritet octa pre över adat (man väljer external synk i protools)

görman inte det har man en dddddddddddddvla massa spikande i ljud spören

kör själv samman system som som adiuorent..focus 002 f

funkar bra

så efter många om o men

att koppla spdif med adat skulle funka för att låta låta rmen ad/omvandla o "dspa"

Link to comment
Dela på andra sajter

S/PDIF går inte att köra med ADAT, det som i 002's fall är möjligt är att köra S/PDIF optiskt i samma port som man annars kör ADAT. Det kräver om jag inte missminner också att man ändrar i Pro Tools att man vill köra S/PDIF som optiskt och inte koaxialt.

Någon form av synk krävs ju om man som föregående talare säger vill slippa spikarna. Dock behöver det inte vara den externa omvandlaren som är master. Octopre och Presonus Digimax klarar ju att vara master (kanske tom kräver, någon?) medan t.ex. Alesis AI-3 endast klarar att vara slav och med den så är alltså Pro Tools Master.

Redigerat av Kryckan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...